Het ligt er soms ook wel aan bij welke vestiging je komt. Hier op het dorp is die goed ingericht maar als ik weleens bij een andere kom vertrek ik liever direct weer.
https://www.demorgen.be/nieuws/huisarts-in-kruisem-besmette-mogelijk-meer-dan-100-patienten-door-geen-mondmasker-te-dragen~be3927d9/ Daar moet je dan huisarts voor zijn...
Wij zien ook nog steeds patienten zonder mondkapje. (Behalve bij bepaalde indicaties ) Die mensen hebben nog geen testuitslag, wie weet vallen de besmettingen wel mee. Daarnaast is het dan maar de vraag hoeveel zo n simpel mondkapje tegen gehouden zou hebben. Die virusdeeltjes kunnen overal aan zitten als je de hele dag besmettelijk in een kamer werkt.
Als je het artikel leest, dan lees je dat hij zich helemaal niet aan de maatregelen hield. Bovendien is een mondmasker dragen in België gewoon een verplichting, als je dat dan als dokter bewust niet doet en vervolgens talloze mensen besmet, dan is dat in mijn ogen schuldig verzuim.
Ik vraag me af of je dat hard kan maken. Want het mondkapje is geen wondermiddel tegen de verspreiding van corona en dus kun je ook besmet raken met kapje. In Nederland geldt het advies (en de plicht straks ook) alleen voor openbare ruimte en de spreekkamer valt daar niet onder. Officieel moeten wij de wachtkamer een niet medische op, maar daarvoor hebben wij vrijstelling ivm het vele op en afzetten een hoger besmettingsrisico geeft.
Zal mij een worst wezen of ik het hard kan maken, ik geef gewoon mijn mening, ik vind het onverantwoord van die arts.
Dat kan je nooit met 100% zekerheid zeggen maar ik verwacht als beide personen een mondkapje op hebben dat de kans toch een stuk kleiner is.. (en de rest van de hygiëne regels naleeft natuurlijk..)
Dat doet er toch niet toe? Er zijn regels, je bent een huisarts, hou je dan aan die regels, punt. Dat je overal een discussie over mondmaskers van wil maken, allemaal goed hoor, maar dat je deze man gaat verdedigen, dat vind ik te absurd voor woorden.
Ik houd ook spreekuur zonder mondkapje en blijkbaar ben ik dan in jullie ogen onverantwoord. Gelukkig denkt onze infectiepreventie daar anders over en daar heb ik meer vertrouwen in. De plicht is toch alleen voor openbare binnenruimte? Dat is een spreekkamer niet.
Als dat zo zou zijn zou je toch significant minder besmettingen verwachten in landen met een uitgebreide plicht. Ik denk zelf dat als jij als dokter het hebt, je hele kamer eronder zit en je ook wel via een andere weg besmet raakt. Hier komen covidpatienten op de poli met een ffp2 masker op, in een rolstoel, ingepakt met laken en daarna moet gelijk heel de kamer gereinigd worden.
@nelta: wat is jouw visie hier dan op? https://mobile.twitter.com/nbcwashington/status/1317087976757907457
Ja ik vind dat bij jullie ook heel raar. Onze orthoptiste had een mondkapje, handschoenen en beschermende bril én hield afstand. Vind ik dat toch fijner. Als je dan besmet raakt, heb je in elk geval alles eraan gedaan om besmetting te voorkomen. Edit: dat was nog voor het advies
Dat we in moeten zetten op ventilatie. Want veel van die virusdeeltjes zijn zo klein dat ze door je niet medische masker heen gaan.