Corona nieuws deel 8

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door Liekje81, 28 mrt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.324
    23.487
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Op Volkskrant las ik dit net ook:
    Screenshot_20210505-210412_Volkskrant.jpg Screenshot_20210505-210423_Volkskrant.jpg Screenshot_20210505-210430_Volkskrant.jpg

bulakgirl en Mamafiets vinden dit leuk.
  2. Bellybell

Bellybell Fanatiek lid

30 dec 2012
    4.817
    4.599
    113
    Nope, op die van mij niet (via GGD, zorgverlener PGB), op die van mijn vader niet (via huisarts, uit 1959) en vandaag op die van mijn moeder ook niet (via GGD, uit 1961) Heel vreemd idd.

Liekje81 vindt dit leuk.
  3. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.879
    31.476
    113
    Vrouw
  4. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.035
    6.139
    113
    Happyland
    Bizar dit, mijn moeder is 67 en wordt pas de 18e gevaccineerd. Er zat gewoon een maand tussen afspraak maken en vaccineren. De afspraak is online gemaakt, misschien dat het daaraan ligt, is het beter om het telefonisch te doen?

5. Kukido

Kukido Fanatiek lid

16 jun 2016
    2.384
    2.991
    113
    4. Is het alleen een digitaal bewijs, of krijg je ook een papieren paspoort?
    Het moet ook mogelijk worden om een papieren paspoort aan te vragen. Dat kan straks via de website www.coronacheck.nl. Handig voor mensen die geen smartphone hebben of een digitaal bewijs niet veilig genoeg vinden. Voordat het prikpaspoort er is, moet het kabinet overigens nog flink wat technische problemen oplossen. Zo zijn niet alle gevaccineerde Nederlanders centraal geregistreerd. Een deel van de gevaccineerden geeft daar geen toestemming voor. Ook hebben niet alle prikinstanties hun gegevens doorgegeven aan de landelijke database. Het kabinet werkt voor die gevallen aan ‘een alternatieve route’, waardoor mensen toch een vaccinatiebewijs kunnen krijgen.

Ik heb even een klein stukje uit het artikel van het AD gekopieerd. Er bestaat al een papieren vaccinatieboekje, een gele. Daar heb ik reizigersvaccinaties in en een hepatitis B vaccinatie.

Liggen er bij de ggd's en huisartsen dan geen stapels van die boekjes waar de vaccinatie geregistreerd kan worden?

6. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.523
    3.772
    113
    Kinderombudsman roept op de scholen weer helemaal te openen
    Middelbare scholen en het mbo moeten na de meivakantie weer alle dagen per week fysiek les kunnen geven, zegt kinderombudsman Margrite Kalverboer tegen NRC. Volgens Kalverboer worden de belangen van scholieren niet genoeg meegewogen in de adviezen van het OMT en het beleid van het kabinet: "De schade die we aanrichten door jongeren zo te laten bungelen is enorm."

Het OMT sprak zich deze week uit tegen het loslaten van de anderhalvemetermaatregel in het onderwijs. Als leerlingen weer vijf dagen per week naar school gaan in plaats van minstens één kan de 1,5 meter in de meeste situaties waarschijnlijk niet gewaarborgd worden. Volgens het OMT zou dat kunnen leiden tot een tragere daling van de ziekenhuisbezetting en het slechtste geval zelfs tot een stijging.

Kalverboer onderkent de druk op de zorg: "Ik snap dat mijn timing lastig is. Maar mijn vraag is vooral om meer rekening te houden met kinderen en jongeren. Er voltrekt zich een stille ramp. Over een jaar, of misschien pas over vijf jaar, zullen we zien wat we aangericht hebben met een coronabeleid dat totaal gefixeerd is op de ontwikkeling van het virus en weinig oog heeft voor kinderen."

cosdy, Kinderwens87, Aszz en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  7. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Bij ons (grote reguliere middelbare school) gaan de leerlingen gewoon 5 dagen naar school: de klassen zijn verdeeld in 2 groepen die allemaal 5 halve dagen naar school gaan. De ene week alle uren in de ochtend en de andere week de middag en vice versa. Die anderhalve meter op school is wel een wassen neus, want zodra de bel is gegaan, is de onderlinge afstand weg. Maar ik voel me wel wat veiliger door de kleinere groepen. Want ondanks deze maatregelen lopen de besmettingen bij ons op, ook onder docenten. En ik krijg mijn vaccinatie niet eerder dan de zomervakantie. Ik knijp hem dus wel eerlijk gezegd. Dus volle klassen en zo dus ook weer een volle school met 1500 leerlingen per dag vind ik best spannend.

8. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.863
    19.274
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Bij mijn man op school gaat het ook (ongeveer) zo. Alleen is het dan de ene week ma -wo - vr 's ochtends en di - do 's middags. En de week erna andersom. (Voor de leerlingen lijkt jullie systeem me prettiger, trouwens.)
    Als ik dan hoor dat er scholen zijn waar kinderen maar 2 halve dagdelen per week mogen, frons ik mijn wenkbrauwen toch wel even. Ik geef wel toe: bij mijn man is er een overschot aan lokalen. Dus ze konden de examenklassen en voor-examenklassen 5 dagen per week laten gaan en dan over twee lokalen verdelen en dan was er nog genoeg ruimte over om ook alle andere klassen te ontvangen.

Maar nu de eindexamenklassen weg zijn en niet meer gesplitst hoeven te worden, zou elke school de rest gewoon halve dagen kunnen laten komen. Desnoods ga je zo lang de voor-examenklassen ook halve dagen les geven. Dan zou je lokalen en personeel genoeg moeten hebben. Je kunt namelijk grotendeels je normale rooster gebruiken. Je hebt namelijk gewoon één lokaal en één docent per groep. Alleen zit er een halve klas in plaats van een hele. Uiteraard volgt de andere helft de les online.

Als je het als school zo doet, denk ik dat de (terechte!) druk om de scholen helemaal te openen, een stuk minder wordt. Want als je elke dag naar school kunt, elke dag even gezien & gehoord wordt, dan is het denk ik best uit te zingen tot de zomer.

9. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.863
    19.274
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Met het huidige niveau van besmettingen, heb ik trouwens -voor het eerst!- het gevoel: gooi de scholen dan die drie dagen voor Hemelvaart ook maar dicht. Een deel van de scholen is die week sowieso nog dicht. Als je de andere scholen voor die 2,5 dag ook dicht laat, win je gewoon weer een week. Want volgens mij is (vrijwel) elke school die donderdagen vrijdag toch al dicht.
    Er begint nu eindelijk een daling in te zetten. Het vaccineren is bezig, mooi weer komt eraan. Maar die daling moet echt doorzetten om verder te kunnen versoepelen. En inmiddels is wel duidelijk dat er wel degelijk heel wat besmettingen op school doorgegeven worden.Overigens vind ik het gewoon een kosten-baten analyse. Er komen weinig ziekenhuisopnames door de besmettingen op school, het is voor kinderen erg belangrijk om naar school te kunnen. Dus houd die scholen open ondanks de risico's. Ik ben echt faliekant tegen thuisonderwijs. Maar in dit geval denk ik... mwah, die 2,5 dag. Houd ze thuis, win een week. En in die week is er dan ook weer flink doorgeprikt, begint de lente hopelijk. Kan toch wel weer schelen om die lijn sneller omlaag te krijgen.

10. Mapje

Mapje Niet meer actief

#3031 Mapje, 6 mei 2021
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 mei 2021
    Andere kant, het is maar 3 dagen (hier geen 2,5 dag) dus hoe groot is de kans dat ze dan weer precies een besmetting oplopen. Hier is pas in een jaar tijd in de klas 1 kind positief getest en de rest van de klas negatief. Hier spelen ze nu in de buurt en thuis en ook bij schoolvriendjes en uiteraard de BSO dus of ze nou op school zitten of thuis of en/of BSO maakt denk ik weinig verschil... hij ziet nu meer verschillende kindjes. Voetbal en zwemles is ook gewoon nog doorgegaan namelijk.

overigens zijn hier 3 scholen sowieso 3 weken dicht. Die hadden alle studiedagen daar neergezet

11. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.863
    19.274
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Onze kinderen sporten wel, maar dat is buiten. En ze spreken ook wel af. Maar het is absoluut niet zo dat ze nu meer kinderen zien dan tijdens een schoolweek. Ik bedoel: ze hebben allebei tussen de 25-30 klasgenootjes. Zoveel kinderen heb ik echt niet over de vloer hoor, in twee weken tijd. Sterker nog: zelfs over een jaar gezien heb ik niet zoveel verschillende kinderen over de vloer. Uiteindelijk zijn het toch een aantal vaste vriendjes waar ze mee afspreken, dat zijn er (gelukkig) geen 30 verschillende.
    En als zou je elke dag een ander vriendje over de vloer hebben. Dan nog denk ik dat de kans op een grote uitbraak dan een stuk kleiner is dan wanneer je een paar uur lang met zń 30-en dezelfde lucht zit in te ademen.

Mamafiets vindt dit leuk.
  12. Mapje

Mapje Niet meer actief

#3033 Mapje, 6 mei 2021
    Ja klopt is wel buitenlucht. Maar ik spiegel het meer af aan de voorgaande maanden hier waarbij de 22 kinderen in de klas nog niet tot noemenswaardige vele uitbraken heeft geleidt. Geen 1 hier. Wel heel nieuw gebouw en goede ventilatie en grote klaslokaal. En ze werken strak met de bubbels.

Vakantieopvang BSO is hij nu met 30 kinderen, oude voetbalkantine, van 4 scholen. Voelt toch “gevaarlijker” dan school. Zeker met dit weer dat ze vooral binnen activiteiten hadden.

Dus ja, in mijn geval maakt het niet uit. Dan gaat hij naar de BSO als hij langer vrij is maar dat vind ik niet perse veiliger. En dat zie ik nu bij veel vriendinnen. Vakantiedagen zijn wel op, de meeste werken door en kinderen naar BSO

13. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.236
    12.252
    113
    In 2,5 dagen kan een hoop gebeuren. Hier een relatief nieuw gebouw (15 jaar oud denk ik) bubbels en een enorme uitbraak. 1 klas 13 besmettingen. Dus ik snap @tupp haar overweging. Wij zijn komende week sowieso vrij, maar de school moest voor de vakantie eerder dicht.

14. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.221
    4.520
    113
    zo fijn mijn moeder geboortejaar 1962 krijgt ook bijna haar eerste vaccinatie Pfizer. yes! die krijgt haar 2e vaccinatie half juni, nog voordat mijn vader zijn 2e astra zeneca vaccinatie krijgt half juli.

mijn moeder is dus 59, dus ze zijn aangekomen bij de groep <60 jaar.

over de scholen. ik ben ook benieuwd hoe het hier maandag weer is na de vakantie. mijn jongens zijn niet naar de BSO geweest (zelf vrij genomen of bij opa en oma). veel mensen zijn hier deze week ook wel op vakantie merk ik in de wijk. ik heb geen idee of we nu over 2 weken weer grote clusters op scholen gaan zien.

De middelbare scholen krijgen nu ook wat meer lucht nu de laatste jaars hun examens gaan doen. hopelijk kunnen ze daarmee ook inspelen op nog meer lessen voor de andere klassen. dit zal per school wel heel veel uitmaken. sommige krijgen nu amper voor elkaar om de lokalen zo in te passen dat de leerlingen genoeg les krijgen, en andere scholen hebben genoeg ruimte. ook voor planners is dat hele systeem een nachtmerrie.

Mapje vindt dit leuk.
  15. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.272
    15.060
    113
    Vrouw
    Bij mijn zoons op school hebben ze de ene week ma-wo-vr fysiek les. De andere week di-do. De andere dagen volgen ze de lessen online. Ze hebben gekozen voor hele dagen, omdat veel leerlingen langere reistijd hebben, dus gaat het niet om halve dagen te doen en de andere helft van de dag online mee te doen.
    Mijn zoons moeten 23 km fietsen, dat kost wel even tijd;)

16. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.863
    19.274
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Dat is inderdaad ook een prima systeem!
    Bij mijn man is om die reden de lunchpauze verlengd.

Zxcvb vindt dit leuk.
  17. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.324
    23.487
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Minder ziekenhuisopnamen, maar nog niet op de ic
    Er zijn in de afgelopen week minder coronapatiënten opgenomen dan de week ervoor. Dat blijkt uit cijfers van het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding (LCPS). De daling is vooral zichtbaar op reguliere verpleegafdelingen, op de ic is het aantal opnamen licht toegenomen. Het is nog steeds druk in de ziekenhuizen, maar de bezetting door covid-patiënten is wel afgenomen.

De laatste zeven dagen zijn gemiddeld 288 mensen per dag opgenomen vanwege covid, 4,5 procent minder dan vorige week. Het aantal nieuwe ic-patiënten is deze week nipt opgelopen naar 47 patiënten per dag, vorige week was dit aantal 46. Voor versoepeling acht het Outbreak Management Team een daling van het aantal ziekenhuis- en ic-opnamen van 20 procent op weekbasis noodzakelijk. Anders zou de druk op de zorg snel weer toe kunnen nemen.
    Sinds gisteren zijn er 259 nieuwe coronapatiënten opgenomen in het ziekenhuis, waarvan 41 op de ic. 253 mensen hebben het ziekenhuis verlaten, waardoor de bezetting op dagbasis wel iets oploopt. Momenteel liggen er 2.551 mensen door een coronabesmetting in het ziekenhuis, vorige week waren dit er 2.704. Op de intensive care liggen 807 covid-patiënten, 23 minder dan gisteren en 7 minder dan vorige week.

bulakgirl vindt dit leuk.
  18. Mapje

Mapje Niet meer actief

#3039 Mapje, 6 mei 2021
    Ja maar dan die week erna kunnen die uitbraken er toch ook weer zijn. Dus in dat opzicht vraag ik mij af of die 3 dagen zoveel doen hoor. Ik vind de vakantieBSO en BSO wat dat betreft risicovoller met verschillende scholen in 1 ruimte enzo...

An sich snap ik de overweging wel maar ik weet niet of daar nou de grootste winst te halen valt met aantal besmettingen/druk op zorg. Bij mijn man op zijn werk pasgeleden een dikke uitbraak. Daarop hameren om thuis te werken lijkt mij logischer...

19. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.236
    12.252
    113
    Dat is ook zo...

Deel Deze Pagina