Corona nieuws deel 8

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door Liekje81, 28 mrt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.282
    6.750
    113
    Even ter verduidelijking: dit is geen paspoort om mee over de grens te mogen. Het wordt dan ook gebruikt als extra toegangsbewijs voor evenementen e.d. in Nederland.

2. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.321
    23.475
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    De Jonge tegen ziekenhuizen: advies OMT doorslaggevend, we gaan echt geen domme dingen doen
    De ziekenhuizen kunnen er volgens minister De Jonge op rekenen dat "we in het zicht van de haven geen domme dingen gaan doen". Hij zei dat in reactie op de onrust onder ziekenhuizen over het plan om de terrassen en winkels weer te openen en de avondklok af te schaffen.

De Jonge vindt de noodkreet heel begrijpelijk. "Ze zeggen terecht: weten jullie het wel zeker?" Hij wijst erop dat het plan met versoepelingen nu bij de deskundigen van het OMT ligt en dat hun advies een doorslaggevende rol speelt.

"Ik kan niet vooruit lopen op de besluiten die we dinsdag gaan nemen", zegt De Jonge. Op die dag geven hij en premier Rutte weer een persconferentie over de coronamaatregelen. "Of en welke stappen we kunnen nemen, kunnen we dan pas zeggen."

3. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.321
    23.475
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Piek derde golf in België lijkt achter de rug
    De toestroom van coronapatiënten naar Belgische ziekenhuizen is voor het eerst in een maand tijd weer gedaald. Het lijkt erop dat België de piek van de derde golf achter zich heeft, ook al liggen de ziekenhuizen nog vol.

‘Na 27 dagen van aanhoudende stijging zien we eindelijk een daling van het aantal nieuwe opnames’, zegt viroloog Steven Van Gucht van het Belgische coronacrisiscentrum. Van Gucht is nog wel voorzichtig, maar ‘we verwachten dat deze daling de komende dagen sterker zal worden’. Het aantal coronapatiënten dat op de intensive care terechtkomt groeit nog wel, maar ook ‘hier verwachten we binnenkort een vertraging te zien’.

---

Wat een verschil in toon. Hier gebeurt op dit moment hetzelfde, maar alles is nog negatief en o jee versoepelingen moeten we dat wel doen?

4. Emilie69

Emilie69 Niet meer actief

Wordt het daarvoor gebruikt of zou het daarvoor gebruikt kunnen worden?

In België ligt die discussie ook op tafel. Maar de meeste politieke partijen en andere adviesorganen (meerderheid en oppositie) staan daar niet om te springen. Misschien bij echt grote evenementen, maar niet bij pretpark, restaurantbezoek, ... Daar nog beter even werken met veiligheidsmaatregelen (reservatie, afstand, ontsmetten, ...). Het is niet omdat de discussie wordt gevoerd dat het ook zal gebeuren. Ik ben in elk geval blij dat men nadenkt over alle alternatieven om uit deze situatie te geraken!

En dan nog, ook bedankt, ik sla dit jaar ook nog maar even evenementen en pretparken over.

5. Emilie69

Ja de toon verschilt, maar het is dan ook een andere boodschap, gericht op een ander 'doelpubliek'.
    In Nederland is het een reactie op de bezorgdheid van ziekenhuizen. Men richt zich tot de mensen uit de ziekenhuizen die bezorgd zijn. Toch terecht dan men dan zegt 'we gaan echt rekening houden met jullie'.
    De Belgische versie is de dagelijkse melding van de cijfers. Dus gericht aan de bevolking die wel wat positief perspectief kan gebruiken. Als hier ziekenhuizen zouden op reageren dat het wel nog wat vroeg is om daarop al over versoepelingen te praten, zou hier ook aangegeven worden dat ze dat met alle voorzichtigheid zouden bekijken.

Neuzeke vindt dit leuk.
  6. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.321
    23.475
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven

Ik heb geen idee hoeveel patienten jullie kwijt kunnen. volgens mij meer dan wij? Dat scheelt natuurlijk ook.

7. Emilie69

ja, maar die lopen ook aardig vol en daarvoor waarschuwt Steven Van Gucht ook!

Steven Van Gucht waarschuwt: “Bijna alle bedden op intensieve zorg ingenomen”
    “Bijna alle erkende bedden op intensieve zorg zijn ingenomen door Covid- en niet-Covid-patiënten.” Dat heeft viroloog Steven Van Gucht verklaard tijdens de persconferentie van Sciensano en het Crisiscentrum. "De grootste uitdaging is om ervoor te zorgen dat we niet op een plateau blijven hangen, maar definitief de weg naar beneden kiezen. We zijn op de goede weg, maar de weg naar beneden is nog lang. Laat u niet ontmoedigen door beelden in de media van mensen die de maatregelen niet volgen.” Lees hier meer.

en

Met gemiddeld 253 nieuwe ziekenhuisopnames per dag is er voor het eerst in 27 dagen een lichte daling, maar de druk blijft hoog. Vooral op de afdeling intensieve zorg waar geflirt wordt met de grens van 2.000 Covid- en niet-Covid-patiënten. Dat betekent dat de komende dagen extra bedden zullen moeten worden gecreëerd en de niet-Covid-zorg verder zal moeten worden teruggeschroefd.

Momenteel liggen er 911 Covid-patiënten op de afdeling intensieve zorg. Dat is een stijging van 15 procent op weekbasis. Ook de totale ziekenhuisbezitting stijgt nog lichtjes naar 3.128 patiënten (+ 6 procent). Volgens Van Gucht zouden we binnen vijf dagen de drempel van 1.000 patiënten op intensieve zorg bereiken. Een voorbode van een kentering is wel dat de totale ziekenhuisbezetting sinds dinsdag 8 april niet meer gestegen is.

Liekje81 vindt dit leuk.
  8. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.250
    7.289
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik vind het zacht gezegd wel vervelend dat de kabinet dingen roept over versoepelen, vervolgens het OMT met een ander advies komt en dat het versoepelen waarschijnlijk tegen gaat vallen. Zeg dan als kabinet even nog helemaal niets en zeker niet zo specifiek.
    Wij gaan eind deze maand naar Texel en ik zat me al te verheugen op een bezoekje aan de strandtenten, lekker op het terras.
    Kan er gewoon boos om worden, zeker omdat ik denk dat de terassen open helemaal niet gaat leiden tot meer besmettingen. En dan gaat het niet alleen om mijn eigen plezier maar ook om de ondernemers.

Mapje en cowgirl80 vinden dit leuk.
  9. Helicryse

Helicryse Fanatiek lid

8 jun 2020
    1.159
    869
    113
    Vrouw
    De Europese medicijntoezichthouder EMA meldt dat er iemand is overleden aan bloedklachten na toediening van het coronavaccin van Janssen (Johnson & Johnson). Het zou volgens EMA om dezelfde tromboseklachten gaan als bij het vaccin van AstraZeneca en is, voor zover bekend, het eerste sterfgeval dat in verband wordt gebracht met het Janssen-vaccin.

Er zijn in totaal vier meldingen gedaan over combinatie van trombose en een verlaagd aantal bloedplaatjes na vaccinatie met het middel van Janssen. Drie van die vier gevallen deden zich voor in de Verenigde Staten, waar het vaccin al wordt gebruikt. Het vierde geval gebeurde tijdens proeven met het vaccin, die in meerdere landen werden gehouden. In welke groep het sterfgeval zich voordeed, is niet bekend.

https://www.ad.nl/binnenland/live-ema-dode-door-bloedklachten-na-inenting-janssen-vaccin-testdag-in-keukenhof-verloopt-goed~a9d61924/

10. Helicryse

Helicryse Fanatiek lid

8 jun 2020
    1.159
    869
    113
    Vrouw
    Tsja, geen best nieuws voor mensen die wachten op een vaccinatie... Dit gaat natuurlijk over USA, maar kan me voorstellen dat er bij mensen in Nederland nu ook alarmbellen gaan rinkelen.

11. susanne85

susanne85 VIP lid

13 aug 2007
    9.831
    884
    113
    Noord Holland
    Mijn moeder van 63 heeft vandaag haar oproep gekregen ( nh ) dus hier begint ook zo langzamerhand de vaccinatie te lopen

12. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.321
    23.475
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Dode door bloedklachten na toedienen coronavaccin Janssen
    Iemand die het coronavaccin van het Nederlandse bedrijf Janssen heeft gekregen, kreeg daarna last van dezelfde bloedklachten als bij het vaccin van AstraZeneca. Deze persoon is daaraan overleden, meldt de Europese vaccinwaakhond, het Europees Geneesmiddelenbureau (EMA).

In totaal zijn nu vier meldingen bekend van mensen die na toediening van het Janssen-vaccin last kregen van bloedstolsels (trombose) en een laag aantal bloedplaatjes (trombocytopenie). Drie van die vier gevallen gebeurden in de Verenigde Staten, waar het vaccin al wordt gebruikt. Het vierde geval gebeurde tijdens de proeven met het vaccin, die in meerdere landen werden gehouden. Het is niet bekend in welke groep de overleden persoon viel en uit welk land deze persoon kwam.

Het is voor zover bekend het eerste sterfgeval bij het Janssen-vaccin. Het EMA heeft nog niet vastgesteld of er daadwerkelijk een verband is tussen het Nederlandse middel en de klachten. Dat iemand na vaccinatie klachten krijgt, wil niet zeggen dat die klachten ook aan die prik te wijten zijn. Een veiligheidscommissie van de toezichthouder doet onderzoek. Mogelijk moet de bijsluiter van het Janssen-vaccin worden aangepast, zodat daarop komt te staan dat deze klachten zouden kunnen ontstaan.

Over het vaccin van AstraZeneca zei het EMA eerder deze week dat de voordelen van het vaccin groter zijn dan de nadelen. De kans om aan het coronavirus te overlijden is veel groter dan de kans om te sterven aan de bijwerking, aldus de toezichthouder. (ANP)

---

Zo jammer dit. Waarom brengen ze dat meteen naar buiten, zonder eerst de onderzoeken af te wachten?

Aszz vindt dit leuk.
  13. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

13 sep 2014
    9.446
    4.241
    113
    Ik begrijp je punt heel goed maar vind je reactie gewoon vreemd.
    Je zegt letterlijk dat ik een risico neem. Maar wat als mijn ouders dit risico (willen) nemen? Jij begrijpt dat ik dat graag wil? Je kent me niet eens. Ik hou echt niet van zo’n belerende toon.
    Ik ben gewoon een volwassen vrouw die een weloverwogen beslissing neemt. Net als mijn (schoon)ouders.

En het feit dat ik over kanjer begin. Tsja dat is nl wat er bij ons speelt. Op ik heb een dierbare vriendin verloren aan deze ziekte. Heb haar in heel haar ziek zijn niet gezien door Corona. Hoe machteloos ben je dan? Pas toen ze dood in de kist lag zag ik haar.

En ja dan kiezen wij ervoor dat mijn kinderen gewoon naar opa en oma gaan. Liever korter leven en genieten dat op de dood te gaan zitten wachten. Iedereen maakt z’n keuzes hierin.
    Als ik iemand compleet zonverbrand zie ga ik ook niet zeggen goh dat is wel heel onverstandig en erg pijnlijk voor mij omdat .... overleden is aan huidkanker.

Probeer niet alles te veel op jezelf te betrekken. Iedereen z’n eigen leven, respecteer dat.

Bellybell, Mapje, Kukido en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  14. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.321
    23.475
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    784 coronapatiënten op de ic’s, instroom blijft hoog
    Het aantal coronapatiënten in de Nederlandse ziekenhuizen blijft toenemen. Momenteel zijn 2.495 coronapatiënten opgenomen, 30 minder dan gisteren, maar 165 meer dan vorige week vrijdag. Op de intensive care afdelingen liggen 15 patiënten minder dan gisteren, maar op weekbasis stijgt de ic-bezetting met 11 procent naar 784 patiënten. Dit blijkt uit cijfers van het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding (LCPS).

De instroom op de ic’s blijft hoog. Dagelijks worden gemiddeld 53 nieuwe patiënten opgenomen, vorige week was dit aantal 47. Op de reguliere verpleegafdelingen daalt het aantal nieuwe opnamen juist van gemiddeld 253 per dag vorige week, naar 235 deze week. Sinds gistermiddag zijn 307 patiënten nieuw opgenomen, waarvan 45 op de ic, en hebben 337 patiënten het ziekenhuis verlaten.

15. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.874
    31.473
    113
    Vrouw
    Vooral omdat er een veiliger alternatief is. Ik denk dat dit gewoon een wijs besluit is.

ButterflyPassion en suus1983 vinden dit leuk.
  16. Mamavan2SE

Mamavan2SE Fanatiek lid

22 okt 2018
    4.225
    1.758
    113
    Vrouw
    Juist

17. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.874
    31.473
    113
    Vrouw
    Klopt.
    Maar het gaat dan ook om het bedienend personeel wat dan de hele dag telkens binnen decanderhalve meter komt van heel veel verschillende mensen.
    En dat die mensen met hun monden aan de glazen en bestek zitten en afvegen met servetten, die dan door dat personeel weer naar de keuken gebracht moet worden. Waar weer andere mensen werken en waar misschien ook niet voortdurend afstand gehouden kan worden. Zeker als het druk is.

Dus er zijn nog best veel potentiële besmettingsmomenten.

18. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.516
    36.478
    113
    Precies. Als er nu niks anders voorhanden was, dan was het weer een heel ander verhaal.

Mamafiets vindt dit leuk.
  19. Wondertje2020

Wondertje2020 Fanatiek lid

6 aug 2020
    4.890
    5.127
    113
    Vrouw
    Prima!

20. Wondertje2020

Wondertje2020 Fanatiek lid

6 aug 2020
    4.890
    5.127
    113
    Vrouw
    Is er eigenlijk ondertussen bekend hoe besmettelijk covid19 is door indirect contact via oppervlakten en voeding?
    In het begin ging de discussie daar veel over, ook toen in een cruise schip waar ze virusdeeltjes hadden gevonden. Ik hoor er nooit meer iets over.. volgens mij is het besmettingsgevaar heel beperkt toch?

Deel Deze Pagina