Corona nieuws deel 6

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door bosi333, 29 okt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.740
    7.507
    113
    Vrouw
    Ik kan er naast zitten maar volgens mij was jij in het begin van dit corona gedoe ook iemand die zei dat ze geen vaccinatie liet zetten, niet aan mondkapjes ging beginnen enz..

Anouk2005 vindt dit leuk.
  2. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.523
    3.772
    113
    Door onze minister toch? :roflmao::roflmao::roflmao: Jij hebt toch nog steeds de stemrecht hier dus Hugo is ook van jou en van ons allemaal :p (Ik hoop overigens van harte dat hij in maart weggestemd wordt).

SAARC vindt dit leuk.
  3. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.876
    31.474
    113
    Vrouw
    Dit idd.
    Commerciële bedrijven willen zsm weer opstarten. En dat kan met mensen die negatief of gevaccineerd zijn.
    Én die zullen weer open gaan voor iedereen zodra dat kan. Zodra de vaccinatiegraad hoog genoeg is.

De vergelijking met gele sterren is bizar. Die ster was bedoeld voor het moedwillig uitsluiten van een groep. Het niet toelaten van niet gevaccineerde mensen bij bijeenkomsten is om individuele personen en groepen te beschermen.

Blijft de zorg over dat dit een opstapje zou kunnen zijn richting caccinatoeplicht. Dat zou kunnen. Maar we leven nog steeds in een democratie. En voordat er zo'n plicht komt gaan er nog een heleboel debatten, publieke discussies en achterkamertjes overleggen overheen. En als er dan uiteindelijk door onze democratisch gekozen regering wordt besloten dat die plicht er komt, dan mag je er wel of niet blij mee zijn.
    Maar Dat kan je dan onmogelijk vergelijken met jodenvervolging of dictaturen.

Mar76, Emilie69, Jackie87 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  4. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.330
    16.716
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Het gaat niet alleen om je eigen persoon maar ook voor je omgeving.
    Waar zou je bang voor moeten zijn om op de lange termijn te krijgen?
    Kijk voor mijn kinderen ben ik voorzichtig maar mbt mezelf zou ik eerlijk gezegd niet weten waarom ik dat vaccin niet zou laten zetten.

5. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.330
    16.716
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Aan het begin zei ik inderdaad geen vaccin te nemen maar dat is al even geleden en mondkapjes draag ik braaf.
    Ik riep toen geen vaccin te nemen omdat iedereen het riep maar als je nog eens verder gaat denken en verdiepen dan zou ik nu echt niet weten waarom ik het niet zou doen.
    We doen het toch zogenaamd samen ?
    Samen tegen Corona.

Mamafiets vindt dit leuk.
  6. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.330
    16.716
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Dat ik twijfel over mijn kinderen zegt niets over mezelf. Eerst wilde ik het ook niet en nu wel en misschien laat ik hem straks bij hun ook wel zetten. De twijfel zou hem kunnen zitten in de lange termijneffecten maar kom op zeg ik ben op de helft van mijn leven dus ben daar echt niet zo bang voor.
    Wrm heb jij veel verstand van vaccinaties?
    Ik geef al sinds jaar en dag reisadviezen en reisvaccinaties en we zijn aardig bijgeschoold.

HappyRabbits, Neuzeke en suus1983 vinden dit leuk.
  7. Luckyme96

Luckyme96 Bekend lid

22 mei 2017
    553
    437
    63
    Vrouw
    Klopt hoor, maar weet jij dan al wat er voor voordelen komen? Als je met een vaccinatie bijv geen afstand hoeft te houden met oma in het verpleegtehuis (ik noem maar iets!) is daar natuurlijk niks mis mee, vind het nadeel van de niet-gevaccineerd ook te verwaarlozen. Jij weet nog helemaal niks van de voordelen die er zouden komen, (ik ook niet) maar gaat voor de handigheid alvast van het slechtste uit..

Neuzeke vindt dit leuk.
  8. Whysteria

Whysteria Niet meer actief

Haha, ja daar heb je gelijk in. Ik heb al 23 jaar niet meer gestemd, maar wellicht dat ik er dit jaar eens een uitzondering op ga maken ;).

Amarens vindt dit leuk.
  9. Inge1984

Inge1984 Fanatiek lid

10 sep 2015
    1.812
    1.631
    113
    Ik snap juist de redenatie niet dat het zo raar is als je 'm niet wil zetten. Ik wil hem niet en de meeste mensen in mijn omgeving ook niet. Helemaal geen behoefte om me iets te laten inspuiten waarvan ik en de effecten niet weet en waarschijnlijk helemaal niet nodig heb.

Zolang de risicogroepen ervoor kunnen kiezen om het te zetten is het toch ook geen probleem meer. Ja, ik en anderen die hem niet zetten kunnen ook een ernstig verloop krijgen. Maar daarmee belasten we de zorg niet want dat zijn maar hele kleine percentages.

10. Neskio

Neskio Fanatiek lid

5 mrt 2017
    3.330
    2.705
    113
    Vrouw
    NB
    Het is niet echt een nieuw vaccin he...ze gebruiken dezelfde technieken als nu al voor andere vaccins worden gebruikt. Ze testen nu verschillende soorten met verzwakt virus of nagemaakt RNA om te kijken wat de effecten zijn van het specifieke vaccin met dit virus. Het enige nieuwe is het soort virus wat gebruikt wordt. De lange termijn risico's zijn dus deels al wel bekend. En die zijn er voor het ene soort vaccin meer dan voor het andere. Kan je gewoon opzoeken.

Elsss en Neuzeke vinden dit leuk.
  11. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.562
    14.140
    113
    Vrouw
    Sommige partijen van die democratisch gekozen regering sloten bijvoorbaat al samenwerking met andere, hele grote democratisch gekozen partijen uit. Dus hoezo democratie? :|

SAARC vindt dit leuk.
  12. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.562
    14.140
    113
    Vrouw
    Ik zei meer verstand dan de gemiddelde Nederlander, en jij dus denk ik ook. Ik heb vroeger ook reizigers advisering spreekuren gedaan, samengewerkt met het amc, en inderdaad heel veel bijscholingen. Tegenwoordig zit ik in het rvp en heb ik af en toe overleg met het rivm.

Maar ik heb te veel en vaak genoeg dat er onverwachte (langetermijn) bijwerkingen waren bij een relatief nieuw vaccin, of bij de ontwikkeling hiervan. Daar pas ik liever voor. Ik ben absoluut een voorstander van vaccinaties, maar ik ben liever geen proefkonijn.

Mijn voorstel is dan ook dat men de risicogroep een vaccin aanbiedt, en dat deze mensen zelf mogen beslissen of ze het vaccin wel of niet aannemen. Net zoals men nu doet bij de griepprik.
    Op die manier kunnen we ook gewoon weer terug naar een normale manier van leven.

Anouk2005 en Whysteria vinden dit leuk.
  13. Pinkie88

Pinkie88 Fanatiek lid

13 dec 2015
    3.747
    4.267
    113
    Het probleem is dat een vaccin vaak het minst goed werkt voor de risicogroepen, oudere mensen bvb hebben vaak puur door hun leeftijd al een minder goed werkend immuunsysteem en een vaccin voor hen zal potentieel minder effectief zijn.

Ook zijn er steeds relatief grote groepen mensen die om wat voor reden dan ook niet kunnen/mogen gevaccineerd worden en extreem kwetsbaar zijn, denk bijvoorbeeld aan mensen met een immuniteitsziekte of mensen in een kankerbehandeling.

Daarnaast heb je ook nog de mensen bij wie het vaccin simpelweg niet (afdoende) werkt, in geval van het vaccin van Pfizer lijkt dit vooralsnog 1 op de 10 te zijn, wat gezien wordt als een fantastisch resultaat.

Als een groot deel van de bevolking zich niet laat inenten, dan laat je deze hele toch wel significante groep in feite onbeschermd, zeker als je dan ook alle maatregelen gaat opheffen met het idee 'wie zichzelf wil beschermen kan dit'. Het virus heeft dan immers nog steeds best wel een groot speelveld en kan zich relatief vrij door de maatschappij bewegen. De enige optie voor deze kwetsbare groep is dan ook zichzelf isoleren.

Een hoge vaccinatiegraad dient als buffer, als beschermingsmuur, voor deze kwetsbare mensen. Vandaar ook dat ik het hyperindividualisme aankaart, je moet dit vaccin inderdaad niet in de eerste plaats voor jezelf nemen, maar voor het collectief, voor het voortbestaan van de maatschappij zoals wij haar kennen - waarin kwetsbare gedragen en beschermd worden door de sterkeren.

