Corona nieuws deel 8

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door Liekje81, 28 mrt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

13 sep 2014
    9.446
    4.241
    113
    Hadden ze deze vaccins maar ter beschikking gesteld voor wie wel wil. Dan hadden ze door kunnen gaan.

2. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.862
    19.273
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik zeg ook niet dat ze volledig stoppen. M'n stukje ging over AZ. Maar met het (al dan niet tijdelijk) wegvallen van AZ worden de komende tijd duizenden mensen nog niet ingeënt, die dat anders wel zouden zijn. Ze kunnen al die mensen die ingepland stonden voor AZ niet nu op dit moment een ander vaccin geven. Dus in die periode van uitstel gaan er sowieso mensen corona krijgen, die dat anders niet gehad zouden hebben. Of wel, maar er veel minder ziek van zouden zijn geweest.

En keuze: ja graag. Maar dan wel de keuze: je kunt NU ingeënt worden met AZ of wachten op een ander vaccin. Dan gaan er echt nog wel mensen kiezen voor AZ. Zou ik denk ik uiteindelijk toch doen. Weet ik nog niet helemaal zeker.
    Maar als ik de keuze krijg: nu intenten met een vaccin naar keuze, dan kies ik achter elkaar een andere dan AZ. En ik denk dat dat voor heel veel mensen geldt. Want hoe klein de kans ook is, die andere vaccins voelen nu toch veiliger. En we beslissen niet alleen met verstand maar ook met gevoel.
    Dus als je helemaal vrij laat kiezen, houd je toch een vertraging. Want de voorraad vaccins is beperkt. Blijft er 1 op de plank liggen, kun je gewoon minder mensen inenten.

3. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.862
    19.273
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ja, precies

4. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.516
    36.478
    113
    Ja, mee eens inderdaad.

5. Lafayette

Lafayette Fanatiek lid

13 okt 2012
    1.385
    1.568
    113
    Ja echt. En ik ga zelfs ook wel eens fietsen! Nog gevaarlijker dan autorijden. Iedere dag weer neem ik onbesuisde risico's.

6. Lafayette

Lafayette Fanatiek lid

13 okt 2012
    1.385
    1.568
    113
    Precies! Nu ligt een campagne die toch al niet echt opschoot, bijna stil.

7. olleke

olleke Fanatiek lid

8 mrt 2012
    4.878
    4.134
    113
    @Liekje81 Ze hebben vanmorgen een afspraak kunnen maken voor 9 april. Dank voor je tip!

Liekje81 vindt dit leuk.
  8. Lafayette

Lafayette Fanatiek lid

13 okt 2012
    1.385
    1.568
    113
    Marion Koopmans op Twitter:
    "OK, ff opgezocht: kans op trombose na AZ vaccinatie zit tussen kans op overlijden door een aanval door en hond en kans op overlijden door bliksem in."

Mamafiets vindt dit leuk.
  9. Wish05

Wish05 Actief lid

5 apr 2020
    281
    635
    93
    Behoorlijk empatische reactie van iemand met zo'n belangrijke functie...

suus1983 vindt dit leuk.
  10. Lafayette

Lafayette Fanatiek lid

13 okt 2012
    1.385
    1.568
    113
    Och. Dat is dingen in perspectief plaatsen. Mocht het je iets uitmaken, ze vind het volledig terecht dat er verder onderzoek wordt gedaan naar de bijwerkingen.

Zara75 vindt dit leuk.
  11. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.679
    113
    Hoezo? Het heeft toch niks te maken met wel/niet empatisch? De kans is gewoon heel heel heel klein.

Zara75 vindt dit leuk.
  12. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.323
    16.715
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ja en?
    Mensen mogen toch zelf wel bepalen of ze deze vaccinatie wel of niet willen?
    Ik vind de input van mevrouw Koopmans weinig toevoegen.
    Laat mensen gewoon in hun waarde als ze twijfelen en het niet willen.
    Al die vergelijkingen met in auto's stappen en op de fiets stappen vind ik zulke afgezaagde dooddoeners.

MinnieM, Helicryse, suus1983 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  13. Lafayette

Lafayette Fanatiek lid

13 okt 2012
    1.385
    1.568
    113
    Volgens mij heeft niemand gezegd dat je niet zelf mag bepalen of jij een vaccin wil? Ik zeg dat ik hem wil.

