Ik snap wel wat je bedoelt hoor en gelukkig is er altijd een optie met het watje, maar het is dus niet zo dat het perse tot een bloedneus komt gelukkig.
Nee gelukkig! Ik neem voor de zekerheid gewoon extra veel zakdoekjes mee. Het zou ook zomaar kunnen dat hij alleen al van de spanning een bloedneus krijgt
Ik raaskal? Ik heb jou niet horen zeggen dat je thuisblijft, ik heb je horen zeggen 'zivga ik mijn kind niet van school halen'. Ik verkeerde in de veronderstelling dat mensen scholing belangrijk vinden, en dat je dus je kind wel terug naar school brengt als de scholen terug open gaan, hoe leuk jij thuisonderwijs ook vindt. En dat je dan, ook als er vanuit de school gevraagd wordt om bij ophalen een mondkapje te dragen, dat niet zak doen. Of verwacht je dat de leerkrachten speciaal voor jouw kind en jouw denkbeelden thuisonderwijs gaan blijven voorzien als de scholen open gaan?
Gelukkig zal dat in Nederland niet gevraagd worden, zo gek zijn ze hier niet. En hij kan ook prima naar school zonder hem bij het hek te hoeven brengen en halen, dus dat zou ook een optie kunnen zijn. Maar dit is allemaal hypothetisch, dat gaat hier niet gebeuren, niemand zou het ook doen hier trouwens, ruimte zat om afstand te houden dus nergens voor nodig. En als mondkapjes bij of in school nodig zouden zijn vind ik de corona situatie van dien aard dat ik de school openen onverantwoord vind. En dan gaat hij dus inderdaad niet nee, vind gezondheid belangrijker dan onderwijs dan. En nee, ik verwacht in dat hypothetische geval dan niets van school, hoeft nu ook niet, hij heeft toch zijn eigen leerlijn, wat school hem qua stof biedt is niet relevant verder.
Ik wil wel eens tellen hoe vaak ik hier in dit topic en de vorige al gehoord heb dat Nederland niet zo gek is on iets in te voeren dat vervolgens wel wordt ingevoerd Maar goed, mij niet gelaten hoor, ik wil niet doordraven (waar moei je je eigenlijk mee @Damay77 ?). Ik vind het gewoon te belachelijk voor woorden worden hoe hier overal tegenaan geschopt wordt om gewoon te kunnen schoppen.
Haha ja mag, zou wat zijn als je dat niet wist. Maar dacht zet het erbij voordat men over Londen begint. In het zuiden van Engeland geldt tier 4 sinds eind december. Echter waren er toen (dus voor hun strengere maatregelen) op de 100.000 mensen 176 mensen besmet. In de gemeente waar ik woon zijn er 659 op de 100.000 besmet. Dus wat dat betreft zou je jezelf af kunnen vragen of het zou kunnen zijn dat de horeca geen tot weinig invloed heeft op de besmettingen. Waar het verschil wel in zit durf ik trouwens niet te zeggen hoor.
Ik denk dat de horeca op zich (net zoals het onderwijs) niet noodzakelijk 'de' grote bron van besmettingen is, en dat die dus op zich wel open kan als het aantal besmettingen algemeen in de maatschappij vrij laag is. Maar als het aantal besmettingen in het algemeen hoog is (wat het op dit moment in Nederland toch nog wel is), denk ik dat het toch verstandiger is om alles nog even dicht te houden. Want je haalt toch veel mensen samen in vaak relatief kleine ruimtes (zeker in cafés), als er dan al veel besmettingen zijn, is de kans relatief groot dat er toch iemand binnen komt die besmet is en eventueel een superverspreider is. Hoe rot ook voor iedereen (en zeker mensen met een eigen zaak), ik denk echt dat de enige manier om controle te houden als de besmettingsgraad zo hoog ligt, het beperken van contacten in het algemeen is.
Ik vraag me af of de regels misschien beter opgevolgd zouden worden als je de zwaarte van de regels in 2 groepen zou opdelen. De grote gezonde groep krijgt iets coulantere regels dan nu en de kwetsbare groep die ook eerder in aanmerking komt voor vaccinatie krijgt juist iets strengere regels opgelegd. Want eerlijk is eerlijk: Het is de grote groep 60 plussers en 70 plussers die nu ervoor zorgt dat de zorg overbelast wordt en de hele samenleving dus in Lockdown moet. Ik kan me voorstellen dat de onvrede bij mensen hierover steeds meer groeit omdat ze dit onredelijk vinden. Opdeze manier zou je misschien tot hetzelfde eindresultaat kunnen komen en meer draagvlak vinden in de samenleving
Zullen we proberen elkaars mening te beargumenteren met feiten of uitleg van een bepaalde mening.. zonder teveel in te spelen of aan te vallen op persoonlijk vlak? Ik snap dat een heleboel maatregelen ons persoonlijk raken en daar zijn emoties mee gemoeid. Maar ik merk dat ik ook steeds meer moeite heb met de verdeeldheid en het denken in kampen. Voor vaccin, tegen vaccin, voor mondkapje en tegen mondkapje bijvoorbeeld. In het begin had ik ook een duidelijke mening over wat ik wel en niet goed vond.. maar ik probeer ook het tegengeluid te begrijpen en naar mensen hun argumenten te luisteren.
Wat ik merk is dat mensen thuis juist weinig afstand houden. En hoe later het wordt, hoe meer alcohol, hoe dichter men bij elkaar kruipt. Toen de horeca hier in de zomer open was, werd je echt terecht gewezen als je te weinig afstand hield. Dat gebeurt thuis niet. Dus ik denk juist dat het openen van de horeca wat dat betreft verstandiger is. Buiten dat zal de horeca nu zo graag open willen blijven dat ik denk dat ze eerder 2m afstand eisen en zich super goed aan de regels houden, om maar weer niet opnieuw gesloten te worden.
Dus omdat je in een risicogroep valt heb je pech? Zij kiezen daar toch niet voor? Ik vind zulke ideeën echt absurd. Maar jij bent vast jong en valt niet in een risicogroep? Makkelijk praten dan natuurlijk
Lijkt mij een prima plan. Ik roep al een paar maanden dat de risicogroep beter in zelfisolatie kan, zodat de rest het normale leven weer kan oppakken.
Ik val toevallig wel in de risicogroep en denk er net zo over. Waarom moet het grootste gedeelte van de mensen (en de economie) lijden onder een kleine groep?
Omdat om en nabij een kwart van de mensen niet echt een kleine groep is. Én omdat binnen die groep ook een heleboel risicopatienten zitten met een gezin zonder risico. Die moeten zich dan ook aan de strenge maatregelen houden. Én die gezonde mensen met partner in risicogroep moeten ook werken (trouwens, die risico-mens ook). En hun kinderen naar school. Hoe wil je dat dan regelen? Zolang dat virus circuleert kan je al die mensen niet beschermen zonder ingrijpende gevolgen.
Omdat mensen er toch zelf niet voor gekozen hebben om een risicogroep te zijn? Daarnaast gaat het ook helemaal niet om een kleine groep. Zo’n 20% is al 65+. Daar komen dan nog alle mensen onder de 65 in een risicogroep bij. Ik denk dat dat meer dan een kwart van de bevolking is. En is het toch ook totaal onrealistisch?
Het is zeker zo dat contacten binnenshuis minder te controleren vallen, maar ik denk dat dat ook wel een beetje is hoe het in Nederland gegroeid is doordat er nooit echt strenge maatregelen geweest zijn op vlak van sociaal contact. Hier in België zijn er zeker ook mensen die zich niet aan de regels houden, maar ik heb wel het gevoel dat de algemene 'mindset' echt wel meer 'gewoon geen bezoek' is. Ik ken eigenlijk niemand die zich flagrant niet aan de regels houdt en grote feestjes geeft ofzo. Mensen zijn wel creatief met buiten afspreken, maar binnen houden mensen zich best goed aan de 1 knuffelcontact regel (voor zover ik kan inschatten). Dus voor mij voelt het niet echt als 'of of', ik vind dat contacten thuis zeker beperkt moeten blijven, maar ik geloof ook dat we echt best nog even op onze tanden bijten wat betreft contacten buitenshuis. Ook al omdat het toch een vreemde sfeer schept als je mensen wel mag gaan ontmoeten in een restaurant of café, maar niet binnen bij je thuis. Ook helemaal niet fijn voor mensen die weinig te besteden hebben dan. Ik geloof oprecht dat we tegen maart, door de combinatie van de vaccinaties en de lente, alweer in een heel andere situatie kunnen zitten als nu iedereen nog even heel erg z'n best doet. Maar als we het weer laten ontsporen, dan is de weg terug ook weer zoveel langer...
Maar even: hoe zie je dat voor je? Ik zit ook in de risico groep, tot wanneer zou je dan in zelfisolatie moeten? Totdat je ingeënt bent? En wat als je niet ingeënt wil worden?