Schoolkeuze 8e groeper tijdens corona tijd

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door NORAH1979, 18 jan 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. NORAH1979

NORAH1979 Fanatiek lid

18 aug 2017
    1.329
    645
    113
    Vrouw
    Onze oudste zit in groep 8 en we zullen een keuze moeten gaan maken voor vervolgonderwijs.
    Nu hebben we in onze omgeving niet heel veel keuze omdat onze zoon afhankelijk is van speciaal onderwijs. Er is in deze omgeving 1 type school (15 km afstand) die hem aangeraden wordt en we hadden een rondleiding gepland staan.
    Nu is de rondleiding afgezegd ivm het oplopend aantal besmettingen.

We krijgen wel een online rondleiding, alleen ik vind dat lastig. En mijn zoon zal dat nog lastiger vinden.
    Er wordt wel gezegd, als het aantal besmettingen omlaag gaat, dan is de rondleiding alsnog mogelijk.
    Ik zie dat niet gebeuren. Daarbij moet ik hem toch gaan aanmelden. En zou deze school niet goed aanvoelen, dan waren we verder gaan zoeken met behulp van de orthopedagoog.

Ik vind dit echt een lastig punt... en ben vast niet de enige die dit ervaart, maar ben wel benieuwd hoe anderen hiermee omgegaan zijn.

2. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.230
    6.091
    113
    Kan die rondleiding niet na schooltijd? In een ‘leeg’ gebouw? Dan heeft ie in ieder geval een idee waar hij terecht komt. Hier deden ze dat voor onze zoon vorig jaar wel (2 middelbare scholen).

3. NORAH1979

NORAH1979 Fanatiek lid

18 aug 2017
    1.329
    645
    113
    Vrouw
    Dat was inderdaad zo ingepland, om 14.45 in een leeg gebouw, maar zelfs dat durven ze nu niet aan.

4. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Mijn middelste moest vorig jaar kiezen. Toen gingen de open dagen ook niet door. Er was op een gegeven moment wel een middag waarop de kinderen zelf konden komen en een paar proeflessen en rondleiding kregen. Zonder ouders dus, met alleen groep achters.
    Verder was er nog een digitale informatieavond, maar daar vonden wij niet veel aan. Het was wel aardig opgezet, als in een soort computerspel waar je door een campus liep en in elk gebouw kennis kon maken met een school en chatten met leraren enzo. Maar het werkte niet echt goed.

Hij wilde een bepaald type onderwijs en dat werd eigenlijk alleen door die school aangeboden, dus hij heeft daarvoor gekozen.

Als ik jou zo hoor heb je ook weinig keuze, dus dan is het wel vervelend dat hij niet even kan kijken, maar voor de uiteindelijke keuze maakt het dan niet zoveel uit, lijkt me?

5. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.182
    6.579
    113
    Mijn zoon moet ook een school kiezen die hij nooit van binnen zal zien voordat hij zijn keuze moet maken. Online opendagen dan maar. Open lesdagen zijn hier ook online. We gaan overigens nog wel een keer naar school om de buitenkant te zien. Hopelijk zegt dat ook iets over de sfeer.

Maar als jouw zoon vanwege zijn achtergrond grote behoefte heeft aan een blik in de school, dan zou ik toch contact opnemen om de mogelijkheden te bespreken.

6. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.230
    6.091
    113
    Lastig zeg. Verder dan nog een keer benadrukken dat er een hoop onzekerheid is voor jullie en jullie zoon en dat een online rondleiding daar niet voldoende zekerheid in biedt kun je ook niet doen dan denk ik.
    Of misschien toch met de orthopedagoog naar alternatieven laten kijken, zijn die scholen wel te bekijken of niet? En zit daar niks tussen (qua aanbod/afstand/etc), dan is de keus ook makkelijk gemaakt.

NORAH1979 vindt dit leuk.
  7. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Dat vind ik bijzonder.

Hier gaat de open dag zelfs door in aangepaste fysieke vorm volgens mij.

8. NORAH1979

NORAH1979 Fanatiek lid

18 aug 2017
    1.329
    645
    113
    Vrouw
    Hier heb je gelijk in, echter zouden we dan nog kunnen overwegen om buiten de regio te gaan zoeken en als we dan (mbv orthopedagoog) dit kunnen toelichten aan de gemeente (ivm vervoer) zou dat dus best een mogelijkheid kunnen zijn.

9. NORAH1979

NORAH1979 Fanatiek lid

18 aug 2017
    1.329
    645
    113
    Vrouw
    Ja goede inderdaad. Ik ga morgenmiddag met hem de school van buiten bekijken. Dan heeft hij in ieder geval gezien hoe het er aan de buitenkant uitziet.

10. NORAH1979

NORAH1979 Fanatiek lid

18 aug 2017
    1.329
    645
    113
    Vrouw
    Ik heb net de huidige school ook al geïnformeerd, of zij hierin nog advies kunnen afgeven of kunnen meedenken.
    En inderdaad, is er helemaal niets, dan moet je wel. Weinig keuze.

11. NORAH1979

NORAH1979 Fanatiek lid

18 aug 2017
    1.329
    645
    113
    Vrouw
    Ja ik vond het ook bijzonder. En toch snap ik het aan de ene kant wel...en aan de andere kant ook weer niet. Juist omdat het een 1 op 1 rondleiding is...

12. Krabje

Krabje Fanatiek lid

8 dec 2011
    3.546
    2.016
    113
    Onze zoon zit nu in de 1e van het vso. Hij komt van regulier basisonderwijs.
    Wij hebben eerst online een gesprek gehad met de school. En op het moment dat het kon, na schooltijd een rondleiding gehad. Wij vonden dat we pas na een rondleiding konden zeggen of zoon daar op zijn plek zou zijn en we hem zouden aanmelden daar.
    Ik zou daar als ik jullie was wel op wachten. Pas na een rondleiding kun je pas zien hoe je kind zich voelt in de school en of hij/zij daar op de goede plek is.

NORAH1979 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina