Dat je je moet legitimeren betekent nog niet dat je BSN genoteerd wordt. Laat staan dat daar iets aan gekoppeld wordt. Zoals je al zegt: je hebt daar zelf toestemming voor gegeven. Dat zal ik ook doen. Maar het is dus niet zo dat je ergens centraal die gegevens kunt opvragen. Want een werkgever kan daar gewoon niet bij. En voor een huisarts is dat geen doen. Die zouden dat dan handmatig moeten controleren.
Het gaat erom dat je je juist met de BSN moet legitimeren. Want naam, geboortedatum enz, daar heb je altijd kans op dubbele. Dus ja, mijn BSN staat ook in het dossier van de bedrijfsarts. En in ieder ander medisch dossier. Is onderdeel van de legitimatieplicht in de zorg.
Ja, dat zal best meid, maar waar het om gaat is dat je steeds maar zegt dat ze aan de hand van BSN moeten kunnen zien dat ze niemand dubbel oproepen. En vervolgens geef je zelf aan dat je toestemming moet geven om te registreren dat je gevaccineerd bent. En DUS kunnen ze het BSN niet gebruiken om na te gaan of iemand wel of niet gevaccineerd is, want lang niet iedereen geeft daar toestemming voor. Dus of ze nu wel of niet naar je BSN kijken bij de afspraak, doet er niet toe. Het gaat erom of ze het persoonsgegeven 'wel / niet gevaccineerd' aan je BSN koppelen. EN of iedereen (huisarts, GGD, werkgever) vervolgens aan de hand van jouw BSN kunnen zien of je wel of niet gevaccineerd bent, om te bepalen of ze je wel / niet oproepen. En dat is dus niet het geval. Vandaar: dubbele oproepen. Want je kan opgeroepen worden vanwege je werk, vanwege je geboortejaar of vanwege risicogroep. En dan krijg je soms gewoon 'dubbelen'.
Ongeacht hoe het allemaal precies geregeld wordt. Ik denk dan vooral. Wat als schoonma het allemaal niet meer zo goed weet. En zij denkt. Ok... ik krijg een oproep. Dus dan zal ik daar maar heen gaan. Gaan ze dan prik nummer 3 zetten? Sowieso vind ik zelf dat alles wat er op medisch gebied met mij gedaan wordt bij mijn huisarts bekend moet zijn. Als ik iets heb ga ik daar heen. Wel zo fijn als die het complete plaatje hebben.
Tja en dat willen dus juist heel veel mensen niet. Die willen niet dat het geregistreerd wordt om uiteenlopende redenen. Kijk de geschiedenis van dit topic er maar op na.
Geen idee of de GGD überhaupt in de gegevens van degenen die ze oproepen mogen kijken of ze al gevaccineerd zijn. Maar die gegevens zijn sowieso niet compleet. Duizenden huisartsen en zorginstellingen hebben hun vaccinatiegegevens nog niet (volledig) doorgegeven. De GGD is daar nu achteraan aan het bellen of ze dat aub toch zo snel mogelijk willen doen. Ongeveer 70 procent van degenen die zijn gevaccineerd, staan ook juist geregistreerd. En ongeveer 10 procent van de gevaccineerden wil niet dat die gegevens geregistreerd worden.
Ik denk dat als ik via mijn werk (ziekenhuis) gevaccineerd wordt, dit niet automatisch doorgegeven wordt aan mijn huisarts. Testen doe ik ook via mijn werk, en een positieve test wordt ook niet doorgegeven aan mijn huisarts (bij ons wel aan de GGD als het goed is).
Hier moeten ze een positieve test doorgeven aan de GGD. Wij moeten dus ook ons BSN nummer doorgeven bij een testafspraak. Tijdens het vaccineren gaven ze aan de gegevens door gegeven zouden worden als je daar toestemming voor is gegeven, maar dat dit waarschijnlijk wel even ging duren... Als ze het maar voor de vakanties rond hebben. Maar het punt is dat je dit vooraf al had kunt bedenken hoe je dit zo makkelijk en snel had kunnen regelen voor de mensen die dit willen.
Ja, daar ben ik het mee eens. Blijkbaar is het voor huisartsen en zorginstellingen vrij tijdrovend om door te geven wie ze gevaccineerd hebben. Geen idee of dat echt zo is, ik heb er geen ervaring mee ofzo
Nou had ik niet zoveel patienten op hieven roepen, 170, waarvan er 83 procent kwam gelukkig. Maar dat invoeren ervan kostte me een uurtje ofzo, zo gedaan.
Zover ik heb begrepen krijg je na volledige vaccinatie en met een RIVM registratie een pasje toegestuurd en dit kan je dan gebruiken als vaccinatiebewijs. Dit hoorde ik van een collega en ik dacht dat er ook nog een app zou komen met een zgn QR code. mbt dat dubbel oproepen: daar kunnen we niks aan doen en er worden geen plekken gereserveerd. Ik werk bij een huisarts en wij hebben mensen ook een oproep gestuurd en die hebben het dan ook al via hun werk gekregen. Wij kunnen dat niet weten. Er wordt enkel een batch op geboortejaar uitgedraaid en die gaan we dan niet stuk voor stuk nalopen om te zien of ze al geent zijn via werkgever of via een ander kanaal. Ik heb ook nog steeds een oproep liggen vanuit mijn werk maar ik word straks ook weer opgeroepen als mijn leeftijd aan de beurt is. Zal medio juni worden. We kunnen niet meer doen als ons best.
Als het goed is krijgt iedereen tijdens de vaccinatie een toestemmingsformulier voor registratie . Hier moet je ook je bsn nummer invullen. Maar ja, dat is wel vrije keus. Als je dan inlogt op de site dan staat daar precies welk vaccin je gehad hebt en wanneer. Lijkt me dat ze die gegevens ook zullen gebruiken voor een paspoort/bewijs?
Klopt. En op mijn werk zijn bijv veel werknemers die geprikt zijn met overgebleven vaccins. Werkgever mag de geprikt werknemers niet registreren ivm privacy en werknemer heeft de keus het wel of niet te laten registreren bij rivm. Dus als ze dat weigeren dan staat nergens geregistreerd dat je het vaccin gehad hebt. Ja, op een papiertje waar de 2 vaccinaties op vermeld staan en alleen in bezit van werknemer zijn.
@Vogelinnetje : stuurde jij nu laatst een reactie op mijn post over dat onprofessionele bericht van het ziekenhuis in Hilversum? Denk ook dat het meer een waarschuwing is over hoe de situatie is. Ik lees wel steeds meer berichten over ziekenhuizen die reguliere zorg nog meer afschalen en ook opnamestop hebben. https://www.1limburg.nl/opnamestop-viecuri-patienten-naar-omliggende-ziekenhuizen?utm_source=twitter_1limburg&utm_medium=social_media&utm_campaign=twitter_clicks&utm_content=opnamestop-viecuri-patienten-naar-omliggende-ziekenhuizen
Ik vind het wat dat betreft ook best spannend hoor. Steeds meer ziekenhuizen die patiëntenstops instellen. Je kunt alleen maar hopen dat de cijfers nu snel gaan dalen.
En dat mensen zich aan de regels houden en hun verantwoordelijkheid nemen. Hier veel kinderen die in thuisquarantaine moeten vanwege besmettingen in de klas (school is ook 2 dagen eerder gesloten) en dan zie ik er een toch gewoon buiten spelen met kinderen waarvan de ouders dit niet weten (en het gebeurd vaker dan die ene keer)... echt frustrerend. Bij mijn zoontje gelukkig geen besmettingen bekend maar ik heb hem toch 2 dagen binnen gehouden, mocht er toch ineens een berichtje binnen komen dat er een kindje binnen die 2 dagen klachten zou hebben gekregen. Ik ben blij als deze golf voorbij is, zo erg als nu heb ik het eerder niet meegemaakt.