Corona nieuws deel 4

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door Liekje81, 11 mei 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Whysteria

Whysteria Niet meer actief

Hoezo 'echt aantoonbaar'? Er werd tot voor kort niet of nauwelijks getest??

2. Whoopy

Whoopy Actief lid

7 mei 2019
    445
    730
    93
    Vrouw
    Omdat jij zegt dat er iets niet klopt, vraag ik of jij gelooft in een complot.
    Ik vraag me oprecht af waarom je denkt dat er iets niet klopt. Ik kan nl niks anders bedenken waarom je dat denkt.
    Alleen zeggen "dat er iets niet klopt", maar vervolgens niet zeggen wat je dan wél denkt, vind ik wat "makkelijk".

Nellie4 vindt dit leuk.
  3. Whoopy

Whoopy Actief lid

7 mei 2019
    445
    730
    93
    Vrouw
    Niet of nauwelijks is wat overdreven. Het werkelijke aantal zal inderdaad veel hoger liggen.
    Daar is het RIVM overigens ook heel transparant in.

4. Whysteria

Ik heb in posts hierboven klinkklaar uitgelegd wáárom ik denk dat er iets niet klopt, en dit vanuit persoonlijke ervaring, en geen roeptoeterij. Ik vind het daarom vreemd dat zowel jij als @tupp insinuaties maken over complotdenken, zonder mijn posts in beschouwing te nemen, en daar inhoudelijk op te reageren.

5. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.716
    2.519
    113
    Ja dat is waar. Ik wil ook zeker niet zeggen dat de griep net zo erg is, want dat is niet zo, maar ik houd er wel van als de getallen kloppen. ;)

We hebben de overledenen pas aan het einde van de winterperiode, wat ook het einde van het griepseizoen zou zijn, als corona slachtoffers meegeteld.
    Wie weet hoeveel mensen er overleden zouden zijn als we de volle wintertijd last gehad zouden hebben van corona. Hopelijk komt het komende winter minder heftig terug.

6. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.861
    19.268
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik vind dat een behoorlijk ernstige beschuldiging om te uiten...

En volgens mij zijn er geen mensen die zeggen dat het 'normaal' is dat de bewoners van verpleeghuizen onvoldoende beschermd zijn. Althans, op dit forum en in mijn 'echte' omgeving, ben ik niemand tegen gekomen die het wel prima vond dat er in de verpleeghuizen zoveel mensen slachtoffer zijn geworden van corona.

Onze overheid heeft corona erg onderschat. En niet alleen de overheid! Ik weet nog hoe het eerste corona-nieuws topic begon. Daar kwamen aardig wat mensen even gauw zeggen dat het allemaal drukte om niks was... Dus het onderschatten van de mogelijke impact, zag je zeker de eerste weken overal.

Dat de verpleeghuizen niet de juiste middel kregen, is kwalijk. En dan druk ik me nog heel mild uit! 't Is om te janken! Maar ik geloof er niet zo in dat de verklaring is 'de vergrijzing is zo duur, dus het kwam wel goed uit'.
    Ik geloof wel in de verklaringen:
    - het coronavirus in zijn algeheel is onderschat, totdat het in grote delen van NL al te laat was om nog goed in te grijpen.
    - verpleeghuizen maken geen deel uit van regionaal zorgoverleg. Dus zijn ze onvoldoende gehoord en niet meegenomen in de verdeling van materialen. Materialen die, dankzij reden 1, in NL al erg schaars waren op het moment dat wel eindelijk doordrong dat het in de verpleeghuizen mis ging.

Het is, zeker achteraf bezien, natuurlijk een slechte zaak dat er in NL niet al eerder serieus over corona is nagedacht. Nadat je het in een aantal landen mis ziet gaan, hadden de maatregelen met (realtief) weinig impact eerder genomen kunnen worden. Denk daarbij vooral aan een stuk bewustwording bij het publiek. Even geen handen schudden, ècht je handen wassen na toiletbezoek, voor het eten, als je thuis komt. Thuis blijven als je ziek bent.
    Ook had er natuurlijk eerder gezorgd moeten worden voor een goede voorraad beschermende middelen. En hadden de verpleeghuizen nooit zo over het hoofd gezien worden.
    En zo zijn er vast nog meer fouten op te noemen. Waarvan een deel niet alleen achteraf zichtbaar zijn, maar ook vooraf gezien hadden moeten worden. Dat er veel mis is gegaan is duidelijk. Met een triest resultaat.

