Corona nieuws deel 8

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door Liekje81, 28 mrt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. marievs

marievs Fanatiek lid

16 sep 2013
    2.126
    294
    83
    Met rood blijft het lekker rustig in Nederland :roflmao::p;).

Het gaat gelukkig de goede kant op ja.

2. Nougat

Nougat Fanatiek lid

27 mei 2018
    2.989
    1.310
    113
    Zat ik ook te denken idd, heerlijk haha!

3. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.293
    16.694
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Veel jongeren van 2003 zijn nog geeneens 18 jaar dus lijkt me niet dat die gevaccineerd zullen worden. Onze zoon wordt in december 18 jaar en die laat zich niet vaccineren maar ik zou het bijzonder vinden als die een oproep zou krijgen.
    Ik vraag me af of daar een grens in zit want eerst werden enkel de mensen tm december 2002 opgeroepen.

4. Trirani

Trirani Fanatiek lid

6 aug 2013
    1.294
    1.130
    113
    Vrouw
    Waar ik ben

"Oranje Boven" (Hugo de Jonge)

Slecht en goed nieuws, maar ben ik nou de enige die wat cynisch kijkt naar 'Oranje boven'? Nederland is het enige Europese land dat nog volledig (al onze regio's) op oranje staat op de ECDC-kaart met in vergelijking echt nog meer besmettingen dan de rest van Europa (ik denk helaas dat we groen niet gaan halen voor de vakanties begin juli).

Sado vindt dit leuk.
  5. Sado

Sado VIP lid

16 mei 2016
    19.277
    17.318
    113
    Geweldig:thumup::thumup:

6. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.222
    15.021
    113
    Vrouw
    Dat is idd nog wel een dingetje...
    Maar hoe gaan ze het dan doen met diegenen die wel al 18 zijn geworden?
    Mijn zoon is van maart, dus inmiddels 18. Hij wil wel ingeënt worden.

7. Inge1984

Inge1984 Fanatiek lid

10 sep 2015
    1.812
    1.631
    113
    Volgens mij kijken ze alleen naar het jaar waarin je een bepaalde leeftijd bereikt. Althans mijn vader werd opgeroepen toen de 70+ groep aan de beurt was. Hij wordt echter pas eind van het jaar 70. Het zou mij dus niets verbazen als iedereen die ergens dit jaar 18 jaar wordt opgeroepen gaat worden.

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  8. rocketscience

rocketscience Fanatiek lid

16 feb 2015
    4.277
    3.239
    113
    Vrouw
    Ik kan me voorstellen dat dat bij deze groep anders is omdat het advies voor vaccineren van 12 - 18 jaar nog niet rond is. Misschien dat ze het meer gaan specificeren? Jongeren uit 2003 die al 18 zijn zoiets?

9. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.301
    23.437
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Heeft te maken met aantal besmettingen per 100000 inwoners, niet de ziekenhuisaantallen. En ook het positiviteitspercentage. Of bedoelde je niet het reisadvies?

In het dashboard staan de fases waar we nu landelijk in zitten.
    https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/over-risiconiveaus

GossipGirlxoxo en Vogelinnetje vinden dit leuk.
  10. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.301
    23.437
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Volgensm ij krijgt iedereen uit 2003 een oproep. Is met bv de volwassenen ook gedaan mbt AZ vaccin. Ging op geboortejaren, niet leeftijd. Dus iemand van 59 is ook uitgenodigd voor AZ bij de huisarts, als die later dit jaar pas 60 wordt.

Zxcvb en Anouk2005 vinden dit leuk.
  11. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.301
    23.437
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    918 besmettingen vandaag!

ButterflyPassion, Bellybell, Nougat en 4 anderen vinden dit leuk.
  12. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.301
    23.437
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    LCPS deelt ziekenhuisbezetting alleen nog doordeweeks
    Het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding (LCPS) gaat alleen nog doordeweeks berichten over de ziekenhuisbezetting. Reden is het lage aantal coronapatiënten in de Nederlandse ziekenhuizen.

De weekendcijfers worden maandagmiddag op de site van het coördinatiecentrum gedeeld, samen met de dagcijfers van maandag.

De wijziging gaat direct in. Dat betekent dat aankomende maandag voor het eerst weer cijfers over de bezetting op de intensive cares en de verpleegafdelingen worden gepubliceerd. Als de ziekenhuisbezetting weer toeneemt, wordt het delen van de cijfers in de weekenden hervat.

---

Jeetje, wat moet ik nu elke dag rond 14 uur doen dan? :roflmao:

Leesteken, Zara75, Kolibrie2 en 7 anderen vinden dit leuk.
  13. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.301
    23.437
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Daling besmettingscijfers zet door, maar Amsterdam en het Gooi zien kleine toename
    Het aantal gemelde besmettingen blijft in vrijwel heel Nederland sterk afnemen, maar enkele gebieden zien een kleine stijging van het aantal positieve testen. De sterftecijfers dalen, en een kleiner deel van de testen blijkt positief.

Steeds meer veiligheidsregio’s komen op basis van de besmettingscijfers uit op het laagste risiconiveau. In 9 van de 25 veiligheidsregio’s zijn deze week minder dan 35 besmettingen per 100 duizend inwoners gemeld, onder deze grenswaarde geldt het laagste risiconiveau ‘Waakzaam’ in plaats van ‘Zorgelijk’. Het landelijk gemiddelde is 42.

In twee regio’s zijn deze week, tegen de landelijke trend in, meer besmettingen gemeld dan de week daarvoor. In de regio Gooi- en Vechtstreek was het aantal meldingen vrij laag, door een toename van 26 procent zit het gebied nu net iets boven het gemiddelde. In Amsterdam-Amstelland was sprake van een kleine toename, 3 procent op weekbasis, maar de regio hoort daardoor nu wel bij de gebieden met relatief de meeste besmettingen. Alleen in Haaglanden en Gelderland-Midden is het aantal positieve testen per 100 duizend inwoners net hoger dan rond de hoofdstad.

Het RIVM meldt vandaag 918 nieuwe coronatesten, gisteren 1.071. De meldingen schommelen van dag tot dag, de trend is beter zichtbaar in de weekcijfers. Vorige week vrijdag werden 1.393 positieve testen geregistreerd.

De afgelopen week zijn dagelijks gemiddeld 1.035 nieuwe coronabesmettingen geregistreerd, 36 procent minder dan vorige week. Het percentage van de uitgevoerde testen dat positief is daalt van 6,1 naar 4,8 procent, in mei was dit percentage nog ruim 12 procent. Dit is een teken dat het virus daadwerkelijk op zijn retour is.

14. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.293
    16.694
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Maar ook niet overal. Een kennis van mij die toevallig in onze praktijk zit is vorige week 60 geworden en die heeft niet via ons een oproep gekregen op de een of andere manier maar gewoon via de ggd.
    Zij is van 1961 en die groep hebben wij niet opgeroepen.
    We zien het wel, hij haalt hem toch niet.

15. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.293
    16.694
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Mogelijk worden ze dan toch wel opgeroepen met dat geboortejaar zoals @Liekje81 vertelde maar het is wel opvallend dat ze nog niet bij de groep zitten die een afspraak kunnen maken. Dat 2003 is er ook later bijgekomen want eerst was het tm december 2002 wat zou worden opgeroepen. Het zou ook kunnen dat ze vanaf 18 jaar volgende week zelf kunnen bellen voor dat Janssen vaccin want dat gaat volgende week in.
    Zal wel komen die uitnodiging.
    Ik heb het gisteren nog aan mijn zoon gevraagd en hij wil hem echt niet hebben. De enige reden dat die zou willen nemen is om zonder gezeur naar het buitenland te kunnen reizen maar we blijven toch in Nederland dus is ook geen issue.

Zxcvb vindt dit leuk.
  16. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.301
    23.437
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ja, dat bedoel ik juist met dat waarschijnlijk het hele geboortejaar wordt opgeroepen.

Anouk2005 vindt dit leuk.
  17. cosdy

cosdy Fanatiek lid

21 jun 2012
    1.913
    2.074
    113
    Hier is er niks van de rust te merken. Lijkt wel weer of ik in Duitsland woon. Zoveel toeristen lopen hier weer rond.

Bellybell en Zxcvb vinden dit leuk.
  18. nijn37

nijn37 Fanatiek lid

13 aug 2006
    2.776
    2.454
    113
    #4878 nijn37, 18 jun 2021
    Laatst bewerkt: 18 jun 2021
    Dat zit hem volgens mij vooral in dat de ECDC de cijfers van de afgelopen 2 weken gebruikt. En we gaan hard naar beneden, maar de eerste week van de afgelopen 2 weken was nog niet goed genoeg voor oranje. Toen waren onze cijfers nog te hoog. Waarschijnlijk zouden we op basis van alleen afgelopen week wel oranje zijn (maar ik heb het niet allemaal zitten narekenen).
    En volgens mij gaat de grens voor het aantal besmettingen per 100.000 waarmee je naar groen kunt per 1 juli omhoog (van 25 naar 50) is in de EU afgesproken. Dus dan wordt het ook wel wat makkelijker om groen te worden. Maar hopelijk kleuren we volgende week donderdag in ieder geval vast oranje.

Edit: als je naar de "losse" kaartjes van ECDC kijkt, zit het hem vooral in de positity rate dat wij op de gecombineerde kaart (die @Trirani hierboven ook deelt) nog rood zijn. Op testing rate en 14-day case notificatie rate springen we er minder uit.

19. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Haha erg he?! Ik was 16 en kreeg hem in de Amsterdam Arena

Fuddey vindt dit leuk.
  20. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.859
    19.259
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik ben schijnbaar zo oud dat ik hem niet eens gehad heb? Kan me van dat hele verhaal werkelijk niks herinneren.

Deel Deze Pagina