Corona nieuws deel 5

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door Amarens, 11 sep 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Wellesnietes

Wellesnietes Niet meer actief

Ik ook. Mijn werkgever is nu heel strikt alleen als het echt niet anders kan mag je met toestemming komen. Maar mijn man werkt bij de overheid (!) en moet nog steeds naar zijn wekelijkse overleg met tig man want ja ze kunnen zich aan de afstand houden en alles is logistiek netjes geregeld. (dat lijkt me het probleem niet hè, dat kan en is bij mij op kantoor ook. Nou ja, ik vind het vooral raar dat hij bij de overheid in een kantoorfunctie werkt en voor een vaag overleg naar kantoor moet komen. Maar ik mag er niks meer over zeggen van m’n man :roflmao:

Gewooniemand en Zara75 vinden dit leuk.
  2. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Ah zo. Mijn man had altijd al een eigen laptop, dus dat ging hier verder prima. Heeft van zn eigen bureau nog 2 beeldschermen meegenomen. Die moeten tzt wel terug, maar zo geen kosten voor ons of voor de baas.

Zxcvb en Amarens vinden dit leuk.
  3. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Nee, komende week worden er toch nog een hele waslijst aan amandementen behandeld en dan moet hij ook nog door de eerste kamer.

4. Pinkie88

Pinkie88 Fanatiek lid

13 dec 2015
    3.747
    4.267
    113
    Statistisch gezien is dat overzicht wel een beetje vreemd toch?

Ik bedoel, kijk daar even kritisch naar... Je hebt 11 miljoen inwoners in NL, dat wil zeggen pakweg 5 miljoen gezinnen.

Even snel opgezocht, in 2016 waren er 6677 cafés in Nederland en er zijn 2348 verpleeghuizen in Nederland.

Dat er dan leer besmettingen in een gezin gebeuren dan in een verpleeghuis of café is alleen maar logisch hé... Dit is echt appelen met peren vergelijken.

Je bent pas echt iets met een dergelijke vergelijking als het gaat om een kansberekening. En dat nog, natuurlijk loop je meer kans om het virus op te doen binnen je gezin, dat is een 'gegeven' toch?

Trirani vindt dit leuk.
  5. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Het is idd veel interessanter om te kijken waar de eerste besmetting binnen een huisgezin vandaan komt.

6. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.312
    23.459
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Daarom.vroeg ik me dus ook af waar de eerste zieke van het gezin heeft opgelopen. Daar heb je meer aan lijkt me.
    Edit tegelijk @nelta :roflmao:

nelta vindt dit leuk.
  7. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    In mijn omgeving zijn vrijwel alle studenten teruggekomen naar huis. Alle grote universiteiten geven vrijwel volledig online colleges (ze hebben 1x per week ter plaatse les).

Ze mogen de kamer houden (iets met gegarandeerde plek), en besparen zo enorm veel kosten. Bij mijn collega is huis weer vol met 4 studerende kinderen.

Ze hebben nu daardoor ook amper onderlinge fysieje contacten omdat hun studievrienden ver weg zijn.

8. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    In het huiselijke sfeer is niet enkel binnen het gezin natuurlijk. Maar ook veel samenkomsten/bezoeken/feesten thuis.

Tja hoe dat te doorbreken?
    Iets met eigen verantwoordelijkheid? In het voorjaar lukte dat immers prima.
    Lijkt bijna alsof veel mensen daartoe gedwongen willen worden en anders maar eigen gang gaan.

Liekje81 vindt dit leuk.
  9. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.861
    19.268
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Nederland kent 7,9 miljoen huishoudens, vertelt Google me net.

En bedenk bij deze grafiek ook dat dit allen weergeeft hoe mensen besmet zijn als de bron bekend is. Maar in de meerderheid van de gevallen is de bron niet bekend! Uiteraard weet je het redelijk precies als je door een huisgenoot besmet bent. Dat is niet te missen. Dus alle besmettingen door huisgenoten staan wel in deze grafiek.
    Maar lang niet alle besmettingen die daarbuiten opgelopen worden, zul je in dit diagram terugvinden. Weet jij het, als je besmet ent geraakt door de mevrouw die naast je zat bij de kapper? Of aan het tafeltje achter je in een restaurant? Of naast je bij de bushalte... Bij een heleboel besmettingen in dat soort situaties, blijft de bron onbekend.

Kortom: twee redenen dat die staaf van de huisgenoten zo groot is. Ten eerste omdat er nu eenmaal erg veel huishoudens zijn en bijna iedereen deelmaakt van een huishouden. (Terwijl lang niet iedereen gebruik maakt van horeca, OV, school etc.)
    En bovendien zijn dat besmettingen waarbij de bron bekend is.

En daarna kun je inderdaad ook nog de eerder gestelde vraag stellen: waar is dan de eerste persoon van een huishouden besmet? Want als dat werk, OV, horeca, school of wat dan ook is geweest, moet je ook die bron aanpakken. Want zou die eerste persoon niet besmet worden, dan scheelt dat ook de bemetting van de huisgenoten. In die zin zou je dus kunnen stellen dat elke besmetting vanuit die andere bronnen als het ware dubbel telt.

10. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.869
    31.455
    113
    Vrouw
    Dan zou ik verwachten dat het aantal besmettingen binnen die groep ook wel zal afnemen.

11. tuc

tuc Niet meer actief

Goh, dat is goed opgelost. Maar ik heb dat niet veel gehoord. Ik denk dat er nog veel studentenhuizen vol zitten.
    Wellicht toch iets om te bekijken voor het kabinet.

12. Pinkie88

Pinkie88 Fanatiek lid

13 dec 2015
    3.747
    4.267
    113
    Haha ja die had ik net niet gegoogled maar even ruw geschat :roflmao: maar in een eenpersoonshuishouden kan je natuurlijk niet besmet worden :D

Het is iig een beetje een raar tabelletje vind ik, omdat het zo makkelijk kan gebruikt worden om te zeggen 'zie je wel, de kans om besmet te worden op café is helemaal niet zo groot' oid...

13. Pinkie88

Pinkie88 Fanatiek lid

13 dec 2015
    3.747
    4.267
    113
    Die staan apart in de tabel (verjaardagen/feestjes en andere familie contacten).

Dus die hele grote staaf gaat echt enkel over binnen het kerngezin.

14. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.679
    113
    Jup, hier waren de studentenverenigingen dit jaar erg populair en zitten die verenigingshuizen vol. Ik zie die onderling ook geen afstand houden, die moeten bij supermarkten altijd worden aangesproken op dat ze niet als groep naar binnen mogen om bier te halen...

tuc vindt dit leuk.
  15. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.861
    19.268
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Je hebt gelijk. Dan zijn het er nog 'maar' 4,7 miljoen (meerpersoonshuishoudens).

16. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.513
    36.473
    113
    Hier in Groningen precies zo. Enorme drukte juist

17. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.399
    5.305
    113
    Er zijn ook een hele hoop studies die niet volledig online kunnen toch? Ik heb zelf scheikunde gestudeerd en dan had je vaak 2 volle dagen practica in de week. In mijn woonplaats ook studies met veel practica en volgens mij zitten hier de studentenhuizen gewoon vol. Er wordt volgens mij wel zoveel mogelijk online college gegeven, maar practica in je studentenkamer is wat lastiger.

18. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.523
    3.772
    113
    Je hebt gelijk nog niet aangenomen wel behandeld maar de verwachting is dat het gaat gebeuren...

19. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Leuk is anders voor die jongeren natuurlijk. Kostenbesparing zien degene die ik ken toch als de doorslaggevende factor. Al blijven ze huur doorbetalen (in Den Haag konden ze deze tijdelijk stoppen, in Delft weer niet wat ik hoor. Zal wel per huisbaas verschillen) is het leven in hotel mama en amper uitgaan natuurlijk een stuk goedkoper.

Er zullen vast nog veel wel in studentenhuizen zitten, maar naar huis met behoud van je kamer zou op zich een prima aanvullende maatregel zijn.

20. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Klopt, maar wordt bij lange na niet nageleefd zoals in het voorjaar. Dat is goed zichtbaar aan het verkeer. Toen waren de wegen leeg, nu heb je nog steeds drukte en zelfs files, ondanks deze maatregel.

Syane vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina