Corona nieuws deel 5

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door Amarens, 11 sep 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jacy82

Jacy82 Bekend lid

24 nov 2018
    752
    422
    63
    Vrouw
    Ik was eigenlijk gestopt met het lezen na al het gezeur over kerken en mondkapjes in combi met grondrechten....net las ik in een paar berichten terug dit.
    • 1. Ieder heeft het recht zijn godsdienst of levensovertuiging, individueel of in gemeenschap met anderen, vrij te belijden, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet.
    • 2. De wet kan ter zake van de uitoefening van dit recht buiten gebouwen en besloten plaatsen regels stellen ter bescherming van de gezondheid, in het belang van het verkeer en ter bestrijding of voorkoming van wanordelijkheden
    Ofwel er staat toch gewoon dat je je verantwoordelijkheid moet nemem en dat er bij bestrijding van bepaalde zaken maatregelen genomen kunnen worden.

Zeur dus niet en neem als je je geloof zo serieus zegt te nemen dan gewoon de verantwoordelijkheid om even gewoon thuis je geloof te beleiden. Ja dat is misschien lastiger naar een dienst luisteren voor je kinderen. Maar hee er zijn ook zat mensen die thuis (hebben) moeten werken met kinderen (omdat ze door corona de hele opvang hebben moeten omgooien bv) wat ook lastig was/is maar wordt wel gedaan.
    Er zijn vele beroepen waar het moeilijk is en waar ook de 30 personen gevolgd moeten worden en die gaan er veel meer op achteruit dan dat je een tijdje niet iedere week naar de kerk kan.
    Sorry maar in mijn beleving is geloven (juist samen met je gemeenschap) alles doen om elkaar te helpen en moeilijke tijden door te komen. Dus volg je deze dingen toch juist op om jou en je medemens te helpen. En ja ik ben ook gelovig en ja mijn kind is vorige maand nog in de kerk gedoopt (met bijna niemand en geen zang)

Het is misschien ook je recht om eruit te zien zoals je wilt, maar hoe moeilijk is het nou om even een mondkapje op te zetten in een publieke ruimte (angsten en mensen waarbij het echt niet kan uitgesloten). Even een paar dagen wennen en dan vergeet je soms zelfs het af te zetten. Ik werk niet in de zorg en moet al maanden verplicht een kapje op als ik op de zaak ben. Nu vergeet ik zelfs wel om t af te zetren als ik naar mn auto ga. Nee het is niet altijd prettig, maar als we nou gewoom 1x niet zo moeilijk doen over "ons recht" kun je snel weer gewoon je recht laten gelden....pffff....

NiVa0230, Nataly1972, Mamafiets en 9 anderen vinden dit leuk.
  2. Snoopy1983

Snoopy1983 VIP lid

11 feb 2008
    9.543
    4.729
    113
    Vrouw
    Wat ik niet zo goed begrijp, je mag thuis 3 personen ontvangen exclusief eigen huishouden. Maar binnen en buiten of in een vakantiehuisje mag je met max 4 personen inclusief je eigen huishouden. Dat ‘binnen’ is toch hetzelfde als binnen in huis? Dus stel een huishouden bestaat uit twee volwassenen dan mogen er ineens nog maar twee bij?

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  3. Wellesnietes

Wellesnietes Niet meer actief

Nou vandaar ook dat Rutte specifiek aangaf dat hij hen wel oproept zich aan de beperking van 30 te houden. Maar juridisch gezien kunnen ze dat dus niet zomaar opleggen.

4. Elizah

Elizah Niet meer actief

#3404 Elizah, 13 okt 2020
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 okt 2020
    Dat is dus het hele probleem. Mensen kunnen het gewoonweg niet uitstaan. En als het nou eens andersom was geweest. Dus horeca geen beperkingen, maar alleen een advies en de kerk wel beperkingen.
    Dan had je het vast niemand gehoord.
    Of was de horeca dan ook solidair aan de kerk geweest en hadden ze gezegd, we moeten 1 lijn trekken.
    Ik denk t niet. Dan had de horeca ook gekeken wat er nog verantwoord kon en hadden ze t ook als een advies aangenomen.
    En ik denk dat t dan redelijk normaal gevonden was.

Gewooniemand, Felice, Athina en 3 anderen vinden dit leuk.
  5. DutchPrincess

DutchPrincess Niet meer actief

Las ik het nu goed ergens dat de Efteling ook open blijft?? Da's toch van de zotten?

6. DutchPrincess

Kan de horeca niet tijdelijk naar een kerk? Hier zit er toch een sportschool in of ze staan leeg

Cin85 en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  7. DutchPrincess

#3407 DutchPrincess, 14 okt 2020
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 okt 2020
    hoe zit het eigenlijk met de moskeeën? Ik ga er vanuit dat die ook gewoon openblijven.
    plus dat in de kerk niemand van z'n inkomen beroofd word en in de horica wel.

Mississippi, GossipGirlxoxo en tuc vinden dit leuk.
  8. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.523
    3.772
    113
    Of het de nekslag is, zullen wij nog eens zien. Na die eerste 2,5 maand is bijna alles weer opengegaan. En het is zeker geen vetpot maar wij als samenleving financieren dit alles. En het gaat niet enkel om de horeca. Er wordt nu heel wat uitgegeven aan al die steunpakketten. Dat geld konden “ze” beter investeren in de gezondheidszorg. Maar nee hoor dat gebeurt nog steeds niet.

9. Cindy1977

Cindy1977 VIP lid

12 mei 2017
    7.933
    12.187
    113
    Mijn schoonfamilie zit in de evenementen en horeca.....die zijn echt wel failliet en werkeloos hoor. Net als velen met hun, dus wat jij zegt klopt niet helemaal. Ze hadden nog 1 zaak, daar hebben ze hun laatste geld ingestopt om het buitenterras volledig covid proof uit de grond te trekken en dat is nu ook minstens voor 4 wkn dicht.

10. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

13 nov 2008
    3.424
    448
    83
    Limburg
    Dat de horeca moet sluiten, kan ik me in vinden al vind ik het erg sneu voor hun.

Maar waarom weer alle winkels gewoon geopend, nu gaan de mensen weer "lekker" naar de stad. Vaak is het in winkels ook veel te druk. Ook de tuincentra, nu met hun kerst shows, zal wel mega druk zijn.
    Sluit dan ook een paar weken de niet noodzakelijke winkels.

DutchPrincess vindt dit leuk.
  11. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.225
    12.234
    113
    Dat heeft voor mij alles te maken met het feit dat geloof ook anders kan, je kunt thuis naar de dienst luisteren, je kunt in een kleinere samenstelling van 30 dezelfde dienst aanhoren.
    Horeca sluiten heeft als gevolg vele werklozen, het probleem is ook dat het uitzichtloos is. Nu is het op 4 weken gezet, maar wellicht duurt het de hele winter. Ook maak ik mij zorgen om de mensen die psychische problemen krijgen. Die bijvoorbeeld alleen zijn en meerdere malen per week voor aanspraak naar een restaurant gingen om een hapje te eten. Een kerk is een samenleving die elkaar steunt en voor elkaar klaar staat.

En ik ben echt niet anti kerken, ik heb een tante die in een klooster zit, ik ben tot mijn 12e wekelijks naar de kerk geweest. Maar ik merk dat mensen zich heel erg aan tradities vasthouden, terwijl het prima anders kan.

Whysteria, bosi333, Bellybell en 2 anderen vinden dit leuk.
  12. Mop81

Mop81 Fanatiek lid

9 nov 2013
    4.130
    2.517
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Misschien kunnen kerken de horeca wel financieel helpen ;)

Ze gaan toch altijd langs met zo’n mandje? Waar gaat dat geld allemaal heen vraag ik mij altijd af.

Kleintjuh85 en Mississippi vinden dit leuk.
  13. Elizah

Elizah Niet meer actief

Iemand anders kan/mag dat dus niet bepalen, hoe een kerk dat doet. En daar is iedereen dus mee bezig. Terwijl kerken t tot nu toe prima zelf bepaald hebben en daar zijn weinig problemen van gekomen. Ik ga er trouwens wel vanuit dat het advies nagevolgd zal worden de komende tijd.
    De horeca problemen erken ik trouwens echt wel, maar dat zie ik er los van. Hoe lastig dat ook kan zijn.

14. Loveloes

Loveloes Niet meer actief

Haha. Ben je ooit wel eens in een kerkdienst erbij geweest?
    Ik denk het niet. Anders had je deze opmerking niet gemaakt.

nelta vindt dit leuk.
  15. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Dierentuinen, musea, pretpark, je kunt nog op vakantie in NL, alle contactberoepen zijn gewoon open.

Een uitvaart is trouwens nog een uitzondering. 100 man binnen en 250 man buiten. Ongeacht in welke fase we zitten. Dat vond ik ook wel een bijzondere. Ik snap dat je daar veel mensen wil hebben als familie, maar het lijkt me zo lastig om daar afstand te houden als je elkaar wilt troosten.

16. Madelie

Madelie VIP lid

14 jun 2014
    11.478
    8.734
    113
    Ja zou dat beter zijn? Wat dacht je van óók investeren in de gezondheidszorg ipv dát geld hadden ze beter in de gezondheidszorg kunnen investeren.
    Er staan heel veel restaurants en dergelijke op omvallen. Al die mensen komen dalijk op straat te staan. Wanhoop stress, nu al, maar dat zal alleen maar meer worden. Wat denk je dat langdurige stress met het menselijk lichaam en brein doet? Ook dát raakt, nu al en dalijk nog meer, de gezondheidszorg.

Whysteria en Dubbelgeluk vinden dit leuk.
  17. tuc

tuc Niet meer actief

Dat zal idd de reden zijn, maar ik vind dat echt bizar. Je verbiedt nl niemand zn geloof, maar doe dat voorlopig lekker thuis.

MissXray, Syane, Neuzeke en 3 anderen vinden dit leuk.
  18. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.225
    12.234
    113
    De 600 mensen in 1 kerk was niet handig vanuit de kerk bepaald vind ik persoonlijk. Als 1 horeca gelegenheid dat zou doen, zouden ze ook onder een vergrootglas liggen, ook al zou de ruimte geschikt zijn voor 4.000 man

Het ligt ook los van elkaar, maar in beleid blijf ik het vreemd vinden dat er van alles voorgeschreven kan worden, behalve de samenkomst in bijvoorbeeld kerken. En dan heb ik het niet over vrijheid van geloofsuiting, want dat is een heel belangrijk goed.

19. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Het doel achter alle (en deze) regels is om de samenkomsten sterk te beperken. Niet meer en niet minder, niet om mensen te laten puzzelen met getalletjes langs de grenzen van de maatregelen.

Thuis kunnen 2 gezinnen bij elkaar op bezoek, buitenhuis ook of een beperkt aan aantal vrienden.
    Bewegingen en samenkomsten beperken tot de minimum, dit laatste is feitelijk het enige wat men hoeft te doen (of te laten).

Ik kan me vooral boos maken over de percentage geteste mensen die niet thuis blijft.

chrystel73 vindt dit leuk.
  20. Wondertje2020

Wondertje2020 Fanatiek lid

6 aug 2020
    4.890
    5.127
    113
    Vrouw
    Hebben jullie ook het idee dat het deze keer veel erger is dan de eerste golf?
    De vorige golf kende ik amper mensen die besmet waren met covid19 en nu hoor ik de laatste weken alleen maar verhalen van “ de dochter van die of de broer van ...” .
    De bron van de besmetting is vaak onbekend maar dan hoor je wel even dat ze nog kort op een verjaardag zijn geweest. Met opa en oma en familie erbij en die worden nu allemaal getest.
    Lijkt me echt vreselijk als achteraf blijkt dat een (klein)kind zijn/haar ouders/ opa en oma heeft besmet.

Cindy1977 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina