Corona nieuws deel 4

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door Liekje81, 11 mei 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Whysteria

Whysteria Niet meer actief

Dat is uiteraard makkelijk gezegd wanneer je redelijk baanzeker bent, maar helaas gaat die vlieger niet voor iedereen op.

Voor onder meer de horeca beginnen de regels inmiddels inderdaad meer en meer op pesten te lijken. En wanneer men vanwege de maatregelen een reële kans loopt de deuren te moeten sluiten maakt de manier waarop de versoepeling verloopt en de inconsequentie waarop de regels in verschillende branches al dan niet worden toegepast echt wel behoorlijk veel uit.

Madelie en Vogelinnetje vinden dit leuk.
  2. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.516
    36.478
    113
    Dat mag je vinden. Ik sta wel achter de gemaakte keuzes.

Whoopy vindt dit leuk.
  3. Whysteria

Whysteria Niet meer actief

Dat was me inmiddels al wel duidelijk... :D

4. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.279
    6.745
    113
    Ja, maar het aantal corona-gevallen in heel NL? Of alleen zeer lokaal? Nu is het eenmaal zo dat het vooral zeer lokaal is. Er is nu geen enkele aanwijzing dat er een risico is voor heel NL.

Blijkbaar ervaren velen het afstand houden wel als een probleem. Gewoon je familie weer een knuffel geven, met vrienden ergens wat drinken zonder kuchschot ertussen. Je kunt uitleggen dat dat niet kan als de besmettingsgraad hoog is en de IC's vol liggen. Maar nu kunnen velen het niet meer verklaren voor zichzelf.

Madelie en Whysteria vinden dit leuk.
  5. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.516
    36.478
    113
    Moet dat altijd dan? Er zijn waarschijnlijk genoeg dingen die niet iedereen kan verklaren, maar daarom vertrouwen we dan ook op de mensen die ervoor geleerd hebben.
    Ik kom overigens uit Groningen, met zo ongeveer het laagste aantal besmettingen van Nederland.

En er zijn waarschijnlijk net zoveel mensen die 1.5 meter afstand ook niet ideaal vinden, maar het wel accepteren, alleen hoor je die niet zo hard roepen.

Lils, bosi333, Whoopy en 2 anderen vinden dit leuk.
  6. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.279
    6.745
    113
    Maar kunnen die geleerden het wel verklaren dan? Dat lukte toch ook niet meer? Daarom ook die versoepelingen.

Het lijkt net opvoeden: ik verbied mijn kinderen alleen iets als ik het voor mezelf kan verklaren :) "Gewoon omdat mama het zegt" bestaat hier niet in huis.

2littlemonkeys vindt dit leuk.
  7. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.516
    36.478
    113
    Hier ook niet, maar soms snappen kinderen iets niet of willen ze iets niet, dan beslist mama, omdat ze nu eenmaal meer ervaring heeft en weet waarom iets beter is en dat kun je toch uitleggen? Dat gebeurt nu ook.
    En met versoepelingen is toch niks mis? Maar waarom al het commentaar als er toch al zoveel versoepelt wordt?

Whoopy en Zwierezwaai vinden dit leuk.
  8. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.853
    3.367
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Nou dát inderdaad.. Doet me denken aan mijn werk : In 1.40 mag je niet duiken. Zelfs volwassenen doen het nóg?! Waarom niet is heel duidelijk: Het is te ondiep en je kunt op de bodem duiken en je nek breken.
    'Maar ik duik niet zo diep' - 'Ja maar dat gebeurd mij niet' 'heb je dat ooit al eens meegemaakt? Vast niet, dus dat gebeurd echt bijna nooit hoor!'

Toch weten we volgens mij allemaal wel dat de regel van levensbelang is, want áls het mis gaat, gaat het écht mis.

Dat gevoel heb ik nu ook. De regels worden versoepelt, maar zijn nog wel nodig, want áls het mis gaat, kan het góéd mis gaan! En dat willen we niet. We hebben nu even gemerkt hoe dat is. Ik wil écht niet terug naar die situatie en de noodzakelijke strengere regels. Maar omdat een groep mensen denkt dat het allemaal niet zo'n vaart loopt, breng je anderen mogelijk in levensgevaar, al is het maar (net zoals in een zwembad dus wat ik ervaar) door het verkeerde voorbeeld te geven en te doen alsof dat foute voorbeeld heel gewoon is!

Mogelijk is het door de versoepelingen ook juist wel moeilijker - omdat het minder duidelijk is misschien? Omdat we doordat we zien wat weer wél mag, nog duidelijker zien wat níét... Maar toch kan ik geen begrip opbrengen voor mensen die de 1,5 meter totaal loslaten en andere die hier wél aan willen houden, gewoon (soms letterlijke, maar ook figuurlijk) klémzetten.

Nellie4, Whoopy, Didi1980 en 2 anderen vinden dit leuk.
  9. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.516
    36.478
    113
    Precies! En van die mensen zeggen dat allemaal onzin is geweest, want de ic heeft nooit de maximale capaciteit bereikt. Nee mensen, door de maatregelen is dat gelukkig niet zover gekomen. Het is hier al veel beter dan het was, maar tenzij je naar die situatie terug wilt gaan, zou ik me nog even aan die regels houden.

Ligero, Whoopy, bosi333 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  10. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.719
    2.524
    113
    En laten we niet vergeten dat de uitbraak ooit begonnen is met minder dan 1700 besmettelijke mensen en ook een epidemie heeft kunnen worden. Dus afstand houden is nog steeds belangrijk.

11. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.279
    6.745
    113
    Dat 'dus' is wellicht helemaal geen 'dus'. Er was toen sowieso minder tot geen grip omdat alles onbekend was. En we leven nu meer buiten, het is warmer, geen virusseizoen. Je kunt toen en nu dus ( :D ) niet zo makkelijk met elkaar vergelijken.

In feb/mrt zag je een vrij snelle stijging van het aantal mensen dat besmet was. Nu heb je ook redelijk wat besmettingen, maar toch geen stijging.

12. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.719
    2.524
    113
    Klopt, maar wat ik hiermee wilde zeggen is dat we toen geen afstand hielden. En nu de maatregelen gedeeltelijk opgeheven zijn en mensen lak krijgen aan de 1,5 m kan het zomaar zijn dat we weer een uitbraak krijgen. Destijds was het aantal besmette mensen ook beperkt en toch is daar een uitbraak van gekomen. Tuurlijk zijn de omstandigheden nu gunstiger, maar het virus kan zo wel op de achtergrond doorsluimeren om, als we even niet meer opletten in het najaar, weer goed terug te komen.

bosi333 vindt dit leuk.
  13. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Bedoel je in Nederland?

In Nederland heeft de uitbraak zeker de maximale capaciteit bereikt en overschreden, deze was namelijk 1.100 IC bedden waarvan 700 beschikbaar voor Corona.
    Op de piek lagen er 1.400 patiënten op het IC waarvan iets van 50 in Duitsland.

Het is dat halsoverkop binnen 2-3 weken de capaciteit uitgebreid werd en de triage aangescherpt. Tientallen mensen hebben wekenlang aan apparatuur gelegen welke ingezameld werd bij de dierenartsen.

Vitamientjuh, Whoopy en Fuddey vinden dit leuk.
  14. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.516
    36.478
    113
    Ja klopt, was idd niet helemaal duidelijk

15. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.275
    6.802
    113
    Dat het warmer is dat maakt niet uit. Zie maar in warmere landen.

16. Snoopy1983

Snoopy1983 VIP lid

11 feb 2008
    9.543
    4.729
    113
    Vrouw
    Toch wel in NL. Als het hier warmer is zijn we graag buiten, meer vitamine D, betere weerstand. In Italië en Spanje o.a. is het vaker warm weer en zijn mensen juist meer binnen met de airco aan...

Athina en bosi333 vinden dit leuk.
  17. 2littlemonkeys

2littlemonkeys Fanatiek lid

27 feb 2015
    4.563
    2.765
    113
    Vrouw
    Noord Nederland
    Niet te vergeten dat er sprake is van een andere cultuur in bijvoorbeeld Spanje en Italië mbt familie (wonen vaker samen, dichter op/bij elkaar).

18. Snoopy1983

Snoopy1983 VIP lid

11 feb 2008
    9.543
    4.729
    113
    Vrouw
    Ja ook dat idd

2littlemonkeys vindt dit leuk.
  19. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    19.053
    15.075
    113
    ach de versoepeling heeft in elk geval t voordeel dat meer mensen bij een uitvaart kunnen zijn.

Mag je elkaar nog steeds geen knuffel geven (dat wordt awkward) maar je kan wel afscheid nemen.

Wij hadden net met pijn en moeite de lijst teruggebracht, kan weer aangevuld worden dus. (zijn alvast bezig met de voorbereidingen)

Enige positieve vind ik de bonus voor de zorgmedewerkers van 1000 netto. Blijft jammer dat ze de overuren niet gewoon ff netto deden, dan was dat gedonder met die toeslagen er ook niet.

20. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.275
    6.802
    113
    Didi1980 en 2littlemonkeys vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina