Dat is inderdaad wat ik bedoelde, er wordt (of werd) niet meer op getest en dat is de reden dat er in de statistieken geen influenza voorkomt momenteel. Maar nogmaals, het kan ook zijn dat er ondertussen al wel weer op getest wordt, dat weet ik niet.
Mijn tante en nonkel waren vanuit het test centrum doorgereden naar de winkel. Ze hadden alle 2 symptomen maar ze konden moeilijk in quarantaine gaan zonder gevulde frigo .
Serieus?! Zoals je weet ben ik geen voorstander van de maatregelen, maar dit vind ik gewoon asociaal eerlijk gezegd. Dan bestel je toch online boodschappen? Of je vraagt of iemand anders boodschappen voor je wil doen?
Maar dat er minder of zelfs helemaal niet op wordt getest, betekent niet dat er geen griep meer bestaat of mág bestaan. Dat is van dezelfde categorie als zeggen dat we moeten stoppen met testen op corona ‘want dan bestaat corona niet meer’.
Hier ook gebeurd. Vader van klasgenootje van zoon. dinsdag testafspraak gemaakt voor donderdagochtend. Heb hem 2x in de supermarkt gezien, stond vrolijk buiten te kletsen.... vrijdag ochtend is hij nog chauffeur om zijn en kids van vrienden naar school te brengen en smiddags is Zijn uitslag positief.....
Ja online is in België nog niet zo ingeburgerd. Maar dat is dan maar pech en zoeken naar een andere oplossing zoals je zegt.
Mensen die zo heftig griep hebben dat ze opgenomen moeten worden worden heus wel "ontdekt" als griep patiënt. Blijkbaar zijn die er nu niet. En waarschijnlijk heeft dat vooral te maken met de maatregelen. Blijkbaar werken die goed genoeg om het aantal griepgevallen zo laag te houden dat ze niet worden gezien. Ik kan dat alleen maar als positief nieuws zien eigenlijk. De meeste mensen met griep komen niet bij de huisarts. Krijg je nu klachten. Die he coronatest. Die is negatief (want het is griep) Ga je terug naar huis en kruip je in bed (want je voelt je goed beroerd). Even uitzieken en klaar. Had ik maar de griep gehad vorig jaar ipv corona. Dan zat ik nu niet met pijn op de borst op de bank omdat ik vanmorgen de koelkast heb gepoetst.
Ik wil corona echt niet onderschatten en in dit geval komt het bij jou dus door corona. Maar influenza moet ook niet onderschat worden. Een hele heftige griep kan ook nog heel lang klachten geven. Zeker wie er een longontsteking door hebben opgelopen. Veel mensen zeggen vaak dat ze grieperig zijn terwijl je met echte griep vaak met hoge koorts in bed ligt en je echt heel beroerd voelt en ook benauwd kan zijn. Veel mensen die zich grieperig voelen hebben een verkoudsheidsvirus te pakken. Wel heel erg naar dat je er restklachten aan over hebt gehouden. Dit hoor je indeedaad best veel.
Afgelopen periode werden, iig op de seh van het ziekenhuis waar ik werk, patienten die werden opgenomen met corona/griepklachten getest op corona én griep. Een griepgolf (influenzavirus dus, niet verkoudheid) komt normaal gesproken alleen voor in december, januari en februari. Zoals @Snoopy1983 hierboven ook al zegt.. Echte griep moet je ook niet onderschatten. Ik ken iemand die op jonge leeftijd doof is geworden door de griep. Maar als mensen zeggen dat ze grieperig zijn/een griepje hebben, dan is dat meestal een verkoudheid. Kun je ook een aantal dagen goed beroerd van zijn hoor. Corona is geen griep(je), griep is geen verkoudheid. Omdat de meeste mensen regelmatig in aanraking komen met de griep (dit virus bestaat immers al jaren), en veel kwetsbaren een griepprik nemen, worden er in een griepgolf veel minder mensen ziek dan nu met corona. Covid-19 is een nieuwe ziekte, waar nog iedereen weerstand tegen op zal moeten bouwen (nou ja, nu niet meer iedereen natuurlijk). En net als bij de griep wordt de één er zieker van dan de ander.
Waarom zou men willen dat we dat denken? In België roept de overheid net op om alert te blijven voor klachten die kunnen wijzen op hartproblemen, kanker,.... om geen doktersbezoek of -controle uit te stellen omwille van corona. Waarom zou dat in Nederland anders zijn?
Uhm, nee. Dat doet men helemaal niet. Er wordt gewoon simpelweg een feit geconstateerd. En zo heel erg onlogisch is het niet dat er op dit moment geen officiële griepbesmettingen zijn. Dat is hierboven al uitgelegd. De maatregelen die helpen om de R-waarde van corona naar beneden te brengen, zijn ook heel effectief om de R-waarde van influenza te verlagen. Ik had het juist bijzonder gevonden als er wèl net zo veel griepgevallen zouden zijn als in een gemiddeld jaar. Dat er geen officiële griepgevallen zijn, betekent trouwens niet dat er geen griep voorkomt op dit moment. Normaal wordt ook op basis van een aantal officiële metingen een schatting gemaakt van het totale aantal. Niet alle griepgevallen worden officieel met een test vastgesteld. Dat is nooit zo geweest. Ik heb als volwassene 2x iets gehad waarvan ik vrijwel zeker ben dat het influenza was. Maar ik ben beide keren niet getest. Niet nodig, want hoewel ik echt dagen op bed heb gelegen en flink ziek was (koorts, spierpijn etc.) was het ook weer niet zo erg dat ik ervoor naar het ziekenhuis moest. En als je zo beroerd bent, ga je ook niet even langs de huisarts om te laten checken of het griep is of wat anders. Dan wil je echt alleen maar stil in je bed liggen en hopen dat je weer even in slaap valt.
Maar als je berichten als deze van krap 3 jaar geleden erbij pakt, kun je je toch ook wel voorstellen dat het op zijn zachtst gezegd eigenaardig is dat er dit jaar officieel nog geen griepgevallen zijn geweest? https://www.gelderlander.nl/home/ongekend-veel-griepdoden~a751154a/?referrer=https://www.google.com/
Zeker uitermate vreemd dat er geen griep geconstateerd is. Maar met al die covid patiënten kan ik me voorstellen dat er ziekenhuis dit erg vond!
Integendeel juist. Dit artikel uit het najaar van 2018 geeft aan dat de vaccinatiegraad was gedaald van 75% naar 50%. Als ik de berichten in het najaar van 2020 goed gelezen heb, was de bereidheid om de griepprik te nemen, toen juist ongekend hoog. Dus niet alleen hebben we maatregelen die de verspreiding van het griep-virus vertragen, we hebben deze winter ook een groter aantal gevaccineerden. Daar had ik in mijn vorige bericht nog niet eens aan gedacht. Bedankt voor je toevoeging!