14. olleke

olleke Fanatiek lid

8 mrt 2012
    4.878
    4.134
    113
    Marion Koopmans had dit volgens mij geplaatst om te relativeren.
    In het dagelijks leven worden wij dagelijks blootgesteld aan ergere risico's, of stellen we zelfs ons zelf daaraan bloot.
    Het is natuurlijk goed dat dit allemaal goed onderzocht wordt, maar ik zelf vind het risico ook niet enorm.
    Wat overigens wel interessant is, is om te onderzoeken welke mensen meer risico lopen, bijv met bepaalde ziektes of icm bepaalde medicijnen.

Zara75 en Trirani vinden dit leuk.
  15. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.323
    16.715
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Prima dat jij hem wil nemen maar dan hoef je toch niet steeds met vergelijkingen over auto's en fietsen te komen waarmee je min of meer zegt dat de mensen die niet willen of twijfelen zich niet zo moeten aanstellen.

Helicryse en suus1983 vinden dit leuk.
  16. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    20.063
    18.858
    113
    Vrouw
    Ja bedankt voor de uitleg. Ik ben het het ermee eens hoor haha.

Lafayette vindt dit leuk.
  17. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    20.063
    18.858
    113
    Vrouw
    :roflmao::roflmao:

Zara75 en Lafayette vinden dit leuk.
  18. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    20.063
    18.858
    113
    Vrouw
    Nou dit dus. Het is ook nooit goed. Doen ze geen stop, dan hadden ze het niet moeten verzwijgen. En nu stoppen ze er wel mee, dan is het weer aanstellen. Oké. :|:roflmao:

Bellybell vindt dit leuk.
  19. Lafayette

Lafayette Fanatiek lid

13 okt 2012
    1.385
    1.568
    113
    Jouw besluit staat vast, prima toch? Een ander heeft misschien wel iets aan dat perspectief.

Het is niet rationeel om geen Astra zeneca vaccin te nemen enkel uit angst voor trombose, maar je mag het uiteraard zelf weten. En er zijn meer overwegingen dan alleen het trombose risico. Maar dat is helaas wel de reden waarom nu weer heel de campagne op z'n gat ligt en daar baal ik van.

chrystel73, Trirani en Liekje81 vinden dit leuk.
  20. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.862
    19.273
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik heb die vergelijking ook even doorgerekend. Daarmee zeg ik helemaal niet dat mensen die hem niet willen, zich aanstellen. Mijn gevoel is ook: als ik de keuze heb, neem ik liever een andere.
    Maar ik denk wel dat het belangrijk is om naar je gevoel ook naar de feiten te kijken. Even adem halen: oké, er is een bijwerking; maar waar hebben we het nu precies over?
    Ik vind het nogal uitmaken of de kans op overlijden 8% is, of 0,00025%. En ook 0,00025% is het zo'n klein getal, dat het moeilijk is om daar echt een beeld bij te hebben. Dus ook dat wil ik voor mezelf in perspectief plaatsen.

Dan kun je alsnog de afweging maken om het vaccin niet te nemen. Of juist wel, dat is me om het even. En ik zeg 'dat kan alsnog', maar eigenlijk zou ik moeten zetten: dan pas kun je de afweging maken of je hem (naar aanleiding van deze berichtgeving) wel of niet wil nemen.
    Ik zou het namelijk erg vinden als mensen eigenlijk wel gevaccineerd willen worden, maar nu niet durven omdat ze de kans op ernstige bijwerkingen of sterfte hoger inschatten dan ze daadwerkelijk zijn.
    Voor de mensen die toch niet gevaccineerd willen worden, maakt dit allemaal niet uit. Die hebben hun keuze al veel eerder gemaakt. Maar voor de mensen die nog twijfelen (mede naar aanleiding van deze berichten) kan het juist prettig zijn om samen tot een inschatting te komen hoe groot het risico is.

Volgens mij mag je het dus allemaal wat minder persoonlijk opvatten. Jij hebt jouw keuze gemaakt. Helemaal prima. Ik probeer je echt niet ergens anders van te overtuigen. En dat lees ik ook niet in de berichten van anderen. Maar jij bent niet de enige die deze berichten leest. En voor de mensen die twijfelen, kunnen dit soort vergelijkingen juist wel helpen om een keuze te maken.

Zara75 en Emilie69 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina