Corona nieuws deel 5

Discussie in 'Corona forum' gestart door Amarens, 11 sep 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. siriel

    siriel VIP lid

    15 nov 2010
    5.076
    2.909
    113
    Vrouw
    Mijn zoontje nu ook al 1 week thuis, geen snotneus, 1 dag gehad. 2 dag harde blaf hoest, nu nog een enkele kuch af en toe verder niets. Hij mag niet naar school daarom, schoolreisje gemist.
    Heb hem niet laten testen, want dan kan ik deze herfst en winter nog ik weet niet hoe vaak gaan. Hij heeft snel dat hij hoest in de herfst/winter.
    In de quarantaine periode was het bij onze school echt geweldig geregeld. Iedereen kreeg een iPad, elke dag online les, echt fantastisch..
    Maar nu???
    Ik heb al 2 x gevraagd of ik huiswerk mag ophalen, niet gelukt vanwege drukte:confused:van de juf.
    Ongelooflijk... hier moet gewoon op in gespeeld worden door school voor de kinderen die thuis werken.
     
    Gewooniemand en tuc vinden dit leuk.
  2. HappyRabbits

    HappyRabbits Fanatiek lid

    20 jan 2014
    4.890
    4.387
    113
    dit is het hele artikel met de uitleg erbij:

    Mogelijk honderden mensen per week zitten na een positieve testuitslag in quarantaine zónder dat ze daadwerkelijk het coronavirus bij zich dragen. Tot een derde van het bron- en contactonderzoek dat de GGD’s de laatste maanden uitvoerden zou onnodig kunnen zijn. „Onvermijdelijk”, zegt viroloog Chantal Reusken van het RIVM daarover. Want het aandeel fout-positieve uitslagen in Nederland is op dit moment relatief groot, doordat het coronavirus nu maar weinig voorkomt, én doordat veel mensen zonder klachten zich nu laten testen. Maar berekeningen dat maar liefst de helft van positieve testuitslagen fout-positief zou zijn, kloppen niet.

    Welkom in de nogal tegenintuïtieve werkelijkheid van statistiek en testuitslagen.

    De wereldgezondheidsorganisatie WHO bleef het maar benadrukken vanaf half maart, toen het virus wereldwijd om zich heen greep: test, test, test. Alleen daarmee konden we de pandemie nog enigszins beheersen. Ook in Nederland was de roep om veel breder en sneller te testen sterk. Onder grote druk is sinds juni de testcapaciteit aanzienlijk opgeschaald: de GGD’s testen nu dagelijks 25.000 mensen. Iedereen met klachten kan naar de teststraat en de uitslag is er – in principe – binnen 48 uur.


    Maar juist op dit corona-luwe moment biedt dat massale testen wellicht een vertekend beeld van de situatie. Er zou een relatief grote groep fout-positieven kunnen zijn: mensen die in de test een positieve uitslag kregen zonder dat ze daadwerkelijk het virus bij zich dragen. Op sociale media woeden nu verhitte discussies over het aantal fout-positieve tests. Zeker de helft van de positief geteste personen zou het virus feitelijk niet bij zich dragen, rekenen bezorgde mensen op een spreekwoordelijk bierviltje uit.

    Sensitiviteit en specificiteit
    Hoe zit dat? Hoe goed voorspelt op dit moment een positieve testuitslag of iemand écht het coronavirus bij zich draagt? „Het is een bekend probleem bij alle diagnostische tests”, zegt Jelle Goeman, hoogleraar biostatistiek aan het LUMC. „Elke test geeft een bepaald percentage fout-positieven.” Dat percentage is bij een goede test heel klein. Maar in de situatie dat een ziekte maar zelden voorkomt en er wel veel getest wordt kan het toch om een relatief grote groep mensen gaan.

    Een test ‘vangt’ de daadwerkelijk zieke mensen nooit allemaal, maar wel een groot deel van hen. Die ‘pak-kans’ is de gevoeligheid van de test, de zogeheten sensitiviteit. Als die 80 procent is, dan komt 80 procent van de zieke mensen in die verzameling mensen-met-een-positieve-testuitslag terecht. „Maar ook een klein percentage van de niet-zieke mensen komt in die groep terecht”, zegt Goeman. Dat wordt bepaald door de twééde belangrijke eigenschap van een test, de specificiteit: de kans dat iemand die niet ziek is, ook als niet-ziek uit de test komt. Is de specificiteit 99 procent, dan krijgt van elke 100 geteste niet-zieke personen er dus 1 onterecht een positieve testuitslag.

    [​IMG]
    De kans dat iemand die een positieve testuitslag krijgt, echt besmet is.



