Corona nieuws deel 6

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door bosi333, 29 okt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lovemy2kids

lovemy2kids Fanatiek lid

3 nov 2010
    2.458
    1.407
    113
    Weekje thuisonderwijs is voor mijn groep 3 wel al een groot “probleem”.
    want dat weekje extra aan de vakantie geplakt komt voor een hoop kinderen neer op 3 weken niet lezen.
    En dat kunnen ze nu niet missen, nu het leesproces geautomatiseerd moet worden.
    Daarnaast moet in maand januari cito afgenomen worden en DMT/AVI. Daarbij moet er een en ander afgerond zijn voordat je hieraan kunt beginnen.. (zoals alle letters moeten minstens aangeboden zijn).
    En dan heb je die week nu extra nodig... die week scheelt op zo’n groep al zoveel..
    Tel daar nog eens bij op dat aanstaande week er ook al minder lesprogramma is ivm kerstvieringen etc...
    Voor een aantal geen probleem, maar voor de meeste houdt dit een enorme terugval in

Anouk2005, nelta, Syane en 4 anderen vinden dit leuk.
  2. lovemy2kids

lovemy2kids Fanatiek lid

3 nov 2010
    2.458
    1.407
    113
    dat vind ik een hele sombere kijk...
    Je weet het gewoon weg niet..
    Zeker het zou kunnen dat zoiets ooit nog gaat gebeuren, maar kans is kleiner dat het niet weer gaat gebeuren om de dood eenvoudige weg dat het niet in de lijn der verwachting ligt...
    Niemand kan in de toekomst kijken, dus zou zeker positief blijven en er vanuit gaan dat we weer terug naar “normaal” gaan

Anouk2005, Syane en Wellesnietes vinden dit leuk.
  3. prjbt

prjbt Niet meer actief

Dat klopt dat weet ik. En het mag er ook best zijn.

Maar er mag ook best gezegd worden dat blijven hangen in zelfmedelijden geen zin heeft. Dat niemand er beter van wordt.

Dus 1x van je af schrijven, prima logisch ook. 2x ook prima. Maar eindeloos topic na topic, week na week, na elke verzwaring van de maatregelen schrijven hoe ontzettend zwaar en vervelend het is is gewoon niet de oplossing.

En dit is zeker niet naar jou persoonlijk gericht. Ik vind jou juist ondanks je situatie opvallend positief.

Mamafiets vindt dit leuk.
  4. MissXray

MissXray Niet meer actief

Als juf geef je toch leuke “opdrachten” mee voor in de vakantie? Hier ging er leesbingo mee, mocht je de leukste leesfoto’s insturen naar de juf etc. Corona of niet in groep 3 lees je gewoon door met je kind.

Overigens zou ik zelf ook niet blij zijn met een schoolsluiting. Hier allebei een vitaal beroep dus in het ergste geval de kids weer naar een nieuwe onbekende noodopvang. Klinkt goed, maar daar wordt geen les gegeven uiteraard dus je ontkwam naast je werk ook niet aan les geven.

Ik vermoed dat de basisscholen gewoon open blijven en voor de rest het laatste pakket er bij wordt gepakt plus het sluiten van middelbare scholen.

Wellesnietes vindt dit leuk.
  5. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Ohja, dat gaan we zeker hoor, ik denk zeker dat er weer een tijd komt zonder mondkapjes en knuffelen met ouders en vrienden. :thumup: Maar ik denk wel dat het niet zo lang meer duurt als tussen de Spaanse griep en nu. En ik denk dus dat de samenleving zich daar meer op moet gaan instellen.

6. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.679
    113
    Hier wordt lezen door school énorm gestimuleerd, maar de trieste waarheid is - ook voor corona überhaupt speelde - dat heel veel ouders absoluut nooit oefenen. Pertinent niet. Dus vakantie? Jammer dan, veel kinderen hebben niks gelezen, hoe leuk de ideetjes van de juf ook waren. Zelfs kinderen waarbij wordt aangegeven dat ze echt een beetje extra zouden moeten oefenen, krijgen dat vaak door ouders niet aangeboden. Terwijl bv 10 minuutjes per dag al verschil kan maken.

lovemy2kids vindt dit leuk.
  7. tuc

tuc Niet meer actief

Ik ben ook zo'n ouder die gewoon doorleest met zn kind hoor en heb gelukkig een kind dat het heerlijk vindt.
    Maar er zijn ouders die dan niet met hun kind lezen, die vinden dat gewoonweg niet nodig.
    Maar er zijn ook kinderen waarmee dat moeilijk gaat. Een vriendje van zoon doet groep 3 over nu, moeder is zelf juf dus die weet heel goed hoe en wat maar het lukt met het kind gewoon niet. Ze zitten met de handen in het haar.

