Corona nieuws deel 5

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door Amarens, 11 sep 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Elizah

Elizah Niet meer actief

Ik begreep dat die 600 mensen verdeeld waren over 2 of 3 verschillende ruimten. Dus over de kerkzaal zelf en over 1 of 2 andere zalen.

Overigens snap ik wel dat t vraagtekens oproept.

Gewooniemand vindt dit leuk.
  2. Paardenbloem

Paardenbloem Niet meer actief

Tja, dat kan. Ik heb geen zin in de hele mondkapjesdiscussie maar ik geloof wel dat het in ieder geval een (klein) verschil kan maken. Sowieso geef je er een signaal mee af.
    En voor mijn werk moet ik die dingen 3 uur aaneengesloten op zonder ze aan te raken terwijl ik fysieke inspanning lever, dus ik zie niet echt in waarom dat 1,5 uur lang stilzittend niet zou kunnen.

Jackie87, Neuzeke en Mamafiets vinden dit leuk.
  3. Loveischocola

Loveischocola VIP lid

11 jan 2019
    12.267
    12.640
    113
    Vrouw
    Wij hebben nog steeds de christelijke activiteiten via zoom. En gaat prima

Neuzeke vindt dit leuk.
  4. Paardenbloem

Nee maar daar is in elk geval nog een maximum aantal bezoekers per ruimte. Ik vind honderden mensen echt heel veel in deze situatie.
    En het gaat mij eigenlijk vooral om het signaal wat je af geeft en het oncomfortabele gevoel wat ik heb bij de voorkeurspositie. Als er nu wel coronabesmettingen komen die herleidbaar zijn tot kerken, heb je wel echt wat uit te leggen..

Juffie26, Fuddey, SAARC en 5 anderen vinden dit leuk.
  5. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.823
    31.393
    113
    Vrouw
    Tja.
    Wij zouden nu op dit moment in het PSV stadion zitten. Eerste keer voor jongste. We durfden het aan zonder mensenmassa voor hem.

Stomme supporters die zich niet aan de regels hielden:mad:

Wat betreft kerkdiensten tov feesten. Naar een feest ga je voor het gezelschap. 1,5 houden is dan moeilijk.

Naar de kerk ga je voor jezelf. Dus dan is de verleiding om toch even dichter bij een ander te komen voor een praatje of Dankje veel kleiner.
    En tijdens de dienst moet je toch blijven zitten. (Weet even niet hoe het ter communie gaan geregeld is in de katholieke kerken. Maar neem aan dat ook daar wat voor geregeld is.

Wat betreft zingen. Ik snap heel goed dat het kaal voelt niet te kunnen zingen. Zingen is emotie. En samenzang kan veel losmaken. Geeft positieve energie.
    Maar aan de andere kant lees ik ook dag er uitbraken zijn geweest bij koorrepetities. En die hielden zich ook aan alle regels.
    Dus hier zou ik dan ook zeer terughoudend in xijn

Paardenbloem vindt dit leuk.
  6. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    9.764
    8.860
    113
    Vrouw
    Als die er bij ons zouden komen hebben ze eerder wat uit te leggen over de 1,5m maatregel eerlijk gezegd... en er zullen vast kerken zijn die er misschien minder goed mee omgaan, maar in de kerken die ik ken is het eerder 2 dan 1,5m.

nelta vindt dit leuk.
  7. Paardenbloem

Ja dat bedoel ik ook, dan heb je in het algemeen wat uit te leggen.
    Ik weet dat er onder andere bij ons en ook andere kerken wel een gesjoemeld wordt met de 1,5 meter als het bijvoorbeeld om familie gaat (uitwonende broers/zussen) wat dus niet onder 1 huishouden valt. Daar sta ik ook echt niet achter. Ik vind dat je juist een goed voorbeeld zou moeten geven.

8. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Hier zitten we vaak wel meer dan 1.5 meter uit elkaar. De enige die wel bij elkaar zitten, zijn weduwen die bij hun kinderen en kleinkinderen zitten, maar dat zijn er maar 2. We mogen om de dienst, maar onze kerk zat altijd al niet vol. Ik ben ook blij dat wij niet zo'n grote gemeente hebben. Was ik sowieso al, maar nu nog meer.

