Mijn klomp breekt hier ook van. Er was toch ruimte in Duitse testlabs? Laten ze dan lekker die tests daarheen sturen. Dichterbij, zowel gemeten in kilometers als in niveau van persoonsbescherming. Sterker nog: waarschijnlijk is de bescherming van persoonsgegevens in Duitsland beter geregeld dan in Nederland. Ze zijn er daar aardig scherp op. Dat lijkt me toch beter dan DNA op te sturen naar een land dat steevast redelijk hoog eindigt in het lijstje 'landen die mensenrechten schenden'.
Heeft iemand toevallig het telefoonnummer van meneer Engel? "Even een doe-opdracht tussendoor" en dan dat nummer vermelden. En dan nu huilen dat het niet de bedoeling was dat mensen gingen bellen? Wat een lamzak zeg. Lekker een ander opjutten en dan je handen er van af trekken. Maar goed, dat gaat meer rond geloof ik. blijkbaar heeft ene Bizzy (? nooit eerder van gehoord) daar ook een handje van.
https://eenvandaag.avrotros.nl/item/algemeen-gebruik-mondkapjes-kan-nieuwe-lockdown-in-nederland-voorkomen-waarschuwt-hoogleraar-wash/ Ik ben wel benieuwd naar jullie mening hierover. Allemaal met een mondkapje op? Voor mij zou het geen probleem zijn. Ik heb een fijne uitwasbare waar je een filter in kan steken. Als ik hem vaker/ langer moet gaan dragen haak ik daar nog een bandje bij omdat de elastiekjes om de oren wat irriteren. En als het echt helpt dan vind ik dat we dat moeten doen. Zeker als het betekent wanneer je vervelender maatregelen kunt voorkomen. Dragen van een mondkapje heeft in elk geval geen negatieve invloed op de economie.
Als ik kijk dat in andere landen wel mondkapjes plicht was en daar ook brandhaarden zijn denk ik dat het weinig zin heeft.
Als het ook maar een beetje meehelpt de boel af te remmen, draag ik een mondkapje als het moet. Ik heb er geen enkel probleem mee.
Om wat mee te doen? Geen aanval hoor. Ben oprecht benieuwd. Ik denk bij dat soort dingen altijd. Eh je... wat kunnen ze ermee? En dan laat ik het los (lekker naïef. Ik weet het)
Kijk maar naar de VS. Mondkapje verplicht (al wordt het niet overal gehandhaafd) en de cijfers waren om te huilen laatste maanden. Florida was een van de grootste brandhaarden, hier gaat het nu de goede kant op, maar op het dieptepunt 15.000 nieuwe besmettingen per dag. Ik zet hem op omdat men dat van mij verwacht, maar ik geloof er totaal niet in
De vraag is niet aan mij gericht, maar ik zou er niet blij mee zijn omdat de regels omtrent het opslaan van DNA veel soepeler zijn in de UAE (en ze daar sowieso al erg happig zijn op het aanleggen van DNA databanken). Om die reden alleen al (wat gaat men met mijn DNA gegevens doen) was ik sowieso al niet van plan me te laten testen, maar met nieuwsberichten als deze gaat dat natuurlijk helemaal niet meer gebeuren.
Maar die man die juist beweerd dat we zouden moeten verplichten is juist terug uit de VS en heeft daar zijn onderzoek gedaan? Denk dat het er meer aan ligt dat de verplichting daar te laat kwam en er te weinig andere maatregelen waren.
Hoezo weinig andere maatregelen? Dat klopt voor een aantal Staten inderdaad maar florida had exact dezelfde maatregelen als Nederland + mondkapjes. Een deel van de maatregelen zijn er nog steeds, Bijvoorbeeld Social distancing en beperkte capaciteit draaien. Dat de maatregelen in de VS te laat genomen zijn klopt, En dat zag je terug in bijvoorbeeld new york, maar de piek die in florida ontstond kwam pas geruime tijd nadat de maatregelen ingegaan zijn. Dus nadat mondkapjes verplicht werden, alles dichtging, etc. Ze zouden net weer mondjesmaat open gaan toen de cijfers hier gingen stijgen...
Maar liggen/lagen de cijfers bij jullie sowieso niet veel hoger omdat bijv. mensen gewoon bleven doorwerken met klachten (vanwege geen sociaal/financieel vangnet, ziektekosten, etc)? Als de geest eenmaal uit de fles is, heeft een kapje al geen zin meer.
Eerlijk gezegd kan ik totaal niet overzien wat men allemaal met dna gegevens kan doen, ik heb daar ook niet genoeg fantasie voor , maar ook omdat ik dat dus niet kan overzien wil ik dus niet dat mijn dna gegevens ergens in de wereld liggen opgeslagen.
Als men kwaad wil kunnen ze je dna namaken en bij een misdaad neerleggen. Misschien zelfs wel klonen ooit.
Kunnen ze in principe ook doen met bijv. een haar. Ik vind het altijd wel ‘grappig’ om te lezen/zien hoe achterdochtig mensen zijn over dit soort zaken, maar bijvoorbeeld wel op vakantie gaan naar landen waar men het niet zo nauw neemt met de mensenrechten.... Als je ziet wat je allemaal moet doen voor een visum voor India of China. En de vingerafdrukken of irisscans die de douane van je neemt in veel landen. Doen we allemaal klakkeloos, maar is in feite ook gewoon ‘gevaarlijk’.
Of, en wellicht een wat meer tastbaar risico: verzekeringsmaatschappijen kunnen aan de hand van DNA een bepaald risico voor bepaalde ziektes inschatten en daarop de hoogte van de premie bepalen (of dekking uitsluiten voor bepaalde ziektes). Daarnaast weet je niet wat de technologie in de toekomst nog kan gaan doen met DNA.
Zou kunnen, maar dat staat los van de locatie van de laboratoria. Kan in NL ook. Ik kan er echter niet van wakker liggen. Anders zou je ook niet meer bloed kunnen laten prikken.
Ik ben niet achterdochtig hoor ik zie niet in alles complotten ofzo. Dus heb hier ook nog niet over nagedacht wat ik er van zou vinden (was puur reactie op vraag van lid)
Ik weet dat sommige mensen Nederland ook als een mafiastaat zien, maar ik heb toch echt meer vertrouwen in Nederland als in een land als Abu Dhabi als het gaat om de bescherming van mijn persoonsgegevens. Daarnaast, mocht dit toch fout gaan, dan denk ik dat het in Nederland makkelijker is om mijn recht te halen dan in Abu Dhabi. Alleen al vanwege de taal en ik hier weet welke wegen ik daarvoor moet bewandelen. Dus voor mij een groot verschil tussen NL en buitenland.
Er zijn in NL veel strengere regels omtrent het vastleggen van DNA, en eventueel verkopen van de gegevens.