Mamafiets, Wellesnietes en Syane vinden dit leuk.
  8. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.862
    19.273
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik vind het vooral jammer dat jij zo'n loze uitspraak doet. Wie liegt er? Welke leugen wordt er verteld? Maak het eens concreet. Met bewijs erbij.

Knuffelmonster en Juffie26 vinden dit leuk.
  9. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Klopt wel. Probleem is ook dat de verschillen ook groter worden. Kinderen die graag lezen en/of gestimuleerd worden, maken enorme sprongen. Kinderen die niet graag lezen en/of thuis niet geënthousiasmeerd worden, worden niet beter. Sterker nog, die laatste groep ervaart geen succes ervaringen en zal daardoor nog minder gaan lezen. Afstand tussen de 2 groepen neemt alleen maar toe.

Fuddey en Syane vinden dit leuk.
  10. luca75

luca75 Fanatiek lid

14 aug 2013
    4.867
    3.503
    113
    Mijn dochter zit ook in groep 3. Ze hebben een schoolbieb waar elke week een boekje geleend wordt en mee naar huis gaat.

We hebben hier zelf een kast vol boeken in alle avi niveau's. Ze vindt het leuk om samen te lezen, zij een bladzijde en dan ik een bladzijde. Ze kan het ook al goed maar eerlijk is eerlijk, ik moet haar er wel vaak aan helpen denken dat ze nog moet lezen die dag.

Ik kan me helemaal voorstellen dat er huishoudens zijn die dat niet doen.

11. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    8.030
    6.778
    113
    zuid-holland zuid
    Maar de Spaanse griep is 100 jaar geleden, daarvoor hadden we uitbraken van de pest rond 1500 en zo. Het is niet nieuw , het komt alleen niet zo heel vaak voor. Het zou vaker voor kunnen gaan komen omdat we meer reizen, maar aan de andere kant weten we ook meer over hygiene en hoe we verspreiding tegen moeten gaan....
    Aan de andere kant: Aids heeft ook blijvend onze kijk op seks en vrije liefde veranderd, zo kan Covid ook wel blijvend onze leefstijl veranderen.
    Maar als het wel zo is dat het blijft, dan moeten we toch ook inzien dat scholen en winkels dicht niet echt een toekomstbestendige oplossing is. Dan hebben we straks geen economie meer die al die ziekenhuiszorg kan betalen en ook geen geschoolde mensen om die zorg te verlenen.

HappyRabbits en Syane vinden dit leuk.
  12. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.862
    19.273
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Je bepaalt dat als school deels zelf. Er zijn wel vaste periodes waarin je de cito's afneemt (halverwege het schooljaar en eind van het schooljaar.) Maar de exacte dag en week bepaal je zelf.
    De middenafnames in groep 8 zijn vaak iets vroeger dan in de andere groepen, omdat je die gegevens nodig hebt voor het advies.
    Kwestie van terugtellen: kinderen moeten 8 en 9 maart aangemeld worden bij het VO. Je wilt ouders en kinderen na het advies nog even de tijd geven om een definitieve beslissing te nemen qua school (voor zover het besluit nog niet vast stond.) En tijd om eventueel nog eens extra met ouders in gesprek te gaan. Er zit ook nog een vakantie tussen waar je rekening mee moet houden. Dus een week of 3 vóór inschrijven wil je de adviezen wel af hebben.

De CITO's moeten afgenomen worden: begrijpend lezen zijn 3 delen, rekenen 3 of 4 delen, spelling 4 delen, studievaardigheden 2 delen. Dat zijn dus 12 of 13 toetsmomenten die je moet inplannen. Liefst doe ik zelfs maar één CITO-onderdeel per dag. Er zijn altijd wel zieken die moeten inhalen. Dus 3 weken heb je zéker nodig.
    Wij nemen de meeste CITO's op papier af. Ze moeten dus nagekeken en geregistreerd worden. Bij ons is het de gewoonte dat we allemaal eerst afzonderlijk van elkaar per kind een advies formuleren. Daarna hebben we een gezamenlijk overlegmoment. Dus na afname van de laatste toets ben je ook gauw weer een week verder.