Los daarvan denk ik ook dat, als effectief de hele bevolking die geen risico groep is, zich niet laat vaccineren, je een groot maatschappelijk probleem houdt. De kans is immers weliswaar niet zo groot (hoewel niet onbestaande) dat je als fit persoon onder de 40 in het ziekenhuis belandt, er is toch een aanzienlijk deel van de besmette mensen die er flink ziek van is (lees: 1 tot 2 weken out). Aangezien dit een virus blijft waartegen wij geen enkele natuurlijke weerstand hebben, leg je zonder maatregelen sowieso je maatschappij plat, en dit nog gedurende een heel aantal golven waarschijnlijk.
    Al deze zieken zullen dan immers misschien ons ziekenhuissysteem niet overbelasten, maar wie gaat werken als de helft van je bevolking ziek thuis zit? Wie vangt de kinderen op? Bemant de kassa's? Laat de fabrieken draaien? Bevoorraadt de winkels?

Dus ik blijf terugkomen op hetzelfde punt: het beslissen om het vaccin niet te nemen zien als een individuele beslissing waar niemand anders gevolgen van draait, werkt alleen maar als je erop rekent dat genoeg andere mensen een andere beslissing nemen.

columbella, Mar76, Emilie69 en 2 anderen vinden dit leuk.
  14. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.740
    7.507
    113
    Vrouw
    Maar je wilde hem eerst zelf ook niet. Dan moet je toch ook kunnen begrijpen dat er dan ook nog steeds mensen zijn die erover twijfelen /hem niet willen nemen?
    Kijk, jij bent blijkbaar van gedachten. Dat hoeft niet te betekenen dat anderen dat ook maar moeten gaan doen. Iedereen heeft z'n mening erover en dat moet ook kunnen. De ene is kritischer dan de ander. Jij denkt dat het veilig is om hem te nemen. Ik twijfel erover en wil hem niet. Voelt voor mij alsof ik een proefkonijn wordt. Ik wil dat niet en een ander vind dat ok. Nou Prima toch?
    En de mogelijke lange termijn effecten: tja, zo denk ik weer niet. Ik ben daar kritischer en voorzichtiger in. Ook ws omdat ik alleen met m'n kinderen ben? Ik weet het niet. Ik Hoor veel mensen die bijv eerst hun man willen laten vaccineren en als dit goed gaat, dan zichzelf met de gedachten: wordt de ene ziek van de vaccinatie dan is iig de ander er nog om voor de kinderen te zorgen..

Ik geloof bij sommige dingen gewoon meer in gewone verloop van de ziekte dan in een vaccin. (Waar ook nog eens weinig bekend van is).Voelt voor mij dus gewoon absoluut niet ok om die te nemen. Prima dat een ander dat wel wil/durft. Ik bijv niet. Ik neem bijv ook geen griepprik. Ik heb nog nooit griep gehad dus waarom zou ik me daarvoor in laten enten?
    3x laten vaccineren en vanaf de vaccinatie ik s het maandenlang ellende geweest van tegen ziek zijn aan zitten.

En nogmaals: ik ben geen corona gekkie of anti vaxxer. Ik hou me verder aan de regels maar dat vaccin is mij gewoon een brug te ver. En
    Vaccins: alleen het hoognodige en echt bewezen veilig en betrouwbaar (na jaren). Zo doe ik het bij m'n dieren ook. Er wordt niks onnodigs ingespoten of iets waar werking nog niet goed van bekend is. Dus geen jaarlijkse entingen die veel dieren standaard elk jaar krijgen.
    Testen of ze nog genoeg antistoffen enz hebben en zo nodig krijgen ze een enting. Kritisch dus. Niks mis mee.

SAARC, Anouk2005, Cin85 en 2 anderen vinden dit leuk.
  15. Beukenhaag

Beukenhaag Fanatiek lid

17 mei 2020
    1.617
    1.748
    113
    Ik snap wanneer iemand huiverig is voor een nog onbekende vaccinatie. Ik wil me best 'opofferen als proefkonijn'. Iemand moet het doen;). Ik heb nooit last gehad van een vaccinatie, dus ik voorzie geen probleem. Ik ben zorgmedewerker, dus kom waarschijnlijk ook al vrij snel in aanmerking. Zou ik mijn kinderen vaccineren? Geen idee, zij zijn nog geen 12 jaar, dus ik verwacht eigenlijk niet dat zij gevaccineerd worden. Of iig ergens achteraan in de rij staan.
    Maar.. Ik ben nog steeds benieuwd naar het antwoord op de vraag wat dan?? Is al meerdere keren gevraagd, maar ik heb nog geen duidelijk antwoord gezien..
    Dus.. @Damay77 , @Cin85 , @Inge1984 , @Whysteria en alle anderen. Wat moet er dan gebeuren wanneer onder de (Nederlandse) bevolking niet voldoende animo is voor het corona-vaccin? Zouden jullie het dan accepteren dat we voorlopig niet van de maatregelen af zijn? Of dat degenen met een vaccinatie uitgezonderd worden van bepaalde maatregelen? Of zien jullie misschien een andere oplossing:)

