Corona nieuws deel 6

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door bosi333, 29 okt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.679
    113
    Want ze werden natuurlijk verplicht omdat er totaal geen nieuwe piek werd verwacht... Je weet dat mondkapjes 1 van de vele maatregelen zijn die alles bij elkaar de besmettingen omlaag moeten brengen? Niemand heeft ooit gezegd dat mondkapjes daarin de belangrijkste factor zijn. En niemand weet hoe de cijfers vandaag waren geweest als we geen mondkapjes droegen. In andere landen is daar wél onderzoek naar gedaan (omdat bv verschillende regels golden in verschillende regio’s) en gebleken dat mondkapjes an sich wel enig effect hebben, zowel ter bescherming van de drager als de omgeving.

Trirani, Luckyme96, jannanas en 6 anderen vinden dit leuk.
  2. ZoWelkom84

ZoWelkom84 Fanatiek lid

1 apr 2015
    2.820
    636
    113
    Ik snap het ook niet.. was toch te verwachten dat hoe kouder het gaat worden meer zieke komen.. was met de griep al..

Toch denk ik dat rutte en de jonge echt het beste ervan proberen te maken en lockdown echt wilden vermijden zijn we constant paar stappen te laat

Athina vindt dit leuk.
  3. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.917
    19.093
    113
    Vrouw
    En draai het of keer het, het blijven de mensen die het goed moeten gebruiken.
    Correct gebruiken, hygiënisch mee omgaan en afstand blijven houden.
    Zoals ik al zei een autogordel werkt ook niet als je hem onder uw oksel draagt. Je kan dan zeggen, die domme gordels maar daar ligt het probleem niet.

Luckyme96, Fuddey en suus1983 vinden dit leuk.
  4. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Een gordel is een stuk makkelijker goed te gebruiken dan een mondkapje.

5. ZoWelkom84

ZoWelkom84 Fanatiek lid

1 apr 2015
    2.820
    636
    113
    Nood breekt wet... ze konden ook thuis live meeluisteren..

Laten we hier aub maar over ophouden, we hebben duidelijk een andere mening, wat ook mag :thumup:;)

6. dreames

dreames VIP lid

9 dec 2007
    7.823
    4.057
    113
    En als de besmettingen waren gedaald dan werden de mondkapjes nu de hemel in geprezen en werd er geroepen dat ze dit veel eerder hadden moeten verplichten. Maar nu we er niet omheen kunnen dat sinds die ene wijziging, het verplichten van mondkapjes, de cijfers exploderen is het 'niemand weet hoe de cijfers waren zonder mondkapjes'. Dus het is te danken aan of toeval. Te wijten aan kan niet....

Er wordt simpelweg veel minder afstand gehouden nu. Mensen wanen zich veilig door zo'n lapje stof. Of we weten toch nog niet genoeg over dit virus en op de een of andere manier verspreid het virus zich nu beter.

Hoe dan ook. Als het de verspreiding alleen verergert dan zou het niet verplicht moeten zijn.

Anouk2005 en SAARC vinden dit leuk.
  7. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.861
    19.268
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Nou ja, het is ook geen hogere wiskunde hè. Was je handen, zet het ding om (vasthouden bij de elastieken). Blijf er verder vanaf. Tot je hem afzet (aan de elastieken) en in de was gooit. Daarna weer even je handen wassen.

Dat mensen hem op en af zetten, onder hun neus dragen, in hun zak proppen, sinds juli hergebruiken (ik mis hier heel erg een braakemoticon) ... Dat zegt allemaal meer over de gebruikers dan over hoe ingewikkeld het nu helemaal is om een mondkapje te gebruiken.

KleineLai, Luckyme96, Sado en 5 anderen vinden dit leuk.
  8. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.917
    19.093
    113
    Vrouw
    Dan nog is het mondmasker het probleem niet maar de gebruiker.

9. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Niet op en afzetten wordt lastig in een werksituatie. Hier hoeft het niet de hele dag, dus ik ben blij als hij af kan. Maar je moet bijvoorbeeld ook je handen wassen na het opzetten en ook voor en na het afzetten.

10. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    19.039
    15.073
    113
    Ach, ze hadden beter de black friday kunnen verbieden of webonly vouchers oid kunnen toestaan en gepland de kerstvakantie een week vervroegen en digitaal verlengen.

Nu is t weer last minute gehaast, was t maandag toen t uitlekte chaos bij primera en aanverwanten (pakketjes retour o.a.) en lijkt t bij sommige winkels werkelijk alsof er oorlog is geweest.

WC papier was dit keer geen enkel probleem overigens. Maar succes met de tomatenpuree of gezeefde tomaten, je zou bijna denken dat iedereen een slowcooker in zn kerstpakket had.

Tablet staat inmiddels al vooringericht voor digitaal kleuterles in januari. Kan me er maar moeilijk een voorstelling bij maken eerlijk gezegd hoe dat zou moeten draaien maar we gaan t meemaken. Als we eerder al 10 weken zelf ingevuld moeten hebben dan is 2 weken met taakjes oid ook wel te doen.

