Totaal offtopic: In ons ziekenhuis lopen meerdere onderzoeken met de enose naar het vroegtijdig opsporen van (diverse soorten) kanker.
Hotels mogen wel door blijven draaien, dat vind ik best vreemd. Nachtje hotel om te dineren? Was volgens mij vorige keer ook al zo?
Ik snap het niet. De horeca huilt dikke krokodillentranen dat het zó oneerlijk is dat zij dicht moeten terwijl het er zo veilig is en ze toch zó hun best doen om de afstand te waarborgen. En oh wat oneerlijk dat de kerken wel mogen open blijven... En dan flik je dit? Ik zie in de kerken geen polonaise hoor! Ik denk dat er onderscheid gemaakt moet gaan worden tussen restaurants (desnoods tijdelijk zonder alcohol) en cafés. Want dit soort excessen zie je volgens mij veel minder in restaurants en lunchrooms e.d. en veel meer in cafés en andere uitgaansgelegenheden waar mensen vooral komen om een drankje te doen. Maar die sukkels die dit op diverse plaatsen in het land hebben gedaan (het ging er niet alleen in Den Haag zo aan toe!) hebben een hoop goodwill verspeeld. Niet alleen voor zichzelf, maar ook voor hun collega's. Ik hoop dat café-eigenaren bij de volgende serie maatregelen ook wat kritischer durven zijn op zichzelf en elkaar. In plaats van alleen gespeeld verontwaardigd richting de overheid.
En door deze “excessen” begrijp ik het beleid van de overheid juist heel goed. Als er alcohol in het spel is, verandert het gedrag en vervagen de regels.
Maar om nu gelijk alle horeca over één kam te scheren en te zeggen dat ze collectief een middelvinger opsteken naar de overheid en zorg is natuurlijk ook grote onzin. Enkel omdat sommige mensen te dom voor woorden zijn en feest hebben gevierd uit baldadigheid(?) Ik ben het overigens wel met @tupp eens; waarom niet restaurants en kroegen uit elkaar trekken? Restaurants kunnen prima open blijven volgens mij, het gaat eerder mis in de kroeg.
Nou inderdaad, hier is een heleboel goodwill verspeelt ... Zag zonet op Facebook ook al foto's voorbij komen van de "laatste ronde" in lokale kroegen. Echt belachelijk!! Want op die foto's staat niemand op 1,5 meter, ook niet op 1 meter, zelfs geen halve meter, ze hijgen elkaar in hun nek (vooruit, oren, ze proberen vast een gesprek te voeren bij keiharde muziek) en oh, oh, oh, kijk ons eens gezellig doen! Dit bevestigt maar weer het beeld dat het dus niet kan en ook het gezegde "als de drank is in de man, is de wijsheid in de kan" écht wel klopt.
Ik denk inderdaad dat de meeste horeca het voor elkaar heeft.. probleem zit hem meer in wanneer ze de kroegen verlaten denk ik zo... Lekker in de olie, afzakkertjes bij mensen thuis.. Door de horeca te sluiten neem je een gedeelte hiervan wel weg.. maar uiteraard kun je dat bij elkaar thuis ook doen.. het mag niet, maar is lastiger te controleren..
Horeca kan best wel, maar vooral door alcohol wordt men losser. En de uitbaters willen/durven hun klanten er niet op aan spreken, ze zijn als straks/ooit alles weer normaal is wel afhankelijk van diezelfde klanten. Vooral in de regio. Dus als ze weer open gaan, dan kunnen ze wat mij betreft beter alcohol in de horeca verbieden. Is dat niet gezellig? Dan heb je volgens mij een drankprobleem als je het niet tijdelijk gezellig kunt hebben zonder alcohol Zou volgende week uit eten bij een restaurant (die de zaakjes overigens prima voor elkaar heeft), en ja, vind het heel jammer dat dat niet door gaat. Als de mogelijkheid was geweest om heen te gaan en er werd geen alcohol geschonken was ik gewoon heen gegaan, ja ik vind een goed glas wijn bij het eten lekker, maar als dat er niet is smaakt mij het eten ook prima, en heb ik het met mijn tafel gezelschap net zo gezellig!