9. Maan14

Maan14 Niet meer actief

Ik sta er vooral van te kijken hoe het per kerk en parochie/organisatie verschil.

Ik geloof er wel in dat een kerk een mogelijke besmettingsbron kan zijn. Was een stad naast ons het geval tijdens de eerste golf. Maar toen werden er helemaal geen regels gehandhaafd.

Onze zoon is een maand geleden gedoopt. In de grootste kerk van onze stad kwa vierkante meters mochten maar 170 mensen binnen. Onze doop was maar klein en er werden rijen leeg gelaten zodat de 1.5 meter rondom gehouden kon worden. Dit doen ze tijdens de normalen zondags dienst ook.

Gewooniemand vindt dit leuk.
  10. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Ja ik vind 600 ook wel veel. Mijn schoonouders zitten in een grote gemeente 1100-1200 leden en die mogen met 250 man naar de kerk.

11. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.399
    5.305
    113
    Ik weet van mijn moeder dat bij haar kerk er spatschermen zijn en de pastoor een pincet gebruikt. En uiteraard afstand gehouden wordt. Bij de kerk in haar dorp moet je vooraf inschrijven, bij de kerk een dorp verder niet, want daar is de kerk groter en gaan minder mensen naar de kerk. Afstand is heel goed geregeld en het koor bestaat uit 2 mensen nu.

Mamafiets vindt dit leuk.
  12. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.214
    4.516
    113
    oh my God, ik lees deze opmerking nu pas en lig serieus al 2 minuten in een deuk:D:D:D

13. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
  14. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.224
    15.021
    113
    Vrouw
    Dat is in verhouding toch haast hetzelfde? Klinkt alleen minder.

15. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    In verhouding scheelt het niet zo veel, maar ik denk dat over 250 mensen minder snel vallen dan 600.

16. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.224
    15.021
    113
    Vrouw
    Wij hebben een kleinere kerk, kleinere gemeente. Bij ons kunnen er, met de 1,5 meter, denk ik max 70 man naar de kerk. Vanmorgen zaten we met ongeveer 50 mensen in de kerk.
    Bij ons zijn er metingen gedaan wbt de ventilatie. En net de berekeningen bleek dat we mogen zingen. Dus zijn wij een paar weken geleden weer gaan zingen. En dat hebben we nu ook weer gedaan. Aan de ventilatie is niks veranderd, dus als het volgens de berekeningen een paar weken geleden kon, moet dat nu ook nog kunnen.

Bij ons zijn ze ook heel strikt wbt verschillende huishoudens. Zelfs uitwonende kinderen mogen in de kerk niet bij de ouders zitten.

17. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.224
    15.021
    113
    Vrouw
    Dat is waar, maar toch is het nog steeds eigenlijk hetzelfde.
    Er moet naar verhoudingen gekeken worden.
    In een megakerk kunnen gewoon meer mensen dan in een kleine dorpskerk. In die megakerk is de gemeente in drieën gesplitst. Dat is onze kleine gemeente ook.

Dat zouden ze van mij ook bij de horeca mogen doen. Dat ze de gezelschappen op een max van 4 hebben gezet begrijp ik. Maar dat ze zelfs hele grote restaurants beperken tot max 30 mensen binnen snap ik niet helemaal.
    Laat zulke restaurants dan samen met de veiligheidsregio's aan tafel gaan om daar een aantal naar ruimte van te maken.

nelta vindt dit leuk.
  18. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.272
    6.801
    113
    Ja er komt steeds weer wat anders naar buiten. Ik vond hem in het filmpje inderdaad niet heel ziek ogen.

19. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    8.024
    6.767
    113
    zuid-holland zuid
    Weet iemand of de uitzondering echt alleen geldt voor kerken (christelijke gebedshuizen) of ook voor synagogen en moskeeën? Want dat zou ik dan echt wel suf vinden dat specifiek voor christenen een uitzondering geldt.
    Aan de andere kant , hier in de buurt zit een moskee in een oude kleuterschool , ik kan me wel voorstellen dat je daar heel andere eisen aan moet stellen dan aan een kerk waar 2300 mensen in passen. Eigenlijk zou je het per gebouw en situatie moeten bekijken hoeveel mensen er veilig in kunnen.

20. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    De uitzondering is voor religieuze bijeenkomsten, dus niet alleen voor kerken.

cowgirl80 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina