Plus als je al besmettelijk bent voordat je klachten krijgt, kun je er weinig aan doen dat je het virus verspreidt.. Moet niet vergeten worden dat er nog steeds heel veel mensen dagelijks naar hun werk moeten omdat ze niet thuis kunnen werken. En met de maatregelen als een mondkapje dragen en afstand houden, hou je het virus dus gewoon niet altijd tegen.
Maar dan vind ik het verbazingwekkend dat er hier in de regio (denk ook voor de rest van Nederland want niets van op het nieuws gezien, maar dat weet ik dus niet zeker) geen cluster besmettingen zijn onder supermarkt personeel. Zij kunnen af en toe geen afstand van elkaar houden, sommige klanten weten het verschil niet tussen 1,5m en 1,5cm afstand, iedereen pakt dingen na elkaar vast zonder tussendoor te ontsmetten, etc. Dan zou je toch allang een grote besmettingshaard verwachten?
Zo iemand ben ik dus , maar wij kunnen niet allemaal tegelijk thuis werken. Ons pand heeft wel een goed ventilatiesysteem, geen ramen die open kunnen en de deur open is niet veilig en heeft weinig nut, maar ja, als iemand corona krijgt is de kans denk ik wel groot dat we elkaar besmetten.
Ja dat is ook weer zo, echt geen idee waar het risico dan zit.. ik werk bij een groot bedrijf, daar werken ook veel jongeren en zeker niet altijd goed de maatregelen nageleefd bijv in de kantine, maar tot nu nog nooit een uitbraak geweest.. tenminste, niet dat wij weten. Inmiddels is alles ook aangescherpt qua maatregelen. En ik denk dat dat dus ook het probleem is, je kunt maatregelen nemen zoveel je wilt, maar het virus vindt z'n weg toch wel..
Die zijn er wel hoor. Ik ga dat hier niet schijven in het openbaar maar ik werk voor een grote retailer en er zijn zeker uitbraken. Niet enorm maar wel regelmatig dat teams elkaar besmetten. Overigens loopt het inderdaad niet uit de klauwen dat valt wel mee.
Ja hoor, die zijn er wel degelijk. Ik weet van een supermarkt bij ons in de buurt waar tijdelijk het volledige personeel is vervangen. En dat is niet de enige supermarkt. https://www.ad.nl/rotterdam/supermarkt-geraakt-door-coronavirus-vijf-medewerkers-besmet~ab7d55a7/ https://www.bndestem.nl/roosendaal/meerdere-medewerkers-jumbo-wouw-besmet-met-corona-dorp-wordt-niet-massaal-getest~a097c662/ Maar je ziet wel dat dit soort dingen (uitbraken op scholen of in supermarkten) vaak het landelijke nieuws niet halen. Die worden wel gemeld in regionale / plaatselijke kranten.
Wat betreft het aantal besmettingen wat hier maar langzaam daalt en soms zelfs stijgt. Ik zag deze cijfers van Duirtland. Daar gaat het in een week tijd wel rap naar beneden zeg! Ben toch benieuwd waarom het daar wel lukt.
Het gaat in Duitsland inderdaad vrij goed, maar dit artikeltje schetst het een beetje vreemd. Er zit altijd veel verschil in het aantal meldingen op maandag en vrijdag bijvoorbeeld. Daarom is het zinvoller om het weekgemiddelde te bekijken, of te vergelijken met dezelfde dag een week eerder. Dan zie je dat de daling helaas stagneert, maar het aantal besmettingen per 100.000 inwoners is inderdaad een stuk lager dan een paar maanden terug (of dan in NL). Dit overzichtje vind ik wel inzichtelijk:
Minder verpleeghuisbewoners besmet, effect vaccinaties wordt zichtbaar Verpleeghuizen melden de laatste weken veel minder coronabesmettingen dan in de periode daarvoor, het effect van de vaccinatiecampagne is steeds duidelijker in de cijfers te zien. In de rest van Nederland neemt het aantal besmettingsmeldingen juist toe. Op 18 januari kreeg de eerste verpleeghuisbewoner een coronavaccin, inmiddels hebben de meeste bewoners ook een tweede dosis toegediend gekregen. De afgelopen week bleken 675 verpleeghuisbewoners besmet met het coronavirus, 28 procent minder dan de week daarvoor. De daling versnelt, een week eerder nam het aantal meldingen met 13 procent af. Dit is een heel anders dan het landelijke beeld, in heel Nederland steeg het aantal meldingen juist de afgelopen dagen. Het aantal locaties waar het virus recentelijk is aangetroffen daalt ook. Begin januari hadden nog ruim 800 verpleeghuizen te kampen met een uitbraak, inmiddels minder dan 500. Dit is voor het eerst sinds oktober vorig jaar dat het aantal verpleeghuizen met een recente besmetting onder de 500 zakt. --- In de Volkskrant. Vaccineren helpt, opschieten met de rest dus!
https://nos.nl/l/2369890#UPDATE-container-51276996 Ik hoop dat ze gehoord worden! Voor vanavond nog graag!
3846 nieuwe besmettingen, minder dan gemiddeld Bij het RIVM zijn tot 10.00 uur vanmorgen 3846 nieuwe bevestigde coronabesmettingen gemeld. Dat zijn er 355 minder dan gisteren. Dat is lager dan dan het gemiddelde van afgelopen week, toen er per dag gemiddeld 4282 mensen positief getest werden. RIVM meldt bijna 19 procent meer coronabesmettingen In vergelijking met vorige week zijn er aanzienlijk meer mensen besmet geraakt met het coronavirus. De afgelopen week zijn er 29.977 nieuwe positieve tests bij het RIVM gemeld. Een week eerder waren dat er 25.229. Dat is een toename van bijna 19 procent. Meer mensen laten zich testen: het waren er 263.291, ruim 70.000 meer dan vorige week (190.153). Van de mensen die getest zijn was 9.8 procent positief en dat is een stuk lager dan de 11,5 procent van vorige week. En de ziekenhuisbezetting blijft stabiel. Zo slecht gaat het niet gelukkig. Ben zeer benieuwd wat de versoepelingen gaan doen vanaf volgende week. En hopelijk gaat dat vaccineren eens lopen.
https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/binnenland/rivm-spreekt-van-derde-golf-19-procent-meer-besmettingen-maar-ook-veel-meer-getest/ar-BB1dWqca?ocid=mailsignout&li=BBoPOOe Ik snap nu niet dat ze versoepeling Gaan doen.opmerkelijk is de leeftijd van 0 tot 12 jaar
Opnieuw heeft het RIVM zijn inschattingen over het oprukken van de Britse variant fors naar beneden bijgesteld. Voor 5 februari ging de inschatting voor het aandeel van de Britse variant in het totaal aantal besmettingen in twee weken tijd van 53,7 procent (inschatting op 9 februari) via 47,6 procent (inschatting op 16 februari) naar 38,7 procent (inschatting nu). Nog even en dan horen we dat de britse variant veel minder besmettelijk is dan de rest
Die versoepeling is een politiek besluit. Omdat steeds meer mensen snakken naar iets meer vrijheid. Op zich wel goed dat ze nu wel kijken naar meer dan alleen virusbestrijding. En wat betreft de stijging van de groep 0-12 jaar dat komt omdat die voorheen niet werden getest. Dus vandaar dat die aantallen nu dus omhoog gaan.
Ik snap niet waarom niet zoals bij de eerste lockdown wordt gezegd dat kinderen vooral opa en oma niet moeten knuffelen!! Nu passen veel grootouders op terwijl kinderen dus best besmettelijk blijken te zijn
Vorige week kreeg 8,6% van de geteste 0-12 jarigen een positieve uitslag. Dat was 9,8% bij de andere leeftijdscategorieën.
Dat weet je niet. Dat ze positief testen wil natuurlijk niet persé zeggen dat ze ook daadwerkelijk besmettelijk zijn. Waarschijnlijk worden de meeste getest ivm positief getest klasgenootje.