Ja, misschien wel. Ik vergeet steeds dat een groot deel van Nederland gewoon echt kleutergedrag vertoont. Maar dan zou je tijdelijk een alcoholverbod kunnen doen en verder zijn restaurants op reservering en heb je een vaste plek. Mondkapjes op zodra je je verplaatst bijv naar de wc oid. Ik zie er wel oplossingen voor.
Wat de kroegen en hun klanten gedaan hebben daar in Den Haag vindt ik echt een dikke middelvinger naar de rest van de horeca toe. Met name de restaurants. Zij lijden nu omdat dat stelletje mafklappers moet blijven feesten. Echt heel naar. Ik vind idd dat ze het uit elkaar hadden moeten trekken. Restaurants open, geen drank na 8 uur(of helemaal zonder drank) en de kroegen dicht. Een restaurant is niet bedoeld om te zuipen en te feesten, maar om gezellig te eten en socializen(en dat kan, zoals ondervonden, prima binnen de maatregelen). Een kroeg heeft mensen dronken voeren als enige doel, compleet nutteloos is mijn ogen.
Omdat mensen niet handelen naar de achterliggende reden van de beperking maar de excessen blijven opzoeken. de voorzitter van Horeca Nederland zei het deze week zelf: er is geen glasheldere definitie van een restaurant. Als jij een snack/ borrelkaart introduceert mag je je onder scharen. Daarnaast heb je ook groepen die zich gewoon van de kroeg naar een restaurant zouden verplaatsen. Een voorgerecht bestellen en vervolgens aan de drank. Daarom hebben ze een sluiting om 20h overwogen maar dat is ook enkel de verplaatsing van de groepen waar het om gaat, en voor de echte restaurants is 1 shift niet rendabel genoeg om open te blijven.
Ik denk inderdaad dat de uitbaters de klanten beter moeten aanspreken en zo nodig de deur uit moeten gooien. Zelf ben ik in juni, een week na de lockdown, in een van de zwaarst getroffen landen (of misschien wel het zwaarst getroffen land) naar een openlucht discotheek geweest. Hier hield iedereen prima afstand. Zodra er iemand de fout in leek te gaan vloog er al iemand van het personeel naar toe of werd diegene aangesproken door andere feestgangers. Ook moest je een mondkapje op zodra je naar de bar of het toilet ging, hier hield iedereen zich ook echt aan. En dat ondanks de alcohol die gedronken werd (baco €2,50). Dus het kan wel gewoon goed gaan met een hoop alcohol, maar men moet strenger optreden.
Maar waardoor denken jullie dat de meeste besmettingen ontstaan? Wat je gisteravond zag in de horeca is belachelijk. Maar ik merk het in mijn omgeving ook steeds meer. Mensen houden zich helemaal niet aan de regels, roepen maar dat een gewone griep gevaarlijker is en hebben vooral commentaar op rutte. Zo vermoeiend.. en je eigen verantwoordelijkheid dan??? Verkouden zijn, maar toch op het schoolplein staan of naar een restaurant gaan. Want ze zijn "gewoon verkouden" (zonder te testen). In de winkels net zo. Het is gewoon topsport om iedereen op voldoende afstand te houden. Er zijn steeds meer mensen die het allemaal overdreven vinden. Hoe is dit in jullie omgeving?
Dan dus zonder alcohol. Prima toch? Filter je meteen die groepen eruit die niet zonder alcohol kunnen en kan de rest van ons heerlijk een hapje gaan eten en hebben restaurants inkomsten.
In Nederland dus blijkbaar niet. We zijn te stront eigenwijs om ons er aan te houden. En laten we eerlijk zijn, als er iets gebeurd durven veel mensen niets te doen uit angst een mes tussen te ribben te krijgen of een paar flinke klappen.