    „Als een ziekte maar weinig voorkomt, en er dus veel niet zieke mensen zijn, kan een klein percentage van die niet zieke mensen in absolute aantallen groter zijn dan een groot percentage van de wél zieke mensen”, zegt Goeman. Uit de verhouding tussen die twee distilleren biostatistici de zogeheten positief voorspellende waarde van een test. Die drukt de kans uit dat iemand die een positieve testuitslag krijgt, echt besmet is.

    Betrouwbare informatie
    Het probleem is dus: op het moment dat een ziekte weinig voorkomt (de prevalentie is laag, noemen artsen dat), keldert de positief voorspellende waarde. Als bijvoorbeeld nog maar 1 van elke 100 geteste mensen een bepaalde ziekte heeft, is zélfs met een test die 99 procent specifiek is, en een gevoeligheid heeft van 80 procent, de voorspellende waarde niet meer dan 44,7 procent. Want bij ruim de helft van de positief geteste mensen, 55,3 procent, is de uitslag dan fout-positief. Als nog maar 1 op 1000 mensen de ziekte hebben, krijg je nog veel meer fout-positieven. „Dat is de reden dat we voor zeldzame aandoeningen over het algemeen geen bevolkingsonderzoek doen”, zegt Goeman.

    Precies uit deze rekensom concluderen de bezorgde rekenaars op hun bierviltje dat van de 5.427 mensen die de afgelopen week positief testten, er 2998 mensen thuis zitten die het virus niet bij zich dragen.

    Kan dit kloppen? Geeft al dat testen op dit moment dan wel betrouwbare informatie? Hoe gaan ze bij het RIVM met deze testwerkelijkheid om?

    „In theorie klopt die berekening”, zegt viroloog Chantal Reusken van het RIVM. Zij onderzoekt de betrouwbaarheid van coronavirustests. „Maar in de praktijk van de teststraten zit het anders.” Op haar werkkamer in Bilthoven tovert ze op haar computerscherm een tabel in het programma Excel tevoorschijn. Daarin kan ze vrij variëren met de percentages van de testkenmerken (de specificiteit en de sensitiviteit) en van de prevalentie, en zo de positief voorspellende waarde uitrekenen bij elk van die combinaties.

    De specificiteit van de test waarmee in teststraten gekeken wordt of iemand het coronavirus bij zich draagt, de PCR-test (de polymerasekettingreactie test), is erg hoog volgens Reusken: zeker 99 procent, misschien zelfs 99,5 procent. „Het is de meest betrouwbare test die er nu is.” De gevoeligheid (sensitiviteit) van de test is lastiger te bepalen. Die hangt van veel dingen af, zegt ze. „Om te beginnen het verloop van de infectie. Je ontwikkelt gemiddeld genomen drie tot vijf dagen na een infectie symptomen, en de piek van virusproductie ligt rond de dag dat je symptomen krijgt. De gevoeligheid van de PCR is dus ook het hoogste op dat moment. Maar niet iedereen laat zich direct op de eerste dag testen.”

    Daarnaast hangt de gevoeligheid onder meer af van hoe ernstig ziek iemand is - hoe zieker hoe meer virus - en van hoe goed het monster is afgenomen, bewaard en getransporteerd. „Er moet celmateriaal mee uit de keel en neus, dus de teststraatmedewerker moet niet te kinderachtig schrapen.” Al met al is de gevoeligheid van de PCR-test op zijn best 85 procent als het monster rond die eerste ziektedag is genomen, zegt Reusken.


    Onnodig thuiszitten
    „Wat fout gaat in de berekening is de gekozen prevalentie”, zegt Reusken. Die geeft aan hoe vaak een ziekte voorkomt. Dat is lastig te bepalen, en is op elk moment en op elke plaats weer anders. „Covid-19 komt op dit moment weinig voor. Daarom testen we niet willekeurig de hele bevolking, maar een subgroep: alléén mensen met verkoudheidsklachten die kunnen wijzen op dit coronavirus.” Binnen die groep zou, afgaande op de testresultaten van de afgelopen week, 3 procent van de 180.000 geteste mensen het virus hebben. Dan is de positief voorspellende waarde 84 procent. Daarmee zouden van de 5.427 deze week positief geteste mensen er 868 mensen thuis zitten terwijl ze geen corona hebben. Geen duizenden, maar toch een flink aantal. Reusken: „Het wrange is dus: hoe meer het virus circuleert, hoe minder mensen onterecht thuis zitten.”

    De GGD’s doen voor een deel bron- en contactonderzoek dat niet nodig is, beaamt Reusken. „Dat is onvermijdelijk. Het is wat het is.”

    ’Ga niet als je geen klachten hebt’
    Oplossingen voor deze biostatistische valkuil vol zinloze quarantaines zijn er niet. Hertesten gebeurt niet bij grote screeningsonderzoeken zoals dit, daar is geen beginnen aan, zegt Reusken. Samenvoegen van testmonsters zal er volgens haar niet voor zorgen dat de fout-positieve score naar beneden gaat. Reusken: „Het belangrijkste is het gedrag van mensen: ga zo snel mogelijk als je verkoudheidsklachten hebt naar de teststraat, en ga niet als je geen klachten hebt.” En thuiszitten terwijl je test misschien fout-positief was? „Dat doe je voor de samenleving. You take one for the team.”

    Het vervelende effect van een lagere prevalentie kan ook weer de kop opsteken in de herfst. Dan zullen meer mensen last krijgen van verkoudheidsklachten en zich laten testen. Het aandeel van de mensen die Covid-19 hebben zal dan relatief kleiner worden in de groep die zich laat testen, met als gevolg dat de positief voorspellende waarde verder keldert.

    Moeten we dan wel zo veel testen? „Het is een afweging van kosten en opbrengsten”, zegt biostatisticus Goeman. „Een paar maanden geleden zaten we met zijn allen in quarantaine, besmet of niet. Nu zit een aantal mensen wellicht onnodig thuis. Wat weegt dat op tegen het aantal mensen dat ongemerkt met Covid-19 rondloopt en het kan verspreiden? Vanuit het perspectief van iemand die wellicht onnodig thuis zit voelt dat vervelend, maar vanuit het perspectief van de samenleving is dat helemaal zo slecht niet. Het is nog steeds een minder draconische maatregel dan een hele stad of een heel land op slot zetten.”
     
    bulakgirl vindt dit leuk.
  3. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.750
    113
    Kabinet wil voorrang coronatest voor deel zorg- en onderwijspersoneel - https://nos.nl/l/2347794

    En lekker weer, kinderopvang valt hier weer buiten, amateurs:confused:
     
  4. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.750
    113
    Bedankt!

    Toch is mijn twijfel absoluut niet weg na het lezen van het artikel.
    Natuurlijk snap ik dat iemand van het RIVM de berekening anders uitlegt. En lijkt het minder erg, maar nog vind ik het veel.
    En zo snel mogelijk testen...grappig, dat is al bijna onmogelijk nu en de Jonge heeft net gezegd dat dat nog weken aanhoudt. Die take one for the team zullen we verschillend over denken. In maart: prima. Nu: absoluut niet mee eens dat je dat dan maar "gewoon" moet doen.
     
    SAARC en Wellesnietes vinden dit leuk.
  5. Snoopy1983

    Snoopy1983 VIP lid

    11 feb 2008
    9.512
    4.709
    113
    Vrouw
    Ja apart die zou er ook gewoon bij moeten. Ben wel benieuwd, snap dat ze voorrang krijgen maar hierdoor zal het voor andere mensen nog langer duren waardoor ze denk ik niet meer gemotiveerd zijn om te testen.
     
  6. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.750
    113
    Dat is ook nog een gevolg ja.
    Ik denk dat moeten testen bij verkoudheid, het dus niet kunnen testen, dagen thuis moeten zitten terwijl je weet dat 97% van de mensen negatief test voor veel meer dwars gedrag zorgt. Mensen die dit niet meer serieus nemen en daarbij ook andere maatregelen niet.
     
    Zara75 vindt dit leuk.
  7. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    5.867
    5.548
    113
    Vrouw

    Dat is fijn!
    Hoe het hier geregeld is wanneer er geen invaller is weet ik niet. Gelukkig nog niet mee te maken gehad maar dat zal ongetwijfeld nog komen.

    Van een vriendin hoorde ik dat haar dochter meteen weer naar huis gestuurd was omdat ze wat snotterig was. Zij heeft altijd een verkoudheid of oorontsteking waardoor ze koorts heeft, maar dat maakt niet uit, regels zijn regels. Dat arme kind kan dus feitelijk dit jaar op haar buik schrijven. Gelukkig krijgt zij dan wel werkboekjes mee, maar leuk voor de ouders die dan om en om thuis moeten zijn...

    Bij mijn kinderen zijn ze vrij soepel qua verkoudheid, maar krijgt een kind meerdere symptomen van covid, dan wordt het wel geacht thuis te blijven.
     
  8. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    5.867
    5.548
    113
    Vrouw

    En een baas die zegt, ik kan niet op jou bouwen... :rolleyes:

    Hoppa, weg promotie!
     
  9. Wellesnietes

    Wellesnietes Niet meer actief

    Helemaal eens. Helemaal als je het percentage bekijkt van wat er met alleen snotneus positief test..
     
  10. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    5.867
    5.548
    113
    Vrouw

    Tsja, als de regering er nou niet voor had gezorgd dat testmateriaal hier uit het noorden weggehaald werd ivm schaarste in het westen, dan konden ze hier ook sneller testen. Er is geen capaciteit opgeschaald terwijl er wel meer aanvragen zijn, dus dan kan je als je geluk hebt binnen twee dagen laten testen in de provincie of ver daar buiten.

