Dit hoorde ik 2 weken geleden al bij vriendin die SEH overleg had, protocol fase 3 A,B,C, code zwart. Maar ik dacht nog.. het zal wel niet zo’n vaart lopen. De besmettingen lopen terug. Maar als nu ziet hoe weinig impact het nog heeft op de bezetting in de ziekenhuizen maak ik me wel zorgen. Fase 3 C is wel echt heftig als je dat leest..
@Cindy1977 Pff sterke met werken weer iedere keer. Hou je nog beetje vol? @Wondertje2020 Nee klopt dat is echt heftig.. hopelijk komt niet zo ver.. maar ik weet het niet. Volgende maand geplande keizersnee pffff
@Loveischocola : ik snap je zorgen maar ze gaan je echt bij een keizersnede nog de zorg geven die je nodig hebt. Ik heb SEH opname gehad in de eerste golf en was bizar, maar kreeg wel de zorg die ik nodig had. Liefs voor jou, zo’n wondertje in deze hectische tijd. @Cindy1977 : weet jij of ze de reguliere zorg verder gaan afschalen de komende tijd?
We proberen de paar OK’s die open zijn, echt open te houden. We proberen op elk mogelijke manier de druk te verlagen van de covid instroom om reguliere zorg te kunnen blijven bieden. Het is iets wat per moment bekeken wordt.
Pff. Heftig. Vreselijk te lezen dat de lagere besmettingen blijkbaar nog niet voor de zo nodige rust kunnen zorgen. Hoorde vandaag van van collega. Haar moeder moet geopereerd worden en stond op wachtlijst. Na veel zoeken en bellen kan ze nu over 2 weken in België terecht. Weet iemand hoe het nu daar zit in de ziekenhuizen? Blijkbaar kunnen zij dus wel nog "planbare" operaties uitvoeren. Weet niet precies wat ze gaan doen. Heb niet doorgevraagd daarover. Was niet acuut, maar ook niet iets waarmee je lang wilt blijven lopen.
Hier schrik ik van, patiënten die (vermoedelijk) besmet zijn met corona en niet vrijwillig in isolatie willen, worden hier dus gewoon opgesloten. En ik maar denken dat het filmpje dat laatst ronding van een soort corona gevangenis in Duitsland, gewoon mislukte humor was.... Ik vraag mij ook af waarom hier niets over gezegd is tijdens de persconferentie? https://www.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2021-4662.html?fbclid=IwAR0NXbbE7ZuAX8vMUhbtSWSErv307OClyV2zvwyKaPKlZ5qrq_0ROJ_5nQ0
Ik kwam dit net ook tegen op Twitter. In het stuk staat dat UMCG enkele patiënten op kan nemen. Maar ik kan me wel dergelijke situaties voorstellen waarbij dit nodig is. Bij ons in de buurt is een groot woonzorgcentrum waar ook een afdeling is met mensen die onder begeleiding daar wonen. Die wonen daar zelfstandig en kunnen niet zomaar 'opgesloten' worden. Ik ken er enkele die zich echt nergens wat van aantrekken en als zo iemand corona krijgt heb je dus echt een probleem, want die sjouwen het hele gebouw door en komen bij Jan en alleman. Dan heb je vlot een forse uitbraak te pakken. Zomaar in hun eigen kamer opsluiten kan en mag niet, dus wat dan?
Ik vraag me dan meteen ook af hoe dat in de praktijk gaat. Stel ik krijg de uitslag positief. En ik denk. Ok boeien. Ik ga gezellig naar de supermarkt. Wie houd me tegen? En wie weet er überhaupt dat ik poeier getest ben als ik dat zelf niet vertel? Kan me wel voorstellen dat er mensen zijn die niet in isolatie kunnen door woonomstandigheden. En dat zij dan daar vrijwillig opgenomen kunnen worden. Maar zo las ik het dan ook weer niet. Heel apart dit dus.
Bij zo'n woonzorgcentrum gaat volgens mij toch de gehele afdeling in quarantaine? Zo ging het hier in de buurt tenminste wel ook in de gehandicaptenzorg.
Inderdaad prima voor de mensen die thuis niet in isolatie kunnen gaan. Maar ik mag hopen dat je het met mij eens bent dat je niemand tegen zijn wil kan opsluiten. We leven namelijk niet in China.
Ik vraag het mij ook af, hoe weten ze dat je positief getest bent en hoe weten ze dat je je er niet aanhoudt? In Nederland hebben we namelijk de privacy wet / avg.
In het artikel wordt ook verwezen naar de wetten die het blijkbaar wel mogelijk maken. Je wil natuurlijk ook niet dat mensen gezellig willens en wetens gaan lopen superspreaden. Én tja. Liever een verspreider korte tijd isoleren (moest je toch al) dan een heleboel anderen die dan door hem in quarantaine (Of erger) moeten.
Er zitten in Nederland op ieder moment heel wat mensen tegen hun wil opgesloten. Persoonlijk heb ik daar niet zoveel moeite mee. Beter zo, dan dat ze op straat rondlopen. En dan heb ik het natuurlijk over mensen die al veroordeeld zijn, dat is natuurlijk heel wat anders. Maar er zitten ook al mensen vóór een (mogelijke) veroordeling vast. Als er reden is om aan te nemen dat mensen vluchtgevaarlijk zijn en / of een gevaar vormen voor hun omgeving, dan is het in Nederland bij wet geregeld dat de politie die mensen vast mag houden. Als iemand corona heeft en weigert in quarantaine te gaan, is die persoon een gevaar voor de omgeving. Denk daarbij ook aan bijvoorbeeld verwarde personen, die op straat rondzwerven en zich niet aan maatregelen houden. Als zo iemand besmet is, lijkt het me een heel verstandig plan om die persoon tijdelijk op te sluiten. Dat is een heftige maatregel en gaat in tegen het belang van die persoon. Maar zo iemand over straat laten gaan, in winkels etc. is tegen het belang van een heleboel andere personen. Soms moet je, ook in een democratische rechtstaat, dan de afweging maken dat het beperken van de vrijheid van de ene persoon noodzakelijk is voor de veiligheid van anderen.
Nou Ja. Dat dus vooral. Het idee erachter snap ik. Hoe het in de praktijk uit te voeren? Dan hoop ik maar weer dat de bedenkers daar slimmer in zijn dan ik. Denk dat het voor sommige mensen ook heel prettig kan zijn om tijdelijk in een verzorgde omgeving te mogen leven, met een dak boven het hoofd en elke dag te eten.
@Mamafiets en @tupp ik krijg jullie niet samen gequote, dus daarom even zo. Iemand met corona is in mijn ogen dus geen gevaar voor de volksgezondheid. Ook al loopt deze persoon door de supermarkt of op straat. In het geval van de supermarkt, heeft iedereen een mondkapje op, dus dan zou je niet besmet kunnen raken. Buiten op straat is er zo'n goede ventilatie, dat de aërosolen direct verdwijnen. Daarnaast houden mensen ook nog eens 1,5m afstand. Mocht deze persoon toch iemand besmetten met corona, dan zal het grootste gedeelte van de mensen daar geen of milde klachten van hebben. Wellicht ten overvloede, maar toen ik getest werd, ben ik altijd netjes in quarantaine gegaan tot de uitslag er was.
Hoe kom je erbij dat je met een mondkapje op niet besmet zou kunnen raken? Met een mondkapje op is de kans dat jijzelf een ander besmet kleiner. Het beschermt jezelf nauwelijks. En ik weet niet in wat voor wijk jij woont of bij wat voor winkels je komt. Maar mijn broertje werkt bij een discount-supermarkt in een 'kanswijk' of 'prachtwijk' of hoe dat soort gebieden tegenwoordig ook heten. Daar komen vrij geregeld types binnen die, nou ja, "niet zo heel prettig in de omgang" zijn. Een supermarkt medewerker die in het gezicht werd getuft was voorheen ongeveer een maandelijks feestje. Nu komt het elke week wel een keer voor. Zal bij Appie in de gemiddelde Vinex-wijk misschien niet voorkomen, maar er zijn echt genoeg plekken in Nederland waar je dus geregeld met dit soort types te maken krijgt. Dus ja, misschien is mijn blik wat gekleurd. Maar ik ben vóór de mogelijkheid om mensen verplicht op te kunnen sluiten. Als van zo'n type blijkt dat ie besmet is met corona, mag hij lekker even een week of 2 ergens anders slapen. In plaats van na een 'foei' van de politie weer terug op straat worden gezet.
Ik ben het met je eens hoor.. maar door corona kunnen veel mensen door dit soort dingen heenkijken blijkt wel, daar waar het anders gezien wordt als 'communistische praktijken', wordt het nu volledig geaccepteerd vanwege corona... ernstig.
Mondkapjes brengen het besmettingsrisico niet naar 0. Aerosolen verdwijnen in de buitenlucht niet spontaan. 1.5m afstand houden brengt het besmettingsrisico óók niet naar 0. Plus niet iedereen houdt zich daar altijd aan (omdat het ook niet altijd kán).
Mondkapjes hebben sowieso geen zin, dus die verlichting is voor mij nog steeds een raadsel. Ik kom inderdaad uit een bovengemiddelde wijk, met een hoog opleidingsniveau, dus veel mensen die zelf op onderzoek gaan. Men droeg hier pas een mondkapje in de supermarkt toen het officieel verplicht werd in december, niet toen het dringende advies er was. (Men denkt hier het zelfde over corona en de maatregelen als dat ik doe, en ik denk dat je ondertussen wel aardig mijn mening kent ) Maar spugen en dat soort dingen ken ik dus absoluut niet en daar schrik ik van. Ongeacht of er corona heerst of niet, dat soort gevallen mag je van mij direct vast zetten. Hiermee kan je namelijk nog veel meer ziektes overbrengen. Wat ik wel weet is dat de straffen voor spugen naar de politie nu met corona, wel een stuk hoger zijn.