Ik denk dat het grootste verschil met België bvb toch echt de strengere regels rond sociale contacten zijn, maar als iemand dat hier oppert voor Nederland, dan is dat nutteloos want valt niet te controleren...
Idd, ik vind het zo jammer dat NL zo weinig naar België kijkt en alleen maar naar Duitsland. Rutte en Merkel zijn echt matties.
Ja en “verplicht scholen dicht” daar luistert gewoon iedereen uit zichzelf naar, er is geen school die dan denkt “goh ik blijf lekker toch open, laat ze maar eerst de wet aanpassen”. Daarom is dat ook een maatregel die lekker makkelijk doorgevoerd kan en thuiswerken niet. Van mijn part leggen we hier een lijst aan van bedrijven die mensen onnodig verplichten naar kantoor te komen en gaan we die bedrijven boycotten en boze brieven schrijven en facebook memes van ze maken, net als Wakker Dier doet met de plofkip in de supermarkt.
Daarom heb ik ze gezegd dat ze blij mogen zijn als ze nog voor de voorjaarsvakantie naar school mogen.
En uiteindelijk is alles wat nu gebeurd in Nederland, in België ook al geweest of is zelfs al maanden van toepassing. Enkel de scholen sluiting was korter maar dat was volgens mij ook alleen maar mogelijk, doordat we al sinds midden oktober amper sociale contacten mogen hebben.
Ik vraag mij soms ook wel eens af waarom er zo slecht geluisterd word. Thuiswerken is verplicht? Of is het een advies in Nederland? Zijn dat dan mensen zonder kinderen, die niet wakker liggen van de scholensluiting of zijn het net ouders die thuis vluchten om toch te kunnen werken?
Met mijn zoon (groep 2) heb ik donderdag een nieuw boekje met werkjes opgehaald. Dat is zelfs voor 3 weken...
Dit is in FR ook zo inderdaad. Wij gingen in maart direct 2 maanden in volle lockdown, geen medelijden. NL deed toen een 'intelligente lockdown'. Ja, dat werkt natuurlijk niet. Imo moet je mensen namelijk gewoon direct vertellen wat ze moeten doen ipv uitgaan dat men aan hun medemens denkt. Dat doen we hier in Europa namelijk niet dus gewoon iedereen opsluiten als dat is wat nodig is. Wat ik ook zie in NL is dat de regels stapje voor stapje steeds strenger worden, terwijl FR (en Belgie misschien?) een harder - zachter - harder beleid voert. Periode dat er meer vrijheid is en dan een periode dat alles in lockdown gaat. Daarnaast natuurlijk ook de standaard regels van afstand, mondkapje en max. bezoekers. Frankrijk is zeker niet perfect maar in Nederland maken ze er een marteling van.
Denk beide. Werken met kinderen is echt een uitdaging. En mensen hebben geen zin meer om dat te doen dus droppen ze de kinderen op de noodopvang of bij opa en oma
‘Goed’ nieuws voor de mensen die wat huiverig staan tov het Pfizer en Moderna vaccin die gebruikmaken van de zgn. Nanotechnologie. Miljoenen (de meeste) Nederlanders gaan echter het Oxford vaccin krijgen wat gebruikmaakt van een onschuldig ‘apen verkoudheids virus’ dat al tientallen jaren wordt gebruikt. https://www.parool.nl/nederland/wat-is-het-verschil-tussen-de-verschillende-vaccins~b40b6418/
Ook triest hoor dit: https://www.parool.nl/nederland/kwart-werknemers-ondanks-corona-gedwongen-op-kantoor-te-werken~b207b846/
Maar er is ook gewoon zoveel weerstand. Ik weet niet of dat een beeld is dat vooral hier op het forum naar voor komt, of dat het algemeen in de bevolking speelt, maar ik voel dat in België echt veel minder. Wel op facebook ofzo, maar daar heb je altijd roepers, en er zullen ook vast wel mensen zijn die de regels af en toe breken. Maar algemeen hoor ik rondom mij, op het werk, bij familie, op m'n zoontjes hun school/crèche veel minder gemor. In de stad waarin werk moet je bvb enkel in het echte drukke centrum verplicht buiten een mondmasker aan, maar ik ben één van de enigen die het ook effectief af doet als ik die zone uit kom (omdat ik er hoogzwanger en met een bril wel echt wat last van heb). Ik denk dat die eeuwige weerstand ook psychologisch erg vermoeiend werkt. Ik vind het makkelijker om deze hele periode te zien als iets heel onaangenaam, dat ons niet door iemand/iets is aangedaan, maar ons overkomt, en waar we gewoon door moeten. Er komt een einde aan, en tot dan moeten we erdoor.
Dat komt beide voor maar er zijn ook werkgevers die het nog steeds nodig vinden dat mensen 2-3 dagen naar kantoor komen. En juridisch kun je dus niks aanvangen als jij dat als werknemer niet wilt. Dat vind ik erger.
Dus eigenlijk doet iedereen maar gewoon wat hij wil? De werkgever kan eisen dat je komt en de werknemer kan kiezen of hij liever op bureau werkt? Zonde voor de mensen die wel gewoon doen wat de bedoeling is.
Ik lees op social media en hier vooral heel veel weerstand. In mijn familie en vriendenkring in NL hoor ik helemaal geen weerstand. Hier in FR ook niet. Iedereen begrijpt het, iedereen neemt het (redelijk) serieus en men roeit met de riemen die men heeft. Het dikgedrukte denk ik ook. Je mindset heeft grote invloed op hoe je het ervaart denk ik.
Uhm zo werkt het nu eenmaal...... Net of je, zonder eigen ervaring, niet kunt bedenken dat niet elke Pool een alcoholist is die zich misdraagt.... Ik generaliseer en zet een hele bevolkingsgroep flink negatief neer, maar hé zo werkt dat nou eenmaal als je maar 1 soort voorbeeld hebt.... Hoezo recht lullen wat heeeeeeel krom is!
In dit geval heb ik het over degene die alles heftig, te erg, onacceptabel, niet nuttig, overdreven etcetera vinden hier in Nederland.
Je hebt juridisch geen poot om op te staan, zie het Parool artikel hierboven. Ik zie daar een taak weggelegd voor de overheid, maar dan krijg je weer het gedoe over inperking van rechten enzo...