Corona nieuws deel 7

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door Liekje81, 5 jan 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.233
    12.246
    113
    Welke leeftijd is je schoonmoeder?

2. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.873
    31.467
    113
    Vrouw
    Categorie 80+

Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  3. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    19.053
    15.075
    113
  4. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.555
    8.518
    113
    Van dit nieuws gingen mijn wenkbrauwen toch wel even de lucht in:

Screenshot_20210322-191253_NOS.jpg

Dat de avondklok een uurtje later wordt, daar zal vast over nagedacht worden.
    Maar "Daarnaast begint half april de ramadan, de vastenmaand voor de moslims. Die gaan dan vaak na zonsondergang naar familie om het vasten te doorbreken" kan toch geen reden zijn om de avondklok op te schuiven, hoe zit het dan met het aantal bezoekers?
    Hier in de buurt zie ik tijdens ramadan altijd hele families aankomen in de auto met schalen eten om vervolgens bij elkaar thuis te gaan zitten.
    In normale tijden een hele mooie samenkomst lijkt mij, maar met zoveel mensen bij elkaar gaan zitten nu, dat lijkt me toch ook niet de bedoeling? o_O

Dit klinkt misschien aanvallend richting moslims, maar zo bedoel ik het niet, met de hele familie gaan zitten brunchen met Pasen of met zijn allen een Paasdienst bijwonen of het Avondmaal op Goede Vrijdag bijwonen lijkt mij net zo min een goed idee.

Maar goed, dit viel mij dus wel heel erg op.

Spectre, Mamafiets, Aszz en 4 anderen vinden dit leuk.
  5. Krulpeterselie

Krulpeterselie Fanatiek lid

27 apr 2015
    2.585
    1.247
    113
    volledig eens! Aboutaleb omschreef het als een grote drang om samen te komen met familie. Ja en? Ik heb mijn familie ook al meer dan een jaar niet gezien en wil ze ook graag weer allemaal zien en knuffelen en afspreken. We hebben ook pasen, hemelvaart, Pinksteren, koningsdag, kerst en dadelijk weer voor de tweede keer pasen niet met elkaar kunnen vieren. Regels zijn regels welk geloof je wel of niet aanhangt. Er zouden daar geen uitzonderingen op gemaakt moeten kunnen worden. Het voorleggen bij het kabinet vind ik eerlijk gezegd al best egoïstisch. Iedereen wil hiervan af maar als hele familie’s dadelijk bij elkaar gaan zitten liggen vier weken later de ziekenhuizen een stuk voller.

cosdy, Aszz, Luckyme96 en 2 anderen vinden dit leuk.
  6. Kleintjuh85

Kleintjuh85 Fanatiek lid

5 feb 2014
    3.992
    2.283
    113
    Noord-Brabant
    Ik moest ook mijn wenkbrauwen even ophalen nadat ik dat bericht had gelezen.

Ik ben totaal niet racistische, maar ik zou het toch best een kwalijke zaak vinden als hierdoor de avondklok een uurtje verschoven zou worden. Helaas, jammer dan! Wij mochten met kerst/oud en nieuw/carnaval ook niet met hele families bij elkaar zijn. Pasen ook niet voor het 2e jaar op rij.

Felice vindt dit leuk.
  7. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    19.053
    15.075
    113
    Als je langduriger in eenzelfde beperkte ruimte bent geweest (vergaderhok/woonkamer bijv) maar wel buiten de 1.5 meter zou ik wel ALSNOG voorzichtiger zijn als later blijkt iemand besmet te zijn.

In elk geval even ontwijken wat je kan ontwijken, met name degene die er echt en probleem van kunnen hebben, ookal gaat die app niet af.

Hier dichtbij iemand die dus wel besmet geraakt is in zo'n bezoek en dat zijn geen knuffelkousen van elkaar ofzo.

Zal allemaal wel goed lopen, statistisch gezien zit ze aan de goede kant, maar ze is flink beroerd en t hele span zit nu verplicht thuis vanwege een bak koffie.

Al zegt de GGD dat er "geen of weinig risico is" gebruik ook zeker je eigen verstand om t risico in te schatten en evt maatregelen te nemen.

8. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.679
    113
    Ik snap dat ook niet van de avondklok icm ramadan... in 2020 werd het hier juist op afstand gevierd, waarom kan dat dit jaar niet?

Felice vindt dit leuk.
  9. Snoopy1983

Snoopy1983 VIP lid

11 feb 2008
    9.543
    4.729
    113
    Vrouw

Ik doe niet anders al een jaar lang :roflmao: Maar daarom vind ik dat het kabinet daarin ook het goede voorbeeld moet geven.
    Dus sowieso testen maar ook nadenken of het handig is dat Rutte morgen een persconferentie gaat geven. Deze kan ook een dag later na een negatieve test, of desnoods weer in het torentje.

Vero0504 vindt dit leuk.
  10. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    19.053
    15.075
    113
    Ik denk wel dat het een "ding" is wat je als "verwacht risico" mag benoemen. In die cultuur, voor zover mijn beperkte referentiekader gaat, is traditie echt een ding maar familie is alles.

In mijn omgeving zien ze het als "extra uitdaging om hun toewijding te tonen" en noemen het het zwaarste vooruitzicht, naast die bloedhete zomer van een tijdje terug dan, ik denk dat dat een benoemenswaardige insteek is.

Ik hoop dat de ouderen de wijzen zijn hierin, het risico goed inschatten en dat de jongeren naar de ouderen luisteren. Of als t écht niet aan te ontkomen is men 10 dagen vrijwillig in voorisolatie gaat oid.

Al lijkt me dat onmogelijk waterdicht te krijgen gezien al het koken en verse boodschappen die gedaan worden voor het suikerfeest en de eetmomenten tijdens ramadam.

Uitzondering zal er niet komen, die cijfers zijn voorlopig nog niet best.

Kleintjuh85 en Felice vinden dit leuk.
  11. 2littlemonkeys

2littlemonkeys Fanatiek lid

27 feb 2015
    4.563
    2.765
    113
    Vrouw
    Noord Nederland
    Ik vind de ramadan absoluut niet vergelijkbaar met westerse feestdagen van maximaal 2 dagen. Maar dat is mijn mening. En dat gezegd te hebben denk ik niet dat de avondklok mogelijk verruimd wordt vanwege puur en alleen de ramadan....:rolleyes: Zoveel hebben ze er ook niet aan gezien hoe laat de Iftar dit jaar start tijdens ramadan.

Felice vindt dit leuk.
  12. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.321
    16.714
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Het verschuiven van de avondklok zou toch zgn te maken hebben met de zomertijd die gaat komen en dat het dan langer licht is?
    Althans dat houden ze ons voor;)
    Ik vind het wel fijn.
    Het is nu zo enorm druk in de avond met wandelaars en kan ik mooi een uurtje later de deur uit en hopelijk zijn de mensen op straat dan wat meer verspreid.
    Laat maar komen hoor.

13. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.555
    8.518
    113
    Ik vind het vooral vreemd, omdat de ramadan vorig jaar ergens eind april begon en toen ook afzonderlijk van elkaar gevierd werd.
    Tenminste, hier in de buurt werden de regels wel in acht genomen.

14. 2littlemonkeys

27 feb 2015
    4.563
    2.765
    113
    Vrouw
    Noord Nederland
    Toen was het nieuw; het virus, de maatregelen. Alles was nog redelijk onbekend en mensen waren banger dan nu. Mensen zijn kritischer geworden, houden zich minder aan veel maatregelen en dat zal voor alle groepen in ons land gelden. Er zal nu ongetwijfeld “angst” zijn dat mensen zich er dit jaar minder streng aan houden. Helemaal omdat het advies qua bezoek nu ook een stuk lager ligt dan toen.

15. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.555
    8.518
    113
    Dat kan. Ik mis het ontzettend om bijvoorbeeld op Goede Vrijdag niet met de andere gemeenteleden gezamenlijk het Avondmaal te kunnen vieren in de kerk.
    Evenals gezamenlijk Kerst vieren.
    En het zal per familie ook verschillen, maar hier komen we met Pasen bijvoorbeeld met de hele familie traditioneel samen op 2e Paasdag. Ja, dat wordt hem dit jaar ook niet.

