Corona nieuws deel 6

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door bosi333, 29 okt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Suzy85

Suzy85 Fanatiek lid

16 apr 2016
    2.378
    2.857
    113
    Informatiebeveiliging
    Provincie Utrecht
    Wellesnietes vindt dit leuk.
  2. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.554
    14.095
    113
    Vrouw
    Nou gelukkig maar, want ik heb hier aardig wat woorden over gehad op mijn werk. Ik vind het namelijk totaal niet kunnen en of kloppen.

Liekje81 vindt dit leuk.
  3. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.554
    14.095
    113
    Vrouw
    Niet de ggd, maar aan het rivm.

4. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.554
    14.095
    113
    Vrouw
    Zowel mensen van pharmapartners als het rivm wisten mij te vertellen dat deze cijfers gewoon werden meegenomen in de landelijke cijfers. Het geen ook echt wel klopte in ons dorp. Op een gegeven moment waren er 3 mensen wel daadwerkelijk positief getest, hadden we 12 verdachte, ongeteste personen, en waren er dus 15 mensen meegenomen in de cijfers.

5. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.275
    6.744
    113
    Degenen die twijfelen over de PCR-test: weten jullie wel wat een rt-PCR is? Ik leg het graag uit.

Stukjes RNA van het virus worden vermenigvuldigd. Dit gebeurt met zogenaamde primers (nucleotiden) die precies passen op dat stukje RNA. En niet op een ander stukje RNA van bijv jezelf of een ander virus. Om daar zeker van te zijn, wordt niet 1 stukje virus-RNA vermenigvuldigd, maar 3. Pas als alle 3 signaal laten zien, is het positief.

De vermenigvuldiging komt vroeger of later op gang, afhankelijk van de hoeveelheid RNA dat aanwezig is. Elke cyclus wordt het RNA vermenigvuldigd. Moet je nagaan hoeveel RNA je hebt na 20 cycli! Geen enkele test is 100% specifiek. Er is altijd kans dat in een van die cycli een ander stukje RNA ook wordt vermenigvuldigd. Dat zul je vooral zien in de latere cycli als de overige ingrediënten 'vermoeid' beginnen te raken. Het is ook niet niks, om als enzym 20 keer gekookt te worden. Daarom zul je altijd signaal zien bij heel hoge cycli. Daarom is er een afkappunt: onder x cycli is het nog betrouwbaar. Je zult dan altijd hebben dat er op de x geteste mensen er 1 gemist wordt, maar die x is lager dan het aantal mensen dat onterecht als positief wordt getest. Ze hebben pas gezien dat het aantal cycli lager kan. Dan verschuift die waarde x niet significant, maar je krijgt iets minder vals positieven én de test duurt minder lang, waardoor je weer meer achter elkaar kunt testen.

Madeliefje06, Dubbelgeluk, Suzy85 en 3 anderen vinden dit leuk.
  6. Eruanna

Eruanna Fanatiek lid

13 mei 2013
    1.108
    1.103
    113
    Vandaag komen er als 't goed is nieuwe officiële documenten per Bundesland beschikbaar. Merkel heeft haar voorstellen gedaan, maar dan zijn de details nog niet in beton gegoten. Daarover gaan de Ministerpräsidenten van de Bundesländer, en dat zou dus vandaag moeten gebeuren. (Waarbij het dan weer de vraag is in hoeverre dat begrijpelijk geformuleerd wordt, vaak word je beter wijs uit een gemiddelde krant dan uit de documenten van de overheid...)

Venelientje vindt dit leuk.
  7. Emilie69

Emilie69 Niet meer actief

In België heeft men dit ook even geprobeerd. De regels in Wallonië en het Brussels Hoofdstedelijk gewest waren een paar dagen strenger dan inVlaanderen. Toen gingen de mensen gewoon naar Vlaanderen om te fitnessen, bioscoopbezoek, ... Soms denk ik dat er gewoon te veel domme, arrogante en egoïstische mensen zijn in onze landen. Maar dat zal ik maar niet luidop zeggen.... :|

8. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.856
    31.444
    113
    Vrouw
    Misschien moet je even wat beter lezen:
    16 op de 100.000 mensen. Is iets meer dan 16 mensen in heel Nederland :rolleyes:

Griep: stand van zaken
    Afgelopen week (19 t/m 25 oktober) bezochten 28 op de 100.000 mensen de huisarts met griepachtige klachten, wat gelijk is met vorige week. In de 16 ingestuurde IAZ influenza-achtig ziektebeeld - en ARI acute respiratoire infectie -monsters die zijn afgenomen in de periode van 19 t/m 25 oktober 2020 werd vier maal rhinovirus en twee maal SARS severe acute respiratory syndrome -CoV coronavirus -2 gevonden en geen influenzavirus, RSV Respiratoir Syncytieel Virus of enterovirus. Dit blijkt uit de gegevens van Nivel Zorgregistraties Eerste Lijn en het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu ).

Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  9. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Wat jij schrijft is dat je huisarts van alles heeft doorgegeven als bevestigde positieve gevallen. Rivm stelt niet zelf medische diagnoses vast.

En dat ie dus ook vals ingevulde overlijdingsformulieren heeft verstrekt aan de gemeente (welke het doorstuurt aan cbs), in strijd met de richtlijnen die gewoon gepubliceerd zijn door cbs.

Wellesnietes en suus1983 vinden dit leuk.
  10. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.906
    19.090
    113
    Vrouw
    Dit zonder twijfel.
    En ook dat eeuwige gezaag e.
    Gezaag over de maatrgelen, gezaag over de ministers, gezaag over alles eigenlijk en dan maar zelf beslissen dat het wat losser kan.
    Taaadaaaa en toen zaten we waar we nu zitten.

11. Maan14

Maan14 Niet meer actief

Ik ken iemand die negatief getest was, vriendin positief en zelf ook echt ziek heeft een her test aangevraagd en had het wel.

12. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.554
    14.095
    113
    Vrouw
    Ik denk dat je zelf even moet lezen. ;)
    28 op de 100.000 mensen bezochten de huisarts. Er zijn 16 testen ingestuurd, daarvan is er in 6 wat gevonden als je de boel samen optelt.

13. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.554
    14.095
    113
    Vrouw
    Dat ging in Spanje echt niet, alle toegangswegen waren hermetisch afgesloten.

14. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.554
    14.095
    113
    Vrouw
    Toen waren er te weinig testen dus werden mensen op basis van klachten inderdaad als positief gediagnosticeerd en dat werd doorgeven aan het rivm.
    Op het schouw formulier werd dan ook corona genoteerd als mensen een snottebel of kuchje hadden, of er nou wel of geen kanker bij stond bijvoorbeeld, dat maakte niet uit, deze mensen werden inderdaad bij de corona doden opgeteld. Ik heb trouwens ook gehoord dat dit zo in het ziekenhuis ging maar dat heb ik nooit met eigen ogen gezien natuurlijk.

15. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Dit was bij mij en mijn zoon ook het geval

16. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.304
    16.705
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Wij werken ook met Medicom maar wij hebben echt nog nooit een onbevestigde patiënt als Corona doorgegeven.
    Wij werken dacht ik uit mijn hoofd met de R 83 code, bewezen/ zogen en klachten en we zetten hem in de probleem lijst, gisteren hebben we weer 13 meldingen van patiënten doorgekregen dat ze bewezen Corona hebben.

Dubbelgeluk en Liekje81 vinden dit leuk.
  17. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.856
    31.444
    113
    Vrouw
    Ik denk toch echt dat die 16 ook onder die per 100.000 valt hoor.
    Denk je werkelijk dat, wanneer een kleine 5000 mensen bij de huisarts zitten, daarvan maar 16 ergens op getest worden?

Neuzeke vindt dit leuk.
  18. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.554
    14.095
    113
    Vrouw
    Dit was voor de tijd van de teststraten, toen er nog een groot tekort aan materialen was. En je gerust een uur of langer telefonisch bij de ggd in de wacht stond in hoop dat je ze zover kon krijgen om een patiënt te testen. Het geen toen nog thuis gebeurde in witte marsmannetjes pakken.

Anouk2005 vindt dit leuk.
  19. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.554
    14.095
    113
    Vrouw
    Ja, deze mensen zijn namelijk al negatief getest voor corona, anders is een afspraak bij de huisarts bijna onmogelijk.
    De test capaciteit is momenteel enorm beperkt door corona, dus men test het liefst zo weinig mogelijk met pcr op andere ziekten.

Daarnaast staat er 2 maal en 4 maal in de tekst, dat slaat dus niet op 2 of 4 op de honderdduizend. Maar dat is een kwestie van begrijpend lezen.

Deel Deze Pagina