Corona nieuws deel 4

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door Liekje81, 11 mei 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tuc

tuc Niet meer actief

Ja zo gaat het er echt aan toe.

2. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.914
    19.093
    113
    Vrouw
    #5382 Neuzeke, 10 sep 2020
    Laatst bewerkt: 10 sep 2020
    En is dat een eigen ervaring?

Want jij leest hier op het forum toch ook de twijfelende ouders en de ruime interpretatie rond loopneus, niezen en verkoudheden dan?
    Want het is maar 3 keer niezen, klein kuchje, beetje dit, beetje dat, beetje verhoging,...
    Mss moeten daar un Nederland wat duidelijkere regels rond zijn en tot 12 jaar echt wel aangepast worden.

3. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.523
    3.772
    113
    En ondertussen zit mijn zoon nu ruim een week thuis omdat zijn juf verkouden is. Heel fijn. En de ouders mogen het uiteraard zelf opvangen/oplossen.

tuc vindt dit leuk.
  4. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.914
    19.093
    113
    Vrouw
    Hoe lossen ze zoiets op buiten corona tijd eigenlijk?

5. tuc

tuc Niet meer actief

Dat is van alles wat ik rond mij hoor. Dus bekenden verspreid over het land. Van collega's met kinderen, gister toevallig staan praten met 2 juffen van school die hun eigen kinderen weer op totaal verschillende scholen hebben niet hier in de stad etc.
    Veel hier denken hetzelfde ja en vinden die minimale klachten niet nodig om voor thuis te houden, maar lees dan ook maar de reacties die daarop volgen. Plus, onze school en veel scholen denken er zo over. Helaas heeft het RIVM een neusverkoudheid heel rigoureus beschreven in de protocollen en gene organisatie wil zn handen daaraan branden uiteraard. Dus ze moeten wel.

Neusverkoudheid= snot in/uit de neus met evt niezen.
    Past het bij klachten als astma/hooikoorts= nee= kind blijft thuis.

Er is dus geen enkele mogelijkheid om het anders te zien.

Screenshot_20200910-135343.png

6. tuc

tuc Niet meer actief

Buiten Corona tijd melden leerkrachten zich niet zomaar ziek. Dan gaan ze echt veel langer door en proberen aan te sterken op vrije dagen (bij parttime werken)

Mississippi en Amarens vinden dit leuk.
  7. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.513
    36.473
    113
    Nou lijkt me stug om eerlijk te zijn. Nieuwe mensen en of jonge leerkrachten die net begonnen zijn misschien, maar over het algemeen bouwen mensen weerstand op.

Youtan en Neuzeke vinden dit leuk.
  8. tuc

tuc Niet meer actief

Het kan jou stug lijken, ik ken toch persoonlijk veel mensen waarbij dat echt het geval is. Met veel collega's vanwege corona verschillende vergaderingen gehad, het is toch echt zo.

9. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.513
    36.473
    113
    Nou dan zullen we hier in het noorden misschien wat minder vatbaar zijn zeker? Hier 8 kinderen verkoudheidsklachten in dochter haar klas, 6 in de andere groep 8. Geen leraren met klachten.

10. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.861
    19.268
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Klopt. De vervanging die er is, wordt ingezet voor langdurige afwezigheid (zwangerschap, burn-out, langdurige ziekten zoals kanker). Echt de dingen waarbij je weet dat iemand er maanden niet is. Het is soms al moeilijk om dat gevuld te krijgen. Er is dan nauwelijks nog iemand over om korte invalbeurten te doen. Als de invallerspoule leg is, zijn er soms nog parttimers die incidenteel extra werken of gepensioneerden die het leuk vinden af en toe nog eens een dagje terug te komen. Er kunnen onbevoegden voor de klas (onderwijsassistent, stagiaires) of een klas wordt opgesplitst en over andere groep verdeeld. Maar dat laatste doen wij maximaal 1 dag. Dar is echt noodopvang.

Als de trucendoos leeg is, worden kinderen naar huia gestuurd. Dus melden de meeste leraren zich niet zomaar ziek. Dan bikkel je liever nog even door.

Mamafiets, Amarens en tuc vinden dit leuk.
  11. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.914
    19.093
    113
    Vrouw
    En toch twijfelen er veel ouders zo te zien.
    Het is nochtans duidelijk.
    Snot is tussen de 7 en 12 jaar thuis blijven.
    Dat lijkt mij een regel dat sowieso zal aangepast worden binnenkort voor kinderen tussen de 7 en 12 jaar.

Youtan vindt dit leuk.
  12. tuc

tuc Niet meer actief

Nou dat is nog af te wachten hè? Hoor vanuit het kabinet nergens dat men dat van plan is. Meestal lekken dit soort dingen al even van te voren uit.
    Bovendien is het probleem niet opgelost als al die kinderen met snot weer naar school mogen, minimaal moet die regel ook geschrapt worden voor onderwijspersoneel en pm'ers.

13. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.914
    19.093
    113
    Vrouw
    Maar dit hadden ze toch zien aankomen?
    Nu nog moeten nadenken is achter de feiten aanlopen.

Eigenlijk zijn de maatregelen niet zozeer het probleem.
    Wel wat er mee gedaan word en dat vind ik persoonlijk niet veel soeps als fit de manier van aanpak is.

14. Mammielove

Mammielove Niet meer actief

Hier mogen er gelukkig wel gewoon neuzen gesnoten worden in de klas.
    Af en toe een neus snuiten is dus geen probleem, blijft het eruit lopen, dan zullen ze naar huis gestuurd worden vermoed ik. Maar dat is nog nooit gebeurd in klas van dochter.

15. tuc

tuc Niet meer actief

Het is allemaal niet veel soeps nee. En dat er te weinig personeel in het onderwijs en de kinderopvang is is al langer bekend, maar ook daar wordt hier in NL weinig mee gedaan.
    Maar dit wordt binnen enkele weken van een groot probleem een gigantisch probleem. Want voor ouders geldt binnenkort: de ene week vrijaf nemen vanwege leerkracht die niet mag komen werken, de andere week vrijaf nemen vanwege kind dat niet op school mag komen, enz enz.

Hoe is dat in België met snot dan?

Amarens vindt dit leuk.
  16. TotalBella

TotalBella Niet meer actief

17. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.914
    19.093
    113
    Vrouw
    Neen dat gaan ze niet redden, als kinderen met enkel een snotneus al moet thuis blijven.

Hier kan je het zien, hoe het bij ons is voor lagere school kinderen.
    https://www.vwvj.be/sites/default/files/infectieziekten/infectieziekten_-_info_en_brieven/beslisboom_covid-19_leerlingen_lo_so_20200818.pdf

18. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.523
    3.772
    113
    Nou precies dit. En omdat wij het toch zelf moeten opvangen overweeg ik nu mijn kind van de BSO af te halen waar op dit moment hier een groot leegloop is en waar al drie juffen ontslagen zijn :cry:

tuc vindt dit leuk.
  19. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.861
    19.268
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Fuddey en tuc vinden dit leuk.
  20. tuc

tuc Niet meer actief