Oh, dus het maakt niks uit als criminelen je BSN hebben? Ze gebruiken die gegevens juist om zich mee te identificeren. Telefonisch of door valse ID-kaarten te maken.
Daar kom je pas achter als er stront aan de knikker is, vrees ik. Het zou netjes zijn als de GGD de slachtoffers informeert dat hun BSN nummer is gestolen, maar ergens denk ik dat dat ijdele hoop is.
Ja bah, mijn gegevens liggen wss ook ergens op straat en ik vind het maar een naar idee.. Als ze er niks mee zouden kunnen, hadden ze het ook niet voor zoveel verkocht.
Ik las dat de slachtoffers van de toeslagenaffaire een nieuw bsn willen gebaseerd op het feit dat slachtoffers van identiteitsfraude ook een nieuw bsn krijgen. Dus kennelijk kán het wel, als het bij identiteitsfraude ook gebeurt... Maar hóe is natuurlijk weer een heel andere vraag Uit reacties op de toeslagenaffaire maak ik op dat dat ‘heel moeilijk’ is. Daar heb je dus niks aan. Maar ik ben het eens met je punt, door onzorgvuldigheid bij de GGD konden die gegevens verkocht worden - dan gaat de overheid maar aan de slag met iets dat ‘heel moeilijk’ is (namelijk nieuwe bsn’s regelen), dat is een logische consequentie. En dat zorgt er misschien voor dat zo’n testbeleid in de toekomst anders wordt vormgegeven - zonder bsn? of betere afscherming zodat callcenter-medewerkers niet alle info zien maar bv enkel postcode/huisnummer/geboortedatum? Geen idee, maar als zoiets voor de overheid onbestraft blijft, dan blijft het gebeuren. (En in geval van de toeslagenaffaire moeten de slachtoffers een nieuw bsn door handelen van de overheid in het verleden én in de toekomst, omdat ze dus gewoon een ‘besmet’ bsn hebben nu - het zou absurd zijn als de overheid die schuld niet op zich neemt en de consequenties draagt.)
Waarom denk je dat jouw BSN nummer gestolen is? Het gaat toch niet om alle mensen die zich hebben laten testen? Toch? ......
Heel specifiek zijn ze niet, maar ik las: van miljoenen NL'ers die zich hebben laten testen.. Misschien weten ze niet precies welke wel en niet, maar dat stelt me ook niet gerust haha. Kreeg al wel vage mails in mijn normale mailbox, normaal krijg ik die in de spam. Kan toeval zijn.
Dat zijn er wel heel veel ja Emailadres is ook bekend bij GGD dus die zal ook gestolen zijn dan. Net als adres en geboortedatum. Ik krijg sinds een paar weken ook meer verdachte mails dan daarvoor.
Laat ik voorop stellen dat het feit dat zo’n groot datalek heeft kunnen plaatsvinden, verschrikkelijk is. En de GGD wordt niet anders behandeld dan een commercieel bedrijf, zij vallen onder hetzelfde toezichtregime van de AP. De AP heeft al meerdere malen ingegrepen bij de overheid en zal ook nu gewoon dezelfde stappen volgen als bij elke andere organisatie. Maar...als je BSN gelekt is, betekent dit ook niet direct dat je slachtoffer wordt van identiteitsfraude. En dat kan ook op basis van gegevens als naam, geboortedatum en adres. Zorgvuldigheid is altijd geboden met persoonsgegevens. En dan voor iedereen die zich zorgen maakt. De GGD zal iedereen moeten informeren waarvan de gegevens gelekt zijn. Mochten ze niet kunnen achterhalen van wie er precies gegevens gelekt zijn, dan zullen ze iedereen die in de betreffende databases zitten moeten informeren. In de brief die je dan ontvangt, zal staan wat er gelekt is en waar je op moet letten en wat je moet doen als je vermoedt dat er misbruik wordt gemaakt van je gegevens.
https://www.nporadio1.nl/podcasts/de-dag/719880-761-de-braziliaanse-variant-geniepiger-agressiever-dodelijker Voor wie geinteresseerd is een aflevering van podcast 'De Dag' over de Braziliaanse variant van het Corona virus. Waarschuwing: je wordt er niet persé vrolijk van
Ik wordt al niet vrolijk van de kop geloof ik Maar eerlijk. Ik ben niet zo van de podcasts. Iets met visueel ingesteld.
Volgens mij was dit in de eerste golf ook al bekend. Niet perse van de Braziliaanse variant maar wel dat wanneer je nog een keer besmet raakt meestal zieker lijkt dan de eerste keer. Maar wel zorgelijk inderdaad.
Het bestaat als flow in ons systeem (zorg-it) , dat mensen van bsn wijzigen dus het gebeurt Maar ik begrijp dat het vooral om bijvoorbeeld buitenlandse seizoensarbeiders gaat die zich opnieuw vestigen in nederland en dan weer een nieuw bsn krijgen. Maar goed, als het voor hen kan, kan het voor andere mensen ook
Eng idee dit. Wel bijzonder dat je er niet veel over hoort. Heb dus weer zo’n ‘wordt in de doofpot gestopt’ gevoel. het zal je maar gebeuren dat hier misbruik van gemaakt wordt
Nou dit vind ik ook niet bepaald geruststellend. https://nos.nl/artikel/2366244-ggd-gegevens-op-straat-wat-betekent-dat-en-wat-kun-je-doen.html
Als je dit leest ben ik toch echt blij dat we hier wonen en dat onze regering/overheid maatregelen neemt zodat we niet deze situatie krijgen. Vreselijk https://www.nu.nl/coronavirus/6112886/in-de-amerikaanse-werelddelen-maakt-men-zich-zorgen-om-brazilie-en-mexico.html
"Leuk" was niet helemaal de juiste benaming voor de knop waarop ik drukte. Eerder "wat afschuwelijk, bedankt voor het delen "