Overheid kan beter een ludieke actie inzetten en een bonus uitdelen voor degene die half 2021 geen antistoffen/afweer (die geheugencellen, biologie is te ver weggezakt) heeft voor covid. Degene die t tegen die tijd nog heeft weten te ontlopen moet echt een super ninja zijn oid. Teruggave van alle geheven inkomstenbelasting van 2020 ofzo, bedoel de fiscus legaal een poot uitdraaien is toch best een mooi gevoel. Graag ook een briefje met "in naam der koning" erbij, gewoon voor de eer. Wel met als spelregel dat je het gehele jaar woonachtig en belastingplichtig moet zijn geweest in Nederland. Allicht dat meer mensen dan geneigd zijn t te ontlopen waar mogelijk.

Suzy85, Lafayette, NiVa0230 en 2 anderen vinden dit leuk.
  11. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.861
    19.268
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik kan me voorstellen dat het in bijvoorbeeld het VO lastig is. In de gangen moet je hem op, of als je wat verder het lokaal in loopt. Maar tijdens klassikale instructie wil je hem echt wel afzetten ivm verstaanbaarheid. Wat dat betreft ben ik blij dat wij dat in het PO niet hoeven.

Maar als ik bijvoorbeeld in de winkelstraat keek, zag ik mensen die elke keer als ze een winkel uit liepen dat ding afzetten om hem dan 6 meter verderop weer op te zetten. Dan denk ik; laat dat ding nou gewoon even op. Ik zet het op als ik thuis weg ga en doe hem af als ik thuis kom, dan gooi ik hem meteen in de was. Plus dat ik dan water en zeep bij de hand heb.

12. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.679
    113
    Over het algemeen houden mensen zich juist beter aan de andere regels als ze mondkapjes dragen en gedragen zien worden, omdat ze zo’n fysieke herinnering is aan maatregelen. Dat geldt natuurlijk niet voor iedereen, maar zo zitten er ook mensen tussen die überhaupt niet geloven in afstand houden...

merah, suus1983 en Mamafiets vinden dit leuk.
  13. dreames

dreames VIP lid

9 dec 2007
    7.823
    4.057
    113
    Wil je dat dan even uitleggen hier in de winkels aan de mensen die weer in je nek staan te hijgen (zowel klanten als het personeel zelf). Vakkenvullers die nog net niet bij elkaar op schoot zitten terwijl ze aan het werk zijn.

Maar als het juist zou leiden tot het houden van meer afstand dan zou ook juist dat te zien moeten zijn in de cijfers. Maar de werkelijkheid is het tegenovergestelde.

Malbec, ZoWelkom84, Sado en 2 anderen vinden dit leuk.
  14. Whysteria

Whysteria Niet meer actief

Dit is echt nonsens. Hier in Frankrijk al sinds juli mondkapjesplicht en het afstand houden is inmiddels echt volledig van de baan.

Nellie4, tuc, Anouk2005 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  15. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.679
    113
    En hier wordt juist duidelijk beter afstand gehouden weer, vergelijkbaar met zoals het in maart/april ging. Maar ik baseer me niet op enkel mijn eigen waarneming, het RIVM heeft dit onderzocht toen die hele mondkapjes-discussie speelde, want mensen riepen continu dat het schijnveiligheid zou bieden - uit meerdere onderzoeken bleek het tegendeel; mensen houden zich júist beter aan de andere maatregelen. Iedereen? Nee, niet iedereen. Maar menselijk mondkapjesgebruik (daaronder valt ook bv het hergebruiken van een mondkapje, het niet correct op- en afzetten ervan etc) heeft een effect als het gaat om het terugdringen van besmettingen, enerzijds door de werking van zo’n mondkapje en anderzijds doordat mensen zich over het algemeen dus ook beter houden aan andere geldende maatregelen.

Waarop baseer je dat de werkelijkheid het tegenovergestelde is?

Mamafiets en suus1983 vinden dit leuk.
  16. dreames

dreames VIP lid

9 dec 2007
    7.823
    4.057
    113
    Simpel kijken naar de cijfers van voor en na de plicht. Er was 1 wijziging namelijk de mondkapjes die verplicht werden. En de cijfers exploderen sinds een kleine week na de ingang van die plicht. Nogmaals waren ze gehalveerd dan zou men van de daken schreeuwen hoe geweldig het effect wel niet is. Maar nu we het tegenovergestelde zien lijkt excuus na excuus gezocht te worden.

Of houden we ons beter aan de afstand en heeft dat dus kennelijk ineens niet tot nauwelijks effect? Dat had het eerder namelijk wel.

SAARC, ZoWelkom84, tuc en 2 anderen vinden dit leuk.
  17. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.474
    4.930
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Dit is wel een erg kort door de bocht conclusie. Wellicht was er sowieso een piek in aantocht en is dezenog redelijk beperkt gebleven, juist door de mondkapjes??
    Als je hier iets over wilt zeggen dan zul je naar meerdere variabelen moeten kijken.

Lafayette, suus1983 en Neuzeke vinden dit leuk.
  18. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    9.768
    8.871
    113
    Vrouw
    Mijn mondkapje wordt zeik en zeiknat als ik m langer dan 15min op heb, dus ook dat lijkt mij geen goede optie... ik doe hem dus idd zsm af en zet hem zo laat mogelijk ook pas op:thumup:

19. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.679
    113
    Mondkapjes waren daarin niet de enige factor, dat is echt zo ontzettend simplistisch gesteld. Ook die afstand van 1,5m is niet de enige maatregel die effect heeft op meer/minder besmettingen.

Trirani, sprits, Mar76 en 1 andere persoon vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina