Dan zou ik die vraagtekens ook daar stellen. Want "in de doofpot stoppen" zou misschien een veel diepere reden hebben bij dit specifieke zorgcentrum? Aangezien je enkel hoeft te googlen om meerdere voorbeelden te lezen van uitbraken in verzorgingshuizen na vaccinatie. En die lees je omdat ze in de krant stonden. En dus niet "in de doofpot". Dus zou ik me hier afvragen wat er dan precies aan de hand is. En welk verzorgingshuis is het precies?
Cijfers zijn niet best. Alleen de vaccinatie cijfers.... Over bovenstaande; Astra heeft ook niet zo'n hele hoge dekking qua bescherming. En dat is wel wat veel zorgpersoneel ook gehad heeft in het begin meen ik? Maar het helpt inderdaad wél tegen ziekenhuisopname. Ik krijg ieder jaar de griepprik en ik weet dat het geen garanties geeft dat ik geen griep krijg - maar de kans dat het dan milder verloopt is wel groot. Maar ook dat geeft natuurlijk nooit garanties. De uitzonderingen bevestigen natuurlijk altijd de regel! Net zoals met het enten zelf.
Misschien hebben ze er geen behoefte aan dat het bij de pers terecht komt. Omdat ze in alle rust de uitbraak willen indammen? Zou ik als zorginstelling ook niet op zitten te wachten eigenlijk. Hier op school was er laatst 1 juf met corona. Op Facebook ging het verhaal dat er een heuse uitbraak was, wat erg meeviel.
Het gaat hierbij wel om gevaccineerden onderling. Nederland neemt dit advies vooralsnog niet over. https://nos.nl/artikel/2377701-gevaccineerden-kunnen-regels-volgens-eu-richtlijn-loslaten-gevolgen-nederland-onduidelijk.html
Er ligt nu vanuit Europa een advies aan de lidstaten om de regels te versoepelen bij ontmoetingen waarbij beide personen (of beide huishoudens) gevaccineerd zijn. Er is nog niks overgenomen, het is alleen nog maar een advies. Dus voor nu geldt gewoon dat gevaccineerden zich aan alle regels moeten houden. Ik denk dat in de praktijk mensen die al gevaccineerd zijn, toch wel wat losser om zullen gaan bij contacten die ook volledig gevaccineerd zijn. Dus wat dat betreft is dit advies niet zo spannend. Hooguit dat er dan iets officieel wordt gemaakt, wat denk ik toch wel gebeurt. In qhet advies staat overigens ook dat mensen die all gevaccineerd zijn, zich in het openbaar gewoon aan dezelfde regels moeten houden als de rest. Het is dus niet zo dat ze ineens extra privileges krijgen ofzo.
Lees mijn bericht hierboven even. Het is allemaal echt niet zo groot en spannend. Het is niet zo dat in het advies (dat dus nog niet eens overgenomen is!!) staat dat mensen die ingeënt zijn, niet meer solidair hoeven zijn. Zij mogen niet ineens zonder mondkapje ronddartelen in de supermarkt of binnen uit eten. Het gaat er puur om dat als twee personen of twee huishoudens waarbij iedereen gevaccineerd is elkaar ontmoeten, dat je dan geen afstand meer hoeft te houden. En wees nu eens eerlijk: dat zouden we allemaal al uit ons zelf doen, toch? Ook jongeren die in contact komen met gevaccineerde mensen van middelbare leeftijd, hoeven volgens het nog niet overgenomen advies, geen afstand meer te houden. Dan heb je het dus bijvoorbeeld over leraren van jonger dan een jaar of 60 en hun leerlingen op de middelbare school.
Laten we het hopen idd. Het strijkt iig niet met de mededelingen van Van Dissel en de woorden van Rutte en De Jonge.
Daarom juist dat ze geen aandacht willen ivm negatieve publiciteit en of media-aandacht. Kan me best voorstellen dat je hier niet op zit te wachten. Welk verzorgingstehuis het is maakt toch niet uit? Tenzij je twijfelt of dit waar is.
Uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd. Dat geldt voor alles. Maar je verkleint wel de kansen erop enorm natuurlijk. Triest hoor, voor deze mensen.... Het beschermt 90% of 60/70% of ?% tegen de verschijnselen van covid, maar 100% kunnen ze ook niet geven uiteraard.
Maar geen persaandacht willen is toch iets anders dan het in de doofpot steken? Als wij op één van onze scholen een uitbraak hebben, praat ik ook nooit met de pers, maar daarmee ontken ik het probleem toch niet?
Dat kan ik me idd goed voorstellen dag je daar als instelling niet op zit te wachten. Maar ik heb ook een joop vraagtekens bij je verhaal als ik eerlijk ben. Want als je de cijfers bekijkt van aantal besmettingen en opnames bij leeftijdsgroepen die (grotendeels) zijn gevaccineerd dan mag je best concluderen dat vaccinatie werkt. En als dit een geïsoleerd geval is van een echte uitbraak, waarbij al die zieken zijn gelinkt aan dezelfde instelling ... Dan ga ik dus denken aan een variant waartegen het vaccin minder goed werkt Daar denk ik liever niet aan. Dus hoor ik liever dat er niks in het nieuws is geweest, omdat er simpelweg geen ander nieuws was dan slechts enkele bewoners en verzorgers die mild ziek zijn geweest,ondanks hun vaccin (wat nooit 100% werkt). En een kennisje met een grote mond die het allemaal lekker opblaast met termen als "uitbraak" en "doofpot"
Dat maakt idd niet uit op zich, maar vragen om er niet teveel over te zeggen voor de rust en privacy van de betrokkenen vind ik anders dan het bewust in de doofpot stoppen. Hier in het dorp begin dit jaar ook een uitbraak gehad in het verzorgingshuis. Stond ook gewoon in de krant. Precies tegelijk was er ook een uitbraak in het naastgelegen dorp en daar heb ik nooit iets over gelezen. Alleen gehoord van iemand die er werkt.