Maar om zonder enig bewijs de stap te zetten naar 'er klopt iets niet' en 'collateral damage kwam ze wel goed uit' vind ik best heftig. Dat zijn hele zware beschuldigingen.

Syane, Vitamientjuh, columbella en 7 anderen vinden dit leuk.
  7. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.861
    19.268
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik insinueer niks. Ik vraag om verduidelijking. En begreep namelijk oprecht niet wat je bedoelde met 'er klopt iets niet'. Ik wil dan weten wat dat 'iets' is. Inmiddels heb je uitgelegd wat je daarmee bedoelt. Helder. Ik denk er anders over, maar ik weet nu in ieder geval wat er volgens jou niet klopt.

En wie van ons het juist ziet... dat zullen we nog heel lang niet weten. En misschien wel nooit.

columbella en Whoopy vinden dit leuk.
  8. Whysteria

Maar hoe verklaar jij dan dat er letterlijk vorige week nog mensen in verzorgingshuizen aangaven geen mondkapjes te mogen dragen? Terwijl die dingen op elke straathoek te koop zijn? Maar zelfs ook geen zelfgemaakte?
    Terwijl toen ook al aangegeven was dat ze in het ov verplicht werden, maar dat mochten dan weer geen medische kapjes zijn?

En sorry, ik heb uit eerste hand meegemaakt hoe 'meegaand' de overheid/gezondheidszorg is wat betreft zieke ouderen en het onthouden van behandeling, en het aanmoedigen van afzien van reanimatie en dat vér voor Corona, dat ik inderdaad een beetje sceptisch ben geworden door de jaren heen.

9. Whysteria

Ik zat net een relaas te typen en te plaatsen en zie dit nu, dus mijn reactie was mosterd na de maaltijd. Maar fijn dat je mijn standpunt ziet, en we gaan het inderdaad zien over een paar jaar. Ik hoop echt oprecht dat ik schoorvoetend mijn ongelijk moet gaan bekennen :thumup::)

10. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    19.039
    15.073
    113
    Dat mensen in de verpleeghuizen geen mondmaskers MOGEN dragen is ronduit schofterig. Wanneer t de persoonlijke veiligheid in gevaar kan brengen (denk ff aan gewurgd worden door zo'n ding oid (hier katoen met touwtjes dus dat zou kunnen) ) kan ik me er wel iets bij indenken om t te verbieden.

Zeker gezien de werkdruk die er al bij ze ligt, laat lekker de keuze zelf maken, vind het niet nodig ze er nog een moreel blok beton bij te geven. Ziekmelden is ook een bekend probleem tenslotte en clienten moeten nog steeds geholpen worden.

11. Whoopy

Whoopy Actief lid

7 mei 2019
    445
    730
    93
    Vrouw
    @Whysteria Dit is eigenlijk precies wat ik bedoel. Ik kan het niet beter verwoorden dan @tupp

12. Wellesnietes

Wellesnietes Niet meer actief

Maar ik ben dan toch even benieuwd: jij denkt dan dus dat onze overheid (of eigenlijk meerdere overheden) geheime plannen hebben waarbij ze om kosten te besparen mensen in het geheim eigenlijk willen uitmoorden om krimp toe te passen? Dus bijvoorbeeld ziektes de vrije hand te geven, geen geld vrij te maken om de juiste zorg te kunnen verlenen en reanimatie achterwege te laten om ruimte (op aarde?) te maken?

