Omdat astrazeneca niet voldoende getest is op 65 plussers. Wat vind je precies krom? Er wordt van oud naar jong gewerkt. Thuiswonende 75-80 jarigen worden nu opgeroepen voor de eerste vaccinatie. Maar je bent voor deze leeftijdsgroep afhankelijk van levering moderna en pfizer. Tussendoor worden verzorgings- en verpleeghuizen en gehandicapteninstellingen ed ook gevaccineerd. Ook zorgpersoneel, beperkt ziekenhuispersoneel en huisartsen hebben voorrang gehad. Moderna en pfizer moet via de ggd omdat deze heel koud bewaard moeten worden. Astrazeneca is later goed gekeurd. Maar wordt niet voor 65 plussers gebruikt. Dus wordt er weer van oud naar jong gevaccineerd en zijn nu 63 en 64 jarigen aan de beurt in het zuiden van het land. Astrazeneca hoeft niet zo koud bewaard te worden en kan dus via de huisarts. Tussendoor worden ook risicogroepen (hoog bmi) gevaccineerd. Het klopt dus dat mijn buren van 78 nog niet gevaccineerd zijn, maar mijn schoonvader van 64 wel (ik woon in het zuiden).
Er is echt over nagedacht en er zit een logica achter. Dat ík het dan niet helemaal logisch vind, is een ander verhaal En volgens mij is het ook nog zo dat je 2 dezelfde vaccinaties moet hebben. Dus niet eerst pfizer en dan de 2e astrazeneca. Dus daar moet ook rekening mee gehouden worden. Niet alle voorraad kan dus zomaar weggeprikt worden.
https://www.nu.nl/coronavirus/6119572/iedereen-die-vaccin-wil-kan-in-juli-al-eerste-prik-krijgen-als-alles-meezit.html dat zou heel fijn zijn . Natuurlijk is het allemaal afwachten. Maar ik sprak vandaag weer iemand die ook gaat over de patienten verdeling/opnames ic in het ziekenhuis en die is echt nog niet zo optimistisch. Meer kinderen met kawasaski achtige klachten (mis-c) na corona, waar je gek genoeg momenteel weinig over hoort. De dagelijkse doden hakken er ook in bij de zorgverleners (gemiddeld 3 per dag ) . En opschalen zoals eerst ziet zij nu totaal niet kunnen. Poli's draaien nu natuurlijk ook weer- mensen die eerst overal vandaan getrokken werden zijn nu niet meer beschikbaar en mensen trekken het ook niet meer om dubbel zo veel uren te draaien. Dus hoewel de cijfers misschien niet zo schokkend lijken- is het bij hun nog steeds zwaar. Ook patienten die overgeplaatst worden, maar die echt weer een stuk verder weg moeten, omdat dichterbij gewoon geen plaats is. ik vond het wel weer een eye opener.. hoewel ik sowieso nog wel achter de sluitingen sta en besef dat de besmettingen echt nog niet klaar zijn. Ook wel doordat we in de familie een besmetting hadden laatst. Gelukkig voorlopig zonder negatieve gevolgen, maar toch.
Omdat Pfizer volgens mij een hogere beschermingsgraad heeft dan AstraZeneca. Pfizer meen ik rond 90% en AstraZeneca rond de 60%? Maar weet het ook niet zeker.
Duidelijk verhaal. Het gaat mij erom dat de thuiswonende 70+ toch iets meer risico lopen als een 60 jarige. Er zal zoals jij het beschrijft wel een hele logica achter zitten.
Nou dat inderdaad.... met de uitleg over de soorten vaccinaties en verschil in geschiktheid en verschillende manieren om het te bewaren etc etc snap ik het, maar ik zou toch liever zien dat ze landelijk van oud naar jong gingen
Er is later gebleken dat na de 2e prik Astra rond de 82÷ uitkomt hoorde ik op een webinar. En als je roch besmet raakt, vermindert het vaccin het aantal virusdeeltjes dat je verpreid enorm, dus je bent dan ook minder besmettelijk. Daarbij beschermt ie bijna 100÷ tegen ziekenhuisopname. Het is niet zo'n slecht vaccin als het in eerste instantie leek.
Ik had liever gezien dat van 60 jaar naar oudee gingen. Dat had veel sneller effect gehad op de ziekenhuisaantallen.
Ik ben heel benieuwd. Ik hoop dat het goed uitpakt. Ik zie dat namelijk ook hier wel gebeuren straks.
Ja, ik ook. Dat bewoners en personeel van verschillende zorginstellingen als eerste gevaccineerd zijn, daar kan ik inkomen. Maar daarna had ik ook liever gezien dat ze begonnen waren met jong naar oud, vanaf zestig jaar. Qua ziekenhuis/IC opnames, maar ook qua logistiek. Nu loopt het allemaal wel, maar in het begin waren er toch wel wat kinderziektes. Kun je beter een 60 jarige een half uur buiten laten wachten, dan een 99 jarige. En de afstanden die soms afgelegd moesten worden naar de vaccinatie locatie. Over het algemeen zijn 60 jarigen daarin toch mobieler en onafhankelijker dan 80 plussers.
Oke, Rutte is dus voor t eerst getest vandaag. Maar echt hoor; zondagavond was hij aanwezig bij het lijsttrekkersdebat, vooraf wordt er keurig aangekondigd; “iedereen die hier aanwezig is is vooraf getest” Grote onzin dus. Als je niet wil testen hoef dat dus niet voor een uitzending. Maar wel de kijker laten denken dat je alles keurig netjes regelt voor zo’n uitzending. Echt, ze waren mij al kwijt, maar achter de schermen en in de media gebeurd zoveel wat niet klopt. Leugens voor de kijkers.
Vermoed omdat de AstraZeneca niet eerder beschikbaar was en Pfizer wel en de oudsten gevaccineerd moeten worden met Pfizer.
Waar wil je een bron voor hebben? Want alles wat bloempjelief zegt is te achterhalen. Bekijk het begin van het debat maar, daar wordt gezegd dat iedereen getest is. En vanochtend was zelfs in het nieuws dat Rutte bij koffietijd zijn eerste test kreeg. Wat wil je nog verder horen?
Het gaat erom dat nij het debat gezegd werd dat iedereen getest was, maar schijnbaar vanochtend in het nieuws dat Rutte gisteren (of vandaag? Heb dat niet gezien dat nieuws en nergens gelezen nog) zei pas voor het eerst getest te zijn.