"Basisscholen en kinderopvangcentra zouden wel vanaf 8 februari open kunnen als het onderzoek in Lansingerland bevestigt dat kinderen vergelijkbare - en dus niet grotere - risico's lopen door de nieuwe variant, zoals eerste onderzoek al suggereert. " Ooh please laat dat zo zijn!
Kuipers: huidige maatregelen handhaven, ondanks dalende besmettingen Ernst Kuipers van het Landelijk Centrum Patiënten Spreiding (LCPS) vindt dat de bestaande coronamaatregelen zoals de sluiting van de scholen behouden moeten blijven. Mogelijk moeten die worden uitgebreid met een avondklok en het terugdringen van bezoek thuis. Als dat niet gebeurt, wordt ergens tussen 11 maart en 1 april de capaciteit van de ic's overschreden, zegt hij, Kuipers: "De tijd om in te grijpen is nu." Het aantal nieuwe besmettingen daalt op dit moment, maar vanwege de besmettelijkere Britse variant kan het aantal gevallen snel toenemen en daarmee het aantal ziekenhuisopnames. Kuipers gaat er bij zijn berekening vanuit dat de 'gewone' coronavariant een R-getal van 0,95 heeft, terwijl de Britse mutatie een R-getal van 1,3 heeft. "Dat is nog een conservatieve schatting", zegt Kuipers. "In het somberste scenario liggen er eind maart 1700 mensen op de ic, meer dan de piek in maart." Mocht de R-waarde van de Britse variant hoger blijken, of die variant al verder verspreid zijn dan tot nu toe gedacht, dan wordt de grens van de ziekenhuiscapaciteit al sneller overschreden. Kuipers zegt te snappen dat zijn oproep raar lijkt nu het aantal besmettingen daalt, maar "het is remmen in de auto omdat je een bocht aan ziet komen". Het model van Kuipers houdt geen rekening met de dempende kracht die uitgaat van vaccineren, zo zegt hij. Hij roept op zo snel mogelijk zo veel mogelijk te vaccineren: "We moeten kijken of het niet sneller kan. Als je zoveel mogelijk wil indammen, is vaccinatie het sterkste middel dat je hebt." Ik gok dat we deze week, ik las op het AD, waarschijnlijk woensdag een persconferentie krijgen met nieuwe maatregelen.
Ja, maar er staat nergens dat dit na 8 febr moet blijven? Voor nu, dus niet de scholen de 25e open, zoals er op tafel lag. En de rest handhaven zoals er staat.
Sorry hoor, maar wat een gel*l. Ze zijn die Britse variant nog aan het onderzoeken. Daarnaast kan hij misschien wel besmettelijker zijn, maar als het verloop van de ziekte een stuk milder is, dan heb je juist minder ziekenhuisbedden nodig. Volgens mij is dit weer een mooie smoes om de scholen langer gesloten te houden.
Ja, zo vat ik het ook op. Dit staat er. Hij heeft het over de situatie nu. Ernst Kuipers van het Landelijk Centrum Patiënten Spreiding (LCPS) vindt dat de bestaande coronamaatregelen zoals de sluiting van de scholen behouden moeten blijven. Mogelijk moeten die worden uitgebreid met een avondklok en het terugdringen van bezoek thuis. En dan roept ie nog meer over vanalles qua ic- en ziekenhuisbezetting, maar daarbij is geen rekening gehouden wat het vaccineren doet met de cijfers. Dus ja, hoe betrouwbaar is dat dan? Vandaag weer minder dan 5000 besmettingen, hoop dat dit doorzet!
Volgens mij roept hij hiervoor op ivm de dalende besmettingen nu. Dat ivm daarmee niet alsnog de scholen de 25e open kunnen. Zo las ik het iig...
Politie houdt rekening met avondklok vanaf donderdag De politie kan vanaf donderdag een avondklok handhaven, bevestigt de politie na berichtgeving van NRC. Of er komende donderdag ook daadwerkelijk een avondklok ingaat is nog niet bekend, maar de politie houdt in de roosters rekening met extra bezetting in de avond en de nacht. Volgens NRC worden late diensten naar achteren geschoven. In Den Haag is agenten gevraagd in plaats van tussen 13.30 uur en 23.00 uur te werken tussen 15.30 uur en 01.00 uur 's nachts. Het inzetten van extra agenten in de avond en nacht betekent dat er minder politie beschikbaar is overdag. Dat zal ten koste gaan van toezicht en contacten in de wijk. Volgens de politie vraagt de handhaving van een avondklok veel van agenten, omdat de roosters al krap waren en nu extra veel mensen op onregelmatige tijden moeten werken.
Ja, ik ook hoor! Je kan toch ook niet, als de daling doorzet, over 2 weken zeggen dat de scholen nog langer dicht blijven? Als dat onderzoek in Lansingerland positief uitpakt, lijkt me dat die dan wel open kunnen.
Nou, dan mag jij ook alvast een briefje op je werk aanvragen en ik neem aan dat je vriend ook erg vroeg (s nachts) moet beginnen? Die mag dan ook een briefje regelen.
Tsja, om heel eerlijk te zijn, weet ik echt niet meer wat ik wel of niet moet geloven. De een zegt A, de ander B, en dan heb je de media die zeggen weer C. Je hebt gelijk, want wie zegt dat de Britse variant hier net zo door Nederland gaat razen als in en rondom Londen. En daarbij is het niet te vergelijken. In Londen alleen al wonen 6 miljoen mensen die ook een andere levenstijl en eetgewoonte erop nahouden.
Heel eenvoudig, wij komen gewoon niet buiten (in België ). Volgens mij zijn er geen specifieke extra controles, en zijn gewoon patrouilles zoals die er altijd zijn, en wegpolitie zoals die er altijd is. En na 00u zie je hier gewoon geen kat meer op straat. En als je wel op straat bent en je komt toevallig een agent tegen of je wordt met de auto tegengehouden, dan wordt je gevraagd waarom je buiten bent.
Ja, die mag dat dan inderdaad regelen. Hij werkt ietwat wisselend, beginnend om 03.00, 21.00, 22.00, 21.00 en 17.30. Die laatste is van vrijdag op zaterdag en dan midden in de nacht thuis, rest van de dagen tussen 7 en 10 ongeveer. Ik werk 3 of 4 dagen van 8-17, dus zal dan geen briefje nodig hebben.
Daarom, die Kuipers probeert mensen echt bang te maken. Waarom niet eerst de onderzoeken afwachten? De luchtkwaliteit is hier een stuk beter en in verhouding zijn de mensen hier ook een stuk gezonder en minder dik.
Daarom, en ik verwacht echt wel wat controles, zaterdag 2x op parkeerplaats bij de voetbalvelden om te kijken of de ouders niet te dicht bij elkaar stonden te wachten.
De scholen zijn nu sws al dicht tot 8 feb. De uitspraak is van vandaag dus tja ik lees dicht behouden als na die tijd dicht behouden want nu zijn ze toch al dicht Maar goed wij zullen het zien.
En misschien een beetje een vooroordeel maar toch denk ik dat de Engelsen ook wat minder gehoorzaam zijn dan de Nederlanders hier. Ik zie dan beelden voor mij van zon, zee en zuipen, big fatsy wedding, de voetbal hooligans, etc!