Net of er buiten de verpleeghuizen geen zieke mensen zijn. Niet elke diabeet is zo ‘gezond’. Wij zien genoeg dertigers met behoorlijke vaatschade. Het is toch ook logisch dat zij het hardst geraakt worden, want die zijn nu eenmaal het meest kwetsbaar. Veruit de meeste sterfgevallen aan covid zijn of oud of ziek (net zoals dat geldt voor influenza enz). En we doen er toch ook alles aan de om de kans zo klein mogelijk te maken? Maar gezonde tieners vaccineren, gaat mij een stap te ver. Zeker als je bedenkt dat een heel groot deel van de wereldbevolking nog geen eens de kans heeft gehad en daar zitten heel veel mensen bij voor wie covid wel een groot risico is.
Ja nogal... Al krijg ik de laatste tijd ook wel het gevoel dat die doden niet uitmaken of zo. Die waren al oud en mochten wel gaan, want niemand heeft het eeuwige leven. Dat soort dingen. Ik denk echt dat mensen die het niet gezien hebben, echt geen idee hebben hoe sterven aan covid eruit ziet. Dat is geen fijne rustige dood. Zelfs met een enorme hoeveelheid morfine en slaapmedicatie waren de mensen nog benauwd en onrustig, zuurstof deed helemaal niets voor ze. Ik heb in mijn carrière al honderden mensen dood zien gaan, ook aan longontstekingen en griep en longkanker en weet ik veel wat, maar ik heb echt vrijwel nooit zo'n naar stervensproces gezien als bij de mensen die overleden aan covid.
Ik ben absoluut met je eens dat vaccinatie wereldwijd prioriteit zou moeten hebben. Maar dat wil niet zeggen dat we de vaccins die we hier hebben, niet moeten gebruiken. Nederland heeft een bepaalde hoeveelheid vaccins ingekocht, daar kan je wat van vinden, maar dat is nu eenmaal zo. Daarvan is een (helaas relatief klein) deel al naar Suriname en de Antillen gegaan. Wat mij betreft zou er veel meer naar ontwikkelingslanden gestuurd mogen worden, maar dan gaat rechts Nederland weer op zijn achterste benen staan omdat zij dan gevaccineerd gaan worden van onze belastingcenten etc. De vaccins die hier zijn en die dus niet opgestuurd gaan worden omdat teveel mensen daar tegen zijn ( ook in het demissionair kabinet! Hugo de Jonge wil dat de huisartsen hun restanten Astra Zenica weggooien in plaats van te verzamelen en naar bijvoorbeeld Namibië te sturen)) kan je dus maar beter opmaken dan weggooien.
Ik denk niet dat iemand qua stervensproces in de buurt kan komen van mijn schoonvader die een heel naar proces heeft meegemaakt vanwege kleincellige longkanker. Mijn moeder die meer dan 10 jaar heeft geleden aan myositis met heel vervelende extra aandoeningen als pulmonale hypertensie. Die heeft er 10 jaar over gedaan om langzaam maar zeker te sterven omdat er geen echte behandeling mogelijk was (behalve volgepompd worden met prednison en morfine). Mijn vader met dikke darmkanker die nog wel behandeld kon worden maar vanwege zijn leeftijd en naar men zei slechte lichamelijke conditie aan zijn lot is overgelaten en letterlijk een maand lang heeft liggen doodbloeden uit zijn anus. Maar nee, dat valt allemaal in het niet bij covid
Even terug naar de nieuws actualiteiten, gegevens van UK waarin alles is los gelaten. Stijging van ziekenhuisopnames van 0-4 jaar en de rest lijkt , na eerst een toename , te stabiliseren.
Zonder absolute getallen zegt dit toch niets. In de eerste golf lagen er nauwelijks kinderen in het ziekenhuis en nu dus ook blijkbaar (en tussendoor nog minder).
Je leest over mijn 'vrijwel' heen. Natuurlijk zijn er ook andere vreselijk ziektebeelden en stervensprocessen, dat ontken ik echt niet. Maar mijn ervaring met palliatieve zorg (en mijn ervaring is echt uitgebreid) is dat pijn, onrust en benauwdheid bijna altijd goed bestreden kunnen worden, zeker in de laatste fase. En dat lukt dus bij covid niet. En dat wil niet zeggen dat andere ziektebeelden niet erg zijn, maar wel dat covid echt lijden is, en dat je dat wil voorkomen. Net zoals je andere nare ziekten wil voorkomen. Alleen voor covid hebben we nu een vaccin dat een heel groot deel van de sterfgevallen voorkomt, voor andere ziekten (nog) niet. Met een hoge vaccinatiegraad voorkom je ook dat de mensen covid krijgen die niet gevaccineerd kunnen worden of bij wie het vaccin niet werkt (bijvoorbeeld bij mensen na een transplantatie). Moeten we dat dan maar laten omdat je ook aan andere dingen naar dood kan gaan en dan maken die coronadoden die naar dood gaan niet uit?
Wil je mijn verhaal in twijfel trekken? Wat laag. Hij heeft een maand lang in meer of mindere mate vanuit zijn anus gebloed. De huisarts had hem al meerdere keren opgegeven, maar mijn vader was een taaie. Geen idee waarom ik me geroepen voel dit met jou te delen...
Ja, en ik ken uit persoonlijke ervaring dus ook iemand die vlak na de vaccinatie is overleden. En iemand die ook nog niet de oude is sinds de vaccinatie. Volgens mij was jij ook degene die een aantal maanden geleden pertinent beweerde dat er absoluut geen bijwerkingen zaten aan het vaccin. Daar zijn we inmiddels ook wel op teruggekomen. Ik neem jouw 'wetenschappelijke kennis' dus ook niet meer zo serieus.
Echt respectloos. Je kan het niet eens zijn met iemand anders haar visie maar dit is echt lager dan laag.
Ik heb nooit beweerd dat er absoluut geen bijwerkingen zitten aan een vaccin. Wel dat de bijwerkingen absoluut opwegen tegen de voordelen van het vaccin en de nadelen van het virus. Dat is ook de wetenschappelijke consensus.
Nou idd. Geen bijwerkingen. al 2 dagen doodziek aan bed gekluisterd. Zonder pcm hoge koorts, overal pijn en 0 kracht. om over de vreselijk pijnlijke plek op mijn arm nog maar te zwijgen. Die knalt dwars door de pcm heen. Ik zie absoluut geen voordelen nu van het vaccin. Een gezond lijf dat in 1,5 jaar geen Corona heeft gehad nu doodziek door het vaccin dat me moet beschermen. NOOIT meer..
je schrijft dat hij letterlijk een maand lang is dood gebloed en aan zijn lot is over gelaten. Ik twijfel of je dit zo kan stellen. Los van het feit dat het een vreselijk en triest verhaal is. Is dit kort geleden gebeurd en ten gevolge van verminderde ziekenhuis capaciteit door covid19?
Dan zou ik mij erop voorbereiden heel verdrietig te worden, want ik denk dat er genoeg leraren én ouders (+kinderen zelf) daar zo over denken. Ik vind dat overigens niet meteen een goede zaak, maar kan het me wel goed voorstellen. Is nu eenmaal een logisch gevolg van alles wat er nu gaande is. Dat heeft trouwens zeker niet alles te maken met zelf heel bang zijn om ziek te worden, maar om alle gevolgen die het voor de gehele maatschappij kan hebben als mensen zich bewust niet laten vaccineren. Het aantal niet gevaccineerden ligt inmiddels ook ver in de minderheid, dus ik ben bang dat je niet gaat kunnen voorkomen.