Zou dat niet gewoon zo bepaald zijn, zodat het in ieder geval juridisch gedekt is mocht die hele bijzondere situatie zich bij hoge uitzondering een keer voordoen? Maar dat het in werkelijkheid eigenlijk niet gebruikt zal worden omdat het haast onmogelijk is.
En begrijp me niet verkeerd. Ik hou me echt aan de regels, en dat mensen bewust zonder mondkapje de winkel inkomen en vervolgens ruzie gaan maken met het winkel personeel of gaan tuffen vind ik onacceptabel.. maar ik vind het ergens wel zeer ernstig dat we nu in zo'n tijd leven om mensen aan te spreken op het niet dragen van een mondkapje en je dan ook gewoon serieus bekeurd kan worden. Wie had dit ooit kunnen bedenken 5 jaar geleden.
Dit komt uit een krantenartikel van 13 januari: Reguliere planbare zorg is vanaf eind november langzaam terug opgebouwd. Er liggen nu zo'n 1850 covid-patienten in de ziekenhuizen, waarvan 325 op de IC.
Dit, en dit is ook niks nieuws verder hoor - dit bestond bv al voor MERS, ebola (is toen nog in het nieuws geweest), dengue en gele koorts.
Ik denk dus ook dat je die verplichte opname voor dat soort mensen moet zien. Het zijn ook maar enkele plaatsen hè. Dat gaat niet over Tante Jannie die besmet is, nauwelijks klachten heeft en met een mondkapje op gauw even een pak melk gaat halen in de supermarkt. (Zou ze trouwens ook niet moeten doen hoor, maar daarvoor wordt je echt niet in een verplichte isolatie gezet. Dan komen ze heel wat kamer te kort!) Die verhalen van mijn broertje, echt... breek me de bek niet open. En een tante van me werkt op een school in een achterstandswijk. Ik geloof trouwens dat onze school officieel ook in een achterstandswijk ligt. Maar die van m'n tante is echt van een andere categorie. De verhalen die ik van hun hoor. Echt, dat is om te janken. Ik woon net als jij ook in een vrij 'brave' wijk. En ook nog eens in een relatief brave stad. Niet dat hier nooit iets gebeurt. Maar de slechtste wijken hier zouden in Den Haag e.o. en Rotterdam e.o. echt een lachertje zijn, zeg maar. Het is dat ik dus mensen kennen die op heel andere plekken werken. Dan realiseer je je ook dat er binnen onze samenleving echt cómpleet andere werelden bestaan. Daar heb je gewoon geen idee van. Dagelijks lopen mensen met volle winkeltassen de winkel uit, zonder te betalen. Schelden, bedreigen, in het gezicht tuffen; het is daar gewoon 'normaal'. Ze hebben ook echt een apart meldnummer om snel de politie te laten komen. Dat is meerdere keren per week nodig. En dat terwijl er dus ook beveiliging rondloopt in het winkelcentrum. Van het type dat wij hier alleen als uitsmijter kennen, zeg maar. Op de school van mijn tante is de voordeur een sluis. Net zoals in juwelierszaken. Dan kunnen ze eerst goed zien wie ze binnen laten. En ook daar met regelmaat politie over de vloer. Op een basisschool hè. Bedreiging is daar niet wekelijks, maar komt wel meerdere keren per schooljaar voor. Ook stevig beetgepakt worden (fysiek dus) is iets wat ze bijna elk schooljaar wel meemaken. Het hele team volgt dus ook trainingen om om te gaan met agressie; de-escaleren en hoe je elkaar in een bedreigende situatie te hulp kunt schieten. Dus tja, ik kijk niet verbaasd op van zo'n faciliteit om mensen verplicht op te nemen. Ik verwacht inderdaad niet dat onze buren er snel terecht komen. Maar ik heb wel beeld bij de personen en situaties waarvoor dit wel bedoeld is.
Het is toch maar wat je bekijkt als normaal gedrag of burgerplicht? Ik vind het feit dat mensen elkaar aanspreken op bepaald gedrag, zolang dat beleefd gebeurt, niet gek en niet ernstig. Iemand die asociaal parkeert, niet opstaat voor een zwangere vrouw op de bus, iemand racistisch bejegent of ostentatief papiertjes op de grond gooit, spreek je toch ook aan op dat gedrag? Een mondmasker dragen is op dit moment nu eenmaal iets dat van je verwacht wordt ter bescherming van je medemens, ik vind het dus ook vrij normaal dat mensen elkaar daarop aanspreken.
Ja maar daar zit het in, want als je dit of dat niet doet volgens de regels word je gelijk ervan beschuldigd dat je niet om je medemens geeft want je beschermt ze niet. Dat vinger wijzen ben ik echt zó beu. Mij kan het echt niet interesseren of iemand zonder mondkapje de winkel in komt, z'n mondkapje verkeerd draagt, met 4 kinderen in de winkel is of samen met partner. Ik zie dit niet als 'je medemens niet beschermen' en zou daar ook nooit wat van zeggen. Net als dat wanneer mijn buren met bijv 10 man binnen zouden zitten.
Dit zorgt ervoor dat mensen zich steeds minder gaan laten testen...eerst dat lek en nu dit soort gekkigheid. Ik begrijp wel dat de bereidheid tot testen terugloopt.
Nou ja, wij hadden 2 thuiswonende dementerende clienten met corona die dus al hoestend en proestend de winkels in gingen. Die begrepen echt niet dat ze thuis moesten blijven. We mochten ze niet thuis opsluiten maar ze brachten zo wel mensen on gevaar... Voor elkaar gekregen dat ze tijdelijk in een speciaal corona verpleeghuis kon logeren maar dezelfde dag waren ze weer terug. Ze wilde daar niet blijven en naar huis. Ze konden ze niet binnen houden. Was vrijwillig bedrijf. Later nog een me.eer gehad die het onzin vond en besmet naar winkels, fysio enz ging Voor zulke mensen zeg ik:
Maar jij kan dat misschien niet vinden, maar de wetenschappelijke logica achter het dragen van een mondmasker is niet het risico voor jezelf verkleinen, maar het risico op besmetting voor anderen verkleinen. Dus iemand die z'n masker niet draagt, of die te dichtbij komt, verhoogt het risico voor de mensen rondom hem/haar, ik zie niet in waarom je daar als medemens niet iets van zou mogen zeggen. (Nogmaals, in acht nemend dat je ten allen tijden beleefd blijft natuurlijk)
Beetje hetzelfde idee als dat ze mijn vader op t delta hebben gezet, met onze toestemming, om zn mrsa uitslag af te wachten. Die was niet bij de tijd want had een herseninfarct, wilde gewoon zijn ding doen, totaal geen besef van zn ziekte. Maar ik weet niet, vind een MRSA risico in een ziekenhuis wel heftiger denk ik dan Corona, alhoewel t in een verpleeghuis met een gemixte samenstelling of in een woongemeenschap voor senioren allicht net zo gruwelijk kan verlopen en is corona wel "tijdelijker" dan een mrsa. Vind t wel een heel heftig middel om in te zetten al begrijp ik de noodzaak voor sommige situaties wel. Boete haalt bij hun ook niks uit. Verhaal erna is dat ze ruzie hadden met een meneer, waarover de ruzie ging wisselt vervolgens. Niet dat t een agent was en dat ze door rood licht waren gelopen en staande waren gehouden ofzo.
Voor dengue en gele koorts lijkt dit mij sterk, aangezien de transmissie niet via mensen gaat. Voor mers zou het kunnen, geen idee. Voor ebola weet ik dat er maar bepaalde ziekenhuizen zijn waar mensen überhaupt terecht kunnen.
Dat is inderdaad wel heel erg! Voor mijn werk kom ik ook regelmatig op zo'n 12 basisscholen, maar dit ken ik absoluut niet. Alhoewel ik mij afvraag of ze dit soort mensen dan wel durven op te pakken om verplicht in quarantaine te gaan?
https://www.ad.nl/utrecht/wiskundige-martin-heeft-het-uitgerekend-versoepeling-van-maatregelen-komt-te-vroeg~a5136b37/
Daar zijn de meningen over verdeelt of het dragen van een mondkapje bijdraagt.. Maar zeker, als iemand er beleefd wat van zegt, kun je zelf ook gewoon beleefd blijven. Vind het alleen erg genoeg dat mensen elkaar in de haren vliegen om zulke dingen. Het is niet dat de ander dood neervalt als je geen mondkapje draagt. En zo is er heel veel verdeeldheid gecreëerd. Leef en laat leven denk ik dan.
In mijn ogen houdt je eigen vrijheid op waar die van een ander begint: An ye harm none, do as thou will. En zonder terug in een mondmasker discussie te willen verzanden, als er vanuit de WHO en vanuit de overheid opgeroepen wordt om mondmaskers te dragen om andere te beschermen, dan gaat het bewust niet dragen ervan volgens mij in tegen dat 'motto'. Ik ga dus niet mee in 'leven en laten leven' en ik vind het juist een positief iets dat mensen elkaar aanspreken op het zorg dragen voor elkaar.
Altijd grappig dat mensen het over rechten hebben. Maar in een democratie heb je ook plichten. Dus als mensen die het niet zo nauw nemen met de gezondheid van hun medemens nu even in quarantaine geplaatst kunnen worden, helemaal prima. In een democratie moet namelijk ook de bevolking beschermd worden. En serieus? Ik denk niet dat het zal gaan om mensen zoals jij en ik, maar wel om bijvoorbeeld die bewoner van dat begeleid wonen centrum bij ons in de wijk, die ook nu nog steeds te weinig afstand houdt en die me in de AH nog elke keer bij mn arm grijpt om me een fijne dag te wensen en dat bij iedereen doet die hij tegenkomt!
Dat zei ik later ook nog, mijn fout ik wist niet dat dit al langer bestond. Het gaat nu rond op internet alsof het nieuw is.. Het zal dan indd vrijwel nooit voorkomen in de praktijk.