Mamafiets vindt dit leuk.
  16. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Ik denk zelf dat Hugo iets anders gaat doen na maart.... net als Grapperhaus. Voor die laatste: de ABD (algemene bestuursdienst) is geduldig, die zal wel weer een leuke positie elders krijgen iets meer in de luwte.

17. Kinderwens87

Kinderwens87 Fanatiek lid

31 aug 2012
    4.175
    1.602
    113
    Vrouw
    Ik hoor niet bij de getagte mensen maar sta ook niet te springen voor dit vaccin. Om de redenen die hierboven door meerderen al genoemd zijn. En als het dan toch ‘moet‘ dan zal ik hem wel halen maar als ze het gaan ‘verplichten‘ voor mijn kinderen (wat ik hier in Amerika onder leiding van Biden helaas nog wel zie gebeuren om bijvoorbeeld naar school te mogen, aangezien thuisonderwijs hier wel toegestaan is) ben ik daar groot tegenstander van. Maar dat komt ook voor een groot deel door de communicatie die er is rondom het vaccin. En al helemaal de uitspraken van een Hugo de jonge die op voorhand al uitgaat van het slechtste. Ik kan me voorstellen dat een vaccin op de korte termijn de beste oplossing is. Maar kom dan met een goed verhaal, leg uit wat het vaccin doet, en wat het belang van een grote groep is. Ben open en eerlijk over bijwerkingen en mogelijk lange termijn effecten. En laat mensen op basis daarvan beslissen. Ipv al te beginnen met voordeeltjes (in welke vorm dan ook) te beloven aan mensen die de vaccinatie wel gaan halen. Nogmaals ik ben geen voorstander, maar als ze met gedegen informatie komen ben ik echt niet te beroerd om voor mezelf mijn afweging te herzien. Maar begin eens met fatsoenlijke informatie ipv dreigementen, al hebben ze het zichzelf ook wel moeilijk gemaakt met de belabberde communicatie het afgelopen half jaar

SAARC, Beukenhaag, Cin85 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  18. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Mag ik een gokje wagen?
    Gewoon alles weet terug naar ‘normaal’, meer geld naar de zorg zodat mensen in de rij staan om daar te werken en er dus geen druk meer is op de ic’s en op bepaalde afdelingen (is best te realiseren in een paar weken, hooguit maanden). En natuurlijk gewoonweg accepteren dat je ergens aan dood moet gaan. Toch?

SAARC, sannever, Roosje35 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  19. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.330
    16.716
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Dat is toch ook prima dat de risico patienten hem krijgen maar dan moeten ze hem wel nemen.
    Als ik dan een 80 jarige hoor zeggen dat ze hem echt niet gaat nemen want ja je weet maar nooit, dan denk ik ook van doe even lekker normaal en laat die prik zetten.

20. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.562
    14.140
    113
    Vrouw
    Ik heb het al eerder genoemd, maar ik kan mij goed voorstellen dat je hier overeen gelezen hebt, dus bij deze nog een keer. :)

Mijn voorstel is dat men de mensen uit de risicogroep de vaccinatie aanbiedt en laat kiezen of ze deze wel of niet nemen. Net zoals nu met de griepprik gebeurt.
    Zo kunnen we weer terug naar het normale leven. Want het grootste gedeelte van de mensen die niet in de risicogroep vallen ervaart corona zonder grote klachten, hetgeen dus geen extra druk op de zorg geeft.

Daarnaast denk ik dat iedereen het er nu hopelijk eindelijk mee eens is dat er de afgelopen jaren veel te veel bezuinigd is in de zorg. Wat dat betreft mag er van mij veel meer geld naar de werkvloer ipv naar de managers en de managers van de managers etc.

SAARC, Beukenhaag, Inge1984 en 3 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina