Ik zie het later allemaal op de liveblog van NOS ofzo. 19 uur is een hartstikke onhandige tijd. En echt veel nieuws is er nooit te melden.
RIVM: opnieuw daling besmettingen, "effect lockdown wordt zichbaar" Voor de tweede week achter elkaar ziet het RIVM een daling van het aantal gemelde besmettingen: van 56.440 naar 49.398. Dat is een afname van 12 procent. Anders dan vorige week daalde ook het percentage mensen met een positieve testuitslag, met bijna 1 procentpunt van 13,7 naar 12,8. Omdat het aantal ziekenhuis- en IC-opnames eveneens terugloopt, durft het RIVM inmiddels te spreken van "een eerste effect van de lockdown" dat zichtbaar wordt. Dat effect is er vooral in de leeftijdgroepen boven de 30 jaar. Bij de mensen van 18 tot 24 bleef er sprake van een stijging van het aantal besmettingen; bij de andere jongeren was er een stabilisering. Het effect van de kerstdagen is te zien in het aantal besmettingen dat volgens bron- en contactonderzoek bij huisbezoeken is ontstaan. Dat steeg met 36 procent. Het percentage besmettingen dat ontstond op het werk daalde juist. Het zogenoemde besmettingsgetal R was op 25 december 0,95. Dat betekent dat 100 mensen samen 95 anderen besmetten. Alleen als de R onder de 1 ligt, neemt de verspreiding van het virus af. Opnieuw lieten minder mensen in Nederland zich testen: 340.275, zo'n 28.000 minder dan vorige week. Dat is echter niet de verklaring van de daling van de besmettingen. Van de mensen die zich lieten testen was namelijk dus ook een lager aanzienlijk hoger percentage positief: Van elke acht personen die afgelopen week de teststraat uitreden, was er dus één positief.
Dat verbaast me niet. In mijn omgeving tenminste, want daar waren veel van deze leeftijd die toch in grotere groepen oud en nieuw uitzaten. En waar dus bij sommige groepen nadien bleek dat er een besmet iemand tussen zat, groot deel van de groep besmet ... Inmiddels zie je daar ook familieleden besmet, inclusief grootouders.
Ik vind het sowieso allemaal een beetje slap hier hoor.. Wat doen al die mensen de hele dag nog op straat? In de meeste landen houd een lockdown toch wel iets serieus in. Niet 10 x de straat op voor een boodschap of whatever. Waarom gaan op heel veel (ik denk alle, zal niet alleen hier zijn) vmbo/mbo scholen de praktijklessen en stages gewoon door Mijn man werkt bij een Autodealer. Gesloten natuurlijk, maar iedereen gaat elke dag naar kantoor want achter de schermen gaat het werk daar gewoon door, en dat door heel Nederland. Waarom gaat de bouw nog gewoon door. Als er vorig jaar goed was doorgepakt, en niet richting de zomer bijna alles ineens weer kon, had het er nu heel anders voorgestaan.
Het kon gewoon prima toen, dat versoepelen. Ze hadden alleen in september, toen het weer opliep, eerder maatregelen in moeten voeren. Maar goed, dat is mijn mening. Ik vind de overheid sinds de zomer veel te afwachtend en dan is het te laat en moet er hard ingegrepen worden. Maar ligt natuurlijk ook niet allemaal bij hun, als je ziet dat de laatste tijd 35% van de positieve gevallen, door bezoek komt... Ik denk dat als kerst en oud en nieuw niet tijdens de lockdown was geweest, we al veel eerder minder besmettingen hadden gehad.
Dit is toch positief! Paar dagen geleden nog ruim 9000. We zitten nu op dag 12 na oud en nieuw. Ik hoop dat als dat is geweest de boel nog meer naar beneden gaat
nee wat ik las mogen we niet zelf kiezen. Schijnt dat ze in principe alle kinderen vanaf 2 jaar gewoon testen op de reguliere manier. Even geen tijd om bron toe te voegen maar las ik op website van de gemeente.
Ja is echt heel erg jammer. Er zijn gewoon geen trainers te vinden die die jongens willen en kunnen trainen, is ook lastig op die leeftijd en de motivatie is ook weg omdat er ook geen wedstrijden meer gespeeld mogen worden. De jongste van 8 jaar had zo schik in het handballen en ligt al weken stil, zo zonde. Die van 15 jaar handbalt ook en heeft al in geen maanden een bal in handen gehad. Ze gaat nu wel iedere avond met een vriendin skeeleren of wandelen maar ze mist wel het teamgevoel.
Ik denk dat ik rond die tijd Bobo de Hond (alias dochter Dafne die van rollenspellen houdt) aan het uitlaten ben
Oh dat is jammer zeg. Hier een uitgebreid trainingsprogramma en vanaf 23 januari ook weer onderlinge wedstrijden op de zaterdag. Dat scheelt zoveel.
Ik denk dat ik daar voor de kinderen ook voor zou kiezen als er een keuze zou zijn. Is veel sneller. Gaan jullie ook?
Gaat de komende tijd ook het aantal besmettingen en positieve testen weer toenemen ivm dat grootschalig onderzoek van 60.000 mensen en ze willen in Rotterdam ook een grootschalig onderzoek doen. Hoop dat ze daar wel rekening mee houden in de berichtgeving.
Mijn kinderen roepen inmiddels ook Nee, niet weer naar het bos of alweer naar skatepark. Ze zitten allebei op gym, trampolinespringen en free runnen. Dat is allemaal binnen dus voor hen helaas geen sporten. De vereniging geeft wel online lessen maar dat is maar 1 uur per week.
Ja, zeker lastige leeftijd. Bij de jongere jeugd kun je in geval van nood nog een welwillende ouder voor de groep zetten, maar dat doe je op deze leeftijd natuurlijk niet zomaar meer. Wel jammer dat de club geen actie onderneemt. Ja dat snap ik. Het is echt niet leuk om je sport zo lang te moeten missen.
Wij kijken ook jeugdjournaal. Daar wordt in elk geval het belangrijkste voor on (basisschool) gemeld. De rest lees ik vanavond hier wel Oudste zei dat juf van hem verwachtte dat sluiting nog 2 weken verlengd zou worden. Geen idee waar ze dat vandaag heeft. We zullen het wel horen vanavond.