Alles bij elkaar vind ik het nu wel oké om de week van 11 januari 'pas' te beginnen. Maar er zijn ook scholen die wel de week ervoor al starten. En als we open blijven, besluiten wij daar misschien ook nog wel toe hoor; om bijvoorbeeld op donderdag of vrijdag al te starten.

We starten nu ook heel vroeg (als de scholen niet langer dicht blijven!). Vorig jaar starten we 2 dagen later (op 6 januari) en was de inschrijving iets eerder (3 en 4 maart) dus toen zijn we wel meteen in de week na de kerstvakantie gestart met de afnames. Alleen maandag nog niet, dinsdag aan de slag.

Snoopy1983 vindt dit leuk.
  13. MissXray

Lekker schrijnend dan. Iedere ouder is het zat of moe na een dag werken, maar in de avond even 10 minuutjes lezen met een jong lezertje lijkt mij voor iedereen even in te passen (mensen met taalproblemen daar gelaten).

14. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.298
    11.902
    113
    Klinkt zo simpel hé. Maar als je meerdere kinderen hebt met elk hun sporten, een partner die juist op die momenten niks kan betekenen, een pittige baan met ook vaker in de avonden werk en het kind wat moet lezen daar echt geen bal aan vindt waardoor je telkens het gevecht aan moet gaan en die 10 minuten zomaar een half uur dwingend lezen worden is het toch ff andere koek.

Minoesje, Knuffelmonster, suus1983 en 2 anderen vinden dit leuk.
  15. Snoopy1983

Snoopy1983 VIP lid

11 feb 2008
    9.543
    4.729
    113
    Vrouw
    Bedankt voor je duidelijke uitleg :thumup:

16. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.323
    16.715
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ben toch blij dat het hier op de basisschool zo goed gaat. In oktober waren er twee besmette leerkrachten en daarna niks meer, Zou toch wel heel bijzonder zijn als ze zo’n school dichtgooien.
    Laat ze het gewoon per school bekijken en niet landelijk alle scholen dicht.

tasje, Neuzeke en Syane vinden dit leuk.
  17. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.323
    16.715
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik heb er alle vertrouwen in dat we weer terug gaan naar hoe het was. Aan het begin van de Corona crisis voorspelden twee artsen vanuit mijn werk al dat dit op zijn vroegst klaar zal zijn in de zomer van 2021 en ik denk dat het zomaar eens zou kunnen kloppen. Ik denk dat het virus straks ineens een keer weg zal zijn. Duurt nog even maar gaat echt wel gebeuren.

Wellesnietes, Athina en tuc vinden dit leuk.
  18. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.933
    19.105
    113
    Vrouw
    Ik denk ook dat we terug naar normaal gaan, maar wel bepaalde zaken gaan behouden

Ik hoorde in het ziekenhuis al dat mondmasker wss gaan blijven.
    Het thuiswerken meer toestaan lijkt mij ook een blijver (bij mijn man zijn werk is het zelf zo dat het Brusselse hoofdbureau verkocht word en ze et volledig anders gaan aanpakken).
    Ouders niet meer mee school in met de kinderen.
    Ontsmettingsmiddel beschikbaar om de karren te ontsmetten.

Anouk2005 vindt dit leuk.
  19. MissXray

Dir is werkelijk een volledige omschrijving van ons leven met sportende kids en wisselende diensten. Ik wil daarmee niet zeggen dat anderen dit dan ook maar makkelijk af moet gaan. Ik zat soms ook met tegenzin weer met boekje aan het bed, terwijl ik echt heel erg graag op de bank had gaan liggen. Je legt je kind ook op bed dus die 10 minuten extra zijn echt in de meeste gevallen er wel voor uit te trekken.

20. Chilll

Chilll Bekend lid

13 okt 2016
    550
    187
    43
    Vrouw
    En laten we alsjeblieft dan ook die stomme verplichte 3 zoenen op de wang op elke verjaardag permanent afschaffen.

Trirani, Minoesje, marloes80 en 7 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina