Klopt, vond het ook wel interessant en fe vrijheid rijkt minder ver dan ik dacht moet ik zeggen. Toch, opmerkingen zoals : "mensen die goed geïnformeerd zijn en weten wat verstandig is, laten zich vaccineren" gaat niet bij iedereen in goede aarde vallen en ik denk dat zo'n opmerking misschien meer kwaad dan goed doet. Aan de andere kant, sommige mensen krijg je niet zover en dit is wel waar het naar toe gaat. Las ook een ander onderzoek waarin aan werd gegeven dat zo'n 65% voor extra rechten van gevaccineerden is.
Klopt, is wel een citaat natuurlijk. En ja, dat van Straatsburg kan nog interessant worden. Al zijn we in NL natuurlijk anders gewend. Het is afwachten wat er in het najaar gaat gebeuren, mensen worden de beperkingen wel zat.
Oh, grappig. Ik ervaar het niet als opruiend. Het is denk ik een redelijk gebalanceerde uiteenzetting van de mogelijkheden die er zijn en welk reacties die dat kan opleveren. Het lijkt me vrij realistisch om te stellen dat welke keuzes er ook gemaakt worden: het gaat sowieso onrust opleveren. Geef je privileges aan gevaccineerden, dan is die groep blij maar krijg je gedoe met (een deel van) degenen die niet gevaccineerd zijn. Laat je voor iedereen dezelfde beperkingen gelden, ongeacht of ze gevaccineerd zijn of niet, dan krijg je gedoe met (een deel van) de gevaccineerden omdat ze het oneerlijk vinden dat zij ook beperkt worden, ondanks het nemen van een vaccin. Als je helemaal geen maatregelen neemt en je krijgt weer hoge bezetting in ziekenhuizen en dus met uitgestelde zorg te maken, krijg je waarschijnlijk ook gedoe met een deel van gevaccineerden, die dan vinden dat ongevaccineerden het over zichzelf hebben afgeroepen en geen recht hebben op zorg. Het is niet de schrijver die een mening geeft over de mogelijkheden. Maar hij schetst welke meningen en reacties En ja, het is artikel dat een somber beeld schetst. Maar ik vind het niet opruiend, het is volgens mij niet het doel van de schrijver om groepen tegen elkaar in opstand te brengen. Of om mensen in protest te laten gaan. Volgens mij is het puur bedoeld om te schetsen wat ons in het najaar mogelijk te wachten staat. En wat de voor- en nadelen van bepaalde keuzes zijn. (Zowel individuele keuzes als beleidskeuzes.) Opruiend vind ik het niet, zorgwekkend vind ik dit toekomstbeeld wel. Een eerlijke oplossing waar beide partijen tevreden mee zijn, is er niet. We zien nu al op bepaalde plekken een behoorlijke polarisering ontstaan. Online misschien meer dan offline, maar dat sijpelt natuurlijk steeds meer door. En ook al weten we dat allemaal wel, het is wel goed om het te benoemen. Het zet je aan het denken. Waar sta je zelf? Welke maatregelen vind je wel / niet gerechtvaardigd? Zijn er alternatieven? Is er een manier om dit te organiseren die aan zoveel mogelijk mensen en meningen recht doet? En welke houding neem je zelf aan ten opzichte van anders denkenden? Hoe ga je om met maatregelen waar je niet achter staat?
Ik vind het niet per definitie een slecht artikel en ik denk dat het heel goed is om na te denken over hoe nu verder. En misschien zie ik het verkeerd, maar door uitspraken zoals hieronder kan ik mij best voorstellen dat dit bij een aantal mensen in het verkeerde keelgat schiet. "Goed geïnformeerde mensen die weten wat verstandig voor ze is, zullen zich laten vaccineren." En alhoewel ik het daar wel mee eens, kan ik mij ook voorstellen dat niet gevaccineerden daar heel anders over denken. Het is weliswaar een uitspraak van 1 iemand, maar het zet wel een beetje de toon.
Dat is geen uitspraak van de schrijver. maar hij citeert iemand anders. Net zoals hij iemand aanhaalt die zegt "Wij vinden dat in Nederland nooit een vaccinatieplicht mag komen. Geen enkele sector uitgezonderd. Niet opgelegd door de overheid, noch door werkgevers. Ook testen mag niet verplicht worden. Verplichting tot vaccineren en testen is een inbreuk op grondrechten zoals de lichamelijke integriteit en het recht op privacy.” (Vakbond) Terwijl de CEO van een reisorganisatie zegt " “Er is altijd gezegd: mensen die zich laten vaccineren mogen geen privileges krijgen, maar het is onontkoombaar. Nederland wil er nog niet aan, maar de maatschappelijke schade is gewoon te groot als een kleine groep zich weigert te laten vaccineren.” Er zo staan er meer citaten in. Niet allemaal vanuit dezelfde hoek, maar juist verschillende meningen vanuit verschillende invalshoeken. Daarom vind ik het niet opruiend, vooral omdat er zowel voor- als tegenstanders van vaccinatiedwang / -drang aan het woord komen.
