Dit hebben ze al lang voorspeld een piek in januari ivm de kerstdiners waar de commercie op elke mogelijke wijze op promoot. Ik vrees dat de besmettingen zo toenemen dat de lockdown wordt verlengd na 18 januari.
OMG... Nu kan ik echt veel verdragen en me bij veel regels neerleggen, maar wat ze nu in België doen slaat imo alles. Plots 'all over the news' dat kinderen onder 12 binnenshuis ook meetellen, en aangezien de regel is '1 iemand uitnodigen', kan je met kinderen dus nergens heen. Kinderen hebben tot nu toe op geen enkel moment in eender welke bubbel meegeteld. Ze weten dat iedereen deze regel al wekenlang blijkbaar verkeerd interpreteert, het staat zelfs verkeers uitgelegd op sommige websites van steden en gemeenten, maar ze kiezen 2 dagen voor kerst uit om dit even te verduidelijken Ik ben deze week alleen thuis met m'n kinderen, en ging dus als knuffelcontact vanaf kerst 4 dagen met de kinderen naar m'n moeder en nu mag dat strikt genomen dus blijkbaar niet... Ik weet echt niet wat ik nu moet... Ik wil echt wel altijd de regels volgen, maar om nu nog de plannen volledig om te gooien? M'n zoontje zou het niet begrijpen en dan zou ik morgen nog met 2 kinderen naar een overvolle supermarkt moeten, want ik heb natuurlijk ook geen eten in huis... Hier ben in dus echt boos om... Ze wisten sowieso al langer dat iedereen dit verkeerd interpreteerde, de timing om dit even te verduidelijken is echt waanzinnig...
Ik kan mij voorstellen dat ze je daarmee overvallen inderdaad... zo plotseling... wat is de reden dat kinderen onder de 12 nu plots meetellen?
Het is geen nieuwe regel. Wel eentje waar velen niet van op de hoogte waren Ik had het in nove opgezocht en het stond er toen ook al zo.
Blijkbaar was het altijd al zo, en inderdaad, als je alles gaat nalezen dan staat het zinnetje dat kinderen onder 12 niet mee tellen enkel bij mensen buiten zien (dat mag met 4 volwassenen en daar tellen kinderen niet mee). Binnen staat er enkel dat je '1 persoon' mag uitnodigen. Maar in het voorjaar en in de zomer, bij alle andere 'bubbel' regels, telden kinderen nooit mee, ook binnen niet. Dus iedereen is er gewoon vanuit gegaan dat dat nu ook zo was. Niet eens uit slechte wil, of om achterpoortjes te zoeken, werkelijk iedereen die ik ken ging ervan uit dat het echt zo was... Ik ben er dus zeker van dat de regering ook wel wist dat die regel door de overgrote meerderheid zo geïnterpreteerd werd, dus als ze dit wouden verduidelijken hadden ze dat weken geleden al kunnen doen, ipv 2 dagen voor kerst...
Eens met @Pinkie88 , zelfs burgemeesters hebben deze regels niet juist geinterpreteerd, eentje heeft met sinterklaas twee kleinkinderen op bezoek gehad. Ik werd er al weken geleden mee geconfronteerd met die regel, en het staat inderdaad wel zo vermeld, maar mijn mama is blijven oppassen op onze twee kinderen, soms gelijktijdig... Ik zou gaan @Pinkie88 , dit gaan ze echt niet kunnen hard maken bij eventuele controle
Logisch dat je dan op je achterste benen gaat staan. Zo dicht bij Kerst weten die kinderen ook wel wat de plannen zijn, leg ze dat maar ineens uit. Morgen wordt t echt nog chaos, ook in Nederland vrees ik, waar de bezoek regels vergeleken met Belgie nog peanuts zijn. Enige alternatief is bij jou uitnodigen dus, mja gooi t inderdaad maar ff om. Zo kort dag wordt t nog wel ff wat.
Verschrikkelijk. Voor het kind. Maar het meest voor de ouders. Je trekt aan de bel dat je hulp wil/moet, maar er kan niemand helpen... Verschrikkelijk! Heb het ook bij mezelf meegemaakt. Had hulp nodig, niet crisis ofzo, maar er was wel wat goed mis. Sta je gemiddeld een half jaar op de wachtlijst om uberhaupt ergens terecht te kunnen. Bij mij was het totaal niet aan de orde, maar kan me goed voorstellen dat voor veel mensen dit teveel is en ze zelf gaan uitvogelen wat er nog te doen is, of nog verder in de shit zakken... Echt erg!
En dat is ook niet zo simpel, want we wonen op 120km van elkaar en we zitten met een avondklok wij blijven slapen bij m'n ouders, maar omgekeerd is dat niet zo vanzelfsprekend. Ik heb het besproken met m'n moeder, en we laten de plannen gewoon doorgaan. Voelt best 'fout' want ik sta echt achter het nauwgezet opvolgen van de regels, maar dit hadden ze gewoon vroeger moeten verduidelijken.
Kan me ook voorstellen dat mensen niet twee kerstdagen vieren maar meerdere, al denk ik bij mezelf ik vindt 1 Kerstdag koken al meer dan zat. 2e kerstdag bestel ik shoarma, adios.
Ik vind het gewoon echt nergens over gaan. Iedereen moet dingen inleveren... Zo min mogelijk naar de winkel is denk ik wel de minst ingrijpende maatregel. Dus hou je potdomme dan ook aan die regel om ALS je gaat, om dan ALLEEN te gaan. Waarom met zijn 2tjes kerstinkopen doen en dan doelbewust een ander laten wachten op een karretje? De meeste mensen kunnen toch wel alleen boodschappen doen? En degene die dit niet kunnen, moeten iemand anders vragen of het laten bezorgen. Zo kun je wel overal weer uitzonderingen voor gaan verzinnen. Waar houdt het dan op? (kind meenemen vind ik anders, dit kan soms niet anders)
Precies. Dat is precies wat we hier ondervinden. Mijn dochter is totaal de kluts kwijt. Probeert overal houvast aan de vinden. Zo is ze tot een uur na het naar bed brengen alles in haar kamer aan het ordenen om controle en rust te krijgen in haar hoofd: boekje millimeter naar links, knuffel millimeter naar rechts, weer huilend naar beneden omdat ze zichzelf niet snapt. Gaat scouting nu wel of niet door deze week? Wel school, geen school. Wel iets leuks in de vakantie, helemaal niets leuks in de vakantie.... Elke houvast is compleet zoek. Het is zo sneu om haar zo te zien worstelen.
Als je met de handscanner doet niet. Dan kan je alles meteen fatsoenlijk in je tassen en krat laden. Dit werkt echt heel fijn en ook sneller.
Hahaha wij hebben altijd kerstavond met zus en man en dan zijn zij dit jaar aan de beurt, eerste kerstdag schoonouders koken altijd tweede kerstdag lekker alleen met gezin en kookt manlief dus ik relax deze kerst maar ik geloof niet dat er meer wijn gedronken wordt als iedereen apart komt, iets minder gezelligheidsdrinken
Net nog boven bij jongste geweest. De deken lag "gekreukt" Tja... het was ook een spannende dag vandaag (verjaardag) Wat betreft wel/niet iets leuks doen in de kerstvakantie. Dat was bij ons heel simpel en al lang bekend. Niet dus. Het sluiten van school had veel impact. Van de andere kant heeft hij ook heel veel profijt gehad van het feit dat we al maanden allebei thuis werken. Geen mama die niet mee eet omdat ze de trein heeft gemist. Geen papa die pas na bedtijd thuis komt vanwege files. Elke dag hetzelfde ipv de ene dag mama thuis en de andere dag papa.
Heftig he... mijn oudste heeft het ook zo zwaar, begonnen in de eerste lockdown. Gigantisch overprikkeld, kon op sommige dagen geen schoenen/sokken enzo verdragen, constant huilbuien. Nu ging het eindelijk ietsje beter met hulp. Ik heb ook zo hard gehuild vorige week dat de scholen dicht gingen, en inderdaad het is weer drama hier
Ik denk dat dit belangrijk blijft (als je het kunt opbrengen): de positieve kanten blijven zien en blijven benoemen. Zo merk ik dat we echt wel meer 'quality-time' met de kinderen hebben. Net even wat vaker samen een spelletje doen. Af en toe echt even iets leuks / geks verzinnen om te doen omdat de bekende uitjes niet kunnen. In de zomer een paar keer gekampeerd in de tuin. Maar ook vaker dan ooit in de eigen omgeving gewandeld en gefietst. Eigenlijk heel veel dingen die we als we op vakantie zijn wel in een àndere omgeving doen. En waar we dan vaak van zeggen "dit zouden we thuis ook moeten doen". Maar ja: thuis ga je gewoon weer mee in de waan van de dag. Werken, poetsen, de vertrouwde patronen. Nu vallen er dingen weg, maar er komen andere dingen voor in de plaats. En die zijn -vind ik- vaak ook erg leuk. Net nog online met een paar vriendinnen een spel zitten doen. We zijn nu zo gewend aan de mogelijkheid om te videobellen, dat we dat nu veel vaker ook even spontaan doen. Anders zouden we elkaar deze vakantie denk ik hooguit één keer gezien hebben of helemaal niet, vanwege alle familieverplichtingen. Nu verveelt iemand zich en roept in een app 'wie heeft er zin in een spelletje'. Daar zou ik normaal niet voor naar een vriendin rijden. Maar nu dus wel even online een spelletje gespeeld, gewoon vanuit m'n eigen luie stoel & fleecedekentje. Niet dat ik nu de pandemie en lockdown enzo wil ophemelen of 'leuk' wil laten klinken hoor. Hoe eerder het voorbij is hoe beter. Want mijn kleine 'pareltjes' wegen niet op tegen de ellende die het wereldwijd oplevert (zieken, sterfgevallen, andere zorg die uitgesteld wordt, scholen dicht, werkeloosheid etc.) Maar als ik niet van die kleine dingen geniet, is al die ellende er nog steeds. Dus probeer ik ook maar de goede dingen te zien. De leuke momenten die het ons gezin nu oplevert. Maar ook minder vliegverkeer wat beter is voor het milieu. Thuiswerken zal denk ik ook na deze crisis meer geaccepteerd blijven. Dat is vooral fijn voor mensen die misschien al langer af en toe thuis wilden werken. En het scheelt straks hopelijk filedruk en uitstoot. Dat de nertsenfarms nu eerder zijn gesloten vind ik oprecht sneu voor de ondernemers die de afgelopen jaren geïnvesteerd hebben, maar vanuit dierenwelzijn bekeken ben ik er niet rouwig om. Nogmaals: ik wil niks afdoen aan de ellende van een ander. Dat zie ik ook en met bepaalde dingen hebben we natuurlijk zelf ook te maken. Maar het helpt denk ik ook om soms even stil te staan bij de kleine voordelen die deze situatie wel biedt.
De continuïteit heeft ons in de eerste piek idd ook veel goed gebracht, maar het wisselt nu te veel. Wisselingen in een normaal jaar (school vs vakantie) zijn soms al best wel een ding. En nu was het binnen een paar weken wel/niet/wel/niet/wel/niet zwemles. Zelfde met scouting etc. Onze vakantiedagen raken op. Zo hebben we de eerste piek geen gebruik hoeven maken van noodopvang. Maar ik heb nu mijn kerstvakantie ingeruild, zodat ik er in januari kan zijn om ze les te geven. Nu moeten ze dus tijdens de vakantie naar een drukke (onbekende) bso-opvang. Dat soort dingen. De rek is er gewoon uit.