Ik denk dat het in het artikel gaat over de combinatie van kinderen die naar school gaan en grootouders die oppassen. Dus dat kinderen het op school zouden kunnen oppikken en het dan doorgeven aan hun grootouders.
Ik heb de corona spoed wet net gelezen en ik zie er nergens in staan dat de AVG tijdelijk niet zou gelden hoor. Dus ik ben benieuwd op welk artikel van de spoedwet dit dan gebaseerd zou zijn.
Er zijn in Nederland (en andere landen) vast slimme koppen die dat uit kunnen rekenen. En alle landen kiezen uiteindelijk voor een lockdown. Maar goed, in jouw situatie moet je dus eerst alle zorg- en ziekenhuismedewerkers inenten, mensen in risicogroepen en hun huisgenoten, mantelzorgers, overige werknemers in vitale sectoren (leerkrachten, supermarktmedewerkers..). Vanaf dat moment kunnen we zeggen dat 70 plussers nergens meer naar toe mogen, zodat alle maatregelen opgeheven kunnen worden. Zijn we dan ook niet een aantal maanden verder? Ik zie het allemaal niet zo goed voor me denk ik.. En wat doen we dan met 70 plussers die dan onverhoopt toch corona krijgen..??
Als mensen nou inderdaad eens meer thuiswerken, zou er minder oppas nodig zijn. Hier alleen op vrijdagmiddag oppas door oma, maar dan regel ik wel wat met werk dat ik dan vrij ben. Probleem opgelost. En hier op school is er gewoon niks aan de hand geweest. Maar nee, er wordt weer eens geen maatwerk verricht, maar alles moet dan dicht. Ik was al niet voor sluiten scholen, en ben al helemaal niet voor nog langer sluiten. Dan maar de regel geen bezoek ontvangen, of max 1 ander huishouden ofzo.
Nee, die 70 plussers moeten dan nu zich 'opsluiten', totdat ze gevaccineerd kunnen worden. Als zij niet besmet raken, scheelt dat 50% in de ziekenhuizen.
En dan alle maatregelen opheffen, zodat corona vrij spel heeft? Ik vraag me af of dat nou zoveel beter is namelijk..
Nee hoor, niet alles. Maar wel dat kinderen naar school kunnen, kunnen sporten. Maar ja, winkels, horeca en allerlei dingen kunnen ook niet voor eeuwig hun hoofd boven water houden. Die laten ze gewoon lekker failliet gaan zo. Ik ben bovenal trouwens van het als eerste vaccineren van die 70 plussers, zoals de Gezondheidsraad ook adviseert. Maar nee, de overheid doet anders, waardoor het ook langer gaat duren.
Het is miss niet zo ethisch, maar dat zijn inmiddels een hoop maatregelen ook niet meer. En dat de overheid dan niet meegaat in advies Gezondheidsraad om juist die ouderen eerst te vaccineren vind ik gewoon vreemd. Mi zou dat nl echt een daling in ziekenhuisopnames geven, als je bedenkt dat 50 (!!) % 70+ is. Waarom die dan niet eerst. En ik ben niet alleen voor hun geen bezoek, maar voor iedereen. (Of in elk geval mx 1 houshouden ofzo, of 1 persoon in geval van alleenstaande, dat soort dingen) Liever dat, dan 14 mensne in een week mogen zien, maar de kinderen zitten thuis.
Voorbeeldje ook weer. Een tante van mn vriend, 80+. Heeft gezellig met een vriendin en nog wat anderen zitten borrelen zonder afstand. Heeft nu Corona. Zelf is ze dus ook niet voorzichtig. En daarvoor doen we dit nu allemaal...
Nee dat zeg ik ook niet. Maar schijnbaar gaat het ergens mis en worden ze te vaak besmet. Hoe kan dat? En hoe kunnen we dat beter voorkomen? Wat doet de overheid? Gooit de scholen dicht. Waardoor mensen gedwongen worden meer opvang te regelen bij oma en opa.
Nou ik vind het eerst vaccineren van de zorgmedewerkers een logische beslissing eigenlijk. Als ze zorg omvalt dan ben je helemaal nergens meer. Ooit eens in een vliegtuig gezeten. Daar wordt ook geadviseerd om bij wegvallen van de cabine druk eerst ZELF het mondmasker op te zetten en daarna pas van je kind. Ik zie zit als hetzelfde. Eerst de mensen die anderen kunnen helpen (de ouder) voordat je het kind (de ouderen) kunt vaccineren. Maar de andere helft opsluiten zodat de ene helft gewoon z'n gang kan gaan in in geen enkel scenario een aanvaardbaar ethische optie.
Dus mu moet 100% inleveren voor een kleinere groep? Hoe ethisch verantwoord blijft dat? Tegengeluiden genoeg inmiddels van mensen die er verstand van hebben. Ik had bog aangevuld mn post trouwens.
Het is toch niet zo dat 70 plussers vaker ziek worden. Ze worden erger ziet, waardoor zij in het ziekenhuis komen. Basisscholen dicht voorkomt dat kinderen (ongemerkt, want weinig klachten en niet getest) elkaar besmetten, en vervolgens hun ouders opa's en oma's.