Diezelfde slob maar dan op t ad (liveblog): Momenteel lopen er ook proeven met preventief testen. Bij een positieve uitslag wordt dan ook de leerkracht en de omgeving van de leerling getest. De minister wil die proef in 'het hele onderwijs' uitrollen.
Hier 5 klassen thuis gehad en nog een deel wat in de BSO zat. Kijken hoe lang t nu goed gaat. Beter iets dan niets.
Hier nu 2 klassen thuis. Waarvan nu niemand op de BSO zit waar dochter nog zit. Er zijn sowieso maar 5 op de BSO nu. Dat dan weer een voordeel.
Fingers crossed', zegt onderwijsminister Arie Slob in de hoop dat basis- en middelbare scholen open kunnen blijven. Vooralsnog kan dat nog, maar het aantal besmettingen loopt ook onder kinderen op. Ondanks dat de cijfers onder kinderen relatief laag zijn, houdt Slob een slag om de arm. ,,Je weet natuurlijk nooit wat er gaat gebeuren.'' Dat de besmettingscijfers onder kinderen van 0 tot 12 jaar toenemen, komt volgens Slob ook omdat er nu meer getest wordt. Tenzij er wordt gewerkt in groepjes die op anderhalve meter van elkaar zitten, moet bij een positieve uitslag heel de klas minstens vijf dagen in quarantaine. Wie zich niet laat testen, zit 10 dagen thuis. Slob wil 'zo snel mogelijk' preventieve testen invoeren in het onderwijs, daarmee wordt nu proefgedraaid op een aantal scholen. Bij een positieve uitslag wordt dan ook de leerkracht en de omgeving van de leerling getest, zegt Slob. 11:29 'De cijfers gaan niet de goede kant op', zegt coronaminister De Jonge, en de ruimte om aantal maatregelen los te laten is daardoor 'buitengewoon beperkt'. De besmettingscijfers en het toenemende aantal dagelijkse ziekenhuisopnamen maken de vooruitzichten op korte termijn 'zorgelijk en onzeker'. Vanavond geven premier Rutte en De Jonge opnieuw een persconferentie over de stand van zaken. Dat het kabinet niet of nauwelijks gaat versoepelen en de lockdown wordt verlengd, lekte gisteren al uit. ,,We zullen echt op de korte termijn te maken hebben met behoorlijk stevige maatregelen'', aldus De Jonge. Hier word ik niet zo vrolijk van. Echt ik ga gillen als de scholen en wie weet weer de zwembaden dichtgaan. Dan kun je mij opvegen. En zal vast niet de enigste zijn.
Ik vind ook echt dat ze dat in deze fase echt niet meer kunnen maken. Dat ze eens wat doen aan hun vaccinatiebeleid. Daar kunnen ze tenminste stappen mee maken.
Als de scholen weer dicht gaan ga ik echt heel hard huilen. Maar dat zal toch niet? Hier valt het voorlopig nog mee. Er is 1 klasgenoot getest en die was negatief. De kinderen zijn nog niet verkouden geweest. Dus hier hebben ze nog geen dag hoeven missen gelukkig. Hoorde wel van oudste dat er wel een paar kinderen de les online mee volgen. Vind dat dan wel weer goed geregeld. Juf heeft gewoon de webcam aan en op zichzelf plus digibord gericht. (Bovenbouw)
Ik lees het precies hetzelfde als jij. Als het weer dicht gaat, ga ik ook dicht. Ik ga niet nog een keer tegelijk proberen te werken. Er is niks over van mijn mentale gezondheid.
Inderdaad. Tijdens eerste lockdown en scholensluiting was ik net aan het begin van de herstelfase na een burnout. 2e lockdown en scholensluiting ging bij mij gepaard met begin bij nieuwe werkgever, thuiswerken en juffrouw spelen. Toen kwam het openen van de scholen voor mij echt als geroepen want zat er echt behoorlijk doorheen. Nu in de tussentijd gaat het gelukkig de goede kant op ondanks dat de opvang van de jongste tien dagen dicht is geweest. Maar als de scholen weer zouden sluiten dan is het klaar, dan is het einde zoek ben ik bang. Dan mag mijn vriend zorgverlof ofzo gaan opnemen.
Ook al had ik het nooit verwacht het zal me niets meer verbazen . Er is ook beloofd om dat niet te doen, maar er is al zoveel beloofd en niet nagekomen. En gek he dat kinderen positief testen als er zoveel getest wordt waar eerst bijna niemand werd getest. Zijn ze ziek? Nee de meeste hebben helemaal geen klachten. Er werd letterlijk gezegd dat ze wisten dat het aantal besmettingen hiermee zou oplopen maar dat dat ook aanvaardbaar was.
Vaak begint het trouwens ook met zulke berichten naar buiten brengen. En een paar weken later is het werkelijkheid. Zo ging het de vorige keer ook.
Nou inderdaad. Ik dacht in december niet dat de scholen dicht zouden gaan. Nu durf ik niks meer te verwachten...
Ja, dat was wat ik ook dacht. Ze laten het een beetje sudderen, zodat het niet meer als een enorme klap aankomt.
Nou dat vind ik ook. Wij zitten steeds op de blaren en alles wat nou eens snel en gestroomlijnd zou moeten gaan gaat traag. Ga daar maar tandjes bijzetten. En die slob moet gewoon z’n mond houden.
Het zal toch opnieuw een klap zijn. Ook ik zit er net als velen niet op te wachten dat school weer dicht gaat. Ik vind het persoonlijk ook niet kunnen dat ze het weer benoemen. We (en vooral de overheid) moeten toch op een gegeven moment gaan naar accepteren dat dit virus er is. We kunnen het gewoon niet controleren zoals zij dat graag willen.... dat blijkt wel weer uit de oplopende getallen.
In België werd er ook terug enorm richting de scholen gewezen. Er kwam gelukkig wat tegengeluid en ook de minister van onderwijs liet zich niet zomaar onder tafel praten. Artikel. Nu de hospitalisaties blijven stijgen, wordt de ministers van Onderwijs gevraagd om met een plan te komen om het aantal besmettingen op scholen naar beneden te halen. “Ik vraag me af waarom de ministers van Onderwijs naar de tafel gestuurd werden, en niet de ministers van Werk”, reageert infectiologe Erika Vlieghe zondag in De Zevende Dag. De oorzaak van het aantal toegenomen besmettingen zit volgens Vlieghe namelijk zeker niet alleen in de scholen: ook de werkvloer blijkt een belangrijke bron van besmetting, net als het gezin. “Er ging vrijdag iets te veel louter aandacht naar het onderwijs, negatieve aandacht”, zegt Vlieghe. “Ik vrees dat het makkelijk is om op te slaan. Maar we moeten kijken waar het virus zit: overal. In scholen, maar ook op het werk en in ons privéleven. En daar heb ik heel weinig over gehoord. Het is uit balans. Ook in die andere componenten moeten er veel duidelijker stappen gezet worden.” Het gaat daarbij niet alleen over telewerk, zegt Vlieghe. “Veiligheid op de werkvloer bijvoorbeeld. Er was ontzettende aandacht voor de scholen, en terecht, maar voor die andere dingen, familie, privéleven, contactberoepen, werkvloer, daar was nauwelijks aandacht voor.”