Hier in Europa denk ik vooral aan economische machtsverschuivingen (en dat hoeft allerminst negatief te zijn). Wereldwijd ook politiek, al was dit al veel langer aan de gang: de verschuiving van de wereldlijke macht van VS naar China. In China zelf gebeurt er niets wat niet allang gebeurde. Je wordt daar continu in de gaten gehouden met camera’s en gezichtsherkinning. Niemand die het in zijn hoofd haalt een rood licht te negeren. Verder denk ik dus vooral dat veel mensen het ‘gevoel’ hebben dat de macht verschuift omdat er regels worden opgelegd waar het draagvlak nu voor vermindert. Ik vond dit wel interessant: https://www.universiteitleiden.nl/nieuws/2020/05/andre-gerrits-corona-brengt-sociale-ontwikkelingen-in-stroomversnelling
Ehhh. Nou, exacte coördinaten kan ik je niet geven, maar China? Rusland? De USA? Een handjevol andere mogendheden die een nogal grote rol spelen in de huidige wereldeconomie en wereldpolitiek en onderling wat tegen elkaar aan het sparren zijn? 'De verschuiving' zal zich inderdaad niet afspelen in jouw achtertuin, dus ik kan me voorstellen dat je er fysiek niets van merkt.
Hoewel ik het in deze discussie (die ik vooral op de achtergrond volg) meer niet dan wel met je eens ben, zit ik nu echt te schaterlachen van je gevatte reactie. En dat is niet sarcastisch bedoelt.
Laten ze niet meer zien hoeveel mensen eraan zijn overleden? Hier is gisteren een verpleegkundige van het plaatselijke ziekenhuis aan corona overleden .
Jawel hoor, maar de ic-cijfers is mijn taak RIVM: drie ziekenhuisopnames, vijf coronadoden Het RIVM meldt vijf nieuwe geregistreerde sterfgevallen door het coronavirus. Daarmee komt het totaalaantal geregistreerde coronadoden op 6095. Gisteren werden er nog nul doden gemeld, dat was voor het eerst sinds de uitbraak van het virus eind februari. Ook meldt het RIVM drie ziekenhuisopnames. In totaal zijn nu 11.853 mensen in het ziekenhuis opgenomen (geweest) vanwege het virus. Gisteren meldde het RIVM twee nieuwe geregistreerde ziekenhuisopnames. Verder heeft het RIVM zeventig meldingen ontvangen van coronabesmettingen. Daarmee komt het totaalaantal positief geteste personen op 49.722. "Deze patiënten zijn niet allemaal in de afgelopen 24 uur positief getest, in het ziekenhuis opgenomen of overleden", aldus het RIVM. "Sommige patiënten worden later gemeld. Daarom worden de gegevens van afgelopen dagen vaak nog aangevuld."
En hier de cijfers van afgelopen week. https://www.nu.nl/coronavirus/6059886/coronacijfers-van-afgelopen-week-aantal-besmettingen-bijna-gehalveerd.html
Ja uiteraard. Zolang de wereld bestaat wordt er onderling gevochten. Dat speelt uiteraard al veel langer dan pas na de 2e wereldoorlog (hoe hadden die oorlogen immers überhaupt ontketend kunnen worden). Maar dat betekent niet dat de onderlinge relaties niet continu veranderen en landen zich tegen elkaar keren. En de sfeer onderling is momenteel niet te vergelijken met toen we allemaal stonden te juichen toen the Hoff 'freedom' stond te zingen bij de val van de muur. Zelfde spelers, andere omstandigheden. En juist een ingrijpende gebeurtenis zoals Corona en de economische impact daarvan kan zeker bijdragen aan globale onrust.
Weer?? Volgens mij is er de laatste jaren genoeg bezuinigd. En laten we voorop stellen dat ik helemaal niet werkzaam ben in de zorg. Maar ik vind wel dat vooral de mensen die werkzaam zijn in de ziekenhuizen een tegemoetkoming verdienen.