@Mamafiets dank je voor het uitleggen. Lees nu ook een uitbraak in UMC Groningen. Ik ben weer even voorzichtig met mijn ouders bezoeken. Omdat ik toch meer “contacten” heb gehad, wacht even af hoe ik me voel.
Rechtbank Den Haag: Avondklok moet per direct worden opgeheven https://www.nu.nl/coronavirus/6116695/rechtbank-den-haag-avondklok-moet-per-direct-worden-opgeheven.html (via @NUnl) Zou dit ook betekenen dat alle boetes worden kwijtgescholden?
Ik heb geen moeite met de avondklok. Maar ik vind het een fijn idee dat ons rechtstelsel nog werkt. De regering is buiten zijn boekje gegaan op de manier hoe ze deze regel hebben ingesteld en ze worden nu teruggefloten door een rechter. Voor dit soort vergaande maatregelen moeten ze andere paden bewandelen (goedkeuring Tweede Kamer en Eerste Kamer) deze controle paden zijn niet voor niets ingesteld, die zijn er om ons te beschermen. En de wet buitengewone bevoegdheden burgerlijk gezag is dus nu gewoon misbruikt. Gelukkig moeten regeringen zich ook aan regels houden. Tja en als jij het ergens niet mee eens bent zou je het toch ook fijn vinden dat je ergens je recht kan halen.
Dus in feite komt het er op neer, dat als ze de avondklok er doorgedrukt hadden zonder overleg in de 2e kamer omdat het noodzakelijk was (wat volgens mij in veel landen om ons heen wel gebeurde) het wel had gemogen? Ik vind het recht in Nederland maar al te vaak krom
Dit is om dictatuur te voorkomen namelijk. Dat woord is ook al vaak gevallen in deze crisis. Kans is groot dat het morgen alsnog op de agenda van de tweede en eerste kamer komt en dan de avondklok gewoon van kracht blijft. Alleen dan is het wel volgens de regels gegaan. Ik ben banger dat die Viruswaanzingroep nu denken dat ze de macht in handen hebben. Dat ze nog meer hun gelijk willen halen.
Nee dat lees je helemaal verkeerd, sorry. Ze hebben gebruik gemaakt van een noodwet, die voor dit soort doeleinden niet bedoeld is. Ze hadden de gewone route moeten bewandelen. Dus officieel goedkeuring Tweede Kamer en Eerste Kamer. Ze hadden het er in geen geval dus gewoon door mogen drukken. Recht is in dit geval dus wel recht en niet krom.
Nee. Er is geen noodsituatie. Dit omdat er veel over gesproken is voordat het werd ingevoerd en het vaak is uitgesteld. Hierdoor is er geen sprake van een noodsituatie en spoed dus is de invoering onterecht. Het kan dus ook niet meer teruggedraaid worden, want de noodsituatie is er nu helemaal niet meer. Dat hoger beroep zou dus bij voorbaat al kansloos moeten zijn, maar ik weet de precieze uitspraak natuurlijk niet. Op basis van het nieuwsbericht zou het niet moeten kunnen, maar dat is maar net hoe zij de uitspraak interpreteren. Er staat namelijk op de site dit: Voor het invoeren van de avondklok is gebruik gemaakt van een bijzondere wet, de Wet buitengewone bevoegdheden burgerlijk gezag (Wbbbg). Die wet biedt het kabinet de mogelijkheid om in zeer spoedeisende en buitengewone omstandigheden een avondklok in te stellen, zonder dat daarvoor eerst een wetgevingstraject via de Eerste en Tweede Kamer moet worden doorlopen. De rechter oordeelt nu echter dat bij de invoering van de avondklok geen sprake was van de bijzondere spoedeisendheid. Diens redenering: al vóór de invoering van de avondklok was er vaker over gesproken als mogelijkheid. Zo veel spoed was er dus niet, aldus de rechter. En na een hoger beroep is er ook geen spoed want die situatie kan niet met terugwerkende kracht veranderen. Het is en blijft een feit dat er al vaker over gesproken is, dat veranderd niet nu in 1 keer, dat blijft zo en op basis daarvan is de avondklok ingetrokken. Als het nu dan ineens als spoedeisend zou worden gezien en het wordt alsnog weer ingevoerd zou dat echt een flater zijn van jewelste want dan slaat de redenatie van de rechter helemaal nergens op.
Hebben jullie dit trouwens al gelezen:.. https://nos.nl/l/2367971 Edit, begreep dat dit al uitvoerig besproken is, sorry
De enige mogelijkheid die ze nu dus hebben is het juiste wetgevingstraject doorlopen en ben benieuwd hoe snel dat kan en of ze die moeite gaan nemen.
Ja alleen in principe zou dat niet moeten kunnen. Want ook al doorlopen ze het traject juist, de reden waarop de avondklok is ingetrokken veranderd daar niet mee, namelijk : geen spoed want er is al vaker over gesproken. Maar je weet het nooit in NL, het zou wel echt heel erg raar zijn.
Ik denk niet dat ze dat gaan doen, maar als je tegen de boete bent opgekomen dan ga je de procedure wel winnen denk ik. Ik vind het een gedurfde uitspraak, en ben er heel blij mee. Ook de overheid dient zich aan de wet te houden, net als de burger.
Ik bedoelde eigenlijk dat ze hem opnieuw instellen via de juiste weg, dus niet met terugwerkende kracht.
Dat snap ik alleen ik bedoel dat er, ook al willen ze hem opnieuw instellen, al uitvoerig over die avondklok gesproken is de afgelopen paar weken. Dat kan je niet veranderen natuurlijk en het "uitvoerig bespreken over de avondklok" kan je niet terugdraaien want dat is nou eenmaal gebeurd en op basis daarvan oordeelt de rechter dat er geen spoed was. Dus hij zou nu ook niet opnieuw ingevoerd kunnen worden op basis van de redenatie van de rechter, want het is nu niet ineens wel spoed, dat zou gewoon achterlijk zijn. Maar zoals ik al zei, de precieze uitspraak weten we natuurlijk niet, dus wie weet is er wel iets in de uitspraak waarop de avondklok wel weer ingevoerd zou kunnen worden, maar ik basis van wat er in de nieuwsberichten staat zou het niet moeten kunnen.