Ik wil de eerste zorgmedewerkers hier wel eens horen getuigen dat er in een ziekenhuis bij acute noodsituaties voorrang gegeven wordt aan een covid patiënt, daar geloof ik namelijk helemaal niets van. En dat er meer geld moet naar geestelijke gezondheidszorg daar bestaat geen twijfel over, maar ik zie niet in hoe dat rechtstreeks gelinkt is met de corona maatregelen?
Als iemand zelfdoding wil doen (zeg ajb geen zelfmoord de nabestaanden vinden dat een vreselijk beladen woord..) dan doet die gene dat wel. Zijn vaak degene die zich niet aanmelden voor hulp ect. Zijn degene die al een plan in hoofd hebben en geen opname ect houd dat tegen hoor. Ja ik ben mee eens dat de wachttijden van ggz lang kunnen zijn, maar dat zijn ze altijd al geweest. En niet nu pas met corona.
Dan lees je toch weinig nieuwsartikelen: aantal depressies en dergelijke stijgen enorm door de corona-maatregelen, zeker bij de jongeren.
Als jij in 1 minuut moet kiezen tussen een 60-jarige ( want die gaan ook ‘gewoon’ dood zonder behandeling) die letterlijk zonder zuurstof voor je neus staat of een jongere waarvan je ziet dat het slecht gaat, maar nog gewoon rondloopt? Wie kies je als je NU moet kiezen? Let wel!!!!::: ik wil geen enkele waarde hangen aan 1 van de 2 levens in mijn voorbeeld beide zijn namelijk even belangrijk, maar vooral het enorme dilemma weergeven waar we op dit moment voorstaan
Als de reguliere zorg op dit moment nog uitgesteld wordt, dan betekent dat dat er momenteel jammer genoeg nog veel te veel druk op de ziekenhuizen is om dit alweer af te bouwen. Uitgestelde zorg is geen bevoegdheid van de overheid hé, dit is een beslissing die ziekenhuizen autonoom maken. Denk je dat dokters deze keuzes zouden maken als ze niet absoluut noodzakelijk waren? Op dit moment liggen nog meer dan 3000 corona patiënten in de Belgische ziekenhuizen, waarvan nog bijna 700 op de IC. Dit is en blijft een immense belasting van ons zorgsysteem, en met de stagnerende curves nu ziet het er niet naar uit dat dit snel gaat beteren. Maar beantwoord nu even mijn vraag: hoe zie jij concreet voor je dat het loslaten van de maatregelen een positief effect zou hebben op de reguliere zorg in de ziekenhuizen?
Nee je begrijpt me verkeerd. De maatregelen (die jij persoonlijk geen probleem vindt, en dat mag) hebben op andere mensen een andere uitwerking. Er worden veel mensen depressief van het feit "dat er niks meer kan". Nee dat is letterlijk gezien ws onzin, maar die mensen zijn "ziek" niet lichamelijk maar geestelijk. Die kunnen het niet meer reeël zien. Dat zijn geen enkelingen meer maar schrikbarende aantallen. Een groep kinderartsen heeft de alarmbel geluid over kinderen en jongeren die veel vaker eet en andere stoornissen ontwikkelen hier door. Nee een eetstoornis is niet acuur levensbedreigend, maar wij zitten er helaas momenteel midden in en ja als dat over je kind gaat krijg je echt de neiging het bijltje er bij neer te gooien. Sommige jongeren die het zelf meemaken willen dus niet meer leven en een aantal daarvan ondernemen daarop helaas actie. Dat zijn geen uitzonderingen, hier in NL is daarover (en dan hebben we het nog niet over volwassenen) al een aantal keer de alarmbel geluid. De eerste maanden vond practisch hesl NL dat we gezamelijk de schouders eronder moesten zetten. Maar dat gaat nu echt niet meer op. Sommige mensen hebben die capaciteit niet meer. Dus vind ik dat het anders moet. Bepaalde maatregelen afbouwen waardoor de geestelijk zieken zich beter gaan voelen. En ja dat heeft gevolgen, en ik vind dat we die onderhand moeten accepteren.
Wat zou de leeftijd van de doden zijn zonder behandeling? Zie mijn voorbeeld van hiervoor. Elk slachtoffer van Corona, in welke vorm dan ook, direct of indirect is vreselijk te betreuren, maar het is op dit moment gewoon ruk! Ik kan het gewoon even niet anders uitleggen. We moeten er vooral het beste van zien te maken! Iedereen!
? Dat ontken ik toch nergens. Ik zie alleen niet in hoe het loslaten van de corona maatregelen een effect zou hebben op de financiering van de geestelijke gezondheidszorg.
Maar dat is dus net het hele punt... Er wordt gezegd door pinkie waarom moet het of of zijn.... Sommigen hier (waaronder tuc en hier) pleiten net dat het niet of of moet zijn maar dat er wel aandacht moet zijn voor die jongere... In jouw voorbeeld verander ik de leeftijd graag naar 80 want dat is nog steeds de gemiddelde leeftijd van iemand die sterft aan corona en ja dan kies ik voor de jongere als ik moet kiezen...
Neen niet op de financiering maar wel op de druk op de psychische zorg... Maar het gaat bij de maatregelen alleen maar over de druk op de ziekenhuizen... Dus ja ik ben ervan overtuigd dat als de studenten bv terug af en toe naar school zouden mogen dat de depressies zouden minderen... Gedeelde smart is halve smart...
Dus heel concreet: we laten de maatregelen los zodat er minder depressies enzo zijn en om ervoor te zorgen dat onze zorg niet overbelast raakt nemen we iedereen boven de 80 jaar per definitie niet meer op in het ziekenhuis? Of, en ik vraag het nogmaals, hoe zie je dat dan concreet?
Is er ook niemand die zich afvraagt waar de nood hospitals gebleven zijn die men tijdens de eerste golf aan het opbouwen was? Die zijn volgens mij afgebroken omdat het toch niet nodig was. In dat geval zou de reguliere zorg toch ook zonder problemen door moeten kunnen gaan? En ik mag toch hopen dat iedereen in het voorbeeld van hier boven, direct zonder twijfelen kiest voor de jongere.
Dat er geen bedden vrij gehouden moeten worden voor "mogelijke" covid patienten... Wat nu wel gebeurt zowel op gewone afdelingen als op intensieve zorg en dat vind ik zelf absurd... De coronapatienten waren op de piek met 7.000 in het ziekenhuis en 1400 op ic en iedereen had een plekje .. Dat zijn dus min. 4000 plaatsen die nu weer beschikbaar zouden kunnen zijn...
Ja dus dat is een maatregel die ze weloverwogen zouden kunnen schrappen? Persoonlijk heb ik het ook niet over het schrappen van alle maatregelen maar wel van een heel aantal ja...