Ik geloof helemaal dat er heel veel fouten zijn gemaakt, dingen niet doordacht zijn, paniek keuzes zijn gemaakt in Corona rijden (en wellicht nog steeds) en ook fouten in het algehele zorgstelsel, economie etc overal ter wereld. Je voorbeeld met mondkapjes zijn fouten die er worden gemaakt door domme beleidsregels die we ooit hebben gemaakt omdat we het leven soms moeilijker maken dan het hoeft te zijn. Maar ik denk eerder dat dit juist voortkomt uit het feit dat we maar mensen zijn die alles ook niet weten en fouten maken dan dat we zo berekenend zijn dat er grotere en gevaarlijke plannen achter het geheel zitten. Want ik denk niet eens dat we over het algemeen zo berekenend en “slim” kunnen zijn. Tenminste, het overgrote gedeelte van de mensheid niet.

Ps: dit is niet als aanval bedoeld maar ik ben oprecht benieuwd of dat dan je idee is van “er klopt iets niet”. Omdat ik denk dat iedereen het sowieso wel eens is dat er fouten zijn gemaakt en rare en misschien wel kromme keuzes worden gemaakt. Ik zie het zelf alleen eerder als falen van mens en systeem dan een doordacht plan.

13. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Dan zouden "de overheden" (ga even vanuit dat ze dit bedoelt met "ze" :D) echt met iets beters komen dan de halve aardbol in een economische recessie duwen om op de wereldschaal een paar ouderen "op te ruimen".

Als dit soort speculaties niet dieptriest waren zou het nog grappig zijn..

HappyRabbits, Whoopy, Luckyme96 en 2 anderen vinden dit leuk.
  14. Trirani

Trirani Fanatiek lid

6 aug 2013
    1.294
    1.130
    113
    Vrouw
    Waar ik ben
    https://www.npostart.nl/nieuwsuur/09-06-2020/VPWON_1310822

Het eerste segment van de aflevering van Nieuwsuur gisteren gaat over het testbeleid in Nederland in de eerste periode van de Coronacrisis. Ik vond het pijnlijk om te kijken, een schande.

"Duizenden coronatests bleven op de plank liggen. Zorgverleners hadden aan het begin van de uitbraak van het coronavirus veel vaker getest kunnen worden. In maart en april waren er veel meer tests beschikbaar dan er werden gebruikt, blijkt uit onderzoek van Nieuwsuur. Als er anders was gehandeld, had dat volgens betrokkenen veel besmettingen en doden kunnen schelen."

Whoopy, Syane, Wellesnietes en 2 anderen vinden dit leuk.
  15. Lavendel89

Lavendel89 Niet meer actief

Ik vond het ook heel pijnlijk te zien/ horen. Zeker omdat meermaals in die periode is verkondigd dat er te weinig tests waren.

Zwierezwaai, Vitamientjuh en Trirani vinden dit leuk.
  16. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.716
    2.519
    113
    Volgens mij was het 'tekort' aan tests ook een van de redenen dat we in lockdown gegaan zijn.

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  17. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.310
    23.458
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Screenshot_20200610-162059_NUnl.jpg

2littlemonkeys, Whoopy, Luckyme96 en 2 anderen vinden dit leuk.
  18. Loveischocola

Loveischocola VIP lid

11 jan 2019
    12.267
    12.640
    113
    Vrouw
    Ziekenhuis had zelf ook op Facebook geplaatst heel netjes vind ik. Meeste reacties zijn normaal maar zitten ook pareltjes weer tussen natuurlijk..

19. Whysteria

Het is wel jammer dat je me niet gewoon even hebt getagd in plaats van simpelweg naar me te refereren als 'ze'. Dan had ik nog even inhoudelijk kunnen reageren op deze post.

Beausecret en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  20. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Maar er word telkens ook over je toelichting heen gelezen en weinig inhoudelijk daarop gereageerd. Want je denkt niet in complotten, je stelt jezelf kritische vragen af. Dat zou iedereen wel mogen doen in dit verhaal ipv alles voor zoete koek slikken. Want dat er dingen niet kloppen dat is een feit. En dat zijn dus dingen als beslissingen die zijn genomen en tot voor kort (misschien nog) worden genomen. En wat het doel daarachter is dat weet ik niet. Ik weet ook niet of het met een doel is of dat het een kwestie van onlogische keuzes is. Maar wat meer verheldering en toelichting daarover van de mensen die de regels en richtlijnen opstellen zou heel erg fijn zijn!

Deel Deze Pagina