En de ramadan is over een langere periode ja, het vasten zal zeker zwaar zijn, maar zoals ik in een vorig bericht ook aan gaf, vorig jaar kon het toch ook?

Zxcvb en Kleintjuh85 vinden dit leuk.
  16. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.555
    8.518
    113
    Dat zal ook vast! Maar dan is het toch niet handig om dat nu al te gaan roepen als burgemeester in de media?
    Het viel mij al op als gewone doorsnee burger, maar er zijn wel andere groepen die hier echt over gaan vallen.
    Als die man z'n mond gewoon had gehouden, was denk ik slimmer geweest.

Vero0504 vindt dit leuk.
  17. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.679
    113
    Ja, van mij mag het ook wel een uurtje later, wat de reden dan ook is (zomertijd, ramadan, of gewoon net een uurtje versoepeling). Voor mij handig met hardlopen. Kom maar op ;)

Anouk2005 vindt dit leuk.
  18. Kleintjuh85

Kleintjuh85 Fanatiek lid

5 feb 2014
    3.992
    2.283
    113
    Noord-Brabant
    Waarom vind je het niet vergelijkbaar? Zowel de ramadan als kerst/pasen hebben toch met geloof en religie te maken.

Bellybell en Felice vinden dit leuk.
  19. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.862
    19.271
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik snap echt niet wat de zomertijd te maken heeft met de avondklok. Ook met de zomertijd is 9 uur gewoon weer 9 uur. Ik bedoel: het aantal uren dat je na je werkdag / avondeten over hebt tot de avondklok ingaat, blijft gewoon gelijk. Dus dat argument vind ik echt nergens op slaan.

Ook de ramadan, tja jongens: sorry. Dat vind ik gewoon ook geen handig argument. De avondklok is 23 januari ingegaan.
    Chinees nieuwjaar: 12 februari - geen vrijstelling
    Carnaval: 14 t/m 16 februari - geen vrijstelling
    Lotenfeest: 26 februari - geen vrijstelling
    Sederavond 27 maart - geen vrijstelling
    Holi: 29 maart - geen vrijstelling

Vorig jaar met kerst en Pasen, gold er geen avondklok. Maar het was ook toen niet toegestaan om met hele families deze feesten te vieren. Terwijl dit voor een groot deel van de Nederlandse bevolking zeer belangrijke momenten in het jaar zijn. Voor een deel om religieuze redenen, maar ook vanwege de tradities die veel mensen hebben om deze momenten met familie door te brengen. Iets waar in deze langdurige crisis meer dan ooit behoefte aan is. Nu is voor (met name) Kerst ook gevraagd om vrijstellingen. Dus in die zin zou ik zeggen; vragen staat natuurlijk vrij. Maar ik zou het heel vreemd vinden als straks voor de Ramadan wel een uitzondering wordt gemaakt, die bij de andere feesten niet of nauwelijks mogelijk was.

Aan de andere kant: laat ze die vrijstelling maar geven. Want het is in Nederland uiteraard niet toegestaan om alleen een uitzondering te maken voor mensen die de ene religie aanhangen en niet voor mensen die een andere religie aanhangen of niet gelovig zijn. Dus als tijdens de Ramadan de avondklok eraf gaat en mensen weer volop bij elkaar op bezoek mogen, dan geldt dit voor ons allemaal.
    Dat wordt 4 weken genieten...
    En sterkte voor de medewerkers in de zorg.

xSNDY19x, Roanna, Knuffelmonster en 6 anderen vinden dit leuk.
  20. 2littlemonkeys

27 feb 2015
    4.563
    2.765
    113
    Vrouw
    Noord Nederland
    Het heeft beide met religie en geloof te maken, maar kerst en Pasen duren geen maand. Je hoeft ook geen maand te vasten. En ja, bij beide staan familie en samenzijn centraal, maar ik vind het niet vergelijkbaar met die 2 dagen kerst en Pasen.

@Felice Het is zeker niet handig om zoiets in de media te roepen. Dan hadden ze het beter alleen over de zomertijd kunnen hebben Dit zorgt alleen maar voor haat en verdeeldheid (wat ik nu al lees in reacties op FB)

Kleintjuh85 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina