Corona nieuws deel 4

Discussie in 'Corona forum' gestart door Liekje81, 11 mei 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 1991Mamavanvier

    1991Mamavanvier Fanatiek lid

    1 apr 2020
    1.689
    1.292
    113
    Vrouw
    Ik dacht 26ste (eigen invullen hoor) ivm versoepelingen per juni?
     
  2. Kleintjuh85

    Kleintjuh85 Fanatiek lid

    5 feb 2014
    3.985
    2.280
    113
    Noord-Brabant
    Ik heb vandaag mail contact gehad met een camping in zuid Limburg en eigenaar mailde terug dat ze de persconferentie van morgen even willen afwachten.
     
  3. 1991Mamavanvier

    1991Mamavanvier Fanatiek lid

    1 apr 2020
    1.689
    1.292
    113
    Vrouw
    Maar morgen is er geen persconferentie, toch?
     
  4. Kleintjuh85

    Kleintjuh85 Fanatiek lid

    5 feb 2014
    3.985
    2.280
    113
    Noord-Brabant
    Ik dacht ook van niet.
     
  5. Lavendel89

    Lavendel89 Niet meer actief

    Eerst zou er wel morgen een persconferentie zijn... Een week voor 20 mei en volgens mij op de woensdag omdat de (OMT?) vergaderingen naar de woensdagen zijn verschoven. Maar volgens mij is de persconferentie van morgen komen te vervallen omdat er vorige week eentje is geweest.
     
  6. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Toch vreemd. Want het 50% openstellen van de scholen duurt tot 20 mei. En in de week voor 20 mei, zou bekend worden gemaakt hoe de basisscholen na 20 mei verder gaan. Ik vind dat toch best wel belangrijke informatie. Maar misschien ben ik gek. :rolleyes: Je kunt blijkbaar ook op zonder roepen "morgen gaan de scholen niet meer open, zoek het maar lekker uit met z'n allen". En dat doen ze nu dus weer? We moeten maar afwachten wanneer we meer informatie krijgen? Voorbereidingstijd is blijkbaar totaal niet nodig, we rommelen toch maar wat aan ofzo.
    Ik vind het niet kunnen dat er zo met het onderwijs gesold wordt. Als je zegt dat je de week voor 20 mei iets laat horen, vind ik het raar dat op 12 mei nog niet eens bekend is wanneer die informatie dan naar buiten wordt gebracht en op welke manier.
     
    bulakgirl vindt dit leuk.
  7. Lavendel89

    Lavendel89 Niet meer actief

    Basisscholen is toch ook verlengd tot 1 juni? Lijkt me sowieso erg kortdag om iets te kunnen zeggen over de basisscholen deze week terwijl ze pas 2 dagen open zijn. Je ziet toch pas over 2-3 weken wat dat doet...
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  8. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Het 50% openen van de scholen hoort bij een pakket aan maatregelen / versoepelingen die op 21 april zijn aangekondigd. Die zouden ingaan op 11 mei en de looptijd was tot en met 19 mei. Ik vind dat inderdaad ook kort. Maar het is wel wat gezegd is: dit geldt tot 20 mei en in de week voor 19 mei kijken we dus verder.
    Als je dat zegt, moet je dat ook doen. Of je moet zeggen: achteraf bezien is dit een te korte periode, dus we laten dit doorlopen tot 1 juni. En dan krijgt u in de week voor 1 juni meer informatie.
    Maar eerst zeggen "tot en met 19 mei" en dan vervolgens niks meer laten horen, vind ik niet netjes.

    Zo lang ik niet weet wat ik van de komende periode kan verwachten, kan ik niets voorbereiden. Niets. Ik heb een groep 8 hè. Die kinderen hopen op een mooi afscheid. Dat gun ik ze, dat verdienen ze. Alles is gecanceld. Ze krijgen nu niks. En wij willen iets gaan voorbereiden. Maar we hebben geen enkele informatie. Mogen we na 20 mei of na 1 juni weer met een hele klas iets gaan organiseren? Of moeten we tot de zomervakantie rekenen op halve groepen. Twee afscheidsfeestjes maken dan maar?
    We willen graag een film maken, maar je kunt geen script gaan schrijven en rollen verdelen, als je niet weet of je de hele klas bij elkaar hebt of dat je met twee halve groepen moet gaan werken. We kunnen niets. Na 1 juni hebben we nog 6 schoolweken. Voor groep 8 zelfs maar 5,5.
    Wij snakken naar duidelijkheid. Met het dichtgaan van de scholen is er ècht met ons gesold. En nu doen ze dat weer. Ik kan me daar wel boos om maken! Zeker voor die laatste jaars. Die zien elkaar na de zomervakantie niet meer als klas. Dan zijn ze uitgevlogen. We willen echt voor de zomervakantie een tof afscheid voor ze regelen. Als je dan hoort "20 mei" dan denk je: oké, we schetsen een paar scenario's en dat gaan we uitwerken op het moment dat die persconferentie is geweest en we duidelijkheid hebben.
    Maar nu laten ze ons maar gewoon een beetje hangen. Ik vind dat een slechte manier van communiceren. Ook als je iets nog niet weet, kun je zeggen "we weten het niet". Maar eerst toezeggen dat je met meer informatie komt en vervolgens helemaal niks laten horen... ik vind dat eigenlijk gewoon onbeschoft.

    Maar goed, misschien trek ik het me te persoonlijk aan. Ik heb gisteren en vandaag 2 keer met een verdrietige groep kinderen moeten beleven dat we met een halve klas op school zaten, terwijl we nu op kamp hadden moeten zijn. Die teleurstelling is echt heel groot. En je kunt er voor die kinderen nog niet tegenover zetten. Geen leuk vooruitzicht naar iets anders. Daar word ik verdrietig van. En boos.
     
    cosdy, Vitamientjuh, Wellesnietes en 3 anderen vinden dit leuk.
  9. babbel1983

    babbel1983 Fanatiek lid

    3 jul 2013
    1.324
    298
    83
    Volgens mij is vanaf het begin al t/m het pinksterweekend (1 juni) geweest de halve opening van de scholen. Zo heeft de school van mijn dochter het iig vanaf het begin al ingestoken, direct na de 1ste persconferentie over het feit dat de scholen per 11 mei weer open zouden gaan.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  10. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Nee, er is toen gezegd dat als het goed ging dat de middelbare scholen wellicht vanaf 1 juni (vanwege Pinksteren dus 2 juni) weer deels open mogen.
    Maar ook dat de maatregelen die op die persconferentie zijn besproken, gelden tot en met 19 mei. En dat de week ervoor een besluit daarover zou worden genomen. Dat zou dan dus één dezer dagen moeten zijn. En prima als ze er een week langer voor willen uittrekken: maar zeg dat dan ook gewoon. Maar eerst zeggen "de week voor 19 mei komen we met uitsluitsel hierover" en nu niks meer... er staat geen persconferentie of niks meer gepland deze week.

    En als we wel open gaan, zullen we toch echt ook even achter onze oren moeten krabben hoe we dat gaan doen met halen en brengen. Want nu is het al te druk. Dus dan zullen we bijvoorbeeld tocg met 2 begin- en eindtijden moeten werken. En doen we dat dan per bouw? Of houden we de huidige cohorten aan? Daar zullen we toch een knoop over moeten doorhakken en ouders over moeten infomeren. Je kunt dus niet zomaar op 1 juni zeggen "Ah ja joh, laat morgen gewoon de hele bups maar weer komen."
    Althans: ik vind dat je dat niet kunt doen. Maar ik vind ook dat je het niet kunt maken om op een zondagavond te zeggen "Oh ja, vanaf morgen zijn de scholen al gesloten. Zoek lekker zelf maar uit hoe je materialen en inloggegevens enzo bij je leerlingen krijgt em hoe je ze op afstand uitlegt hoe de digitale omgeving werkt." Maar dat kan blijkbaar ook gewoon.
     
  11. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Ik snap je frustratie heel goed, misschien de vragen vanuit de school naar minister Slob sturen?

    Naar mijn weten vaart iedereen met deze maatregelen nu af op 1 juni. Onze school iig wel. We hebben ook roosters, schooldagen enz t/m 1 juni gekregen.
     
    Wellesnietes en Syane vinden dit leuk.
  12. babbel1983

    babbel1983 Fanatiek lid

    3 jul 2013
    1.324
    298
    83
    Zit het idd terug te zoeken en zie ook nergens de datum van 1 juni staan idd. Denk dat ik hem zelf gelinkt heb aan het feit dat de middelbare scholen per 1 juni weer open mogen en dat de school van mijn dochter de planning voor 3 weken heeft gecommuniceerd.
    Dus idd wat jij aangeeft de week voor 19 mei komen we met uitsluitsel is hetgeen ik terug kan lezen, alleen was dat eigenlijk al erg vreemd, want je kunt niet op basis van 3 dagen school open stellen een besluit maken voor het vervolg, er is dan immers nog geen trent waar te nemen.

    Maar zou er dan vanuit gaan dat de maatregelen gelden tot anders besloten wordt, wellicht wel gewoon tot de zomervakantie, maar erg duidelijk is dit dan idd niet, ben ik met je eens.
     
  13. Lavendel89

    Lavendel89 Niet meer actief

    Zoals ik het nu lees is het - de basisscholen gaan vanaf 11 mei open en ‘punt’...
     
  14. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ja, zoek het maar weer zelf uit.
    En dan regel je iets als school, en dan word je teruggefloten. En dan doe je het weer anders en dan krijg je opnieuw bericht. Moest het toch weer zoals je in eerste instantie bedacht had. Echt, je word er knettergek van.
    Mijn man is examensecretaris op het VO. Dat was echt om te janken. Scholen dicht. Of de examens doorgaan, horen jullie nog. Later: centrale eindexamens gaan niet door, schoolexamen moeten wel afgerond worden. Prima: aan het werkt op basis van richtlijn 1. Allemaal roosters gemaakt, zodat de in kleine groepen leerlingen kunnen ontvangen voor mondelingen, practica en toetsen voor de schoolexamens. Alles helemaal op orde.
    Oh nee, toch maar anders: richtlijn 2. Prima, weer nieuwe roosters gemaakt (en dat is ècht een lastige en tijdrovende klus!) Net klaar... doe toch maar weer richtlijn 1. Oké, zonde van de tijd, maar vooruit: doen we dat alsnog. Alles gecommuniceerd naar ouders. Uhm... oh nee, doe toch nog meer even helemaal niks. En toen volgde richtlijn 3. Kun je wéér opnieuw beginnen.
    Het gaat tenslotte maar om schoolexamens en diploma's. Da's blijkbaar niet belangrijk genoeg om éven over na te denken en het goed uit te werken.

    Ik snap dat het voor iedereen een nieuwe en bizarre situatie is. Maar er gebeuren nu gewoon dingen die het werk onnodig zwaar en moeilijk maken. Denk dan liever iets langer na en kom in 1 keer met iets goed. En ja, fijn dat ze de reacties uit het veld blijkbaar meenemen. Maar vraag dan éérst om input en ga daarna pas met een plan komen. Want dit is waardeloos.

    Zelfde met de basisscholen: alle leerlingen krijgen 50% contactonderwijs. Nu kozen wij als school gelijk al voor hele dagen. En daar hebben we dan geluk mee. Want oorspronkelijk werd het "scholen werken dit zelf uit, want maatwerk." Klaar ben je ermee als je als school dus iets hebt uitgewerkt op basis van halve dagen. Net klaar... "Oh wacht, da's niet handig. Doe toch maar hele dagen." Dan kun je dus weer opnieuw beginnen en het werk van de afgelopen dagen kan, opnieuw, de prullenbak in.

    Adviezen van groep 8 van het VO zijn definitief, zei de minister, want de eindtoetsen gaan niet door en we handhaven de adviezen die staan. Paar weken later "maar als je wil, mag je de adviezen toch herzien" Sterker nog: of we daar ruimhartig mee om willen gaan, zowel in het PO als het VO. :confused: En op basis waarvan? Geen idee, want nieuwe gegevens hebben we niet. CITO zou prima voor de twijfelgevallen gewoon de digitale toets ter beschikking kunnen stellen. Maar ja, daar verdienen ze dan te weinig aan. Althans, ik kan me niet indenken wat er anders de reden voor is om een toets die gewoon AF is, niet ter beschikking te stellen. Die bewaren ze natuurlijk liever voor volgend jaar, want dan kunnen ze er meer aan verdienen.

    Echt, ik word er gewoon heel boos en opstandig van elke keer.
    Maar misschien is het gewoon tijd dat ik naar bed ga. Vermoeidheid maken je emoties altijd groter. Alleen ben ik nog niet helemaal over het feit heen dat ik nu lekker met m'n leerlingen en een paar gezellige collega's op kamp had moeten zijn. In plaats daarvan had ik gisteren en vandaag die bedrukte, teleurgestelde koppies voor me. En geen plan B, want de minister werkt niet mee. :(
     
    Amarens en amdaa vinden dit leuk.
  15. babbel1983

    babbel1983 Fanatiek lid

    3 jul 2013
    1.324
    298
    83
    Maar dit kwam ook heel erg door de druk vanuit de bevolking he, de onrust die er was onder de ouders, de lege klassen die dreigden omdat veel ouders hun kinderen thuis zouden houden. Dus nee netjes is het niet, maar ook vanuit de regering was het echt niet gewenst.
    En natuurlijk is niet alles netjes gegaan, maar dat komt natuurlijk ook omdat niemand dit nog ooit had meegemaakt. Dichte scholen voor 8 weken lang, ongekend. En als de regering had gezegd dat kinderen geen (huis)werk hadden hoeven te maken in die periode hadden de scholen dat vast ook niet goed gevonden.

    Maar wat betreft een eventuele volledige heropening nog dit schooljaar kan er vanuit school toch al een plan van aanpak gemaakt worden, dat hoeft nu toch niet pas gedaan te worden als de regering afkondigt dat de scholen weer vanaf een bepaalde periode open gaat? Daar kan toch nu al over worden nagedacht, plan van aanpak in de kast klaar leggen en er uit pakken wanneee nodig? Het dicht gaan van de scholen was idd niet op vooruit te werken, maar op een volledige heropening wel toch?

    En ik begrijp echt hoor dat als je er nu als leerkracht midden in zit, je ook het afscheid van groep 8 op een leuke manier wilt regelen dat het allemaal heftig is en onduidelijk, maar ik denk dat duidelijkheid nu niet veel gaat helpen. De volgende fase van 1 juni bv open gaan van terrassen is ook helemaal nog niet duidelijk, als er een volgende piek komt gaat daar ook een streep doorheen. Dus dat blijft voor nu gewoon lastig.
     
  16. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    @babbel1983 : het is niet dat we helemaal idee-loos rondzweven. Ideeën zijn er zat. Maar een idee uitwerken kost gewoon tijd. Ik kan echt wel een planning maken voor een geweldige logeerpartij op school. Maar daar heb ik wel hulp bij nodig, ook van ouders, om bepaalde dingen definitief te maken.
    Ik kan dat niet over mijn hart verkrijgen, om dan nu zoiets te opperen en dan die kinderen straks wéér te moeten teleurstellen. Oh ja, dit gaat ook al niet door. Voeg maar even toe aan schoolvoetbal, kamp, musical, schoolreis en je eindfeest.

    Ook voor andere dingen heeft het echt geen zin om 20 ideeën uit te werken. Het kost onzettend veel tijd en energie. Ik heb dat wel aan mijn man gezien. Als er ìemand stressbestendig is, is hij het wel. Niet gedacht dat die ooit last zou kunnen krijgen van burn-out klachten. Maar hij heeft in 2 weken tijd, 3 verschillende COMPLETE protocollen uit de grond moeten stampen om de schoolexamen af te kunnen nemen. Waarbij hij zowel moest voldoen aan de richtlijnen van het RIVM als aan het examenregelement (Dat is ook nog een compleet boekwerk!) En dan nog rekening houden met beschikbaarheid van lokalen en collega's. En met collega's die dus nu niet inzetbaar zijn èn leerlingen waarbij examens thuis afgenomen moeten worden, waarbij wel weer voldaan moet worden aan de reglementen. Dat kost elke keer een paar dagen hard doorbikkelen, tot en met 's avonds laat aan toe. En dan krijg je elke keer te horen dat het toch weer anders moet en kan je hele plan de prullenbak in kan. Dit is voor het eerst dat ik breukjes heb gezien in die kalme stressbestendigheid van hem.

    Natuurlijk houd je in gedachten rekening met verschillende scenario's. Maar voor dingen zoals het afscheid van groep 8 is het heel simpel: zolang niet duidelijk is of en wanneer je weer met de hele groep samen iets kunt doen, kun je eigenlijk niks.
     
  17. babbel1983

    babbel1983 Fanatiek lid

    3 jul 2013
    1.324
    298
    83
    @tupp ik kan me de teleurstelling van je heel goed voorstellen nu je niet weet waar je aan toe bent qua groep 8, maar ik denk dat niemand je hierop een antwoord kan geven, ook de regering niet. Je ziet het ook aan het commentaar dat er nu al is op de facering, komt de regering met een routekaart, iets meer duidelijkheid, en nog vallen heel veel groepen er over heen. De horeca, de sportscholen, de culturele sector, noem maar op. Nu is er iets meer duidelijk, maar nog is het niet goed. En dat zal ook zo zijn als de regering meer zegt over het laatste gedeelte van dit schooljaar, stel dat ze hiervoor een routekaart maken, maar ze trekken het later weer in, dan heb je alsnog het voor niets gemaakt. Niemand weet het immers hoe de komende weken zullen lopen.

    Ik hoop echt dat je met jouw groep 8 een leuk afscheid kunt hebben, maar ik denk dat je qua planning misschien niet anders dan van de huidige situatie uit kunt gaan (dus halve klassen per keer) en zelfs dat zou ook nog teruggedraaid kunnen worden. Het is voor dit soort dingen, afscheid van de basisschool, gewoon dubbel zo klote dat dit virus nu om de hoek komt zetten. Sporten, dsgjes uit, etentjes etc komt allemaal ooit weer terug, maar je leerlingen nemen idd maar 1x afscheid van de basisschooltijd.

    Wat betreft je man kan ik me goed voorstellen dat het pittig is geweest de afgelopen tijd en ik dat hij er even flink doorheen heeft gezeten. Heb dat alleen al bij het lezen van je verhaal, laat staan als je er midden in zit. En ben het echt wel met je eens dat dingen duidelijker gecommuniceerd moeten worden, beter over nagedacht voordat we 3 verschillende dingen zeggen, helaas is dat niet alleen iets van deze tijd die besluitenloosheid. Maar wel dubbel zo lastig nu met de tijdsdruk die er achter zat.

    Hopelijk komt er binnenkort meer duidelijkheid voor je en kun je je groep 8 een mooi afscheid bezorgen!
     
  18. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Onze school heeft al tot 1 juni die 50% planning rond. Kan natuurlijk altijd wijzigen maar denk niet dat ze uitgaan daarvan gezien de voorbereidingen die zijn getroffen tot 1 juni. Zoals duidelijke planningen tot die tijd.
     
  19. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Verschrikkelijk, ik leef met je mee. En ik kan met mijn verstand niet bij dat minister zich kennelijk niet druk maakt om groep 8 kinderen die nu (woorden van mijn zoon) schijtafsluiting van een schijtjaar hebben.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  20. luca75

    luca75 Fanatiek lid

    14 aug 2013
    4.834
    3.476
    113
    Volgens mij geldt dit protocol tot nader order en hangt het ook af van hoe het in andere landen gaat waar scholen al eerder open waren.

    Hier hebben ze het schema al doorgegeven tot het einde van het schooljaar.
     

Deel Deze Pagina