En hoe je hier nooit een keer iets kan delen zonder elke keer weer dezelfde discussies en argumenten terug te zien komen
Da's waar, maar ik denk dat iedereen hier op dit punt al weet hoe iedereen erin staat. En het zou fijn zijn om gewoon een keer iets te kunnen delen zonder dat er een irrelevante discussie ontstaat waarin iedereen toch gewoon bij z'n eigen standpunt blijft. Dit artikel was geen voor of tegen mondmaskers artikel, het gaat erover dat notabene een arts moedwillig verplichte veiligheidsmaatregelen (niet alleen het dragen van een mondmasker) negeert en vervolgens misschien wel tot 100 besmettingen veroorzaakt. Natuurlijk had hij ondanks alle voorzorgsmaatregelen ook mensen kunnen besmetten, dat zullen we allicht nooit weten, maar als arts heeft hij de verantwoordelijkheid om de mensen die bij hem komen zo goed mogelijk te beschermen, en dat betekent je houden aan alle geldende maatregelen.
Het feit dat die maatregelen en adviezen overal anders zijn, maakt het toch alleen al reden tot discussie? Ik vind het kort door de bocht om te zeggen dan spreekuur draaien, met alleen mondkapje op indicatie, onverantwoord. Want er zijn genoeg andere manieren om de patient en jezelf te beschermen.
Er staat letterlijk in het artikel dat hij ook de andere maatregelen niet naleefde. Maar jij je zin, prima arts! Ik hoop alleen dat ie z'n vergunning verliest.
Maar wat positief nieuws: Onze curve lijkt af te vlakken. Maar 150 besmettingen extra en maar 15 opnames extra. Wij hadden er in ons ziekenhuis vorige weekend op 1 dag al 13.
Waarom mogen jullie geen mondkapjes dragen? Wij mogen wel mondkapjes dragen en we hebben ook allen een eigen bril en faceshield. Als ik dat niet zou mogen dragen dan zou ik weigeren om bepaalde handelingen te doen. Ik draag zelfs met urine onderzoek een bril want je weet maar nooit Wij spelen toch echt liever op safe temeer we best wat besmettingen in onze praktijk hebben en ook veel mensen die dit gemakshalve verzwijgen. Blijkt dan later dat je met een Covid patiënt heb gewerkt dan ben je redelijk clear en hoef je niet direct in de stress te schieten. Ben nu al een aantal keren met een Covid patiënt in aanraking geweest en tot nu toe niet ziek geworden en ik hoop dat het zo blijft.
We dragen een medische bij langer dan 3 minuten op 30 of bij meer dan 15 minuten binnen 1,5 meter. Op de gang een niet medische, maar dan hoeft dan weer niet in je eigen wachtkamer bij ophalen van patienten, want het wisselen geeft juist meer besmettingsrisico. Hier ook al een paar keer een patient gehad die later positief bleek en nog niemand is ziek geworden er na. Ik denk ook niet dat alleen een chirurgisch mondmasker het verschil gaat maken. Zelf wel al een aantal keer een covid patient gezien, maar dan moeten we helemaal ingepakt.
Ik heb niet het hele artikel gelezen maar tot een aantal weken geleden hoefden de artsen hier enkel een mondkapje te dragen bij lichamelijk onderzoek en niet in de spreekkamer waar de 1.5 meter kan worden nageleefd of wist die man dat die Corona had? Ik kijk namelijk nergens meer van op
Nou, dit laatste vooral. Maar zo'n maatschappij hebben we helaas niet meer. Bij steeds meer mensen is alles altijd de schuld van iemand anders. Vroegah had je zulke types natuurlijk ook wel, maar het neemt echt toe. Ik zie dat op school ook. Niet alleen bij leerlingen, maar ook bij ouders. Tegenwoordig houden ze geen hand meer boven het hoofd, maar een hele partytent. Het is echt een grote groep die altijd maar met smoesjes komt en naar anderen wijst. Eerst moeten alle anderen alles perfect doen, voordat ze naar hun eigen gedrag gaan kijken. En deel van de kinderen en ouders willen heel graag strenge leerkrachten, maar dan wel voor een ander. Zodra zel zelf op hun gedrag of gedrag van hun kind worden aangesproken... Oei oei oei. Dat moeten we eerst maar eens wat doen aan ... (vul naam ander kind in). Dat zie je hier ook weer in de discussie rond de vakantie van de koning. En dan gaat het me niet om de vraag of je vindt dat hij wel op vakantie mag of niet. Of dat je vindt dat hij te veel geld verdient of dat je liever een republiek wilt. Dat doet er even niet toe. Het gaat me echt om de reflex "Ik houd me niet aan de regels want de koning gaat toch ook op vakantie". Er is nou nooit eens iemand die zegt "Ik houd me aan de regels, want de koning / minister-president / directeur van bedrijf X / burgemeester doet het ook." Nee, het is altijd zoeken naar iemand die het niet helemaal goed doet. En dan TADAAA, gelukkig!! We hebben weer een excuus gevonden hoor! Stukje eigen verantwoordelijkheid is er niet bij.
Ik ben het eens met je stuk over dat mensen meer eigen verantwoordelijkheid moeten nemen hoor. Maar het lastige van de regels nu is dat ze door iedereen anders ingevuld worden. Officieel mag je naar een geel gebied reizen... maar het is toch ook weer niet de bedoeling dat iedereen dat gaat doen.... Dat is wat het lastig maakt. Stel de koning zou een moord plegen, dan zouden niet veel mensen denken “Ooh nu kan ik ook een moord plegen, want de koning doet het ook!” . De regel “Geen moorden plegen” is een superduidelijke regel waar bijna niemand de grijstinten van op gaat zoeken. In de volkskrant stond dit artikeltje vandaag: Wel naar Griekenland en niet naar de Efteling, of andersom? Hoe zit het nou in de herfstvakantie? https://www.volkskrant.nl/a-bf682bae5 dat geeft gewoon weer dat veel mensen met dilemmas zitten: wat doe ik met mijn al geboekte midweekje, met mijn Eftelingabbonnement, met mijn voucher die bijna afloopt. Ik denk dat we naar veel strakkere vakantie-richtlijnen toe moeten.
Ik vind de vergelijking met moord onzinnig. Zelfs zonder wetten en regels, zijn er maar weinig mensen die moedwillig het leven van een ander zouden nemen.
Het is ook wel dubbel allemaal. Want als je niet naar het pretpark mag, waarom is ie dan open? Daarom zal ik mensen ook niet veroordelen als ze wel gaan. Maar voor mezelf denk ik: zoek de drukte niet op. Zoek de grenzen van wat er mag niet op. Dus gaan we niet. Én het feit dat ik ook echt de energie niet heb voor dagjes uit helpt daar ook bij
Weet je wat is niet snap? waarom mensen toch zo verschrikkelijk moeilijk doen over een mondkapje. Het is niet dat je jezelf helemaal moet inpakken met folie of jezelf bij elk winkelbezoek compleet moet desinfecteren en in beschermende pakken moet. Het is echt weer het niet dragen óm maar tegengas te willen geven lijkt wel. Ik word daar zo moe van af en toe. Ja ik haat ze ook. Benauwd en als ik mn bril draag beslaat ie sneller maar ach, ik draag hem, ook als het niet moet. Ook al is het alleen maar om andere mensen gerust te stellen. Kan iemand mij dit misschien uitleggen? Wat de gedachte is achter het niet wíllen dragen van een mondkapje?
Nieuw Zeeland en China zijn er zo goed als vanaf. Ik heb echt zulk iets doe een totale lockdown van 4 weken. Zo de economie wel schaden , maar dat gebeurd hetzelfde op langer termijn
Ja prima voor een tijdje. Maar wanneer de meetlat steeds hoger gelegd wordt zoals nu het geval is loop je over een tijdje continu met zo'n ding, en je kinderen eveneens. En moeten we dat nu echt willen?
Ja maar anderzijds snap ik de overheid ook wel. Veel mensen hebben schijt aan alles hier. En doen het gewoon niet, zonder reden. De besmettingen lopen op. Door het nu enigzins te verplichten hoopt de overheid gewoon dat mensen het wel gaan doen omdat ze anders de winkel niet in mogen etc of de bus. En tóch zijn er nog mensen die het gewoon vertikken omdat zij het niet willen, zonder reden, gewoon om dwars te liggen lijkt wel. Ik bedoel, waarom zou je dat doen? Er is pas geleden een buschauffeur total loss geslagen doordat hij aan iemand vroeg om een mondkapje te dragen omdat dat verplicht is in het OV. Is het dan echt zo ontzettend moeilijk en verschrikkelijk om te zeggen: oja tuurlijk ik zet hem even op, geen probleem. Nee in plaats daarvan slaan ze een buschauffeur het ziekenhuis in, of gaan ze een dikke fittie beginnen met een supermarkt medewerker. Niet te begrijpen, echt niet. Zet dat ding gewoon op, waaaaarom zooo moeilijk doen.