Corona nieuws deel 8

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door Liekje81, 28 mrt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.853
    3.367
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    oh wat fijn! hoop dat dat op meerdere locaties gaat gebeuren waar ze nu 'achter' (lijken) te lopen! Goede oplossing.

2. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

13 sep 2014
    9.446
    4.241
    113
    Op deze manier is mijn vader vorige week ook ingeënt.

Athina vindt dit leuk.
  3. Snoopy1983

Snoopy1983 VIP lid

11 feb 2008
    9.543
    4.729
    113
    Vrouw
  4. Taartjes

Taartjes Fanatiek lid

6 nov 2015
    1.193
    434
    83
    :thumup:
    Ernst Kuipers positief: ’Nog een maandje zo volhouden, dan zijn we er’

AMSTERDAM - Als de huidige trend zich doorzet, kunnen ziekenhuizen het code zwart-scenario vermijden. Dat zegt Ernst Kuipers van het Landelijk Netwerk Acute Zorg, die bovendien stelde te verwachten dat ziekenhuizen vanaf mei zullen bijspringen met vaccineren. „Het wordt een drukke periode, maar we kunnen het aan.”

Inmiddels is het namelijk wel voor de vijfde dag op rij drukker geworden in de Nederlandse ziekenhuizen. Maandag lagen er 2342 coronapatiënten, 94 meer dan zondag. De grootste toename vond plaats op de gewone verpleegafdeling, van 1593 naar 1667. Ook op de ic’s werd het drukker, met een stijging van 655 naar 675 coronapatiënten.

„Dit was te verwachten”, reageert Kuipers. „Na een lange ’hoogvlakte’ is de bezetting in de afgelopen twee weken steeds met ruim 9 procent toegenomen, als gevolg van een stijging van het aantal besmettingen.”

De ic-capaciteit wordt nu van 1350 naar 1450 verhoogd en als gevolg moet de reguliere zorg verder worden afgeschaald. „Van ongeveer twintig procent zal dat naar vijfentwintig procent gaan”, stelt Kuipers. Hij verwacht dat het zeker de rest van het jaar gaat duren voordat de uitgestelde reguliere zorg volledig ingehaald is.

Om de afschaling te beperken, verplaatst het Landelijk Coördinatiecentrum dagelijks coronapatiënten door Nederland en in enkele gevallen in het verleden ook naar Duitsland. „Vanochtend is de 4000e patiënt sinds vorig jaar maart verplaatst”, zegt de beddenplanner. Daarbij gaat het om 1200 in de eerste golf, 2800 in de tweede golf.

Kuipers verwacht dat binnen de huidige trend de piek in mei zal volgen. Dan liggen er naar schatting zo’n 3000 coronapatiënten in de ziekenhuizen, net iets meer dan tijdens de eerdere piek van de tweede golf begin januari. Toen dreigden ziekenhuizen het niet meer aan te kunnen.

’Nog een maandje volhouden’
    „Maar nu is het personeelsuitval aanzienlijk lager”, zegt Kuipers. „Alleen al op de ic-afdeling van het Erasmus MC is dat getal door vaccinatie gedaald van 12 toen naar 6 procent nu. Dus bij die aantallen wordt het weliswaar hard werken, maar kunnen ziekenhuizen het aan. We kunnen dan het code zwart-scenario absoluut vermijden. In die periode is het tempo van vaccineren bovendien omhooggegaan en zorgt het lenteweer voor minder gunstige omstandigheden voor het virus. We moeten de maatregelen nog een maandje op deze manier volhouden, dan zijn we er.”

Bovendien ontvangen deze week nog ruim 35.000 ziekenhuismedewerkers binnen de acute zorg het vaccin van AstraZeneca. Zij krijgen voorrang vanwege het belang om de ziekenhuiscapaciteit stabiel te houden. Kuipers: „Het gaat dan bijvoorbeeld om mensen die nieuw zijn op de Covid-afdelingen omdat ze overgeplaatst zijn.” Het middel heeft geen geweldige reputatie nadat het gebruik ervan twee weken geleden tijdelijk stopgezet werd in meerdere Europese landen, inclusief Nederland. „Maar we hebben vooralsnog geen signalen ontvangen dat medewerkers het niet willen ontvangen”, stelt de baas van het Erasmus MC.

In januari werd al een eerste groep van 40.000 medewerkers binnen de acute zorg ingeënt. Ziekenhuizen staan bovendien klaar om als het nodig is twee miljoen prikken per week te zetten, stelt Kuipers. „We hebben het aanbod gedaan en ik schat de kans groot in dat we in mei zullen bijspringen. Vaccineren is nu echt de belangrijkste uitweg en daarom moeten we zoveel mogelijk wegzetten.”

ButterflyPassion vindt dit leuk.
  5. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    @Taartjes , als je de kop leest wordt je euforisch. Althans ik, nog 1 maandje joehoeeeee. Dan lees je verder en dan gaat het alleen om code zwart vermijden en alsnog 3000 man ziekenhuis in mei terwijl ik mezelf in de meivakantie ergens zag kamperen aan de Nederlandse kust. Die illusie kan ik mooi ook weer parkeren. De zoveelste.... zucht....

6. susanne85

susanne85 VIP lid

13 aug 2007
    9.831
    884
    113
    Noord Holland
    Mag ik vragen waar in noord holland je zit? Mijn ma (63) zit vol.ongeduld te wachten dus wellicht dat jij hier meer over kan zeggen

7. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.321
    23.475
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ik werk in hoofddorp. In een kleine praktijk, dus we gaan met meerdere artsen op lokatie prikken. Vandaag kregen we van de coordinerende organisatie te horen dat we meteen die hele leeftijdsgroep doen. Ik weet niet of dat bij elke huisarts is. Maar sowieso zit je moeder dan bij de eerste mensen die worden opgeroepen, die van 63 en 64 jaar. Week of 2 hooguit voor ze uitgenodigd wordt denk ik!

Mapje vindt dit leuk.
  8. susanne85

susanne85 VIP lid

13 aug 2007
    9.831
    884
    113
    Noord Holland
    Dank je wel voor je antwoord. Wij wonen in de buurt van Alkmaar. Zal dan niet al te lang meer duren voor haar

9. Lafayette

Lafayette Fanatiek lid

13 okt 2012
    1.385
    1.568
    113
  10. sannever

sannever Fanatiek lid

22 jan 2014
    1.788
    1.584
    113
    Vrouw
    Thuis
  11. olleke

olleke Fanatiek lid

8 mrt 2012
    4.878
    4.134
    113
    Ik denk dat daar ook heus wel aan gewerkt wordt.

12. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.234
    12.250
    113
    #73 Dubbelgeluk, 30 mrt 2021
    Laatst bewerkt: 30 mrt 2021
    https://nos.nl/artikel/2374599-rivm-over-achterblijvend-vaccinatietempo-niet-genoeg-mensen-belden-voor-een-prik.html

Wat een vaag verhaal, kop zegt mensen bellen niet voor een prik (Maarten van Rossum werd aan de schandpaal genageld toen hij dat wel deed), de eerste zin zegt dat mensen niet wilden komen (nou er staan 100.000en 60+ ets te springen), later in het artikel staat dat mensen geen afspraak konden maken vanwege slechte bereikbaarheid... en dan de afsluiting:
    De mobiele prikteams gaan alleen langs bij instellingen waar 1 tot 3 vaccins moeten worden gezet. In de kleinere verpleeghuizen gaat het om duizenden prikken, hier worden de teams ingezet om de huisartsenpost te ontlasten.
    Uhm, voor 1 tot 3 vaccins komt er een mobiel prikteam en in KLEINERE verpleegtehuizen worden de teams ingezet.

ligt het nu aan mij of is dit een heel rommelig artikel (over een voor heeel veel mensen heel belangrijk onderwerp)

daarnaast doet het lijken of het aan de bevolking ligt, terwijl dat echt niet het geval is.

13. Wondertje2020

Wondertje2020 Fanatiek lid

6 aug 2020
    4.890
    5.127
    113
    Vrouw
    B3C416EA-6090-4BD5-B2F7-64C756A9DC56.jpeg

Door dit soort berichten weet ik even niet meer wat ik nu moet denken.
    Nu lijkt het in sommige landen echt goed te gaan (Israël, VK, in Amerika daling van het aantal besmettingen). Maar als die vaccins maar tijdelijk werken en er wordt te weinig en te langzaam gevaccineerd (wereldwijd) dan zitten we straks weer in de problemen?

Mapje vindt dit leuk.
  14. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.516
    36.478
    113
    Daar werken ze echt wel aan.

15. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.220
    4.520
    113
    eerste link in google:
    Coronavirus cure: What progress are we making on treatments? - BBC News

ontwikkeling van zowel medicijnen als vaccins gaat niet altijd super snel. Daarbij, willen farmaceuten echt wel een medicijn ontwikkelen hoor. dat kan ze namelijk bakken met geld opleveren. dus die zitten heus niet uit hun neus te eten.

16. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.633
    2.409
    113
    Iha kun je bij virussen werken aan vaccins of aan een medicijn, in de vorm van antistoffen.
    Het nadeel van dat tweede is dat je dat elke keer zou moeten gebruiken wanneer mensen het krijgen.
    Wanneer iemand het vaccin daarentegen krijgt, is die vanaf dat moment (grotendeels) zelf immuun en maakt het lichaam zelf die antistoffen aan bij elke besmetting met het virus.

17. sannever

sannever Fanatiek lid

22 jan 2014
    1.788
    1.584
    113
    Vrouw
    Thuis
    En vervolgens lees je een bericht zoals wondertje net post....vandaar ook mijn opmerking waarom er niet met dezelfde snelheid een medicijn ontwikkeld kan worden?Er zijn al een aantal middelen die gebruikt worden in ziekenhuizen,werking ervan word betwist dat weet ik maar het vaccin alleen is ook niet heilig vanwege de mutaties (o.a.).En ja, ik heb gelezen dat er aan gewerkt word aan diverse medicijnen ,ik ben alleen van mening dat een medicijn net zo belangrijk is in de strijd tegen het virus.

18. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.220
    4.520
    113
    ja dat is het hele nadeel dat alle landen eigen volk eerst verkiezen. Het is een pandemie. Dus een mondiaal probleem. Het vaccineren gaat zelfs in veel westerse landen eigenlijk niet snel genoeg.
    Who heeft wel het covax initiatief opgezet waarbij arme landen toch de vaccins kunnen krijgen. Alleen heb je te maken met vaccins die niet stabiel zijn bij bijv. 30 graden. Dus is het verdelen en gebruiken in de arme warme landen al veel moeilijker. Het duurt ook allemaal eindeloos en er is ook veel te weinig beschikbaar voor deze landen. Dus zelfs als wij gevaccineerd kan het idd nog steeds een hee groot probleem blijven.

19. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.250
    7.289
    113
    Vrouw
    Brabant
    Maar waar staat dat ze harder werken aan vaccins dan aan medicijnen? Volgens mij wordt er aan beide kanten hard gewerkt. Maar volgens mij is een medicijn voor een virus maken niet zo makkelijk, volgens mij is er ook geen heel goed medicijn tegen griep, dus of die er voor corona wel kan komen vraag ik me af.
    (correct me if I'm wrong ;))

Deel Deze Pagina