Ik vind het echt heerlijk om thuis te werken. En ik ben vast niet de enige. Helaas voor mij rouleren we dus kan ik maar 1x per 4 weken een week thuiswerken (maar nu de scholen dicht zijn wel elke donderdag).
Ik mis wel steeds meer de sociale contacten, familie zie ik ook amper meer. Ik heb december covid19 besmetting gehad maar af en toe hevige koortsaanvallen. Bloedwaarden zijn goed, negatieve pcr test en de huisarts weet het ook niet. Met dit soort acute klachten ga ik niet op bezoek. Buiten vind ik niet erg, maar mensen willen in deze tijd altijd naar binnen. En mijn sportgroepje mis ik ook. Het online sporten werkt niet echt. Denk ook dat het een kwestie is van zelf kijken waar je wel invloed op kunt hebben. Dan een buitensport gaan doen (mountainbiken) en op die manier weer conditie opbouwen. Avondklok zal binnenkort wel ingaan en nog maar 1 bezoek per dag. Geloof niet dat mensen zich eraan houden.
Oh wat dramatisch gesteld zeg. Niemand meer naar buiten want er is een avondklok? Buiten de avondklok uren kun je prima naar buiten hoor, dan is 'buiten' niet ineens weg. Dus overdag ben je niet opgesloten in tuin of balkon. En zelfs al zou dat zo zijn: Italianen hebben dat in de zomer van 2020 ook overleefd. Echt Anouk. Ik snap dat je het eind van de tunnel niet ziet maar je praat jezelf ook wel de put in zo.
Of een avondklok nou te handhaven is of niet, als het gros van het land zich er aan zal houden en een paar eigenwijze mensen maling hebben dan heb je al een groot deel beperkt waar besmettingen minder door kunnen worden. Ik denk wel dat mensen sneller bij elkaar zullen overnachten in het weekend met name. Die avondklok zal echt niet maanden gaan duren.
Ff iets heel anders. Mag AH wel bezorgen tijdens een avondklok? Of restaurants? Mijn vaste bezorgmoment is van 19-21 uur. De avondklok is er vooral om groepen jongeren uit elkaar te gaan houden. Dan is laat toch ook prima? Bijvoorbeeld vanaf 22 uur?
Dat vind ik dus ook... Al dag gedoe over mensen die er zich niet aan zullen houden en handhaving die niet mogelijk is. Als je nu gewoon is bij jezelf en je omgeving begint, je niet laat opfokken door mensen die het evt niet doen en niet bij voorbaat alles al afschiet,... Dan dalen besmettingen en ziekenhuisopnames misschien wat sneller, en kunnen de scholen snel terug open. Of je blijft er maar vanuit gaan dat iemand er plezier uithaalt dat de scholen dicht zijn en dat niks gaat helpen en je tot de zomer in deze situatie zit, je zou voor minder depressief zijn... De cijfers in België delen/stabiliseren naar rond de 2000 besmettingen per dag, de positiviteitsratio daalt, volgende week zitten we waarschijnlijk onder de WHO drempel van 5%. En de scholen zijn grotendeels gewoon open - het kan dus wel. Ik geloof ook niet dat de cijfers hier nog zo goed worden dat we voordat de vaccinaties een serieus effect hebben al grote versoepelingen kunnen verwachten, maar dat is dan maar zo. Hopelijk kunnen de contactberoepen nog wel terug open en in elk geval hebben we dan geen huizenhoge piek om van terug te komen en kunnen we hopelijk een redelijk normale zomer tegemoet.
Maar hoe kunnen ze dat dan onderzoeken als de kinderen niet naar school gaan en zo veel mogelijk thuis zijn????? Dan weet je toch niet of ze corona sneller overdragen.
Ja het lijkt me ook. Anders kan AH het ook niet meer aan en moeten er ook meer mensen naar de supermarkt, die dan ook maar weer korter open is. (hier normaal tot 21h/22h)
Ja kijk, ik ben zelfstandig ondernemer en werk al jaren vanuit huis en ik zou ook nooit anders meer willen Maar ik denk dat veel mensen daar anders over denken. Mijn man is bijvoorbeeld nu al bijna een jaar niet op kantoor geweest en ik zie hem echt wegkwijnen bij het gebrek aan kantoordynamiek.
Dat is het precies. De bewuste keuze maken voor thuiswerken of dit nu al bijna 1 jaar verplicht moeten doen. Daarbij zijn we allemaal verschillend. Sommigen vinden het heerlijk om in hun eentje te werken en anderen juist niet. Denk dat er onder andere door deze factor ook verschil zit in of mensen nog veerkracht hebben en nog positieve dingen kunnen zien of niet.
Wat ik me eerlijk afvraag? Is het nu werkelijk echt zo dat er nog steeds te veel mensen naar kantoor gaan? Ik ken niet veel mensen met een kantoorfunctie maar de mensen die ik ken zitten al vanaf maart thuis. Zo ken ik ook van school best wat vaders en moeders die zowat al een jaar thuis zitten. De man van mijn vriendin zit ook al continue thuis en daar zijn de regels heel streng met naar kantoor komen en ook een vrijgezelle vriend van ons zit continue thuis. En ja het is drukker op de weg maar wellicht gingen er in het voorjaar mensen met de fiets naar het werk en pakken ze nu de auto. Ik vraag me weleens af of daar nu werkelijk het probleem ligt of dat dat virus zich inmiddels zo aan de mensen heeft aangepast dat die toch wel zijn gastheer weet te vinden.
Huh? Ik ben juist team jullie. Mijn man is helemaal klaar met het thuiswerken, maar doet het wel gewoon omdat dat nu eenmaal beter is. En vergis je niet, thuiswerken met een man en een peuter in een klein appartement is ook écht niet waar I signed up for. Voor iedereen is alles anders op dit moment. Maar we doen het wél.
Zo even een greep uit mijn omgeving: mijn man werkt één dag in de week op kantoor ivm post (hij is dan alleen op kantoor maar reist wel een half uur met de auto om er te komen), vriendin van ons doet onderzoekswerk en werkt de ene week thuis en de andere week op kantoor en reist daarvoor een half uur met de auto, haar partner geeft praktijkonderwijs op de universiteit en moet daarvoor regelmatig naar de uni, mijn schoonmoeder heeft ook een a & een b team dat afwisselend op kantoor werkt (drukkerij), mijn buurman doet onderzoekswerk op een lab en gaat gewoon elke dag naar kantoor.
Mijn mans werkgever blijft het hele team aanmoedigen om naar kantoor te komen want “dan kan je veel fijner overleggen”. Het wordt niet afgedwongen, maar er wordt wel steeds aangegeven “vooral doen, hoor!” Mijn man is de enige die dat weigert en netjes thuisblijft, de rest van het team (14 man) gaat 2 tot 5 dagen per week naar kantoor. Het wordt van mijn man overigens gewoon geaccepteerd, dus waarom ze de rest niet gewoon verplichten thuis te werken: geen idee. Vind het bizar dat ze dit zo blijven aanmoedigen. Een goede vriendin van mij mag in principe thuiswerken, maar moet wel 2 van haar 4 wekelijkse werkdagen op kantoor zijn wegens contact met cliënten. Haar mening: “ach, dan maakt het toch niet uit, ik kom wel gewoon alle 4 mijn werkdagen naar kantoor” De buurvrouw werkt op kantoor, want ze wordt “gek” van haar kinderen thuis. Tja snap ik, maar zo werkt ‘t nu nou eenmaal. Ik ben nu nog met zwangerschapsverlof maar zou ook niet weten hoe ik het straks moet gaan doen, werken met een 4-jarige en bijna-3-jarige om me heen plus een baby van een paar maanden oud Maar he, we moeten er maar het beste van maken. Dit is een kleine greep uit mijn omgeving....
Ik vind thuiswerken ook fijn hoor. Maar een team wat elkaar een jaar niet fysiek spreekt gaat langzaam uit elkaar vallen. We houden ons bij elkaar met online meetings en doen de kantoorgrappen via Whatsapp. Maar het is gewoon niet hetzelfde. Hier net gezinsberaad gehouden omdat we allemaal tegen onze grenzen aanlopen. Nieuw werkschema opgesteld. Voor iedereen duidelijk wanneer wat gedaan moet worden. Inclusief de fysio oefeningen voor man en mij. Want die schoten er steeds bij in. Én ook voor onszelf een bedtijdritueel opgesteld. 21.00 schermpjes uit en muziekje aan. Relaxen, kletsen, haken lezen. 22.00 naar bed. Hoop dat we beter gaan slapen. Dus dames.. je mag me erop aanspreken als je me na 21.00 ziet reageren hier
Ik schreef hier eerder ook al iets over. Want in maart en april lag alles op z'n gat, op ons werk was er haast niets te doen dus bleven er veel mensen thuis en 1 persoon op kantoor. Nu is het ontzettend druk, dus 2 personen op kantoor (en 1 thuis aan het werk) en heel wel mensen in het magazijn (die dus niet thuis kunnen werken). Zijn in ons bedrijf zo'n 40 mensen per dag meer die de weg op moeten dan in maart/april. Mijn man moet nu 2 dagen per week naar kantoor. Dat is 1 dag om iemand in te werken en 1 dag dat hij alleen zit en dan ook pakketten moet versturen.