Helemaal mee eens hoor. Maar je zegt niets wijst erop dat het niet zo is. Dat is dus ook het punt wat ik eerder maakte. Het gaat goed en er is altijd gezegd dat vaccinatie de uitweg was. Waarom dan nu alweer berichten naar buiten brengen over zorgen over het najaar? Waarom kinderen vaccineren terwijl dat misschien helemaal niet nodig is?
Afgelopen jaar was ik in Spanje inderdaad veiliger dan dat ik in Nederland geweest zou zijn. Hoe het nu is kan ik je eind deze week vertellen. Maar ik begrijp niet hoe al die jongeren besmet terug kunnen komen. Op de heenvlucht heb ik een negatief testbewijs nodig van max 48u oud, en moet ik nog eens een gezondheidsverklaring invullen. Voor de terugvlucht heb ik weer een negatief testbewijs nodig, en zou ik naast die negatieve test, op dit moment zelfs nog 10 dagen thuis in quarantaine moeten. Per 1 juli vervalt deze quarantaine wel. Maar hoe komen die jongeren dan in vredesnaam met corona thuis? Zijn ze wezen lopen naar Spanje en tijdens hun wandeling niet gecontroleerd ofzo? Of verdoezeld genoeg alcohol de antilichamen tegen corona bij zo'n test?
Als je het net hebt test je nog niet positief. Ik was ziek op donderdag, man testte negatief op vrijdag, ik zat in isolatie en toen testte hij de dinsdag daarna alsnog positief. Dus dat testen voor terugkeer biedt schijnveiligheid. Het halve vliegtuig kan wel Corona hebben, zonder een positieve test.
Maar zo zijn er ook weer mensen die positief testen zonder überhaupt ooit klachten te krijgen. Echter als je daarna thuis 10 dagen in quarantaine gaat, dan krijg je klachten en laat je je testen, of je krijgt geen klachten en laat je thuis niet testen. Op het moment dat je geen klachten hebt, is de kans dat je een ander besmet al vrijwel nihil.
Snap ik, maar het ging erom hoe die reizigers thuis kunnen komen met Corona. En ik denk dat dat komt doordat de test voor de terugreis niet alles kan oppikken omdat de persoon nog niet genoeg virus heeft om positief te testen op dat moment. Ik ben weliswaar een beetje wappie , maar dat is voor mij wel een reden om niet te gaan vliegen dit jaar. Ik stap altijd al verkouden uit een vliegtuig aan het eind, omdat alles zo lekker circuleert daarbinnen. Lijkt me een walhalla voor coronaatjes…. Zo’n vliegtuig vol mensen die uitgeput zijn van een week zuipen in de zon en stappen tot de ochtend… geen weerstand en hoppakee, haha.
En toch vind ik het vaag, omdat je bij de heenreis ook moet testen en de besmettingen onder de spaanse bevolking volgens mij ook nihil zijn. Wat betreft die weerstand na zo'n stap vakantie, dat is inderdaad waar. Niet aan gedacht. Ik vind 1 keer een nachtje stappen genoeg, daarna moet ik de rest van de vakantie bijkomen. Mijn vluchten in corona tijd zijn tot nu toe allemaal perfect geregeld, geen vreemde mensen naast je, ideaal. Daarnaast hebben ze nu speciale filters tegen virussen. Sinds corona ben ik dus niet meer verkouden uit een vliegtuig gekomen, daarvoor inderdaad standaard wel. Zelfs in de zomer. En dan zorg ik er ook altijd al voor dat ik die blazer niet rechtstreeks op mij gericht heb staan.
Mijn reactie was als antwoord op jouw vraag hoe het kan dat mensen corona meenemen uit Spanje. Fijne vakantie.
Positieve geluiden over beschermingsduur vaccins, is herhaalprik nog nodig? - https://nos.nl/l/2387302
Toevallig las ik dit vanmorgen: https://www.spanjevandaag.com/24/06/2021/honderden-studenten-met-corona-besmetting-teruggekeerd-na-eindexamen-vakantie-op-mallorca/ Ik denk ook echt dat ook voor ons hier de grootste risico's zitten bij de jongeren die overdag zich braaf aan de regels houden, maar 's avonds lekker los gaan na anderhalf jaar geen stapavondjes etc.
Die zullen zeker een groter risico vormen dan een gezin met eigen huis. Maar als dat gezin dan ook in hetzelfde vliegtuig terug naar huis vliegt. Dan kan dat iegtuig wel speciale filters hebben, maar zijn er nog steeds een hoop potentiële contactmomenten. Bij inchecken, bagageband, in de rij voor controles.... Of wat als je budget vliegt. En er is een filtertje stuk... Daarbij. De pandemie kon een pandemie worden omdat iedereen perse de wereld over moest vliegen. De nieuwe varianten kunnen wereldwijd verspreiden omdat iedereen zo nodig de wereld over wilde vliegen. Die delta variant is niet naar nl komen wandelen.
Bedoel je of je dan ook moetvtedten en hoe en foofvwie dat gecontroleerd wordt? Geen idee. Of de veiligheid? Ik denk dat busreizen minder veilig zijn dan vliegen. Je zit toch een stuk langer met een groep bij elkaar. En denk dat luchtcirculatie in vliegtuig beter is geregeld dan in een bus.
Net het artikel gelezen. Maar dst gaat over Spaanse jongeren die naar mallorca op vakantie waren geweest. Dus niet Nederlandse jongeren fiecterug uit Spanje komen. Maar ja... als de Spaanse jongeren besmet zijn foor feesten op het strand. En de Nederlandse gaan daarheen om te feesten op het strand... Mijn hoop zit erin dat de kwetsbare mensen die na thuiskomst besmet zouden kunnen worden hun vaccin hebben. En dat zo de schade beperkt blijft. En voor de jongeren zelf dat ze geen long covid oplopen.