    Maar eerlijk, wanneer ik me wil laten testen en ze zeggen, over 5 dagen hier of morgen in Utrecht, dan kies ik wel voor die 5 dagen. Waarschijnlijk is de verkoudheid dan al weer voorbij en hoef ik niet onnodig te laten testen.
     
    Anouk2005 vindt dit leuk.
  11. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    11.877
    13.042
    113
    Vrouw
    Ik heb gisteren voor Gouda gebeld, kon daar pas woensdag terecht! :eek:
     
    Anouk2005 vindt dit leuk.
  12. Zara75

    Zara75 VIP lid

    10 jul 2007
    11.958
    6.076
    113
    Happyland
    Dat doorslaan is zeker, ik irriteer me er rot aan. Vanmiddag nog, naar de kinderboerderij. Vooraf reserveren, terwijl het nooit erg druk is daar en alles is buiten. Kinderboerderijen in de omgeving zijn gewoon vrij toegankelijk.
    Kom je daar aan staan ze met grote flessen desinfectie, verplicht.
    Ik was mn mobiel vergeten, kwam ik paar minuten later achter. Dus ik snel naar de auto terug om mobiel te pakken, moet ik wéér mn handen desinfecteren. Doe normaal.:rolleyes:
    Vervolgens rent mn dochter per ongeluk de verkeerde ruimte binnen, ze dacht dat het de toiletten waren, maar bleek de kantine. Waren verplichte looppaden, moest ze helemaal omlopen om bij me te komen, ik stond bij de ingang kantine te roepen naar haar. En serieus, er was geen kip te zien. Ze had gemakkelijk weer terug kunnen lopen. Zo overdreven allemaal, mn nekharen gaan ervan overeind staan. Toen we uiteindelijk naar de uitgang liepen moesten weer verplicht handjes desinfecteren.:rolleyes: Echt, ik krijg er flink de p van.
     
  13. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.343
    8.804
    113
    Vrouw
    Rotterdam
  14. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.750
    113
    Het is maar weer eens heel duidelijk dat onze regering de kinderopvang niet serieus neemt. Is de ervaring met meer zaken. "een beetje oppassen kan iedereen toch"
     
  15. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.343
    8.804
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Zou dat niet te maken hebben met personeelstekorten op scholen en minder in de opvang. Als er een juf uitvalt, staan er 30 kinderen op ‘straat’ en bij een kdv zijn dat er een stuk minder.
    Ze kunnen niet iedereen voorrang gaan geven.
     
    chrystel73, suus1983 en Neuzeke vinden dit leuk.
  16. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.750
    113
    De kinderopvang staat op nr 2 qua personeelstekort. Het is daar bijna even dramatisch als in het onderwijs. En je geeft niet iedereen voorrang, maar de 2 beroepsgroepen die ervoor zorgen dat alle kinderen opgevangen blijven worden, zodat hun ouders door kunnen blijven werken.
     
    cosdy vindt dit leuk.
  17. Snoopy1983

    Snoopy1983 VIP lid

    11 feb 2008
    9.512
    4.709
    113
    Vrouw
    Ja dit dus. Als een klas thuis zit moeten ouders wat regelen maar dat geldt natuurlijk net zo goed bij een sluiting van een kinderdagverblijf, bso of gastouder.
    Het is toch de basis voor veel werkende ouders. Zonder deze mensen kunnen ze niet werken dus dat lijkt me zeker wel belangrijk.
     
    tuc vindt dit leuk.
  18. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.750
    113
    Zeker als die ouders in een lab werken waar de Corona tests gedaan worden:roflmao:
     
    Lynx en Snoopy1983 vinden dit leuk.
  19. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Belachelijk. We laten nu klassen thuis zitten, zzp-ers inkomsten mislopen en nog meer ellende. Alleen omdat er een soort ons-kent-ons vriendjespolitiek wordt toegepast. Ik las er laatst ook al iets over.
    Daar baal ik wel van. Wij moeten met z'n allen ons best doen het virus in toom te houden. En daar toch een flink aantal dingen om laten. Prima hoor, ik doe het met liefde. Maar als de overheid dit van ons vraagt, vind ik dat wij ook mogen vragen dat er een uiterste inspanning moet worden verricht om dat thuiszitten zo veel mogelijk te beperken.
     
    Jackie87, SAARC, Snoopy1983 en 2 anderen vinden dit leuk.
  20. Wellesnietes

    Wellesnietes Niet meer actief

    Ja het percentage dat toch naar buiten zal gaan neemt dan echt wel toe hoor.
     
    tuc vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina