Voor zover ik weet heeft iedereen een kaart gekregen. Daar staat nml ook het batch nummer op van het vaccin. Misschien perongeluk weggegooid met de andere info folders die hij kreeg?
Offtopic, maar door de recente statistieken over vaccinaties zie ik steeds meer hoe "oud" de bevolking is in Nederland. We zitten inmiddels op 7mln prikken, hebben 17mln inwoners, maar de bevolkingsgroep onder 65 is amper aan de beurt geweest. Daarmee snap ik op zich ook waarom het zo lang duurt totdat jongere volwassenen aan de beurt zijn, er zijn immers relatief veel meer ouderen in Nederland. Het positieve voor de vaccinatiesnelheid is dan dat het dadelijk een stuk sneller moet gaan als 50+ klaar is. De groep 18-50 is een stuk kleiner.
Ik vroeg me dit ook af bij mijn ouders. Worden hun prikken geregistreerd bij de ggd? En waar nog meer, want de ggd is volgens mij niet gekoppeld aan je medisch dossier? Want ze moesten geloof ik toestemming geven dat het gedeeld wordt met de huisarts. Wat als mensen 'nee' invullen? Waar wordt dan geregistreerd dat men geprikt is en waarmee? En zien ze dit bijv ook in het ziekenhuis of apotheek als degene ergens anders voor komt?
Ik zei toevallig van de week tegen mijn man hoe erg het nu opvalt hoe vergrijst Nederland is omdat men nu niet (veel) naar het buitenland gaat en ouderen veel zichtbaarder zijn (op de e-bikes bijvoorbeeld). Echt opvallend vind ik.
Dan zie je dat nergens terug inderdaad. Als je wel toestemming geeft kun je het met je digid opzoeken op deze website. "MijnRIVM - vaccinaties - home" https://mijn.rivm.nl/vaccinaties/login
Dat is raar want iedereen krijgt een kaartje met van nummer, wanneer en met welk middel geprikt en batchsnummers. Ook een formulier waarmee ze toestemming moeten geven of hun gegevens bij RIVM geregistreerd mogen worden. Als je hier ja invult dan kan je op hun site precies terug zoeken wanneer, met welk nummer enz je gevaccineerd bent.
Ja, ik heb dat elke keer de dag erop meteen ingevoerd. De meesten gaven toestemming om ook door te geven aan rivm, sommigen niet.
@Mamafiets Ik zat net het programma Pointer van 10 mei terug te krijgen. Ging over long covid. Ik moest aan jou denken. Is echt de moeite waard om terug te kijken
Als je "nee" hebt ingevuld, wordt het dus niet geregistreerd. En dan weten het ziekenhuis en de apotheek dat ook niet. Dat is logisch, als je doorgeeft dat dit medisch persoonsgegeven niet gedeeld mag worden, dan is het dus ook niet bekend bij ziekenhuis en apotheek. Als dat zonder toestemming wel wordt geregistreerd / doorgeven, hangt daar een forse boete aan vast.
Wat lief dat je aan me dacht. Gaat intussen wel een stuk beter hoor. Moet wel vanaf 0 weer terug conditie opbouwen. Maar zit nu ongeveer op het niveau van terug opbouwen na een flinke griep. Minuutje hardlopen minuutje wandelen komt goed
Avg is een vermoeiend ding. Maar het is wel goed dat ie er is. Zo vind ik het prima om met de hele wereld te delen dat ik gevaccineerd ben. Maar zou ik het wel vrij gênant vinden als mensen die er niks mee te maken hebben weten hoe het met mijn aambeien gaat. Maar voor de AVG zijn die twee dingen gelijk. Beide medische gegevens.
Ja eens inderdaad. Ik vind het gewoon jammer dat er zo geen echt goed zicht is op het aantal gevaccineerden.
Waarom wel? Ik vind het prima als mijn huisarts weet of ik gevaccineerd ben of niet. Dat kan soms ook handig zijn. Maar wat heeft Truus van de apotheek ermee te maken? Vaccinaties zijn niet relevant voor overige medicijnen. En zo zijn er wel meer instanties voor wie het niet relevant is om dit te weten. Ik zeg niet automatisch nee, maar zeker ook niet automatisch ja. Ik ben echt wel kritisch op welke informatie ik met wie deel. Althans: voor zover ik daar zelf invloed op heb. Daarnaast speelt nog iets anders een rol: als iedereen braaf aan iedere willekeurige instantie doorgeeft dat ie wèl gevaccineerd is, kunnen die instanties dus ook vrij makkelijk opzoeken wie nìet gevaccineerd is. En dat kan voor die mensen wel degelijk negatieve gevolgen hebben. Daar heersen nogal sterke meningen over, namelijk.
Punt is wel dat de huisarts niet doorkrijgt wie via werk of GGD is gevaccineerd. Er is totaal geen zicht op. Alleen degenen die wijzelf geprikt hebben weet ik het van en de enkele patient die het doorgeeft aan mij. Om echt een goed zicht te hebben op wie gevaccineerd is, zou het handig zijn als bv rivm dat weet. En dan bv dat doorgeeft aan huisarts.
Prima, maar dan wel met toestemming van de patiënt. Het vaccin moet, naar mijn mening, echt volledig vrijwillig zijn. Dat betekent ook dat je zelf beschikt over wie wel / niet weet dat je het vaccin hebt gehad. Of niet.