Corona nieuws deel 5

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door Amarens, 11 sep 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.474
    4.930
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Hier ben ik het niet mee eens. Ik vind het raar dat kerken (geloofsovertuigingen) een uitzonderlijke behandeling krijgen. En dat heeft niets met het instituut kerk te maken. En nog raarder vind ik dat kerken niet gewoon zelf hun verantwoordelijkheid nemen en zeggen: ‘God heeft ons ook hersenen gegeven en we gaan voorlopig op afstand onze diensten houden.’

Waarom mag een kerk wel ongelimiteerd bezoekers ontvangen en een theater niet? We streven naar hetzelfde doel: Corona het land uit werken. Dan is het gelijke monniken, gelijke kappen.

Syane, Jackie87, Madeliefje06 en 4 anderen vinden dit leuk.
  2. Nellie4

Nellie4 Fanatiek lid

25 jan 2017
    4.888
    7.955
    113
    Ja en dat is precies waar het fout gaat.

Je spreekt jezelf nu wel tegen, want de reden dat wij het in Nederland zo goed hebben is vanwege onze grondrechten.

dus die moeten we beschermen en niet lichtzinnig mee omgaan, omdat je toevallig met dit grondrecht niet zoveel hebt.

Kinderwens87, Anne2019 en Felice vinden dit leuk.
  3. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.823
    31.393
    113
    Vrouw
    En dat ze inmiddels weer, met wat aanpassingen, in hun eigen appartement kunnen wonen :)

NiVa0230 en bosi333 vinden dit leuk.
  4. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    9.764
    8.860
    113
    Vrouw
    Ja precies. De media roept wat en de overheid volgt. Ze zijn het spoor helemaal bijster omdat ze het zelf gewoon niet meer weten nu.

Gewooniemand, Nellie4 en Amarens vinden dit leuk.
  5. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    9.764
    8.860
    113
    Vrouw
    Het is niet ongelimiteerd. Weken geleden is dit uitgebreid besproken in het debat. Wellicht kan je die eens terugkijken? Dan weet je het waarom.

6. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.823
    31.393
    113
    Vrouw
    Kan je iets concreter zijn?
    Welk grondrecht wordt er volgens jou aangetast? En door welke regels?

7. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.272
    6.801
    113
    Nee ik weet heel goed waarover ik het heb.

Ik zeg eerst dat er soms weer eens goed naar de grondrechten gekeken moet worden. In sommige gevallen is een grondrecht achterhaald of moeten we ons aanpassen ( in geval van een pandemie bijvoorbeeld)

Dat kan gewoon nodig zijn.

Dat heet moderniseren.

En niet te vergeten...zo makkelijk gaat het niet. Dus lichtzinnig wordt er niet over gedaan mocht het zover komen.

8. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.272
    6.801
    113

Mee eens. Het is niet anders dan een theater.

Gewoon rechttrekken.

9. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.679
    113
    Kerken moeten zich dus nu houden aan de maatregelen die ook voor andere gebouwen gelden? En dan wordt er boos gedaan alsof dat de schuld van ‘de media’ is? Sorry, maar het is toch gewoon logisch dat dezelfde regels gelden voor alle gebouwen. Ik vind het bv ook nog steeds bizar dat ze in Zeeland een trouwfeest mogen geven en hier in mijn veiligheidsregio niet, zoiets moet gewoon landelijk gelijk zijn. Dus trek dat linksom of rechtsom gelijk, religieus gebouw of zaal in een gemeenschapshuis. Óf overal het maximum dat past op afstand in die ruimte, óf overal dat maximum van 30p binnen.

Syane, Jackie87, Snoopy1983 en 3 anderen vinden dit leuk.
  10. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.523
    3.772
    113
    En zo creëer je alleen verdeeldheid en scheven gezichten. En vervolgens komt dat misselijkmakend spotje op de radio “alleen samen krijgen wij corona onder controle”, bleh. “Ze” (de overheid) kunnen niet eens gezamenlijke regels opleggen voor de uitvoetbalwedstrijden van de kids dat zegt toch genoeg.

tuc vindt dit leuk.
  11. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.474
    4.930
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ik ben op de hoogte van het waarom, maar blijf van mening dat er bij een kerkdienst dezelfde regels zouden moeten gelden als bv in een theater. Maanden lang is er bij ons op afstand de dienst gedaan.(was nu wel weer opgestart). Waar een wil is is een weg.

Syane en Neuzeke vinden dit leuk.
  12. oktober91

oktober91 Fanatiek lid

22 mei 2013
    1.121
    398
    83
    Nee dat is idd niet te hopen!

13. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.039
    3.864
    113
    Vrouw
    Thuis
    Ik denk dat als de kerken zich afgelopen zondag hadden beperkt tot diensten met maximaal 50 kerkgangers, dat niemand daarover gevallen zou zijn.

Maar als er vervolgens meerdere diensten met 600 kerkgangers gehouden worden, dan gaan mensen vragen stellen.

En doe nou niet of dit een kwestie is tussen gelovigen en niet-gelovigen. Het lokale CDA notabene had eerder al bezwaar gemaakt.

https://www.ad.nl/binnenland/corona-houdt-kerkgangers-staphorst-niet-tegen-angst-regeert-niet-god-regeert~a00c6025/

Syane en tuc vinden dit leuk.
  14. Nellie4

Nellie4 Fanatiek lid

25 jan 2017
    4.888
    7.955
    113
    Er wordt niets aangetast, gelukkig niet, maar wel ter discussie gesteld en daar begint het natuurlijk mee.

Volgens de grondwet mag je kerkelijke samenkomsten niet verbieden.

15. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.679
    113
    Het is te hopen dat voor uitvaarten dezelfde regels gelden voor een religieuze uitvaart als voor een niet-religieuze uitvaart.

bosi333 vindt dit leuk.
  16. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.272
    6.801
    113
    Nee dit is dus precies waarom het aangepast moet worden.

Het kan nu even niet anders dus moeten ook kerken zich aanpassen.

merah en Maan14 vinden dit leuk.
  17. Maan14

Maan14 Niet meer actief

Hier ben ik het helemaal mee eens.

Vond het heel goed dat de joodse organisatie meteen bekend maakte de 30 man aan te houden en niet voor de uitzondering positie te gaan. Ik vind eigenlijk dat elke geloofs overtuiging hier een voorbeeld aan had moeten nemen.

Syane, merah, Mamafiets en 2 anderen vinden dit leuk.
  18. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.272
    6.801
    113
    Kerkorganisaties hebben met Ferd Grapperhaus (Justitie en Veiligheid) afgesproken dat kerken voortaan nog maximaal dertig bezoekers ontvangen voor een kerkdienst en dat er niet meer gezongen wordt, meldt de minister maandag.

"Iedereen moet offers brengen. Kerkelijk organisaties zien dat nu ook", zegt Grapperhaus tegen RTL Nieuws. De diensten zullen zoveel mogelijk digitaal moeten plaatsvinden.

merah, Mamafiets en Maan14 vinden dit leuk.
  19. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.823
    31.393
    113
    Vrouw
    Die worden toch niet verboden? Alleen worden er regels gesteld aan aantallen mensen.

Wat er achter dit grondrecht is is de vrijheid van godsdienst. Een groot goed, waar je niet aan wil komen.

En wat door corona maatregelen op geen enkele manier wordt aangetast. Ook niet als er op bepaald moment wordt besloten dat ver niemand meer op welke bijeenkomst dan ook mag komen.
    Dan nog is iedereen vrij te geloven wat hij/zij wil.

Syane en bosi333 vinden dit leuk.
  20. Nellie4

Nellie4 Fanatiek lid

25 jan 2017
    4.888
    7.955
    113
    Je tweede stukje snap ik en volgens mij gebeurd dat ook gewoon.
    maar een grondrecht wijzig je niet even voor een periode omdat het nu even moet of goed uitkomt, zo ga je niet met grondrechten.

Deel Deze Pagina