De cijfers gaan goed iets meer dan 4000 besmettingen..de ziekenhuis cijfers gaan wel wat omhoog. Wat denken jullie zal er deze week een persconferentie komen?
Denk ik ook niet. Wat moeten ze melden waarvoor ze terug moeten komen van zomer reces (zo heet t toch?) . "We gaan de goede kant weer op, maar hou vol! " in de ziekenhuizen zijn ze er nog niet zolang het oploopt... er gaat niets veranderen. De veranderingen die mogenlijk wat kunnen betekenen voor veel Nederlanders, zijn de regels van de landen om ons heen ten aanzien van ons land. Daar heeft onze regering weinig over te zeggen denk ik.
Ik vind het zo’n lastige discussie. Als nu blijkt dat 100% ongevaccineerden op de IC belanden dan had je nog wel een punt. Maar je weet niet waarom mensen niet vaccineren of bij sommige mensen met imuuntherapie werkt een vaccin niet. Ik ken iemand die heeft 2 Pfizer vaccinaties gehad en heeft geen antistoffen. Echt zo naar. Als iemand een vaccin niet nodig vindt dan is dat ook helemaal prima, moet je zelf weten. Maar wil die dan wel opgenomen worden in het ziekenhuis als t mis gaat? Dat vraag ik me dan weleens af.. Hoe weten de ziekenhuizen of mensen gevaccineerd zijn trouwens? Zijn toch ook mensen die daar geen antwoord op geven of ben je dat verplicht?
Puur uit nieuwsgierigheid; hoe weet die persoon dit? Waarom is dat uitgezocht? Volgens mij is het helemaal niet verplicht dit door te geven hoor. Ik dacht dat wij trouwens hadden aangegeven dat ze het door mochten geven aan de huisarts, maar ik begreep dat ze dat alleen doen als de huisarts erom verzoekt, ze weten namelijk helemaal niet wie je huisarts is.... Dus ik denk dat het ziekenhuis af gaat op informatie die je zelf geeft.
Die zijn hier op getest in studie verband (cobra kai) of door de eigen arts vanwege hun behandeling . Mogelijk komen zij dan eerder in aanmerking voor een 3e vaccinatie. Ik heb er in lotgenoten groepen meer gehoord helaas. Zo'n teleurstelling voor diegene.
Volgens mij zijn het vooralsnog mensen die niet of nog niet volledig zijn gevaccineerd zijn die op de ic liggen. Ik weet dat dit bij het OLVG zo is, geen idee wat de percentages zijn in andere ziekenhuizen. In Amsterdam zijn de cijfers sowieso hoger.
bedankt! Ik vind dit ook zo erg voor die mensen. Ze zijn nog steeds kwetsbaar. Is er al bekend of een 3e vaccinatie werkt?
Wij vragen het aan onze patienten en registreren het in ons EPD. Tegenwoordig zie je dit al gelijk in de bovenbalk staan als je een patient aanklikt. En waarom zouden die mensen niet opgenomen worden? Tegen iemand die rookt en longkanker krijgt zeggen we toch ook niet: eigen schuld, had je maar niet moeten roken.
Idd. Die opmerking vind ik zo fout.. Waarom zijn er dan nog afkickklinieken, mensen zijn zelf maande drugs of alcohol oid gegaan. Longkanker terwijl je gerookt hebt? Nee sorry je wordt geweigerd, soa door onveilige sex? Nee los het zelf maar op. Iedereen heeft recht op keuze en op zorg.
Waarom niet vraag ik me dan af? Natuurlijk willen en worden die geholpen. Vind die gedachten eigenlijk best bizar en snap echt nier waar die vandaan komen? Of weiger je zelf ook alle zorg als je in elkaar zakt of een hersenbloeding krijgt na je vaccinatie?
Nou ja, het wordt natuurlijk een ander verhaal als straks operaties niet kunnen doorgaan omdat er vooral ongevaccineerden in de ziekenhuizen liggen…Dat gaat misschien zorgen voor tweedeling. Zijn er veel mensen die zulke heftige bijwerkingen hadden na hun vaccinatie, levensbedreigend dus? Ik denk dat het aantal daarvan minder is dan het aantal ongevaccineerden dat nu al op de ic’s ligt. Maar goed, ik zal wel naïef zijn. Ik ontken heftige bijwerkingen niet, ik ken de verhalen, moet er niet aan denken. Maar ik denk ook dat bepaalde groepen anti-vaxers graag met dit soort retoriek schermen.