Corona nieuws deel 8

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door Liekje81, 28 mrt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.328
    23.490
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    4| De vaccins houden het uit tegen de varianten – nóg wel
    Hoewel het nog te vroeg is voor heel definitieve uitspraken, is het globale beeld dat begint te ontstaan: de vaccins beschermen iets minder goed tegen vooral de bètavariant (uit Zuid-Afrika), de deltavariant (uit India) en de gammavariant (voorheen de ‘P1-variant’, uit Zuid-Amerika). Maar beschermen doen ze wel, en vooral de goede bescherming tegen ziekenhuisopname en overlijden is bemoedigend.

Aanvankelijk was er enige paniek, zeker nadat Zuid-Afrika zijn AstraZeneca-vaccin had weggedaan nadat een kleinschalig onderzoek had gesuggereerd dat het nauwelijks iets uitrichtte tegen de bètavariant. Maar het onderzoek was klein, en inmiddels blijkt uit nieuwere Zuid-Afrikaanse cijfers dat het Janssenvaccin er 64 procent bescherming biedt tegen corona. Bij hamsters blijkt AstraZeneca intussen uitstekend te beschermen tegen de bètavariant.

Het vaccin van Pfizer boekte intussen een grote overwinning in het kleine Qatar: volledig ingeënte inwoners bleken zo’n 75 procent beschermd tegen infectie met de bètavariant, en haast volledig tegen escalatie van de ziekte. Britse wetenschappers keken onderwijl of de vaccins ook beschermen tegen de uit India overgewaaide deltavariant van het virus: het Pfizer-vaccin biedt daartegen 88 procent bescherming, het vaccin van AstraZeneca 81 procent.

Toch is er geen enkele reden om achterover te leunen, vindt immunoloog Savelkoul. Hij wijst op recente berekeningen van Public Health England: één prik AstraZeneca blijkt slechts 33,5 procent te beschermen tegen de Indiase deltavariant. ‘Ik vind dat we hier heel voorzichtig mee om moeten gaan’, zegt hij. ‘Mijn zorg is dat we nu zeggen: het gaat goed, we pakken het oude leven weer op. En dat we hetzelfde krijgen als vorig jaar, en in september weer lockdownmaatregelen nodig hebben.’

5| Vaccins beschermen ook tegen overdracht
    Wie niet hoest en snottert, geeft ook het virus minder goed door. Toch kan het nog altijd gebeuren dat mensen het virus ongemerkt doorgeven zonder zelf ziek te zijn, doordat het virus zich wel vestigt in de neus- en keelholte, waarna men het uitwasemt via zang, spraak of het onopvallende kuchje tussendoor.

Maar ook hier zijn de eerste tekenen gunstig. In de testfase bleek het Janssenvaccin ongeveer driekwart van de ‘asymptomatische’ infecties tegen te gaan – het was het enige vaccinonderzoek waarbij men de deelnemers tussendoor testte, op zoek naar onopgemerkte infecties. In Israël ontrafelde men intussen dat het vaccin van Pfizer liefst 94 procent van de stille infecties tegengaat.

Dat zou verklaren waarom op plaatsen waar veel mensen zijn gevaccineerd, niet alleen de ziekenhuizen leegstromen maar ook de besmettingen afnemen. Zo zag het RIVM in de beginmaanden van de vaccinatiecampagne het aantal besmettingen onder 75-plussers tot driekwart sneller afnemen dan bij iets jongere groepen die nog niet waren ingeënt.

6| De bijwerkingen: Pfizer winnaar, maar 15 minuten wachten niet voor niets
    In ons land belden in totaal 70 duizend ingeënte personen het bijwerkingencentrum Lareb. De topvijf van bijwerkingen die zij er meldde: hoofdpijn, niet lekker voelen, spierpijn, vermoeidheid en rillingen. De meeste meldingen, 2 per 100 prikken, kwamen binnen over het Janssenvaccin, gevolgd door AstraZeneca (1,5 per 100 prikken), Moderna (1,1) en Pfizer (0,3).

Dat is uiteraard maar een indicatie, want over ‘spraakmakende’ vaccins mag je ook meer klachten verwachten, maar het sluit redelijk aan bij de internationale vergelijkingen. AstraZeneca en Janssen geven door de bank genomen wat meer naweeën dan de ‘mRNA’-vaccins van Pfizer en Moderna, en het vaccin van Moderna veroorzaakt duidelijk meer bijwerkingen dan dat van Pfizer.

Het kwartiertje wachten na de prik is er niet voor niets. Bij elkaar ontving het Lareb 159 meldingen van mogelijke allergische reacties op het vaccin. In 43 gevallen werd zo’n ‘anafylactische’ reactie ook vastgesteld. Het meest gebeurde dat na een prik met Moderna of AstraZeneca (ongeveer 1 op de 50 duizend keer), het minst na een inenting met Janssen (minder dan 1 op de 100 duizend keer).

De andere vaccinbijwerking waarover veel te doen is, is die van ongewone hersen- of orgaantrombose, in combinatie met een laag aantal bloedplaatjes. Die werd in Nederland 20 keer gemeld, na 2,1 miljoen prikken met AstraZeneca. In drie gevallen was de afloop fataal. Bij het Janssenvaccin is de ernstige bijwerking, na 250 duizend prikken, nog niet één keer gemeld.

7| Prikken combineren kán zin hebben (maar zeker is het nog niet)
    In Spanje doen ze het al. Neem als tweede prik – na het uit de gratie gevallen AstraZeneca – het vaccin van Pfizer om de vaccinopbouw te voltooien. Er zijn immers aanwijzingen dat zo’n mixprik de immuunopbouw ook prima kan afronden.

Die aanwijzingen zijn alleen wel dun: niet afkomstig uit omvangrijke, langlopende patiëntenstudies, maar uit kortdurende, snelle experimenten. In Berlijn gaven wetenschappers 61 zorgmedewerkers eerst het AstraZeneca-vaccin, en tien weken later een Pfizerprik: de ingeënten bouwden net zoveel antistoffen op als een controlegroep die tweemaal Pfizer had gekregen. Bovendien had de menggroep een iets betere T-celrespons, het deel van de afweer dat gaat over het opruimen van besmette cellen en de ondersteuning van de opbouw van immuungeheugen.

Dat is een aanwijzing dat twee verschillende vaccins elkaar misschien juist goed aanvullen. Er is alleen wel een ‘maar’. Het Berlijnse experiment – en twee vergelijkbare proeven, in Spanje en in het Duitse Ulm – meten alleen stofjes in het bloed, niet of de ingeënten ook in werkelijkheid beschermd zijn tegen corona.

Ook is onzeker is of de bescherming wel standhoudt – dat is nou net de reden waarom we een tweede prik nodig hebben – en hoeveel tijd er tussen de twee prikken moet zitten. Plus dat er aanwijzingen zijn dat ‘heterologe’ vaccinatie, zoals de husselprik officieel heet, weleens meer bijwerkingen kan opleveren.

De Gezondheidsraad adviseert om die reden dan ook de kat nog even uit de boom te kijken. ‘Nog niet bekend is of het toedienen van een mRNA-vaccin als tweede dosis voldoende werkzaam en veilig is’, schrijft de Raad in een net verschenen advies.

Kleintjuh85, Vero0504, Suzy85 en 3 anderen vinden dit leuk.
  2. Elsss

Elsss Fanatiek lid

26 jul 2013
    2.032
    3.287
    113
    @Liekje81 Dank je wel voor je moeite! Zeker goed en positief stuk!

Vero0504 en Liekje81 vinden dit leuk.
  3. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.328
    23.490
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    1994 aan de beurt voor prikafspraak

ButterflyPassion en Orchid24 vinden dit leuk.
  4. Orchid24

Orchid24 VIP lid

19 nov 2018
    16.402
    13.232
    113
    Vrouw
    jeeeehhh

Loveischocola vindt dit leuk.
  5. marievs

marievs Fanatiek lid

16 sep 2013
    2.127
    294
    83
    Dank je @Liekje81 mooi stuk.

Fijn om te lezen dat mijn moeder nu echt beschermd is. Kan ik met een iets geruster hart bij der in de buurt komen.

En ze gaan weer lekker door. Denk dat ze volgende week maandag rond willen zijn.

Liekje81 vindt dit leuk.
  6. Orchid24

Orchid24 VIP lid

19 nov 2018
    16.402
    13.232
    113
    Vrouw
    Weten jullie hoe dat zit? Ik wil eigenlijk het liefst bellen, omdat ik hoor dat je dan soms eerder terecht kan dan wat er online staat en dat ze met je meedenken (ik vind niet erg om wat verder te rijden daarvoor) maar je moet het landelijke nummer bellen. Die in de uitnodiging staat en die heb ik natuurlijk nog niet. Lees dat het per jaartal kan verschillen. Maar mijn vaders uitnodiging is bv nooit gekomen en die kon ook gewoon telefonisch afspraak maken? Is er een nummer wat ik al kan bellen? Hij weet het nummer natuurlijk niet meer :roflmao:

7. Sado

Sado VIP lid

16 mei 2016
    19.327
    17.396
    113
    Het telefoonnummer is 0800-7070 :)

Ze zeggen dat je pas telefonisch een afspraak kan maken als je de brief ontvangen hebt, maar ik weet niet of dat klopt.
    Ik was zaterdag aan de beurt, heb de afspraak toen meteen online gemaakt. Ik moest de tweede afspraak toch aanpassen, dat kon gewoon telefonisch, ondanks dat ik de brief dus nog niet had ontvangen.
    Dus ik zou het gewoon proberen, als ik jou was, eigenlijk. :)

Orchid24 vindt dit leuk.
  8. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.679
    113
    Ik kon zonder brief gewoon een afspraak maken, de brief kwam 3 dagen nadat werd gemeld dat mijn geboortejaar een afspraak kon gaan maken.

Sado en Orchid24 vinden dit leuk.
  9. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.236
    12.253
    113
    Als ik deze jaartallen zie dan voel ik mij zo oud!:roflmao:

Zara75, Vero0504, cosdy en 2 anderen vinden dit leuk.
  10. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.328
    23.490
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ja nogal!

11. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.307
    25.770
    113
    #4671 Adje, 14 jun 2021
    Laatst bewerkt: 14 jun 2021
    Ik was 18 jaar toen deze mensen werden geboren.
    Maar ik voel mezelf daardoor helemaal niet oud :D, ik denk dan eerder dat mensen uit 1994 echt nog piepjonge ukkies zijn :oops::roflmao::roflmao: (iets met omdenken :p)

Zara75, Bellybell, Vero0504 en 2 anderen vinden dit leuk.
  12. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.885
    31.482
    113
    Vrouw
    Haha. Ja. Toen zat ik lang lang en breed op de middelbare :roflmao:

Zara75 vindt dit leuk.
  13. Loveischocola

Loveischocola VIP lid

11 jan 2019
    12.268
    12.640
    113
    Vrouw
  14. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.328
    23.490
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Je hoeft niks te doen waar je je nog niet fijn bij voelt natuurlijk ;) Ik zit wel echt te wachten op afschaffen van de basisregels. Hopelijk kan dat ook een beetje vlot.

1991Mamavanvier, Syane en Lafayette vinden dit leuk.
  15. marievs

marievs Fanatiek lid

16 sep 2013
    2.127
    294
    83
    :roflmao::roflmao::roflmao:. Zo mijn idee ja... behalve dan voor de basisschoolkinderen. Dat kan me niet snel genoeg gaan. Maar voor mezelf... al zit ik straks hopelijk in mijn kraambubbel :o::D

16. Loveischocola

Loveischocola VIP lid

11 jan 2019
    12.268
    12.640
    113
    Vrouw
    Ja ik vind opeens wel heel snel gaan..

17. susanne85

susanne85 VIP lid

13 aug 2007
    9.831
    884
    113
    Noord Holland
    Ja ik vind t ook snel gaan. Mondkapjes kunnen wat mij betreft niet snel genoeg verdwijnen maar de rest.....hopelijk gaat t niet te snel en dat t virus weer als een dolle rond gaat

18. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.236
    12.253
    113
    Idd ik wil van dat mondkapje af, ik shop dus niet omdat ik dat heel vervelend vind. Nu lees ik dat ze daar nog over in gesprek gaan.

19. susanne85

susanne85 VIP lid

13 aug 2007
    9.831
    884
    113
    Noord Holland
    Ik werk sinds 3 weken in een winkel en moet dat kreng van 9 tot 18 uur dragen. Heb ook water bij me staan omdat ik z'n droge waffel krijg van dat mondkapje

Deel Deze Pagina