Ik denk aan heel veel redenen, maar niet aan deze. Misschien wil het verpleeghuis wel rust voor de bewoners. Of staan zij toe dat er daar wel nog geknuffeld wordt. Daar heeft een aantal verpleeghuizen ook bewust wel voor gekozen. Of dat ze bang zijn dat er andere dingen aan het licht komen die niet door de beugel kunnen. Dat het niet uitkomt dat de inspectie op bezoek komt. Kan nog vele redenen meer bedenken. Maar er is inderdaad een verschil tussen iets in de doofpot stoppen en iets niet naar buiten brengen.
Ik had haar daar ook al vragen over gesteld. (Maar daar heeft ze geen antwoord op gegeven). Want in haar eerste bericht had ze het ook over 'niet volledig gevaccineerd'. Maar vervolgens wel het effect van een vaccinatie in twijfel trekken en er een heel ding van maken inclusief doofpot verhaal...
Of en hoe ze iets naar buiten brengen staat volledig los van de oorzaak van de uitbraak. @zonnetje2015 deed het voorkomen als een grote uitbraak, terwijl die mensen allemaal al gevaccineerd waren. En dat het daarom zo raar is dat men het heeft over versoepelen. Want kijk maar: vaccineren helpt helemaal niet. Daartegenover staan juist heel positieve cijfers over het vaccineren. Daarom zeg ik ALS zij gelijk heeft en dit dus een geval is waar vaccin niet doet wat het hoort te doen. Dan zou een andere variant een mogelijke verklaring kunnen zijn. Ik schat echter de kans op een opgeblazen verhaal wat nergens op gebaseerd is groter.
Jij bracht zelf dat de uitbraak bewust in de doofpot gestopt wordt en dat mensen op gewezen worden er niet over te praten. Een doofpot is iets anders dan zelf actief de krant bellen. In de meerdere andere verzorgingshuizen zijn ook uitbraken geweest, sommige kwamen in de krant, en daar is verder ook niemand over gevallen. Een doofpot en mensen verbieden over te praten is bewust willen verbergen van coronagevallen na de vaccinatie. Voor wie allemaal? Ook niet gemeld bij de ggd? Of bedoel jij met de doofpot dat de ggd ook aangaf dit te verbergen? Vrijwel iedere scheet dat ergens over corona te melden valt staat tegenwoordig in een (regionale) krant. Dat komt doorgaans omdat men het niet actief wil verbergen. Dus zou het een aanwijzing kunnen zijn dat er meer niet klopt. En natuurlijk is het juist relevant om wel te weten om welk verzorgingshuis het gaat als ze willens en wetens informatie willen achterhouden. Je doet neem ik aan niet mee aan de doofpot?
Het spijt me maar ik geloof hier helemaal niks van. Een verpleeghuis die het in deze tijd in de doofpot stopt? Bewoners die gevraagd wordt er niet over te praten? Geloof me, als het naar buiten komt dat het in de doofpot gestopt zou zijn of dat bewoners niet mochten praten dan heeft dat verpleeghuis een veel groter probleem.... Als er werkelijk zo'n grote uitbraak is fan zouden er allang personeelsleden of familie gepraat hebben.... Dingen stop je alleen in de doofpot als je zelf fouten gemaakt hebt. Enzoe'n grote uitbraak in een Huis waar bijna alles gevaccineerd is? Dat kan haast niet waar zijn. Ik vraag me dan werkelijk af in hoeverre ze gevaccineerd waren. Iedereen z'n tweede prim al gekregen? En heeft het huis een paar weken gwacht tot het versoepelen? ALS er een uitbraak zou zijn dan denk ik eerder dat ze niet allemaal voldoende gevaccineerd zijn. Bewoners en personeel. Je hoort van veel huizen dat veel personeel niet gevaccineerd wil worden. Of een aantal bewoners niet. Wij hebben een paar huizen waar zo'n 20% van de bewoners niet gevaccineerd wil worden. Personeel? Is niet bekend wie allemaal gevaccineerd is want dit is privé en hier mag het huis niet naar vragen. Onze verpleeghuizen hebben geen enkele uitbraak. Ze zijn nog niet allemaal versoepeld maar kijken goed na de vaccinatiegraad op de afdelingen. Zo zijn er een aantal afdelingen die nog niet alle vaccinaties gehad hebben dus die gaan nog niet versoepelen. Op een aantal afdelingen hebben bewoners al weken geleden hun 2e vaccinatie gekregen en zij gaan wel versoepelen.
Prima geloven jullie het niet. Ik heb inderdaad vraagtekens waarom een dergelijke uitbraak niet in het nieuws komt, nergens ook lokaal niet. En dat de mensen gevraagd wordt om het hier niet over te hebben. Terwijl zoveel besmettingen onder mensen die volledig ingeënt zijn toch echt wel heel bijzonder moet zijn. Zeker na de berichtgeving van Van Dissel vandaag. Er wordt meer verzwegen, verdraaid, voorgelogen, gediscrimineerd dat blijkt de afgelopen tijd wel. ik stop met deze discussie, vertrouw m’n bron en ik blijf kritisch. We zullen zien over een aantal weken of Van Dissel gelijk heeft.