Corona nieuws deel 4

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door Liekje81, 11 mei 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Whoopy

Whoopy Actief lid

7 mei 2019
    445
    730
    93
    Vrouw
    #1001 Whoopy, 9 jun 2020
    Laatst bewerkt: 9 jun 2020
    Helemaal geen stemmingmakerij.
    Natuurlijk moet je bepaalde aannames doen. De pandemie is nog niet voorbij.
    In het meest sombere geval ( mensen nemen geen enkele maatregel) was er een X aantal slachtoffers gevallen. Daar tegenover staat dat er een x aantal slachtoffers ( minder) was gevallen als de ziekenhuizen de druk aan hadden gekund. Maar dat was zeker niet het geval geweest zonder maatregelen.
    De conclusie is dus ( en dat is geen aanname) dat er heeeeel veel slachtoffers voorkomen zijn door de maatregelen.
    Ze schatten tussen de 12 en 15 miljoen.
    In het gunstigste geval dus 12 miljoen Europeanen.

2. Vitamientjuh

Vitamientjuh Fanatiek lid

3 dec 2011
    3.069
    1.124
    113
    Vrouw
    Je kan een antistoffen test doen? Alhoewel niet iedereen antistoffen aanmaakt. Dus is ook niet 100% zeker.

2littlemonkeys vindt dit leuk.
  3. Whysteria

Whysteria Niet meer actief

Maar dat weten ze dus niet, want in voorgaande griepepidemiën werden er óók geen maatregelen genomen, en tóch namen de gevallen (en laten we niet vergeten: de overlijdensgevallen) gewoon af.
    Voor het geval de ziekenhuizen de druk niet aan hadden gekund waren er al wereldwijd noodhospitalen uit de grond gestampt (die inmiddels alweer compleet ongebruikt zijn ontmanteld - how about de zó gevreesde tweede golf?), dus nee: ik geloof niet zo in aannames, en ik geloof al helemáál niet dat de economie, en het normale leven, en de scholing van onze kinderen lamgelegd moet worden op basis van aannames...

4. Whoopy

Whoopy Actief lid

7 mei 2019
    445
    730
    93
    Vrouw
    Er zijn grote verschillen tussen de griep en Covid-19.
    Zo is covid-19 veel besmettelijker gebleken dan griep, veel meer mensen zijn immuun voor griep en voor de griep bestaat een vaccin om kwetsbare groepen te beschermen. Daarnaast is het verloop van covid-19 veel ernstiger en is de druk op de ziekenhuizen vele malen groter.
    Maar als jij je er prettig bij voelt om te doen alsof het gewoon hetzelfde is en de onderzoeken niet wil geloven, moet je dat doen hoor.

Vitamientjuh, NiVa0230, columbella en 3 anderen vinden dit leuk.
  5. Whysteria

Dit was 2 jaar geleden. Ook echt een heel ernstige situatie, maar ik kan me niet herinneren dat er toen ergens een haan naar kraaide?

https://www.ad.nl/binnenland/forse-stijging-sterfte-door-griep~ae9c3a30/

En ja: ik ken mensen in mijn omgeving die Corona hebben of er aan zijn overleden. Beiden in verzorghuizen (in verschillende landen). En dan lees je hier op ZP dat medewerkers in NL van hogerhand geen beschermingsmaatregelen mogen nemen op het gevaar van disciplinaire maatregelen af o_O, en hoor ik van mijn buurman dat coronapatiënten in de UK van buitenaf het tehuis van zijn demente moeder zijn binnengebracht om juist dáár verpleegd te worden o_O. Maar de familie mag niet op bezoek? Dan gaan er bij mij dus echt wel alarmbellen rinkelen...

Maar persoonlijk voel ik me er inderdaad prettig bij niet alles omtrent corona voor zoete koek te slikken en een beetje rationeel na te blijven denken.

Vitamientjuh en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  6. Whoopy

Whoopy Actief lid

7 mei 2019
    445
    730
    93
    Vrouw
    De reden waarom er toen ws "geen haan naar kraaide"( wat overigens niet zo was, het was ook toen dagelijks in het nieuws), was omdat de ic's toen niet overvol lagen en er een kans bestond dat er niet voldoende beademingsapparatuur beschikbaar was voor alle patiënten.
    Tijdens de door jou genoemde griepepidemie zijn er 1207 bevestigde griepdoden gevallen, maar naar schatting 2000.
    Tot nu toe zijn er in Nederland 6031 bevestigde coronadoden gevallen. Waarschijnlijk zijn het er ( veel) meer.
    En dit, ondanks alle maatregelen.

7. Whysteria

Waarvan nu blijkt dus het merendeel personen in verzorgingshuizen, met onderliggende kwalen (en vérgaande ouderdom), waar dus blijkt het nu, helemaal geen maatregelen zijn genomen. Sterker: waar elders maatregelen onder jonge/gezonde personen verplicht waren mocht het personeel deze maatregelen niet binnen de verpleeghuizen toepassen. En dan blijkt dat er in sommige gevallen (zoals bij de moeder van mijn buurman) opzettelijk coronapatiënten zijn binnengebracht (terwijl er ongebruikte noodhospitalen volledig ingericht klaarstonden). En de familie die geweerd werd. En dít is dus wereldwijd gebeurd. Er klopt hier gewoon écht iets niet...

8. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.716
    2.519
    113
    Nee joh, dat waren er wel 7000-8000.
    Maar het is zeker waar dat deze de ic's niet overbelastte.

GossipGirlxoxo en Whysteria vinden dit leuk.
  9. Whoopy

Whoopy Actief lid

7 mei 2019
    445
    730
    93
    Vrouw
    Bijna de helft ( 2750) is overleden in verzorgingshuizen. Dat is fors!
    Dan zijn er nog steeds ruim 3000 buiten de verzorgingshuizen, ondanks maatregelen.
    Bij de griepepidemie in 2018 zijn er officieel in totaal 1200 mensen overleden.

Geloof jij in een wereldwijd complot ofzo, dat je denkt dat er iets niet klopt? Dat er opzettelijk ouderen in verzorgingshuizen zijn besmet???

columbella en bosi333 vinden dit leuk.
  10. Whysteria

Ah, daar komt het aluhoedjes argument weer om de hoek kijken :rolleyes:
    Nee, ik probeer, zoals eerder gezegd, een beetje kritisch na te denken en mijn ogen open te houden. En grappig genoeg zijn er best veel mensen die dat óók doen. Gelukkig maar. Dat houdt de mensheid scherp...

11. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.861
    19.268
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Wat klopt er dan niet?

12. Whysteria

Huh? Al vanaf het eerste begin van de crisis bleek dat corona om zich heen greep in verzorghuizen (en dit wereldwijd), terwijl familieleden al heel snel werden geweerd. Je zou normaal gesproken verwachten dat mensen die zich niet dagelijks onder het publiek begeven niet de grootste risico's op besmetting lopen, dus dan mag je toch aannemen dat die mensen veilig zijn, mits het personeel de juiste maatregelen neemt. Blijkt nu n.a.v. feedback op ZP dat dat dus blijkbaar niet mocht, met disciplinaire maatregelen als gevolg voor eenieder die niet conformeerde. Voeg daarbij het persoonlijke relaas van mijn buurman (corona patiënten binnengebracht van buitenaf in het verpleeghuis van zijn demente 96 jarige moeder), en wat valt er niet te snappen aan dat er iets niet klopt?

13. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.861
    19.268
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Nou ja, ik zal wel dom zijn maar ik snap dan niet wat je precies bedoelt met dat er 'iets' niet klopt. Wàt klopt er dan precies niet? Wat bedoel je met 'iets'? Is er opzet in het spel? Gaat het om nalatigheid?

Whoopy vindt dit leuk.
  14. Whoopy

Whoopy Actief lid

7 mei 2019
    445
    730
    93
    Vrouw
  15. Whoopy

Whoopy Actief lid

7 mei 2019
    445
    730
    93
    Vrouw
    Jij zegt zelf dat er iets niet klopt.
    Ik vraag me dus af wat er volgens jou dan niet klopt. En wat is daar dan de reden/ opzet van?
    Ik heb het helemaal niet over aluhoedjes. Dat maak je er zelf van.

16. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.716
    2.519
    113
  17. Whysteria

Geen idee waarom je me niet quote, maar ik neem aan dat je op mij doelt. Misschien kun je op mijn post boven die van jou reageren? Daar heb ik nl. precies uitgelegd wat ik bedoel. Ik weet niet of er sprake is van opzet of nalatigheid, ik ben geen vlieg op de muur tijdens beleidsoverleggen (helaas), maar ik blijf het vreemd vinden dat mensen het blijkbaar normaal vinden hoe er met de ouderen in verzorgingshuizen omgesprongen mag worden terwijl daarbuiten mensen buiten de risicogroep op de bon geslingerd worden omdat ze gewoon een normaal leven willen leiden.

En vergrijzing is al jarenlang een enorm politiek en economisch probleem, dus ik vermoed dat een beetje 'collateral damage' ze in dit geval best goed uitkomt..

18. Whoopy

Whoopy Actief lid

7 mei 2019
    445
    730
    93
    Vrouw
    Er was destijds nog heel weinig bekend over hoe het virus zich verspreidde en er was te weinig beschermingsmateriaal.
    Achteraf is ook gezegd door de overheid dat er veel meer aandacht had moeten zijn voor de verzorgingshuizen en dat niet alle aandacht naar de ziekenhuizen had moeten gaan.
    Maarja, juist in de ziekenhuizen was het echt oorlog. Neem daarbij ook nog de televisiebeelden van de ziekenhuizen in Italië.

Ik denk dat de directie van verzorgingshuizen ook een beetje bang is geweest om zelf te gaan experimenteren met ( niet medische) beschermingsmiddelen.

19. Whysteria

Ja, OK...

20. Whoopy

Whoopy Actief lid

7 mei 2019
    445
    730
    93
    Vrouw
    Het wordt inderdaad gezien als een gevolg van de griep ( maar de oversterfte als gevolg van corona was ook 9000 in 8 weken tijd, terwijl er 6000 mensen echt aantoonbaar overleden zijn aan corona).

Deel Deze Pagina