Hier ben ik het niet mee eens. Ik vind het raar dat kerken (geloofsovertuigingen) een uitzonderlijke behandeling krijgen. En dat heeft niets met het instituut kerk te maken. En nog raarder vind ik dat kerken niet gewoon zelf hun verantwoordelijkheid nemen en zeggen: ‘God heeft ons ook hersenen gegeven en we gaan voorlopig op afstand onze diensten houden.’ Waarom mag een kerk wel ongelimiteerd bezoekers ontvangen en een theater niet? We streven naar hetzelfde doel: Corona het land uit werken. Dan is het gelijke monniken, gelijke kappen.
Ja en dat is precies waar het fout gaat. Je spreekt jezelf nu wel tegen, want de reden dat wij het in Nederland zo goed hebben is vanwege onze grondrechten. dus die moeten we beschermen en niet lichtzinnig mee omgaan, omdat je toevallig met dit grondrecht niet zoveel hebt.
Ja precies. De media roept wat en de overheid volgt. Ze zijn het spoor helemaal bijster omdat ze het zelf gewoon niet meer weten nu.
Het is niet ongelimiteerd. Weken geleden is dit uitgebreid besproken in het debat. Wellicht kan je die eens terugkijken? Dan weet je het waarom.
Nee ik weet heel goed waarover ik het heb. Ik zeg eerst dat er soms weer eens goed naar de grondrechten gekeken moet worden. In sommige gevallen is een grondrecht achterhaald of moeten we ons aanpassen ( in geval van een pandemie bijvoorbeeld) Dat kan gewoon nodig zijn. Dat heet moderniseren. En niet te vergeten...zo makkelijk gaat het niet. Dus lichtzinnig wordt er niet over gedaan mocht het zover komen.
Kerken moeten zich dus nu houden aan de maatregelen die ook voor andere gebouwen gelden? En dan wordt er boos gedaan alsof dat de schuld van ‘de media’ is? Sorry, maar het is toch gewoon logisch dat dezelfde regels gelden voor alle gebouwen. Ik vind het bv ook nog steeds bizar dat ze in Zeeland een trouwfeest mogen geven en hier in mijn veiligheidsregio niet, zoiets moet gewoon landelijk gelijk zijn. Dus trek dat linksom of rechtsom gelijk, religieus gebouw of zaal in een gemeenschapshuis. Óf overal het maximum dat past op afstand in die ruimte, óf overal dat maximum van 30p binnen.
En zo creëer je alleen verdeeldheid en scheven gezichten. En vervolgens komt dat misselijkmakend spotje op de radio “alleen samen krijgen wij corona onder controle”, bleh. “Ze” (de overheid) kunnen niet eens gezamenlijke regels opleggen voor de uitvoetbalwedstrijden van de kids dat zegt toch genoeg.
Ik ben op de hoogte van het waarom, maar blijf van mening dat er bij een kerkdienst dezelfde regels zouden moeten gelden als bv in een theater. Maanden lang is er bij ons op afstand de dienst gedaan.(was nu wel weer opgestart). Waar een wil is is een weg.
Ik denk dat als de kerken zich afgelopen zondag hadden beperkt tot diensten met maximaal 50 kerkgangers, dat niemand daarover gevallen zou zijn. Maar als er vervolgens meerdere diensten met 600 kerkgangers gehouden worden, dan gaan mensen vragen stellen. En doe nou niet of dit een kwestie is tussen gelovigen en niet-gelovigen. Het lokale CDA notabene had eerder al bezwaar gemaakt. https://www.ad.nl/binnenland/corona-houdt-kerkgangers-staphorst-niet-tegen-angst-regeert-niet-god-regeert~a00c6025/
Er wordt niets aangetast, gelukkig niet, maar wel ter discussie gesteld en daar begint het natuurlijk mee. Volgens de grondwet mag je kerkelijke samenkomsten niet verbieden.
Het is te hopen dat voor uitvaarten dezelfde regels gelden voor een religieuze uitvaart als voor een niet-religieuze uitvaart.
Nee dit is dus precies waarom het aangepast moet worden. Het kan nu even niet anders dus moeten ook kerken zich aanpassen.
Hier ben ik het helemaal mee eens. Vond het heel goed dat de joodse organisatie meteen bekend maakte de 30 man aan te houden en niet voor de uitzondering positie te gaan. Ik vind eigenlijk dat elke geloofs overtuiging hier een voorbeeld aan had moeten nemen.
Kerkorganisaties hebben met Ferd Grapperhaus (Justitie en Veiligheid) afgesproken dat kerken voortaan nog maximaal dertig bezoekers ontvangen voor een kerkdienst en dat er niet meer gezongen wordt, meldt de minister maandag. "Iedereen moet offers brengen. Kerkelijk organisaties zien dat nu ook", zegt Grapperhaus tegen RTL Nieuws. De diensten zullen zoveel mogelijk digitaal moeten plaatsvinden.
Die worden toch niet verboden? Alleen worden er regels gesteld aan aantallen mensen. Wat er achter dit grondrecht is is de vrijheid van godsdienst. Een groot goed, waar je niet aan wil komen. En wat door corona maatregelen op geen enkele manier wordt aangetast. Ook niet als er op bepaald moment wordt besloten dat ver niemand meer op welke bijeenkomst dan ook mag komen. Dan nog is iedereen vrij te geloven wat hij/zij wil.
Je tweede stukje snap ik en volgens mij gebeurd dat ook gewoon. maar een grondrecht wijzig je niet even voor een periode omdat het nu even moet of goed uitkomt, zo ga je niet met grondrechten.