Nee, er is idd niets belangrijk gezegd. Alleen er weer op gehamerd dat ze nog niet met zekerheid kunnen zeggen of de horeca enzo ook daadwerkelijk open kunnen en dat er nog onzekerheid is over vakantie’s in europa. Hij had daar geen advies over op dit moment.
https://nos.nl/artikel/2333750-pathologen-zien-veel-schade-bij-overleden-coronapatienten.html "Wij komen een enorm scala aan afwijkingen tegen. Alleen al in de longen zien we verschillende patronen van schade", zegt Jan von der Thüsen, thoraxpatholoog in het Erasmus MC. "We zien onder meer kapotte longblaasjes, bloedstolsels in grote bloedvaten, schade aan de kleinste haarvaatjes en littekenweefsel." Vooral de hoeveelheid bloedstolsels in de longslagaderen is opvallend, stelt Katrien Grünberg, hoogleraar pathologie bij het Radboudumc. Die stolsels sluiten bloedvaten af waardoor weefsels erachter te weinig zuurstof opnemen. "Meestal moet je zoeken naar stolsels, maar nu zie ik er vaak meerdere in één patiënt. Het is echt in your face." Virus opruimen Grünberg vindt ook de combinatie van acute en chronische schade opmerkelijk. "In de longen bijvoorbeeld zie je zowel vocht dat net uit de bloedvaten is gelekt als littekenweefsel dat eerder ontstond. We begrijpen nog niet wat dat betekent. Krijgt het lichaam het virus niet opgeruimd? Houdt het lichaam de ziekte in stand nadat het virus is verdwenen? Ook hart, nieren en zelfs de hersenen kunnen ontstoken raken. "Tot nu toe vinden we geen virusdeeltjes in het brein, maar de immuuncellen in de hersenen zijn groter en actiever dan normaal", zegt neuropatholoog Marianna Bugiani van het Amsterdam UMC. "Bovendien treffen we in de hersenen afweercellen aan die daar normaal niet voorkomen. Dat kan verklaren waarom sommige patiënten tijdelijk hun reuk verliezen, verward raken of moeite hebben met bewegen."
Ik ben hier ook wel geinteresseerd in, net als het onderzoek uit de VS dat het heeft over nierschade. Wat is er anders aan dit virus dan bij andere luchtwegvirussen? Of kan een gewoon verkoudheidsvirus dit ook veroorzaken, maar wordt er geen aandacht aan besteed?
RIVM: 28 nieuwe doden, 27 nieuwe ziekenhuisopnames Er zijn 27 nieuwe coronapatiënten opgenomen (geweest) in het ziekenhuis. Dat meldt het RIVM. Dat zijn er 25 minder dan gisteren werd gemeld. Het totaal aantal coronapatiënten dat in het ziekenhuis is opgenomen of opgenomen is geweest is 11.457. Het dodental als gevolg van het coronavirus is gestegen met 28, aldus het RIVM. Dat zijn er 24 minder dan gisteren, toen er 52 doden gemeld werden. De patiënten zijn niet allemaal in het afgelopen etmaal overleden, er zit een vertraging tussen de dag van overlijden en de dag dat het overlijden wordt gerapporteerd. Ook in de opnamecijfers zit die vertraging. In totaal zijn nu, voor zover bekend, 5590 mensen in Nederland overleden aan de gevolgen van het coronavirus. Dat aantal ligt in werkelijkheid hoger, doordat alleen geteste patiënten worden meegerekend als ze overlijden aan de gevolgen van een besmetting. Het aantal nieuw gemelde besmettingen is 270. In totaal zijn er nu 43.481 besmettingsgevallen bekend. Doordat lang niet iedereen getest wordt, ligt het werkelijke aantal besmettingen hoger.
Dit is echt heel positief. Ik weet nog dat we een aantal weken geleden zelf de conclusie trokken dat het eind mei rond de 700 zou zijn omdat het de goede kant op leek te gaan. Dit is toch wel bovenverwachting goed zo!
https://www.nu.nl/coronavirus/6050778/ouders-horen-voorlopig-nog-niet-of-basisscholen-definitief-openblijven.html?fbclid=IwAR2XT6MYhJLozZmTuvesshVFeaqOJUMH9TJN888jPDwXcaOgzTgvIY6q_ks Ik zie het dus zo weer voor me dat de scholen weer dichtgaan over 2 weken.maar kijken naar de contactberoepen lijkt mij veel logischer
Ik denk eerder dat de scholen vanaf 2 juni weer volledig open gaan. De cijfers zien er goed uit en uit onderzoek blijkt nog steeds dat kinderen geen grote rol spelen bij de verspreiding vsn het virus. Ze gaan echt niet scholen open doen en ze na drie weken weer sluiten hoor. Trouwens als ze 2 juni weer open gaan hebben ze 4-6 weken later weer zomervakantie. Juist een mooi moment om het zo voorzichtig weer te starten lijkt me.
Hoezo haal je dat uit dit artikel? Andere landen hebben positieve uitkomsten. Zoals Noorwegen en Denemarken, China. Denemarken gingen tegelijk andere dingen open, zoals kappers.